Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spetterlover schreef:En ik ben nog steeds helemaaltegen.
Leukkk, laten we medicijnen gaan testen, want ja, die hebben mensen nodig he. Dus laten we het fijn op dieren gaan testen, die hebben er ook zo veel aan. We schuiven onze 'problemen' lekker op die dieren af, want ja, zo zwak zijn we wel!
Maarja, medicijnen voor dieren op mensen testen, dat is opeens wel raar he?
Aargh ik denk dat het beter is als ik hier niet op in ga, denk dat mijn mening al TE vaak op bokt staat over dit onderwerp.
sunshine schreef:Ben tegen!!!
Ik krijg steeds blaadjes thuis van proefdiervrij, daar stond eens in dat ze veel kunnen testen op "nep dieren".
Misschien dat k het straks nog kan vinden.
Ze hebben toch ook nog wel andere mogelijkheden om medicijnen te testen?
Ja, je red er misschien 1 mensenleven mee, maar hoeveel dieren zijn daarvoor dan al gestorven? Ik vind dat ze iets anders moeten bedenken.
Ik vind het zo sneu voor die beesten!
Laui! schreef:In principe vind ik het barbaars om dierproeven uit te voeren en dus ben ik diep in mijn hart echt tegen.
Maar... er zijn dingen die je niet zo makkelijk op een andere manier kan testen. Zoals bijvoorbeeld medicijnen, het is namelijk ten strengste verboden om dingen (ookal geeft het 'proefkonijn' zelf toestemming) op mensen uit te testen. Er bestaat dus een verplichting om dit eerst op een dier uit te testen. Op zich is het niet zo gek, als je als mens doodgaat aan een medicijnproef terwijl dat voorkomen had kunnen worden staat de hele maatschappij op z'n achterste benen. In dit soort gevallen kan ik me voorstellen dat er, bij gebrek aan alternatieven, dieren voor worden gebruikt. Nadat een medicijn de dierproeven is doorgekomen volgt alsnog een studie waarbij proefpersonen worden gebruikt, op dat moment zijn de ernstige bijwerkingen (zoals de dood) meestal al uitgesloten. Ik vind wel dat er alternatieven voor moeten komen en ik vind ook dat er op dit moment niet hard genoeg gewerkt wordt aan zo'n alternatief. Het is een hoop blabla, maar er komt nog weinig uit. Er worden nog ontzettend veel nutteloze dierproeven gedaan (waarbij een dier dus helemaal niet nodig was), zoals zo'n debiele shampoo test. Of voor make-up. Als we ons zo graag op willen maken, waarom geven we ons dan niet op als proefpersoon? Voor wat hoort wat.
Nogmaals, voor medicijnen vind ik het begrijpelijk, maar nog steeds niet gerechtvaardigd. Nu weet ik toevallig wel dat de vraag naar dierproeven/proefdieren in die sector steeds verder terugloopt. Ten eerste is het heel erg kostbaar en ten tweede wordt er wel gewerkt aan alternatieven. Op zich niet heel erg verkeerd, alleen erg wrang om je te bedenken dat je bijvoorbeeld 10 jaar geleden al geen proefdieren meer nodig had hoeven hebben.
Overigens vind ik begrazingsstudies wel acceptabel, maar ook daar zit een grens aan. Een zwaan die in een vijver wordt opgesloten om zijn eetpatroon te bestuderen vind ik eigenlijk al te ver gaan, da's ook meer gemak van de onderzoeker denk ik dan. Zolang het dier niet in zijn dier-zijn wordt aangetast (en dus 'wild' kan leven) vind ik het niet erg.
Spetterlover schreef:En ik ben nog steeds helemaaltegen.
Leukkk, laten we medicijnen gaan testen, want ja, die hebben mensen nodig he. Dus laten we het fijn op dieren gaan testen, die hebben er ook zo veel aan. We schuiven onze 'problemen' lekker op die dieren af, want ja, zo zwak zijn we wel!
Maarja, medicijnen voor dieren op mensen testen, dat is opeens wel raar he?
Aargh ik denk dat het beter is als ik hier niet op in ga, denk dat mijn mening al TE vaak op bokt staat over dit onderwerp.