...... als scheldwoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Re: ...... als scheldwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:32

Ik kan hier zó ontzettend kwaad om worden.
Echt, je kunt mij veel maken.

Om persoonlijke redenen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:33

Wat maakt het uit met welk woord iemand scheldt?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:34

Nou.
Dan kan ík je wel eens uitleggen als je daar interesse in hebt.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:38

@ shadow0, zelf iemand verloren aan Kanker?

Ik ben helemaal klaar met personen die met dit woord schelden en wil verder niets met hen te maken hebben. Mensen uit mijn omgeving schelden hier dus ook niet mee.
Ik kan erg giftig worden als het om dit soort 'lui' gaat en hoop dat ze er zelf mee te maken krijgen zodat ze weten wat voor een 'leuk' scheldwoord het is.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:42

" shadow0. Blijkbaar nog nooit iemand verloren (aan kanker?)
Hier: Kanker is een heel erge ziekte.
Schelden met een ziekte is iets heel anders dan met een geslachtsdeel schelden.

Als iemand poedersuiker , klere of klote zegt, kan me dat weinig interesseren.
Goed voor de frustraties.
Als je met g.odverdomme wilt schelden, eigen keuze, of je in god gelooft of niet. Ik geloof er op zich wel in, niet helemaal volgens het katholieke geloof, maar ik bid toch wel en ga soms naar de kerk. Toch glipt me dat woord soms over mijn lippen heen.

Kanker mag niet mee gespot of gevloekt worden!
Als ik merk dat dat hier op Bokt gebeurd, och man, dan weet ik niet wat ik allemaal doe!
Alsjeblieft zeg!

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:44

mijn opa is dik een maand geleden overleden aan kanker, en ik sta niet voor mezelf in als ze dat gaan gebruiken als scheldwoord, ik vind het verschrikkelijk.
Daar hoor je gewoon niet mee te spotten

schadow0: wat moet ik nou van jou gaan denken..

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:48

Dus g*dverd*mme roepen mag wel? Daarmee kan je iemand die gelovig is net zo erg kwetsen, als dat een ander jou kwetst als ie kanker zegt. Dat onderscheid vind ik dus kul. Ik denk ook dat dat hetgeen is wat shadow0 bedoelt.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:50

Bohjal schreef:
Dus g*dverd*mme roepen mag wel? Daarmee kan je iemand die gelovig is net zo erg kwetsen, als dat een ander jou kwetst als ie kanker zegt. Dat onderscheid vind ik dus kul. Ik denk ook dat dat hetgeen is wat shadow0 bedoelt.

Dat klopt. Met g*dverdomme kun je ook iemand kwetsen.
Ik keur dat ook niet goed.
Het is alleen dat schiet me wel vaker over de lippen.

Kanker absoluut niet in scheldvorm.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:52

Kanker ktreft zo verschrikkelijk veel mensen...... bijna iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad of kent mensen die hier mee te maken hebben (gehad). Je kunt dit vandaag de dag niet als scheldwoord gebruiken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:55

Inderdaad Bohjal, dat is precies wat ik bedoel. Schelden is niet aardig en altijd dom. Maar schelden met de ene term is net zo erg als met de andere.

Er zijn wel een paar mensen die ik ken overleden aan kanker. Maar ik ken ook iemand die aangerand is, dus kan ik seksistische toespelingen ook niet erg waarderen. En ik ga om met verstandelijk gehandicapten dus veel respect voor schelden voor 'mongool' heb ik evenmin.

En daarnaast is schelden onvriendelijk bedoeld en DAT kan ik al helemaal niet waarderen. Hoe het ook gebeurt.

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:07

Ik roep alle scheldwoorden dus ook kanker zonder er bij na te denken. Nou moet je niet denken dat ik de hele dag loop te schelden, maar als ik een keer kei hard m'n been stoot dan schiet er zoiets nog wel eens uit ja.

En ik denk dat je je dat niet moet aantrekken, want niemand wenst iemand kanker toe, hooguit om stoer te doen. Alle scheldwoorden zijn dom, maar het is gewoon een aangeleerde manier om een boze emotie snel de wereld in te helpen.

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:12

Ik vind dat mensen eerst eens na moeten denken met wat ze zeggen. als ze er zelf mee te maken krijgen dan willen ze ook wel anders praten !!

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:13

Heb ook hetzelfde als Charlotte.
Heb zelf ook mensen aan kanker verloren en wens het zeker niemand toe maar als ik echt boos ben dan; komt het er gewoon uit zonder na te denken. Vaak alleen maar thuis hoor ga dat echt niet over straat schreeuwen.

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:14

Ik vind dit best een moeilijk onderwerp.

Ik ben het wel met shadow0 eens. Bijna alle scheldwoorden zijn kwetsend.. En het is ook dom. Mijn beste vriendin heeft net d'r moeder verloren aan kanker, en haar vader heeft het ook en mijn opa is d'r ook pas aan overleden. Ik wil ook niks te maken hebben met mensen die kanker roepen. Maar ik vind het moeilijk. Er zijn zoveel woorden die mensen gebruiken zonder erbij na te denken. Ik kijk echt niet meer op als iemand 't*r*ng' of 'ik pleur het daar wel even neer' roept. Terwijl we hier toch ook echt te maken hebben met ziekte's die echt niet minder erg zijn (figuurlijk) dan kanker. Dus waar ligt de grens? Je kwetst mensen net zo als je g*dverd*mme roept.
Aan de andere kant ben ik het ook met sassie22 eens. Kanker treft meer mensen.

Verder vind ik d'r ook nog een verschil tussen zitten als je kanker gebruikt op een manier om iemand echt te kwetsen (zoals; 'krijg de kanker') of als je het woord gebruikt ter vervanging van het woord veel of vet. Vaak weten die mensen niet eens wat ze zeggen....
Zoals Charlotte al zegt.... de meeste denken er niet eens bij na...

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:36

Mensen die schelden met kanker moeten denk ik eerst even nadenken voor ze ermee gaan schelden wat kanker betekend en zo kwetsend kan zijn voor sommige mensen omdat ze vrienden of familie er aan kwijt geraakt zijn.

Verder vind ik het echt verschrikkelijk als er met kanker gescholden wordt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:38

Dan nog, zelfs als ik er niet bij nadenk zul je mij het nooit horen roepen!
Andere woorden dan misschien thuis weer wel, maar dan nog niet in het openbaar.
Ik ben wat schelden betreft, al zeg ik t zelf, wel iemand die eerst nadenkt voor ze wat zegt. En ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar ik maak buitenshuis ook maar weinig, zeg maar gerust geen, situaties mee waarbij ik echt de behoefte voel mensen persoonlijk uit te schelden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:56

Tja , het komt rot over als iemand met kanker scheldt , maar inderdaad : je zegt het dan niet als over die ziekte , maar om je emotie eruit te gooien , in een vlaag van emotie.

Als het ergens een enorme troep is , dan kan een beetje plat pratend iemand zeggen :

wat een PESTbende zeg.
wat een TëRINGzooi
wat een KLEREzooi

Ook allemaal ziektes , en niet de minste dacht ik zo

Kankerzooi klinkt dan nog iets schokkender , maar het woord op zich en de betekenis heeft in gebruik geen fluit met die ziekte te maken eigenlijk.

Bij mij stond pas een groepie jongelui te hangen onder het raam : kun je letterlijk de (enorm boeiende ) gesprekken verstaan.

En toen was het helemaal erg : in elke zin wel zo'n beetje kanker gebruiken... "So dat was echt kankertof man" "Nou ik vond het maar een vuile kankerzooi" "wat nou joh kankerjong , het was echt f*cking cool man ! " "So maar het was echt kankerdonker in dat kankerhol" enz. enz. enz....etc. Toen gingen ze nog een peukie opsteken allemaal ..had toen bijna een bijdehandte opmerking willen gaan maken buiten over dat kankerstokkie van ze

Kijk dat vind ik dus echt niet normaal..... maar qua uitlaatklep vind ik het een beetje overdreven dat sommige mensen ZO fel reageren op "kanker" en niet op gesmijt met andere ziektes..is best een beetje hypocriet als je daarover bijna iemand aanvliegt en dan zelf wel met t*ring of klere of pest ofzo zit te smijten...

En ja kanker heeft mij 2 opa's gekost , eerste toen mijn moeder 13 was , tweede op mijn 5e , en mijn oma heeft in beide borsten borstkanker gehad....dus dikke kans dat ik ook aan de beurt ben op een dag.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 00:13

weet je ..als iemand tegen mij zegt
"krijg de kanker" dan antwoord ik met
uhhhh kanker heb ik al mag het ook een spaans griepje zijn?
meestal zet ze dat wel aan het denken

vind het benoemen met ziektes , afwijkingen of geloof zoiezo niet kunnen

en weet je heel soms zeg ik ook iets wat niet gepast is ..maar dan niet als uitschelden maar als er iets niet goed gaat op mezelf schelden dus

maar meestal lukt het me wel om het te beperken tot de volgende uitspraken

- krijg de tandjes
- potverdikkemme
- sjjjjips
en in mijn gedachte over bepaalde personen kom ik meestal niet verder dan
"zielig"of "zalfje"

van de week kwam die kleine van mij inene met dat is echt oliebol he mam ?!
waarop ik hem heb uitgelegd dat dat stront betekend in het engels en dat dat toch wel raar klonk , dat is echt strond he mam ,,als je het over een sok hebt die je vd wijslijn hebt laten vallen hij moest er wel om lachen en zei : dat is dan ook raar eigenlijk he mam dat mensen dat zeggen , waarom zeggen mensen dat dan mam?was e volgende vraag ,,uhh omdat ze niet weten wat dat betekend ben benieuwd of t daarbij blijft of dat hij nu uberwijselijk zijn vriendjes uitgaat leggen dat oliebol stront is in het engels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 00:18

"krijg de tandjes"hihihihihih die vindt ik wel lachen!

Vreemd alleen dat het taalgebruik me niet opgevallen is van het TS, en dat terwijl ik me er normaal gesproken ook aan irriteer (neem msn taal ed meestal al niet serieus laat staan dat ik het ga lezen) maar omdat ze het overhet scheldwoord kanker had, heb ik het niet eens gelezen zo erg vind ik dat woord.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 00:18

Ach Nickyu, als hij inderdaad letterlijk 'oliebol' (zo'n ding met krenten...) blijft zeggen is het niet zo erg toch
(De boktcensuur maakt je verhaaltje niet duidelijker, wel leuker... )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 00:21

whiihihhi ik zie wat je bedoelt , had het nog niet eens door
bedoelde dus sh.it maar geloof dat jullie dat ook wel door hadden

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:15

[quote="pmarena"]
wat een KLEREzooi

Ook allemaal ziektes , en niet de minste dacht ik zo

[quote]
Wat is dat voor ziekte? Klere???

Ik snap jullie punt allemaal hoor, ik vind K ook geen scheldwoord. Als bij mij iets hardgrondig uit de mond komt is het k*t....... En omdat ik vrouw ben vind ik dat ik dat mag zeggen . Ik houd niet zo van schelden, het enige probleem hiermee is, is dat je het heel gemakkelijk overneemt. Ik ben een geboren hagenees en in Den Haag schelden ze heel erg veel met ziektes erbij. Dat is in het plat haags heel normaal. Niet dat ik het daarom goedkeur, maar ik kan me voorstellen als kinderen dit thuis horen dat ze het napraten. Zonder dat ze beseffen wat ze nu eigelijk zeggen.
Ik ben in de gelukkige positie dat ik nog geen familieleden verloren heb aan kanker, maar een goede vriendin van mij heeft het wel, dus het raakt mij misschien iets minder maar toch wel wat.

Maar ja wat vinden jullie van kankerpatiënten die het zelf doen??? Gerechtvaardigt of niet???

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:04

Verschrikkelijk.
Mijn broer wéét dat een van mijn beste vrienden kanker had (Gelukkig nu aan het revalideren en gaat super!)
Mijn oma is er aan gestorven, mijn moeder had een beginent stadium, vader ook. En toch, hij blijft er mee spotten!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:23

[quote="crazycactus
Maar ja wat vinden jullie van kankerpatiënten die het zelf doen??? Gerechtvaardigt of niet???[/quote]
ik kom zelf uit rotterdam en daar kunnen ze der ook wat van hoor
maar kanker patienten die zelf met kanker iemand uitschelden
dus krijg de k dat vind ik nog veeeeeeeelen malen erger als iemand die het niet heeft en het woord gebruikt
die persoon weet namelijk wat het is en het dan iemand gunnen , nee dat gaat er bij mij dus echt niet in !!

ik weet wat het is kanker , de spanning , de operaties , de chemo noem maar op , nee hoor ik gun het niemand een langzame pijnlijke dood , zijn geliefden en erger nog kinderen op jonge leeftijd achter moeten laten ..

en ook al is het een ouder persoon dan nog het blijft een vervelende dood (laat ik het zo zeggen kan me een leukere dood voorstellen dan de geen die me , mocht er niks anders tussen door komen, te wachten staat , ben ook niet bang voor de dood wel de manier waarop en kan me dus echt niet voorstellen dat ik dat iemand toewens !!!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:27

Ik zeg altijd ach krijg toch tieten