22+ Wat was voor mij normaal en voor jullie nog niet?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marye78

Re: 22+ Wat was voor mij normaal en voor jullie nog niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:54

* bijdehanter en sneller 'volwassen'
(zoals al aangegeven, ze hebben een grote bek, en doen dingen die ik op die leeftijd nog niet deed zoals roken, veel make-up, hoerige kleding)
* geld speelt geen rol meer
( 'kinderen' van 13/14 jaar met gloednieuwe dure mobiele telefoons, dure merkkleding)
* internet
(alles gaat via internet, het is echt een deel van de samenleving geworden. toen ik 13/14 was had 1 gezin op de 10 een computer (atari ofzo) waar je alleen wat simpele spelletjes op kon doen)
* altijd bereikbaar dmv mobiele telefoon
(wij moesten naar een telefooncel op zoek als je opgehaald moest worden of je wilde wat vragen thuis, je kon niet even een smsje sturen. daarentegen hadden wij om die reden denk ik wel meer vrijheid. als je de hort op was was je ook echt onbereikbaar )

p.s. ik ben 27

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:15

ik ben het met het meeste eens, make up, minirokjes, maar ik vidn ook de denkwijze heel anders geworden.
Ik speelde met mijn 13de nog met de barbies, nu tegenwoordig sta je dan "voor schut".....
Ik vind dat niemand meer zichzelf kan en mag zijn en iedereen maar meedoet met de maatschappij.
Meiden die al met 13 ontmaagd worden en als je ze erover hoort praten weten ze niet eens waar ze het over hebben.
Deze meiden weten wel wat n e u k e n is, maar volgens mij niet wat de liefde bedrijven is met iemand waar je super gek op bent....
Ik ben 24 en ben blij dat ik die tijd net ontsprongen ben, al was het bij mij ook al bezig hoor.
Zo gauw kinderen van de basisschool afgaan, wordt van hun uit verwacht dat je ze als volwassenen behandelt anders zul je wel eens wat zien, maar jullie zijn nog lang niet volwassen en eerlijk gezegd lach ik er steeds meer om hoe ze zichzelf eigenlijk voor schut zetten door te denken dat ze het wel zijn

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:24

Internet. Wij hadden heel vroeger een Commodore 64. Ik ben 27.

Uitgaan deed ik soms ook al op mijn 15e, alcohol op mijn 16e, denk ik.
En ja die mobieltjes. Ik vond het eigenlijk net zo raar dat een 12 jarige er een had als dat mijn opa en oma er een kochten.
Laatst bijgewerkt door Adrija op 28-08-05 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 13:32

Ik vind ook dat er veel veranderd is (vandaar dat ik het topic ook opende) maar sommige dingen die ik hier lees ben ik het toch nietmee eens of ja gedeeltelijk. Ik ben namelijk 19 en hoor dus bij de nog geen 20 mensen maaaaar ik heb het gevoel daar veel meer bij te horen (ookal voel ik me dan juist weer 16 maar dan hoe de mensen toen waren )
Ik speelde ook langer met poppen en heb nu nog nooit echt make up gedragen. Er zullen nu ook meisjes zijn die dat doen maar de meeste meisjes vind ik dat het veel veranderd is in een korte tijd!
DUs niet helemaalgeneraliseren maar ik vraag me wel af hoe eht over 10 jaar zal zijn als je al ziet hoeveel het in de afgelopen 10 jaar is veranderd!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:57

ik ben nu 14
zal even mijn mening geven
1- mobieltjes / computers / internet
nou wat moet je dan over al die reclames op tv van bijv, het net, adsl die telefoon met dat abbenement
ik moet zegge dat ik pas rond mn 11/12 iets van computers door had
en ik heb pas een jar een telefoon rond mn 13e was dat. maar die kreeg ik alleen als ik een baantje had een kranten wijk dus, en dat was een oude van mijn moeder dus niet echt veel meer aan etaalt zeg maar.
2 - make up
kan ik jullie gelijk in geven hoor, zelf draag ik meestal alleen beetje van die oogpotlood oogschaduw, dus.
3- ik moet inderdaad toegeven ik woon in een redlijk kinderlijke buurt, dat er kinderen zijn als je langkomt fietse je gewoon uitgescholden word als K*twijf! ja hallo doe normaal zeg, ik had geen idee dat er zon woorden ware toen en als ik het wist zei ik chips ofzo, maar eh, mijn moeder zou me anders ook een draai om de ore geven
3 - over sex, dr zulle zeker mensen zijn die dat inderdaad ook hebben maar vind niet dat iederen dat heeft hoor , zon beetje de meerderheid uit mijn klas heeft egt nog nooit sex gehad, dan heb ik het niet over de ''populairdee types'' en dan is er nog even iemand die al ongeveer 1 jaar met iemand heeft ofzo,
4 - kleren
willen jullie aub eens naar mtv - tmf - the box kijke
sorry maar wil niet gemeen naar jullie over komen ofzo maar in die clips zie je toch niets anders, en op de meeste scholen zijn der niet veel die zich zo kleden, zal wel met uit gaan ofzo zijn, maar dat doe ik niet echt, ben wel eens naar een jeugd disco gegaan, en merkkleding vind ik dan weer erg duur voor een simpel truitje al wil ik sommige dinge wel graag hebbe,
5. drank
daar kan ik wel gelijk in geven, al doe ik het zelf niet echt,
ik drink soms alleen een smirnoff/breezer (meestal alleen op verjardagen)
en red bulls ofzo, om ontzettend melig te kunne worde (op de manege ofzo)
maar drank en roken en drugs enzo, dat vind ik zelf ook een beetje idioot normaal worde,

zo dat was het dan weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 14:08

ingeborg schreef:

Ik weet nog dat mijn broer vroeger zo'n ding mocht huren in de kerstvakantie. Als monitor gebruikte we onze (allereerste, beetje met dat doel in het achterhoofd aangeschafte) kleurentv. Mijn broer had zo'n boekje met kleine programmaatjes die je zelf in moest voeren. Dan kon je met een cijfercode het scherm van kleur laten veranderen. Helemaal fantastisch natuurlijk

Later kocht ie een atari, daar had hij spelletjes op. Maar die moest je dan laden vanaf een bandje, duurde 5 minuten.

Jemig ik word echt stokoud geloof ik

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 14:23

Nou de jeugd van tegenwoordig is wel heel erg. Maar niet iedereen is zo.
ik vind het wel belachelijk dat jonge kinderen tegenwoordig aan de drank en sigaretten/drugs zitten. Ik heb mijn eerste echte drankje (Breezahh:D) toch echt gedronken toen ik 16 was. En mijn eerste sigaret ook gerookt toen ik 17 was ofzo. Tja en drugs daar moet ik niks van hebben.

Maar van de technologische kant heb ik weinig te zeuren. Het is nou eenmaal zo dat het nu normaal is mobieltjes te hebben. En dat elk kind de pc beter begrijpt als mij.

Alleen het enige wat mij heel erg opvalt is dat ze allemaal snel oud willen zijn. Want ze willen discotheken binnen waar ze te jong voor zijn, ze dragen kilo´s make-up. En sommige hebben al sex op hun twaalfde. Nou toen speelde ik nog met barbiepoppen en het enige waar ik verder aan dacht waren paarden. Ik heb zelfs niet eens voor het eerst gezoend op mijn twaalfde dat was ook op mijn vijftiende ofzo!

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 15:17

Misschien ligt het ook aan de plek waar je opgroeit. Toen ik naar de middelbare school ging had ik net een mobiel gekregen van mijn opa en oma notabene. Ik was toen bijna 13 denk ik. En ik ben nu 20, dus dat was in dezelfde periode als dat jij naar de middelbare school ging. En ik was echt niet de enige, bijna iedereen had eind 1e klas een mobieltje.
Op mijn 4e hadden wij al een computer thuis, mede voor mijn vaders werk. Maar ik weet nog dat ik de spelletjes sokoban en tetris in DOS met allemaal codes moest opstarten. Internet kregen we toen ik 13 a 14 was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:38

Ik weet wel nog iets wat veranderd is: spelling. Ik weet dat ook mijn agenda ondergekliederd werd met allemaal 'lollige' spelling en -xxx- etc, maar zo erg als ik het nu zie? Het was in elk geval nog leesbaar.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:42

Daar zeg je wat ja! We waren toen ik op de middelbare school zat ook wel wat dingen aan het afkorten (4-ever bijvoorbeeld), maar niet zoveel als nu.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:45

Ik heb pas in het laatste jaar van de HBO een computer gekocht. Daarvoor had ik (heel modern) een elektrische typmachine. Was alleen lastig wanneer je een fout moest verbeteren.
Die spelling van tegenwoordig is echt vreselijk. Over een paar jar kunnen ze alleen maar msn taal schrijven.
Ik heb sinds 4 jaar een mobiel voor noodgevallen. Ik weet mijn nummer niet eens.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:47

Zep schreef:
ingeborg schreef:

Ik weet nog dat mijn broer vroeger zo'n ding mocht huren in de kerstvakantie. Als monitor gebruikte we onze (allereerste, beetje met dat doel in het achterhoofd aangeschafte) kleurentv. Mijn broer had zo'n boekje met kleine programmaatjes die je zelf in moest voeren. Dan kon je met een cijfercode het scherm van kleur laten veranderen. Helemaal fantastisch natuurlijk

Later kocht ie een atari, daar had hij spelletjes op. Maar die moest je dan laden vanaf een bandje, duurde 5 minuten.

Jemig ik word echt stokoud geloof ik

Ja, op de commandoor kon je door het invoeren van run: 1+1
hem laten rekenen en als je list: naam invoerde dan verscheen er 1000 maal je naam op het scherm. Dat was in die tijd echt kicken.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:06

Met internet wordt ons echt alles wel makkelijk gemaakt.. En je hebt het bijna overal voor nodig.. Als ze je je (via de tv) ergens voor aan wilt melden dan moet je maar even op een site kijken..
Ook worden we te lui..
De bibliotheek weten de meesten niet te vinden want we hebben wel internet!
Ook verslagen schrijven is er niet meer bij, ach neej dat doe ik wel op de computer..
Op internet staat gewoon alle informatie over drugs etc. die de allerjongsten in een hand-om-draai op kunnen vragen..

En net zoals in dat liedje van Jeugd van tegenwoordig gebruiken ze allemaal scheldwoorden..
Ook de vrouwelijke popsterren zien er mooi uit.. Dat willen die jonge meiden natuurlijk ook.. Ik snap niet hoe dat tot stand is gekomen..
En de jongeren (12-13-14) hebben echt geen respect meer voor de ouderen..
Ik zie sommige ouderen echt heel bang en met een grote boog om die jongeren heen lopen..
En jaah ik kan me er wel wat bij voorstellen..
Zelf ben ik 17 maar ik vind dat dit echt de verkeerde kant opgaat..
Net zoals die meiden van 10/12 jaar die echt met de mode meej lopen.. Niet best..!
Ik stond laatst in de scooter kleren te passen en er was zo'n dummeltje tegen haar moeder aan het snauwen dat ze een korter rokje wou..
Niet best..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:28

Wat ik niet normaal vind is dat kinderen op de basisschool al met een mobieltje rondlopen. Kost handenvol geld en ze hebben het echt niet nodig. Toen ik zo oud was redde ik het prima zonder en mijn klasgenootjes ook.
Ook vind ik het niet normaal dat de jeugd er tegenwoordig op losblowt en dat dat normaal gevonden wordt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:39

Wij hadden ook een electrische typemachine. Die waren al een stuk handiger dan zo'n normale, omdat je een klein typefoutje nog wel kon wissen als je het meteen zag. Ik moet zeggen dat mijn (toch al niet zo best) handschrift wel wat minder is geworden nu ik niet meer hele stukken schrijf maar op de computer werk (mijn typesnelheid daarentegen ). Mijn moeder en haar vriend hebben geen mobieltje, maar ook geen computer. Sommige dingen kunnen inderdaad alleen via internet tegenwoordig, dat is voor hun niet zo handig. Ze boeken weleens een kwartiertje een computer in de bibliotheek, maar omdat ze niet zo handig zijn met internet snappen ze vaak niet waar ze moeten zijn. Eigenwijs als ze zijn komen ze niet bij mij om even gebruik te maken van mijn pc, nee... eerst zelf doen!

Technologische ontwikkelingen gaan echt heel erg hard de laatste 20 jaar, de beschikbaarheid van tv-zenders vanuit de hele wereld en natuurlijk internet, maakt dat trends uit het buitenland (USA) sneller opgepikt worden en dat men aan veel meer dingen blootgesteld/beinvloed wordt dan vroeger.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:43

Wij hadden in 1964 pas tv, 2 netten, heel gezellig was dat
In de winter lag er nog echt sneeuw toen ik klein was
Je moest beleefd zijn tegen ouderen, dat deed je ook, anders kreeg je klappen, zelfs van een buurvrouw hoor
Mijn eerste computer ervaringen dateren uit 1988, toen was ik 29
Onze eerste eigen computer kwam rond 1990, simpel maar geweldig ding imo
Mijn eerste mobieltje dateert van rond 1996, een koelkast van een ding, pas 3 jaar geleden kreeg ik mijn eerste mooie kleine Nokia 3310, heb ik dus nog
SMS versturen, ach ik kan het wel, maar het blijft lastig

Wiet roken en pillen slikken gebeurde in mijn jeugd ook al hoor, alleen denk ik wel dat we allemaal wat beleefder waren
Respect voor de politie bestond toen ook nog wel, praat ik over midden jaren 70

Ach ja, ik word echt oud

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:42

Red Bull en Smirnoff op je veertien, man ik had het eens moeten proberen ! Ik denk dat ik alle hoeken van het huis had gezien dan
Tja ik vind grosso modo ook dat de kids van tegenwoordig veel mondiger zijn en vaker een grote bek opzetten, maar vindt niet iedere generatie dat van de jongere generatie na hem/haar ? En ze zijn niet allemaal hetzelfde natuurlijk.

Gsm, dat ding bestond nog niet eens toen ik twaalf was, dat was idd de lol als je weg was (zoals Marye schreef, ben ik juist ?) dan was je ook weg. Geen ouders die je om de haverklap opbelden om te horen waar je zat en hoe lang je nog weg bleef. Aan de andere kant, ik mocht ook pas uitgaan op mijn 16 dus veel zouden ze mij toch niet moeten bellen hebben.

Kabeltv ? Wa's da ? Enfin, het heeft bij ons jaren geduurd voor wij kabeltelevisie hadden. Niet dat ik iets gemist heb hoor.

Zoals JustBeProud zegt, tmf en dat soort zenders geven nu niet echt het goede voorbeeld hé.

God hoor mij bezig. Ik word oud.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:59

Cassidy schreef:
Kinderen van 12 die uitdagend rondlopen met ladingen make-up in hun gezicht kan ik nog steeds niet als normaal beschouwen.

Mobiele telefoon is ook iets van deze tijd, ook volwassen mensen kunnen niet meer zonder, dus om dat nu specifiek op de jeugd toe te spitsen?

Tegenwoordig is informatie wel beter beschikbaar, en de computer is eigenlijk in ieder huis aanwezig, dito met internet. Je kunt eigenlijk niet meer zonder.
Ik ben ook wat ouder dan 22+, vliegvakantie's waren echt een uitzondering, Amerika een land ver, ver hier vandaan. Paarden waren onbereikbaar, niet iedereen had een auto.

Wat ik wel vind is dat kinderen eerder hun onschuld verliezen, eerder met excessen in aanraking komen door al de informatiebronnen die ze tot hun beschikking hebben. Wij hadden thuis geen telefoon, ook geen TV dat ik klein was. Auto kwam pas veel later...

Tegenwoordig is het normaal dat er minstens een TV, auto en telefoon in een gezin aanwezig is.

hier ben ik het ook helemaak mee eens, je ziet ze zo betrekkelijk kort kind zijn!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:20

Ik kom niet echt uit een doorsnee gezin geloof ik
Mijn vader zat bij de geboorte van internet zowat al op internet, dit was in 1990 (ongeveer). Wij niet, maar al vanaf 1995 hebben wij thuis internet. Vanaf 1988 hebben we thuis computers. Niet echt spelletjescomputers, maar wel state of the art (nog steeds). Tsja, je hebt een paps in business of niet.
TV hadden we vroeger niet, uit principe. Tot mijnv ader elke week Ajax bij de buren ging kijken. Dus sinds 1992 hebben we tv (ik was toen 10), OS van Barcelona kan ik mij als allereerste tv-moment herinneren.
Auto hebben we ook een tijd niet gehad, daarna jaren 2. Mijn ouders zijn heel erg van het 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'-stempel. Niks mis mee. Ik weet wel heo ik de dingen moet waarderen. Aan de ene kant dus behoorlijk 'ouderwets', geen vakanties bijv. omdat mijn vader daar echt een spuughekel aan had (heeft). In een tent dan, andere dingen deden we wel. Ik ben er geen haar slechter van geworden. Terwijl op school steeds meer klasgenootjes een mobiel kregen wilde ik dat ook juist niet. Ik had 'm nergens voor nodig. Tot ik ging werken en in de winter door het donker naar huis moest fietsen elke dag. Toen heb ik er eentje genomen.
Aan de ene kant ging ik ook al op m'n 14e in de kroeg hangen, ik was echt revolutionair daarin, maar toen 2 jaar later iedereen in de kroeg hing ging ik nooit meer. Daarna gingen ze allemaal naar de discotheek/stad/etc, maar dat elke week dronken worden was ook absoluut niet mijn ding.
Nu heb ik een zusje dat 7 jaar jonger is en zij doet de dingen precies zoals ik. Qua kleding zie je dat de mode heel anders is, maar zij gaat ook niet stappen, maar kiest voor de sport. Zij heeft ook geen mobiel, alleen als ze op kamp gaat ofzo. Wil ze ook niet. Ik denk dat een heeeeeeel erg groot deel ook door je opvoeding komt. Wij hebben alle 4 (jaja, we zijn met 4 kinderen thuis) altijd meegeholpen in de tuin, met de paarden, op het eigen bedrijf van m'n ouders (mailings in enveloppen stoppen etc). En tv kijken mochten we overdag niet, ik mocht 1x per week Skippy kijken, verder werden we naar buiten gejaagd om in de tuin te spelen. Ik vond het vroeger op het moment zelf wel vervelend, maar nu weet ik dat ik echt niks heb gemist, eerder andersom. Ik vind het nu nog heerlijk om gezellig met z'n allen een grote klus in de tuin te doen, dan dat ik inm'n nest blijf liggen (ik combineer het wel hoor, want in je bed liggen tot bijna de middag is ook best fijn ), of voor de tv hang. Hoewel mijn eigen zusje dat ook heeft, zie ik dat bij heel erg weinig pubers, maar ook m'n eigen leeftijdsgenoten zijn niet zo happig op 'in de tuin werken', tsja, het ligt er maar aan wat je gewend bent denk ik.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:24

jokari schreef:
Tja ik vind grosso modo ook dat de kids van tegenwoordig veel mondiger zijn en vaker een grote bek opzetten, maar vindt niet iedere generatie dat van de jongere generatie na hem/haar ?

Dat denk ik wel.
Als ik kijk naar mijn broer en zus (dertigers) dan waren dat ook echt geen lieverdjes gedurende hun puberteit. Zelf was ik dat ook niet echt, ik heb ook van alles uitgevroten. Wellicht werd dat wat beter verborgen gehouden (controle middels mobiele telefoons was immers nog niet echt mogelijk ).
Ik denk dat het een blijvend verschijnsel is dat mensen over de generatie na hen roepen dat ze veel mondiger, minder beleefd enz. zijn.
Feit is natuurlijk wel dat de samenleving steeds meer individualiseert, met alle gevolgen van dien.
De kleding die jonge meiden dragen is ook afhankelijk van het modebeeld. Op dit moment is dat gewoon vrouwlijke kleding. In 'mijn' jeugd was dat een Levi's 501 met een wijde blouse of een sportsweater. Niet bepaald vrouwelijk en sexy, hihi.

Wat betreft Gsm's, internet, televisie enz. heeft het er ook erg mee te maken waar je opgroeit en hoe er sowieso mee wordt omgegaan.
Zo zijn mijn ouders nog steeds internet-, gsm en DVD-spelerloos en dat zullen ze ook nooit aanschaffen. Dat interesseert ze gewoon niet.
Wel hadden we vanaf ongeveer mijn 12e een pc (ik ben nu 24), aangeschaft voor het tekstverwerken.

Wij hebben heel lang zo'n printer gehad die puntjes printte, met van die gaatjes aan de zijkant. Hoe heet zo'n ding ook alweer, hihi.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:48

matrixprinter

(wij hadden er een van Mannesmann Tally oid). Vreselijke dingen, heb ik vaak ruzie meegehad als het papier weer eens vast liep .

Enne 'vroeger was alles beter'.. Maar die individualisering zet inderdaad wel door, dus dit gaat niet helemaal op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:00

Bealy: matrix-printer met kettingpapier. (Meestal de Star LC 10)

Wat betreft de mobieltjes en tv enzo, dat zijn van die ontwikkelingen, die zijn er. Ik heb ook de reclame-vrije zondag nog gekend maar echt uitmaken doet het niet... Vroeger zat iedereen voor de radio, toen voor de zwartwit-tv, later in kleur, daarna voor de video, nu dvd. Is dat nou anders? Ik denk het niet.

En ook wat de mobieltjes denk ik: in zekere zin is het een verbetering. Want ik heb heel wat keren niet kunnen bellen omdat de kwartjes op waren, geen telefooncel in de buurt, op kosten van anderen, altijd vragen of ik de telefoon mocht gebruiken en een lijstje met nummers. In dat opzicht kan een mobieltje heel nuttig zijn en hoeft het gedrag verder niet te veranderen. Dat dat toch gebeurt hangt van meer zaken af. Ik denk dat er prima redenen kunnen zijn dat ook kinderen op de basisschool een mobieltje hebben. En dat het in nog veel meer gevallen overdreven is? Tsja, dat is en blijft universeel - de manieren veranderen, maar het achterliggende opscheppen / mee doen met de rage, van kinderen EN ouders, verandert niet echt hoor. Vroeger liepen die kids in de nieuwste mode van Oilily, of hadden de nieuwste barbies. Is dat nou zoveel beter?

't Is ook vreselijk makkelijk om naar de evil jeugd te kijken, maar volgens mij maakt het weinig uit.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:13

Ik ben niet echt 22+, eerder het lopende verschil met mensen uit deze categorie. Ik ben nu 17.

Toen ik een jaar of 2 was wilde ik mijn naam leren schrijven. Een pen vast houden kon ik nog niet in elk geval. Mijn naam leerde ik dus schrijven op de computer, een Commodore 64... (MSN taal betond gelukkig nog niet )

Vanaf een jaar of 5 speelde ik op de computer spelletjes in DOS.
1995 begonnen we met windows 95, ik was toen 7. Toen ik 9 was kregen we internet. Alles was nog in het Engels en ADSL bestond toen nog niet. Ik mocht dus elke dag een uurtje (na 20.00, goedkoper tarief) op internet. Toen ik 10 was had ik mijn eerste website op internet staan, volledig zelf geschreven in HTML. MSN bestond nog niet, toen was het ICQ.

Toen ik 12 werd kreeg ik een mobieltje, omdat ik naar de middelbare ging.
Op m'n 13de kregen we ADSL en daarmee was een MSN verslaving geboren. (Neej hoor valt wel mee ).

Kleurentelevisie hebben we al sinds m'n geboorte (Sesamstraat ).

Toch zie ik dit soort middelen enkel als een verrijking. Door altijd beschikking te hebben gehad over computers ben ik erg handig geworden met software. Internet heeft geholpen met het vergroten van mijn kennis van vooral de Engelse taal.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:27

ik vind ben nu 17 maar wil toch ff wat kwijt.Toen ik 4 was en net op de basis school zat zag je me echt niet achter een computer.Wist niet eens wat dat was.Nu zie op de bassisschool waar ik op heb gezeten van die kinder die een spellejte op spelen. :S

En idd veel meiden van 12-15 jaar zijn echt bezig met sex enz.Zelf ik ben 17 jaar en het boeid me nog niet echt. Zal wel aan mij liggen.

of die kinderen die 7/8 jaar en al msn hebben.Ik had toen nog geen een msn.Oke ik kreeg me mobiel in groep 8 omdat me broer (ben tweeling) naar de 1e ging.En me ma vond het banketstaaf als ik moest wachten alleen omdat ik een keer ben blijven zitten.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:56

Dingen als internet, mobieltjes, kinderen veel vroeger met sex bezig, en meiden van 12 met make-up ben ik het zeker mee eens dat dat veranders is en van de laatste jaren (ook al ben ik zelf pas 19 ).

Maar andere dingen lagen misschien ook wel aan je eigen jeugd (omgeving, ideeën van ouders, etc), en niet per sé aan de tijd in het algemeen.

Mijn ouders (allebei 50+) hadden bv. al heel vroeg een tv toen zij jong waren, altijd al een auto en telefoon, en dat was ook voor hen normaal. Ook was mijn vader voor zijn 22ste al in resp. Zuid-Amerika, de VS en Nieuw-Zeeland geweest (dat is verder dan ik heb gereisd ), en ook dat was niet heel abnormaal. En mijn opa's en oma's waren echt geen miljonairs Wat er dus 'vroegah' als normaal werd gezien hangt er imo dus heel erg vanaf aan wie je het vraagt.