Universiteit en een paard hebben..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:32

voor een goede hoef je niet persee te betalen......... ik heb er liever iemand op die gewoon lekker een rondje stuurt dan iemand die wel even de knoppen bevestigd

een leuke ruiter is voor mij belangrijker.

liever iemand die (misschien niet helemaal het paard aan elkaar rijd en hier en daar een steekje laat vallen, maar gewoon lekker rustig rijd) blij is met de kans die ze krijgt en daar voor honderd procent voor gaat, dan iemand die net even teveel wil.,

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:33

Hmm.. wel fijn dat jullie zo helpen zeg !

Ik heb misschien een idee!!!
Ik stop met mn studie (toch al een vreselijk slecht begin gemaakt, áls ik al toestemming krijg om deze studie te volgen) ga een jaar werken, waarmee ik misschien wel 8000 euro kan verdienen (ik ga uit van 250 per week) waarmee ik mn paard dit jaar en de volgende jaren ook nog wel kan stallen (toch?)! En als ik op zo'n stal sta kan ik wat beter uitkijken voor bijrijders.. Want ik kom nou niet vaak op andere stallen en heb het idee dat als je een advertentie plaatst je allemaal penny's krijgt?

Alleen hoe vertel je dit aan je ouders Pfff

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:36

hmmmm zou niet stoppen met studie

advertentie moet je zowizo plaatsen met een leeftijdsgrens

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:36

KiWiKo schreef:
voor een goede hoef je niet persee te betalen......... ik heb er liever iemand op die gewoon lekker een rondje stuurt dan iemand die wel even de knoppen bevestigd

een leuke ruiter is voor mij belangrijker.

liever iemand die (misschien niet helemaal het paard aan elkaar rijd en hier en daar een steekje laat vallen, maar gewoon lekker rustig rijd) blij is met de kans die ze krijgt en daar voor honderd procent voor gaat, dan iemand die net even teveel wil.,

Ja maar ik denk dus dat als je bij Tycho een steekje laat vallen, je snel een onderhandelbaar paard krijgt. Als je hem een vinger geeft pakt hij de volgende keer je hele hand. Ik snap wel wat je bedoelt hoor, en dat zou ik bij een ander paard ook wel zeggen, maar het is een beetje een uitprobeerder en als je daar niet goed op reageert denk ik dat het van kwaad tot erger kan worden bij 'm. Niet dat hij zo gemeen is maar wel slim.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:39

hihihi ik zeg ook HANDIGE ruiter.......... hoeft niet persee een dressuur wonder te zijn als ze maar niet bang zijn EN durven in te grijpen.... daarom vind ik het zo belangrijk dat er gelest wordt

Olive

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:46

Hoi Len.
Ik heb ook rechten gestudeerd. Nou woonde ik 25 minuten met de auto van uni, maar bij rechten is het propedeuse jaar veel zwaarder dan de rest van studie. De laatste 3 jaren had ik eigenlijk alleen nog hoorcolleges en af en toe een werkgroep. 40 uur studeren heb ik nooit gedaan. Ik heb het keurig binnen 4 jaar gedaan(op mn scriptie na) en ik heb al die tijd mijn paard ernaast gehad. Ik snap dat dat reizen er nogal inhakt, maar je kan natuurlijk colleges en werkgroepen in de trein voorbereiden. Goeie aantekeningen maken tijdens hoorcolleges en dan hoef je thuis echt niet zoveel meer te leren hoor. Zo moeilijk is die studie niet. Zeker niet als je eenmaal richting hebt gekozen(ik heb notarieel gedaan, dat is nog 1 van de richtingen met de meeste uren). Juristen zijn bovendien vrij gewild op de arbeidsmarkt, dus na je studie kan je ook genoeg kanten op. Dus ik zou zeggen, 4 jaar volhouden, goed plannen en lekker je paard houden! Het moet te doen zijn! Succes!

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:47

KiWiKo schreef:

Mijn studie situatie is nu als volgt, voor de liefhebber haha , ik volg pas vanaf deze week de studie omdat ik ben overgestapt. Ik moet echter wachten op toestemming, wat via een procedurele weg loopt nu dus dat kan nog wel even duren. Voor de twee cursusvakken heb je echter groepsopdrachten of bonusopdrachten waar ik nu dus niet aan mee kan doen omdat ik niet officieel ingeschreven sta. Dit waren nou net de enige vakken waar je geen voorkennis voor het eerste blok voor nodig had en waar ik dus voor wilde gaan. Dan is er nog een vak wat in het eerste blok ook al liep en een soort wiskunde gaat, daar volg ik dus geen hout van. Dan is er nog een vak wat ook al in het eerste blok liep en daar mag ik überhaupt al niet meer aan mee doen. Dan zijn er nog 2 vakken uit het eerste blok die ik dus gemist heb en die ik zou kunnen herkansen maar waar ik de colleges van gemist heb.
ALS ik dus eindelijk toestemming krijg om te switchen, kan ik pas vanaf januari een fatsoenlijke start maken en ik zal ivm herkansingen achter de feiten aan blijven lopen. Liever maak ik dan een goede start door volgend jaar opnieuw te beginnen en nou even het broodnodige geld te verdienen.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:50

Olive schreef:
Hoi Len.
Ik heb ook rechten gestudeerd. Nou woonde ik 25 minuten met de auto van uni, maar bij rechten is het propedeuse jaar veel zwaarder dan de rest van studie. De laatste 3 jaren had ik eigenlijk alleen nog hoorcolleges en af en toe een werkgroep. 40 uur studeren heb ik nooit gedaan. Ik heb het keurig binnen 4 jaar gedaan(op mn scriptie na) en ik heb al die tijd mijn paard ernaast gehad. Ik snap dat dat reizen er nogal inhakt, maar je kan natuurlijk colleges en werkgroepen in de trein voorbereiden. Goeie aantekeningen maken tijdens hoorcolleges en dan hoef je thuis echt niet zoveel meer te leren hoor. Zo moeilijk is die studie niet. Zeker niet als je eenmaal richting hebt gekozen(ik heb notarieel gedaan, dat is nog 1 van de richtingen met de meeste uren). Juristen zijn bovendien vrij gewild op de arbeidsmarkt, dus na je studie kan je ook genoeg kanten op. Dus ik zou zeggen, 4 jaar volhouden, goed plannen en lekker je paard houden! Het moet te doen zijn! Succes!

Ik ben gestopt met rechten En probeer nou wat anders te gaan doen!

jessje

Re: Universiteit en een paard hebben..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:51

Ik studeer ook aan de unief en zit daar op kamers en heb (verschillende) paarden, waarvan 1 momenteel bereden wordt (de rest fokmerrie en veulens)
Ik probeer 1 dag in de week naar huis te gaan, zeker voor een halve dag, dinsdag-woensdag of donderdag (afh van mijn uurrooster) en die dag rij ik hem dan en doe ik de stal.
Ik heb het geluk dat mijn ouders er geen probleem van maken om hem dagelijks eten te geven en buiten te zetten (nu staat hij wel nog 24/7 buiten)
Ik rij dan ook zaterdag en zondag, normaal ook vrijdag, maar nu heb ik slechte uren dus lukt dat niet meer.
Mijn paard wordt dus 3x per week gereden en krijgt daarnaast veel weidegang.
Ik zit meer in de springrichting en doe ook vrij veel wedstrijden, vooral in de zomer, en ik vind dat het prima gaat zoals het nu is, al merk ik soms aan mijn eigen rijstijl dat de routine er soms wat uit is na de examens van juni

Ik heb wel het voordeel dat mijn ruin al 9 is en de basis er wel ongeveer inzit. Hij wordt ook niet tot het maximum van zijn kunnen gereden (ik rij max parcours 1m30 op jumping)

Het is natuurlijk niet ideaal en ik zou graag meer tijd voor hem hebben, maar het lukt wel goed.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 02:16

Ik ben eruit denk ik. K ga stoppen met mijn studie om een jaar te werken zodat ik mn instructrice de komende jaren denk ik wel kan betalen om hem 's woensdags te rijden en dan kan hij gewoon thuis blijven.. Een pensionstal kost zoveel geld en daar zouden mijn ouders nooit mee instemmen als we thuis gewoon de voorzieningen hebben.
Dat lost alles op denk ik.

ElianeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 02:19

Meen je dat nou echt? Stoppen met je studie zou ik nou nóóit doen, alleen als echt echt allerlaatste redmiddel... Ik zou toch eerst zékér kijken of je niet een bijrijder ofzo kan vinden of iets anders kan verzinnen. Bovendien heb je al collegegeld betaald voor dit jaar en dat is dan ook weggegooid geld!

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 02:21

Hmm heb je dit stukje ook gelezen?
Lenn schreef:
Mijn studie situatie is nu als volgt, voor de liefhebber haha , ik volg pas vanaf deze week de studie omdat ik ben overgestapt. Ik moet echter wachten op toestemming, wat via een procedurele weg loopt nu dus dat kan nog wel even duren. Voor de twee cursusvakken heb je echter groepsopdrachten of bonusopdrachten waar ik nu dus niet aan mee kan doen omdat ik niet officieel ingeschreven sta. Dit waren nou net de enige vakken waar je geen voorkennis voor het eerste blok voor nodig had en waar ik dus voor wilde gaan. Dan is er nog een vak wat in het eerste blok ook al liep en een soort wiskunde gaat, daar volg ik dus geen hout van. Dan is er nog een vak wat ook al in het eerste blok liep en daar mag ik überhaupt al niet meer aan mee doen. Dan zijn er nog 2 vakken uit het eerste blok die ik dus gemist heb en die ik zou kunnen herkansen maar waar ik de colleges van gemist heb.
ALS ik dus eindelijk toestemming krijg om te switchen, kan ik pas vanaf januari een fatsoenlijke start maken en ik zal ivm herkansingen achter de feiten aan blijven lopen. Liever maak ik dan een goede start door volgend jaar opnieuw te beginnen en nou even het broodnodige geld te verdienen.

En dat krijg je terug he, dat geld! Het collegegeld en ook hoef je niks terug te betalen aan de IB-groep als je vóór februari stopt.

Als mn studie gewoon ging zoals het moet zou ik ook nooit stoppen hoor! Maar hoe het nu gaat is sowieso beroerd

ElianeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 02:39

Nope, het collegegeld krijg je zeker niet terug Dat is zoals ik al zei gewoon weg. Je stufi hoef je idd niet terug te betalen als je voor 1 februari stopt maar is dan wel gewoon verbruikt.

En dat stukje had ik ook al gelezen Maar dan nog zou ik proberen om zoveel mogelijk van je eerste jaar toch te halen; een heel jaar niet studeren is ook wel heel erg lang. Bovendien vind ik persoonlijk dat een studie niets iets is waar je mee stopt omdat de planning niet zo handig uitkomt; als je gaat studeren zou dat imo gewoon helemaal bovenaan moeten staan en iets zijn waar je voor gaat. Iig zou ik het nóóit, maar dan ook *nooit* iets doen wat echt ten nadele van m'n studie is vanwege een paard als er ook nog andere oplossingen zijn. Maar goed, dat ben ik Jij moet het natuurlijk beslissen...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:49

Lenn schreef:
KiWiKo schreef:

heel duidelijk Ik denk ook wel dat het goed is hoor , alleen wordt het heel, heel moeilijk als je straks een baan hebt om toch weer terug te gaan studeren.

Hoe dan ook, ik hoop dat je het allemaal voor elkaar krijgt

Tommycat

Re: Universiteit en een paard hebben..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:01

Lastige situatie. Maar ik waarschuw je: Ik ben ooit begonnen met m'n studie op een laag pitje te zetten vanwege de hobby, die immers geld en tijd kost. Voor ik het wist was ik gestopt met m'n studie vanwege m'n hobby, want aan het geld wen je en voor je het weet denk je dat je niet zonder meer kunt. En nu baal ik dat ik m'n studie niet heb afgerond, en denk ik met weemoed terug aan de tijd dat ik nog aan de universiteit studeerde, want man, wat een zeeen van tijd had ik toen (achteraf bezien, vergeleken met een full-time baan).
De combinatie paard/studie (zeker aan de universiteit, want de contacturen zijn over het algemeen erg laag) lijkt mij eigenlijk prima te doen. Probleem zit hem bij jou dan ook echt in de reistijd, denk ik. Hoe je het geheel kunt oplossen weet ik zo even niet, maar kijk uit met 'even' je studie opschorten (spreekt ze uit ervaring )

Girley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:13

Als je nog een betaalbare en gezellige stal zoekt met fijne buitenbak en een fijne wei in Tilburg dan kun je me PBen, wij hebben nog een aantal plaatsen vrij! Kun je lekker vaak naar je paardje en ook studeren. Doe ik ook op deze manier! Denk er goed over na of je echt wil stoppen, beginnen is daarna vaak erg moeilijk!

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 11:14

jaaa, nou dacht ik eindelijk de oplossing gevonden te hebben en dan raden jullie het allemaal af. Hmpf. Ik ga het er thuis wel even over hebben.
Ik weet wel, ik heb 7 weken in de zomervakantie gewerkt op kantoor (waar ik nu ook heen wil) en toen dacht ik echt niet "yeahh werken" maar "boehoee ik wil naar school" haha.. Ik hoop dat ik dan minder verwend word en inzie hoe belangrijk een opleiding is want mijn leermotivatie is op het moment ook niet om blij van te worden. Maar dat komt ook door dat geklooi, ik zou gewoon graag een fatsoenlijke start maken.

@ Eliane, je krijgt inderdaad niks meer terug van wat je nu verbruikt hebt maar het collegegeld voor de rest van het jaar krijg je terug. En dat de stufi verbruikt is, tja, dat is het ook als ik nou blijf prutsen.

Maar waarom is beginnen daarna weer zo moeilijk? Mij lijkt dat echt niet, ik vind werken namelijk helemaal niet leuk ofzo hoor? haha

Tommycat schreef:
Lastige situatie. Maar ik waarschuw je: Ik ben ooit begonnen met m'n studie op een laag pitje te zetten vanwege de hobby, die immers geld en tijd kost.

Ja en DAT probeer ik nou juist te voorkomen. Ik wil er gewoon vol voor kunnen gaan en dat kan in deze situatie niet.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:23

Ik zou zeker niet stoppen

In Tilburg e.o. zijn zo ontzettend veel stallen, daar moet toch wel iets betaalbaars tussen zitten?

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:26

Ik studeer ook en woon niet op kamers. Voor mijn studie ben ik, wanneer ik naar de uni ga, in totaal 4 uur kwijt aan reistijd. Voor mij is dit niet zo groot punt. Maar als je niet uit komt met je studie, waarom ga je dan niet lekker studeren in de trein oid? Rechten is met name toch een leer studie met veel stof. Dus volgens mij zou je toch wel veel in je reistijd kunnen doen. Je woont dan nu wel op kamers, maar ik neem aan dat je nog altijd naar je paard op en neer moet reizen? Neem lekker je boeken mee

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:27

en zoals ik al zei (ok, ik begrijp dat het voor jou iets anders ligt omdat je m nu thuis hebt staan) ik werk 3uur per week (en dat is te doen, zeker omdat paard op 15min fietsen staat en uni op 5) en betaal daarvan de helft van mn stalling. De andere helft sponsort mn moeder dan.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:27

Ik zit nu sinds kort ook op de Uni in Utrecht, en er gaat toch behoorlijk wat tijd in zitten..
Naast mijn studie rijd en start ik nog 2 paarden, wat tot nu toe redelijk gaat.

Kan je niet eens een afspraak maken met de studieadviseur? Die zijn ervoor om dit soort problemen te verhelpen en je te adviseren wat je het beste kunt doen

Ik ben nu wel zo'n 1 a 2 uur bezig met reizen heen, en dan dus ook nog terug wat weer 1 a 2 uur is. In die tijd probeer ik al zo veel mogelijk te lezen en te maken.
Gelukkig heb ik een hele lieve moeder die me altijd helpt als ik geen tijd heb, maar toch is het lastig.
Tot nu toe is het bij mij geen probleem, maar mocht dat het wel worden ga ik weer verder kijken, en waarschijnlijk even met de studieadviseur overleggen wat zij ervan vindt..

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:32

Ik studeer ook aan de universiteit, reis elke dag twee uur heen en twee uur terug en heb ook een jong paard wat veel tijd en aandacht opeist. Bij mij valt het, gelukkig, tot nu toe prima te combineren. Hij loopt eigenlijk bijna elke dag, behalve bij tentamenweken, dan 1 a 2 keer per week.

Je zou een bijrijder kunnen proberen, zo blijft je paard toch van jou, hij blijft in beweging, en het is niet meer dat fair om dfaar een vergoeding voor te vragen, wat ook je financiele lasten wat verlicht... Succes met je beslissing! Enne, geef je studie niet op voor je paard...

Disa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:34

Ik zou zeggen, paard verkopen frisse start maken met een studie die je leuk lijkt en niet verdrietig of wanhopig gaan zitten doen.

Nu even 4/5 jaar knallen, daarna een leuke baan zoeken en het geld stroomt binnen. Er zijn paarden genoeg op de wereld en na je studie ben je van alle middelen voorzien om een geschikte te kopen.

De paar jaar van je studie zijn wel heel erg bepalend voor hoe de rest van je leven eruit gaat zien. Paarden blijven er altijd wel, de mogelijkheid om te studeren wordt steeds minder naarmate je ouder wordt.

Sorry maar ik vind het altijd wat kortzichtig als mensen een studie zwaar laten leiden onder de hobby. Een studie kan er ook juist (in de toekomst) aan bijdragen dat je een hobby met veel meer plezier kan uitvoeren. Door de extra verdiensten kun je dan denken aan een stal bij huis, fraai gefokt dier etc. etc.

ps. ik studeer zelf in Tilburg (organisatiewetenschappen) en ken de studie personeelswetenschappen. Je krijgt behoorlijk wat statistiek en de studie rechten is zeker niet moeilijker. Let dus op waar en hoe je ergens aan begint. Succes!

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 11:35

Maar ho even, ik heb het idee dat jullie een beetje denken dat ik zomaar stop omdat het me even niet uitkomt, maar zelfs als ik geen paard had zou ik het overwegen. Ik zit echt in een lastige rotsituatie en ik heb ook een gesprek gehad met een decaan en ik had de keus om óf te stoppen óf het via zo'n bezwaarschrift te doen en toen had hij ook nog lang moeten twijfelen over dat bezwaarschrift omdat je dan weer in zo'n rotsituatie komt en het nog lang duurt ook en tot die tijd kan je nergens aan mee doen. Ik ben gewoon bang om de rest van het jaar achter de feiten aan te lopen en herkansingen te moeten doen en al, terwijl ik daar helemaal niet van hou. Ik heb op het gym ook nooit iets herkanst of erop ingezet omdat ik dat verschrikkelijk vind. Ik denk dat als ik een jaar ga werken een betere start kan en ga maken dan dat ik aan blijf prutsen met mn handen in het haar. En ik weet ook wel heel erg zeker dat ik het niet erg ga vinden om weer terug naar school te gaan. Altijd als ik langer dan 3 maanden niet naar school ben geweest mis ik het om wat te leren.

@ Bettine: het probleem is dat de decaan waar ik de hele tijd mee sprak nu op vakantie is voor 2 maanden ofzo. En het was nog wel zo'n fijne man

@ VValar: Ik studeer geen rechten meer Maar ik vind het niet opschieten om in de trein enzo te leren. Ik leer niet zo snel en moet daar gewoon even de tijd voor nemen om erin te komen.

Het komt erop neer dat ik gewoon niet de hele tijd wil zitten pielen met reizen want dat vind ik gewoon ja.. tijd weggooien en dan voel ik me zo verstrooid.

@ Noukie: zo zou ik het straks ook wel willen

Ik heb gewoon het idee dat ik zo aan het pielen ben, zit ook helemaal niet lekker in mn vel, als er even iets tegen zit kan ik gewoon wel kei hard janken omalles en.. ja. Kweetniet.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:42

ik denk..... dat als jij je er zo over voelt (en idd al zo achter loopt nu door het wisselen van studie ed) dat het niet een gek idee is om nu te stoppen en in september weer op te pakken.
Dan kan je het "probleem" paard goed geregeld hebben, kan je er vol goede moed aan beginnen enz.
Ik heb na het VWO 2 jaar gwerkt en net als wat jij zegt: ik kon niet wachten tot ik eindelijk ging studeren! Ik heb nooit, echt nooit het idee gehad van: ik blijf wel werken (zelfs niet toen ik kon doorstromen naar een functie op HBO niveau). Nu mis ik (natuurlijk) het geld wel eens, maar weet ook waarvoor ik mn studie doe.

Kortom: als ik alles van jou zo lees kan ik me idd voorstellen dat je zegt: ik stop nu, zorg dat ik in september mn zaken voor elkaar heb en dan ga ik knallen.

Succes!