uitslag MRI: Hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juco

Re: uitslag MRI: Hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:55

Ik werk in een algemeen ziekenhuis op de afdeling neurologie. Al zo'n 7 jaar.

Heel verstandig om al contacten met de ARBO te onderhouden.

Ik ben momenteel ook niet op mijn best en ga 3x per week naar rev. centrum ivm mijn voet.

Ik weet dus dat het erg frustrerend is. (ken de medische wereld van 2 kanten, weet wel aan welke kant ik het liefste zit )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:59

mede patient meld zich al jaaaaaaaren hernia tusen 3e en 4e wervel

ik lees veel over operaties maar niet dat het geen garantie is dat je van je pijn af bent of mogelijk is dat je minder mobiel word ..daarbij is het uberhaubt geen risico vrije operatie !

ook ik ben niet geopereerd wel lig stil terapie gehad weken in het ziekenhuis doodstil op je rug met een box onder de knieeen want recht liggen ging echt niet
met de hoop dat het vanzelf op zijn plekkie zou schuiven

en ja soms gaat het goed en als ik iets verslap in mijn rug of een verkeerde beweging of verkeerd tillen etcetcetcetcetcetce
is het weer helemaal terug en kunnen ook wij weer niet lopen zitten staan liggen , kan zoiezo niet liggen op mijn buik in samen werking met mijn reuma trekken dan mijn spieren (ik verstijf / verzuur verschrikkelijk snel) mijn rug hol en "schiet"het er weer in
bij mij schiet de uitstulping naar de binnenzijde van mijn lijf

heb veel baat gehad bij de mensendiek (bwegings leer) en bepaalde rug spier (en ruimte maak oefeningen..) doe ik zga dagelijks , ff hangen aan een deur post deed ook wonderen maar dat gaat helaas niet meer met mijn reuma

paardrijden is heeeeeeerlijk maar als ik last heb kom ik er echt niet op
dan wil je der niet eens op en als dat al lukt kom je der niet meer vanaf is me al eens over komen dat ik er op zat en het er in schoot , nouwwww dan ben je uh iets minder blij , maar wel erug blij met een braaf niet bokkend stuiterend paard

zou zeggen ga naar de fisio vraag evt om mensendiek en doe braaf je oefeningen (rek en strek en sterkmaak) en een operatie is echt niet zalig makend hoor

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:05

Wij zijn er ook pas achter gekomen dat mijn vriend een hernia heeft (na 3 jaar ellende zijn ze er eindelijk achter!!!)

Maar ook hij wordt niet geopereerd omdat het te klein is en hij nog veel te jong is (21) Oftewel er wordt eigenlijk gezegd: "leer er maar mee leven!" heel frustrerend maar het is niet anders. Het enige wat hij kan doen is weer verder gaan met cesar therapie (dit hielp wel een klein beetje) en ander werk gaan doen. Hij doet veel te zwaar werk wat zijn rug eigenlijk niet aankan. Maar ook een kantoorbaan zou niet goed zijn voor zijn rug omdat ie dan de hele dag moet zitten. Hij moet wel in beweging blijven...

Ik moet zeggen dat ik me behoorlijk machteloos voel en dat het soms moeilijk te accepteren is maar je moet er maar het beste van maken he....
In ieder geval heel veel sterkte en succes!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:18

Jeetje wat vervelend zeg. Ik hoop voor je dat die fysio gaat helpen.
Ik loop zelf al een paar jaar met lage rugklachten, en pijn in heupen, uitstralend naar rug en benen.
Ben na tig keer bij de HA geweest te zijn eindelijk eens doorgestuurd voor foto's en dergelijke, maar er is niks te zien op de foto's.
Loop nu bij een kraker, die weet ook niet wat het is. Waarschijnlijk iets in m'n si gewrichten, maar wat weet hij niet.
Maar goed, sterkte ermee!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:24

Nu ben ik misschien bevooroordeeld omdat mijn vriendje Chiropractor is, maar waarom hoor ik dat woord hier nergens vallen?
Als je een hernia hebt, zit het probleem hem in je ruggenwervels. Een fysiotherapeut is iemand die met zacht weefsel werkt, dus die zal een hernia nooit kunnen verhelpen. Een Chiropractor bekijkt waar het probleem zit, corrigeert dat en zorgt er ook voor dat de oorzaak weggenomen wordt (verkeerde houding, verkeerde belasting, etc)

Mijn advies: ga langs de Chiropractor.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:25

samantha23 schreef:
Jeetje wat vervelend zeg. Ik hoop voor je dat die fysio gaat helpen.
Ik loop zelf al een paar jaar met lage rugklachten, en pijn in heupen, uitstralend naar rug en benen.
Ben na tig keer bij de HA geweest te zijn eindelijk eens doorgestuurd voor foto's en dergelijke, maar er is niks te zien op de foto's.
Loop nu bij een kraker, die weet ook niet wat het is. Waarschijnlijk iets in m'n si gewrichten, maar wat weet hij niet.
Maar goed, sterkte ermee!

Laat je alsjeblieft niet afschepen met foto's waar niks op te zien is. Jouw klachten ontstaan niet zomaar!! Zorg dat ze je verder gaan onderzoeken. Desnoods dik je de klachten nog wat aan. Helemaal met uitstraling naar je benen kan er nog wel eens meer in zitten.

en het probleem dat je tig keer bij de huisarts bent geweest voordat je doorgestuurd wordt komt me heeeeeeeel bekend voor!

Mijn vriend heeft ook een tijd bij verschillende krakers gelopen en heeft een tijd gewerkt maar op het laatst ook niet meer. (nu we weten dat hij een hernia heeft is dat achteraf nooit goed geweest maar goed dat weet je ook niet)
Zit je een beetje bij een goeie kraker? en werkt het ook echt? Kijk hier wel mee uit want als je teveel gekraakt wordt gaat het op een gegeven moment niet meer helpen (dit zijn mijn ervaringen..)

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:27

Laura schreef:
Nu ben ik misschien bevooroordeeld omdat mijn vriendje Chiropractor is, maar waarom hoor ik dat woord hier nergens vallen?
Als je een hernia hebt, zit het probleem hem in je ruggenwervels. Een fysiotherapeut is iemand die met zacht weefsel werkt, dus die zal een hernia nooit kunnen verhelpen. Een Chiropractor bekijkt waar het probleem zit, corrigeert dat en zorgt er ook voor dat de oorzaak weggenomen wordt (verkeerde houding, verkeerde belasting, etc)

Een chiropractor kan heel goed werk verrichten bij dit soort problemen. Daar heb je gelijk in. Maar volgens mij zit hier wel een grens aan. Mijn vriend heeft ook bij de chiropractor gelopen maar op zekere hoogte kon deze ook verder niks meer doen....
Ik denk dat het afhankelijk is van de plaats en grootte van je hernia..

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:32

@ Margo: Ik ben er pas 2 keer geweest dus of het echt helpt kan ik nog niet zeggen. M'n klachten zijn in ieder geval nog niet over.
Maar op een foto is heel veel niet te zien toch? Want er werd me wel verteld dat dat er allemaal goed uitzag maar volgens mij is heel veel niet eens op een foto te zien.
De kraker denkt trouwens aan reuma of ziekte van bechterew (ook een vorm van reuma) maar volgens mij is m'n bloed al getest en was er niks aan te zien.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:40

samantha23 schreef:
@ Margo: Ik ben er pas 2 keer geweest dus of het echt helpt kan ik nog niet zeggen. M'n klachten zijn in ieder geval nog niet over.
Maar op een foto is heel veel niet te zien toch? Want er werd me wel verteld dat dat er allemaal goed uitzag maar volgens mij is heel veel niet eens op een foto te zien.
De kraker denkt trouwens aan reuma of ziekte van bechterew (ook een vorm van reuma) maar volgens mij is m'n bloed al getest en was er niks aan te zien.

Bij mijn vriend was ook niks te zien op een foto, niet in bloed en zelfs niet op een botscan. bij de mri-scan kwam er pas wat uit....
En na 2 keer bij de kraker moet je volgens mij wel al enige verbetering hebben

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:41

Inderdaad als op een foto weinig of niets te zien is moet je, je niet af laten schepen. Ik heb in nederland bij een neuroloog gelopen. En ik had de klachten van een whiplash en hernia's maar op de foto's was niks te zien. Ik wilde een second opinion, die ik dan ook kreeg. Ik daar heen. Komt naderhand de arts en zegt. Ik heb even met je arts gesproken en we zijn het eens er is niks te zien. Een jaar later verhuis ik naar Duitsland. De lklachten werden steedds slimmer dus ik in Duitsland naar de arts. Je raadt het al. Foto's gemaakt en een MRI. Je hebt een behoorlijke whiplash en 2 hernia's. Gefeliciteerd, dat wat je iegenlijk al een paar wist maar niet bewezen was. Heb je nu op papier. In Nerdeland was is met een proces bezig tegen mijn werkgever daar het een arbeidsongeval was. Die ben ik maar gestopt toen ik naar duitsland ging dzaar ik toch geen bewijzen had dat ik daadwerkelijk een hernia en whiplash had. Nu heb ik ze. Maar te laat. Ik woon in Duitsland zonder werk dus kan in Nederland niks meer.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:42

Wat zijn eigenlijk precies de klachten van een hernia dan?
Het enige wat ik merk is dat ik na het kraken minimaal een avond onwijze pijn in m'n onderrug heb. Ik moet ook eerst een half uur plat en dan bewegen. Ga dan een stukje wandelen maar ik hou het niet langer dan 10 minuten vol.
Kan je via de HA een mri scan laten maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:45

[quote="Marye78"]Nou zoals de titel al zegt: weet sinds dinsdag dat ik (weer) een Hernia heb...

Weet iemand of het kan, dat de uitstulping om bepaalde momenten van de dag niet of wel op de zenuw drukt?

ik had precies hetzelfde, niks op de MRI te zien, na vele onderzoeken toch geopereerd en wat bleek toen het mes erin ging? een giga-hernia, waren de woorden van mijn chirurg. het is vaak zo ja dat hernias in bep. houdingen en op bep. dagen er ''even" niet zitten, ik heb inmiddels 9 rugoperaties gehad en ga nog steeds niet goed, ellende....
ik wens je veel sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:47

samantha23 schreef:
Wat zijn eigenlijk precies de klachten van een hernia dan?
Het enige wat ik merk is dat ik na het kraken minimaal een avond onwijze pijn in m'n onderrug heb. Ik moet ook eerst een half uur plat en dan bewegen. Ga dan een stukje wandelen maar ik hou het niet langer dan 10 minuten vol.
Kan je via de HA een mri scan laten maken?

typische klachten van een hernia zijn uitstraling in 1 of beide benen en kan tot de voeten uitstralen, ook tintelen en dood gevoel. je kan een scan laten maken ja, maar zoals in het begin al werd gezegd is de hernia niet altijd "aanwezig" op het moment van de scan, en dat is erg vervelend!

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:53

phannie schreef:

Weet iemand of het kan, dat de uitstulping om bepaalde momenten van de dag niet of wel op de zenuw drukt?

Dat kan heel goed phannie. Ook bij mijn vriend schuift de hernia waardoor hij de ene keer bijna geen last heeft en de ander keer niks meer kan...

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:58

phannie schreef:
typische klachten van een hernia zijn uitstraling in 1 of beide benen en kan tot de voeten uitstralen, ook tintelen en dood gevoel. je kan een scan laten maken ja, maar zoals in het begin al werd gezegd is de hernia niet altijd "aanwezig" op het moment van de scan, en dat is erg vervelend!

Uitstraling naar benen heb ik wel, maar de centrale pijn zit echt in m'n si gewricht, en is vooral pijnlijk met zitten en staan, en lopen.
Vooral draai bewegingen (zoals longeren) en door de knieen gaan is erg pijnlijk, net als traplopen.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:07

HEEL veel sterkte gewenst jullie allemaal!

Misarianne op bokt, ligt nu in het ziekenhuis, ook met een hernia.
ik zie dus hoe het van dichtbij is en het is echt vreselijk

heel veel sterkte nogmaals

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:11

Laura schreef:

Je moet me even opweg helpen hoor, hihi, een chripractor is dat een kraker? Als dat het geval is, mn zusje had 3 hernia's en een uitgroeiig van een ruggewervel die er gewoon teveel zat. Zij mocht niet gekraakt worden vanwege haar hernia..
Uieindelijk is zij afgelopen maart wel geopereerd. Ze bleek al jaren hernia te hebben en na veel zeuren en drammen bij de neuroloog heeft hij haar eindelijk goed onderzocht en geholpen. Nu is ze weer aan het werk sinds 3 weken, parttime weliswaar, maar het gaat stukken vooruit.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:31

Ligt eraan, want mijn mannetje mij verteld: een echte Chiropractor heeft een opleiding medicijnen (dus is arts) en vervolgens een Chiropractieopleiding wat in totaal minimaal 6 jaar duurt. In Nederland zijn vooral manueel therapeuten bekend, maar dat is dus heel iets anders.

Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die een aanvullende opleiding manuele therapie heeft gevolgd (gemiddeld 4 jaar). Er bestaan verschillende opleidingen tot manueel therapeut, waardoor er in visie en behandelwijze van de manueel therapeuten verschillende uitgangspunten gehanteerd kunnen worden. Alle manueel therapeuten worden na hun opleiding in staat geacht gewrichtsstoornissen met de daarbij behorende problematiek te kunnen onderzoeken en indien mogelijk met manuele therapie te behandelen. De manuele therapie richt zich op klachten die ontstaan in ons bewegingsapparaat {gewrichten, spieren pezen en banden}. De manueel therapeut probeert stoornissen op te heffen in het bewegingsapparaat door een analyse te maken van het mechaniek. Bij de manueel therapeut worden geblokkeerde stijve gewrichten middels mobilisatie {langzaam bewegen van of langere rek op gewrichten} of manipulatie {snellere kortere beweging} weer in beweging gebracht. Tijdens een manipulatie kunnen een of meerdere kliks gehoord worden (kraken).

Een Chiropractor richt zich op de ruggewervels en het zenuwstelsel en gaat er vanuit dat alles in verbinding staat met elkaar.

Mijn Chripractor-mannetje is helemaal niet blij met manueel therapeuten, hij zegt dat er een fundamenteel verschil zit in opleiding en hetgeen ze kunnen doen, en dat mensen niet voldoende voorgelicht zijn hier in NL over wat en hoe.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:37

Wat doet een chiropractor dan precies?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:42

Citaat:
Verschil tussen manuele therapie en chiropractie?
De behandeling door een manueel therapeut kan soms erg veel lijken op die van een chiropractor. Want bij beide beroepsgroepen is 'de manipulatie' een onderdeel van de behandeling.
Toch zijn er belangrijke verschillen in opleiding, behandelingsmethodes en indicatiegebieden.
In Nederland kent men een zestal verschillende opleidingen tot manueel therapeut. Deze opleidingen zijn van korte duur (van 4 dagen tot 80 dagen) omdat het feitelijk gaat om een 'nascholingscursus' die bestemd is voor gediplomeerde masseurs en fysiotherapeuten, ofschoon ook een aantal huisartsen een dergelijke cursus hebben gevolgd.
Chiropractoren hebben een 5-jarige academische dagopleiding gevolgd die alléén in het buitenland bestaat. Men wordt daarop toegelaten met een VWO-diploma met wis- natuur- en scheikunde. Tijdens de studie wordt gedegen aandacht besteed aan zowel de medische vakken als aan de verschillende manipulatieve technieken.
De chiropractor wordt –in tegenstelling tot de manueel therapeut – ook opgeleid om röntgenfoto’s te beoordelen. Tevens is de chiropractor, net zoals de huisarts, gekwalificeerd om een diagnose te stellen en men heeft daarom doorgaans geen 'verwijsbrief' nodig om een chiropractor te raadplegen.
Tenslotte zal de chiropractor eerder geneigd zijn om, naast de 'mechanische aspecten' van een klacht, ook de 'neurologische aspecten' in zijn beoordeling op te nemen. Zodoende kan de aanpak van eenzelfde probleem door de manueel therapeut verschillen van die door de chiropractor, die immers een uitgebreider indicatiegebied kent. Hetgeen betekent dat de chiropractor een bredere waaier van aandoeningen kan behandelen.
(Uit 'Chiropractisch', september 1997 een onderzoek van Dhr. Martin Roosenberg)
Chiropractie Leiden wil hierbij met nadruk stellen, dat wij het werk van goede manueel therapeuten zeer op prijs stellen. Met het hierboven afgedrukte artikel willen wij duidelijk maken waar de overeenkomsten en waar de verschillen liggen.

Wat doet een chiropractor? Zie deze site:
http://www.rugpijn.nl/chiro_hww.html

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:45

Maar naar een chiropractor wordt je niet doorverwezen door je HA, ofwel?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:52

Nee, je hebt geen verwijzing nodig omdat een chiropractor zelf ook een arts is. Hoe het zit met huisartsen en verwijzingen vraag ik me op zich ook af. of het nu een kwestie is van onwetendheid van huisartsen dat ze mensen wel naar de manueel therapeut sturen en niet over Chiropractie vertellen...? Of dat er een bepaald elink zitten tussen m-t patienten en huisartsen? Wat ikw el heb gemerkt is dat je echt zelf kritisch moet blijven; mijn moeder heeft ook een hernia en haar arts stuurde dr naar de fysio, de fysio naar de neuroloog, de neuroloog naar een ander ziekenhuis, dat ziekenhuis naar de manueel therapuet... etc etc. Kastje-muur situatie dus. Ach, nu heeft ze een leuke schoonzoon die dr uitgebreid vertelt hoe of wat

LotteAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:53

Uhm zijn er nog mensen die er wel echt verstand van hebben?

Een fysiotherapeut werkt alleen met zacht weefsel? En een hernia ligt aan je wervels?

Een hernia ligt niet aan wervels, maar aan de tussenwervelschijven, die tegen een zenuw aandrukken.

Bijna iedereen die onder de "scan" gaat heeft wel een hernia, dat betekent nog niet dat je er last van moet hebben. Opereren heeft heel veel nadelen, en is vaak niet nodig.

Fysio fitness; je gaat fitnessen onder medische begeleiding. Waardoor je de belastbaarheid van je rug (spieren, tussenwervelschijven) omhoog brengt. Stabiliteit wordt verhoogd, je lokale belastbaarheid wordt verhoogd, waardoor je er minder last van kan hebben, en je minder kans op recidief hebt.

Een chiropractor hoef niet altijd de oplossing te zijn. Je moet daarnaast ook zeker aan je conditie, algemene belastbaarheid en lokale belastbaarheid werken. Dus met de mening die hierboven staan ben ik het niet eens.

Het is logisch dat je meer klachten hebt bij het zitten, dat is de meeste belastende houding voor je tussenwervelschijven.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:57

Maar als je geen verwijzing krijgt, krijg je het ook niet vergoed?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:10

LotteAnna schreef:
Uhm zijn er nog mensen die er wel echt verstand van hebben?

Een fysiotherapeut werkt alleen met zacht weefsel? En een hernia ligt aan je wervels?

Een hernia ligt niet aan wervels, maar aan de tussenwervelschijven, die tegen een zenuw aandrukken.

Bijna iedereen die onder de "scan" gaat heeft wel een hernia, dat betekent nog niet dat je er last van moet hebben. Opereren heeft heel veel nadelen, en is vaak niet nodig.

Fysio fitness; je gaat fitnessen onder medische begeleiding. Waardoor je de belastbaarheid van je rug (spieren, tussenwervelschijven) omhoog brengt. Stabiliteit wordt verhoogd, je lokale belastbaarheid wordt verhoogd, waardoor je er minder last van kan hebben, en je minder kans op recidief hebt.

Een chiropractor hoef niet altijd de oplossing te zijn. Je moet daarnaast ook zeker aan je conditie, algemene belastbaarheid en lokale belastbaarheid werken. Dus met de mening die hierboven staan ben ik het niet eens.

Het is logisch dat je meer klachten hebt bij het zitten, dat is de meeste belastende houding voor je tussenwervelschijven.

Ah wat leuk, een studente fysiotherapie Wat is er mis met je eerste twee regels? Een fysiotherapeut behandelt toch vnl dmv therapie en massages? Niet direct gericht op de gewrichten of ruggenwervels. En ja, de meest voorkomende hernia is degene in de tussenwervelschijf.

Volgens mij zeg ik nergens dat Chiropractie DE oplossing is, alleen dat het me verbaast dat in een topic over hernia dat woord nog niet genoemd was. Beetje minder bijtend antwoorden mag ook wel...

Fitness is zeker goed voor je, maar is dat niet meer preventief en algeheel versterkend? Ik denk dat dat uitstekend zou zijn naast een behandeling.

Samantha, ligt aan je verzekering, maar ik meen dat me meesten Chiropractie wel degelijk vergoeden. Vijf bezoeken ofzo.