Voor of tegen dierproeven en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manou

Re: Voor of tegen dierproeven en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:04

Ik ben tegen alle onnodige dierproeven. Dat klinkt erg van zelfsprekend om tegen onnodige dierproeven te zijn, maar er worden nog steeds een hoop onnodige onderzoeken gedaan.
soms wordt een onderzoek 2 keer gedaan, omdat ze de moeite niet nemen om te kijken of een onderzoek al eens eerder is gedaan. gelukkig willen ze daar een systeem voor verzinnen, het ik gehoord.
Het zou gigantisch schelen als dat soort maatregelen eerst genomen worden. Dan kan daarna worden nagedacht over de dierproeven die overblijven.
en dierproeven voor cosmetica vind ik ook niet goed. Daar van is gelukkig ook bewezen dat het zonder kan.

Maar de invloed van medicijnen op de voortplanting en nakomelingen moet op dit moment nog echt worden onderzocht op dieren, zo ver ik weet. Hopelijk komen daar snel betere oplossingen voor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:44

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:58

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:08

Als het voor de cosmetica is, dan ben ik tegen. Als het voor medicijnen is (en dus tegen ziektes) dan ben ik absolúút voor Ja

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:24

Ben tegen!!!
Ik krijg steeds blaadjes thuis van proefdiervrij, daar stond eens in dat ze veel kunnen testen op "nep dieren".
Misschien dat k het straks nog kan vinden.

Ze hebben toch ook nog wel andere mogelijkheden om medicijnen te testen?
Ja, je red er misschien 1 mensenleven mee, maar hoeveel dieren zijn daarvoor dan al gestorven? Ik vind dat ze iets anders moeten bedenken.

Ik vind het zo sneu voor die beesten!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:26

Sluit me bij Quellian aan.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:30

Voor
Het is gewoon nodig voor medicijnen, er worden overigens echt niet meer dieren gebruikt als nodig en over het algemeen ratten....
Deze proefdieren worden echt niet nutteloos gebruikt, het zijn namelijk speciale ratten van meer dan 100 euro... Bovendien hebben deze dieren het beter dan menig huisdier... Knipoog
Dat voor cosmetica gebeurt allang niet meer...

Ik vind die reclamespotjes trouwens echt belachelijk.... Boos!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:36

Zwaar tegen. Er zijn hele goede alternatieven, alleen die kosten wat meer geld. Maar dieren hiervoor misbruiken is beslist niet nodig. Zijn nog wel andere dingen voro te bedenken Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:44

Wat betreft medische doeleinden; voor.
Als we het over make-up gaan hebben; tegen.

Medicijnen zijn hard nodig, daar heb je ook wat aan.
Maar make-up, it's just for fun. Smeer die bende lekker op jezelf om het uit te proberen!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:51

En ik ben nog steeds helemaaltegen.
Leukkk, laten we medicijnen gaan testen, want ja, die hebben mensen nodig he. Dus laten we het fijn op dieren gaan testen, die hebben er ook zo veel aan. We schuiven onze 'problemen' lekker op die dieren af, want ja, zo zwak zijn we wel!
Maarja, medicijnen voor dieren op mensen testen, dat is opeens wel raar he?

Aargh ik denk dat het beter is als ik hier niet op in ga, denk dat mijn mening al TE vaak op bokt staat over dit onderwerp.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:59

Spetterlover schreef:
Leukkk, laten we medicijnen gaan testen, want ja, die hebben mensen nodig he. Dus laten we het fijn op dieren gaan testen, die hebben er ook zo veel aan. We schuiven onze 'problemen' lekker op die dieren af, want ja, zo zwak zijn we wel!

Aargh ik denk dat het beter is als ik hier niet op in ga, denk dat mijn mening al TE vaak op bokt staat over dit onderwerp.

Ik denk er precies zo over!! Het komt over in mijn ogen van "ach mense zijn veel belangrijker als dieren!! paar beeste minder maakt toch niet uit"

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:11

sunshine schreef:
Ben tegen!!!
Ik krijg steeds blaadjes thuis van proefdiervrij, daar stond eens in dat ze veel kunnen testen op "nep dieren".
Misschien dat k het straks nog kan vinden.

Ze hebben toch ook nog wel andere mogelijkheden om medicijnen te testen?
Ja, je red er misschien 1 mensenleven mee, maar hoeveel dieren zijn daarvoor dan al gestorven? Ik vind dat ze iets anders moeten bedenken.

Ik vind het zo sneu voor die beesten!

er zijn veel alternatieven, maar niet voor elk ding is een alternatief te gebruiken!

en er wordt zeker meer dan een mensenleven mee gered, want tegen zeldzame ziektes worden niet eens medicijnen gezocht, dat is commercieel niet interessant genoeg (en weegt ook niet op tegen de kosten zowel uitgedrukt in geld, tijd, moeite als bijv. proefdierenleed)

Remcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:17

Laui! schreef:
In principe vind ik het barbaars om dierproeven uit te voeren en dus ben ik diep in mijn hart echt tegen.

Maar... er zijn dingen die je niet zo makkelijk op een andere manier kan testen. Zoals bijvoorbeeld medicijnen, het is namelijk ten strengste verboden om dingen (ookal geeft het 'proefkonijn' zelf toestemming) op mensen uit te testen. Er bestaat dus een verplichting om dit eerst op een dier uit te testen. Op zich is het niet zo gek, als je als mens doodgaat aan een medicijnproef terwijl dat voorkomen had kunnen worden staat de hele maatschappij op z'n achterste benen. In dit soort gevallen kan ik me voorstellen dat er, bij gebrek aan alternatieven, dieren voor worden gebruikt. Nadat een medicijn de dierproeven is doorgekomen volgt alsnog een studie waarbij proefpersonen worden gebruikt, op dat moment zijn de ernstige bijwerkingen (zoals de dood) meestal al uitgesloten. Ik vind wel dat er alternatieven voor moeten komen en ik vind ook dat er op dit moment niet hard genoeg gewerkt wordt aan zo'n alternatief. Het is een hoop blabla, maar er komt nog weinig uit. Er worden nog ontzettend veel nutteloze dierproeven gedaan (waarbij een dier dus helemaal niet nodig was), zoals zo'n debiele shampoo test. Of voor make-up. Als we ons zo graag op willen maken, waarom geven we ons dan niet op als proefpersoon? Voor wat hoort wat.
Nogmaals, voor medicijnen vind ik het begrijpelijk, maar nog steeds niet gerechtvaardigd. Nu weet ik toevallig wel dat de vraag naar dierproeven/proefdieren in die sector steeds verder terugloopt. Ten eerste is het heel erg kostbaar en ten tweede wordt er wel gewerkt aan alternatieven. Op zich niet heel erg verkeerd, alleen erg wrang om je te bedenken dat je bijvoorbeeld 10 jaar geleden al geen proefdieren meer nodig had hoeven hebben.

Overigens vind ik begrazingsstudies wel acceptabel, maar ook daar zit een grens aan. Een zwaan die in een vijver wordt opgesloten om zijn eetpatroon te bestuderen vind ik eigenlijk al te ver gaan, da's ook meer gemak van de onderzoeker denk ik dan. Zolang het dier niet in zijn dier-zijn wordt aangetast (en dus 'wild' kan leven) vind ik het niet erg.

Helemaal eens Haha! liever niet maar als het niet anders kan..

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:35

Sunshine en spetterlover: jullie zullen het niet geloven, maar in Nederland (en ik neem aan ook in andere Europese landen) is het zo geregeld dat bij bijvoorbeeld medicijn onderzoek er een bepaald aantal stappen doorlopen MOET worden voordat je in de clinical trials op mensen mag gaan testen, de laatste fase daarvan is nog altijd een dierproef. Ergens is dat ook wel terecht, stel dat het misgaat en je een paar honderd proefpersonen de dood in jaagt of voor hun leven beschadigt (gehandicapt)??? Onderzoeken gaan helaas niet met 1 proefpersoon, maar met vele honderden zoniet duizenden. Een onderzoek is pas geslaagd als het keer op keer heeft bewezen dat het waar is. Wetenschap laat niets aan het toeval over. Of dit een juiste benadering is, dat is weer een heel andere discussie (laat ik me dus ook verder niet over uit), op dit moment is het dé manier waarop dingen gaan.

Klein praktisch voorbeeld. Onderzoeker heeft onderzoek gedaan naar een behandelmethode voor kanker. Het onderzoek was 'in vitro', reageerbuisonderzoek dus. Nu zijn de resultaten erg hoopgevend. De volgende stap is 'in vivo' (in levend materiaal). Dat is nogal een ruim begrip en de eerste stap is áltijd een proefdier. Overigens zijn de meest gebruikte proefdieren ratten, muizen, konijnen en cavia's geloof ik.

Ander voorbeeld: ik weet niet of er iemand hier is die doodsbang is voor spinnen? Zou jij het erg vinden als spinnen als proefdier werden gebruikt? Of muggen, vliegen, you name it? Puur gewetensvraagje Knipoog

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:42

OK dan! Laui!

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:50

Ik ben tegen dierproeven, vindt het belachelijk dat er dieren dood moeten gaan voor proeven. Dat terwijl er alternatieven zijn Boos!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:55

Ik ben wel bang voor spinnen, heb een hekel aan vliegen en muggen, maar make-up testen op die beesten (gaat dat lukken? Haha! ) ben ik dan ook tegen.
En dit is geen leugen om eigen bestwil of iets dergelijks hoor Haha!

Of had je het echt over medicijnen?

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:10

Het gaat om het principe, sommige mensen zouden echt zeggen: 'nou, als het op een slang/spin/ander beest waar ze bang voor zijn is, dan mag het wel'. Dat vind ik hypocriet. Als je echt tegen bent, dan moet je ook écht tegen zijn vind ik.
Insecten zullen niet zo snel gebruikt worden voor dierproeven omdat ze totaal niet op het menselijk lichaam lijken, dus als je een spin een medicijn inspuit krijg je een totaal nutteloze reactie, het menselijk lichaam reageert totaal anders. Vandaar dat ze die dieren niet gebruiken. En als je heel strikt bent zou je dan eigenlijk ook geen vliegen dood moeten slaan, of draaf ik nu door?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:37

Natuurlijk zijn er alternatieven voor dierproeven, maar zoals al eerder gezegd zal de laatste stap altijd een dierproef moeten zijn, om te weten hoe een levend lichaam erop reageert.

Ik vind het trouwens heel apart dat de (blijkbaar gezonde) mensen zo droog kunnen zeggen dat je die zooi maar lekker op jezelf moet testen.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:33

Volgens mij is iedereen het er mee eens dat dierproeven ten behoeve van de cosmetica afgeschaft (zijn zelfs al afgeschaft??) moeten worden.

Maar ten behoeve van de geneeskunde moet ze blijven vind ik. Wetenschappers hebben nog geen goed genoege alternatieven aangeboden gekregen, niks vervangt een levend lichaam zo goed als een proefdier.

Ook snap ik niet goed waarom men er om proefdieren zo'n heisa over maakt, terwijl meer dan de helft van de nederlanders elke avond een stukje vlees op zijn of haar bord heeft liggen. Dat is toch raar en gaat dan toch ook ten koste van de dieren.

En het is nou eenmaal zo dat diersoorten egoistisch zijn. Elke diersoort probeert te overleven in de natuur en zorgt ervoor dat hij er het beste vanaf komt en dat doen ze niet door op hun eigen soort te testen mar op andere diersoorten.

Vandaar dus dat ik VOOR dierproeven ben. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:36

Op het moment dat die muisjes in jullie huis lopen dan komen de klemmen en het gif tevoorschijn Knipoog

Die muizen worden trouwens in labaratoria super goed verzorgd. Ik vind dat als er echt geen andere alternatieven zijn dat dierproeven mogelijk moeten zijn, bijvoorbeeld met ziektes zoals HIV/AIDS en kankersoorten.

Onderzoekers proberen overigens zo min mogelijk met dieren te werken, maar ja, soms kan het niet anders.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:57

Waarom mogen we het wel op dieren testen en niet op mensen? Ken genoeg mensen die zo iets voor de maatschappij kunnen betekenen.

Ik zie niet zozeer waarom een dier, onschuldig, minder is dan een mens. En al helemaal niet minder dan sommige mensen Knipoog.

Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:40

Mijn dochter werkt bij de Uithof in Utrecht nu als
dierenartsassistente, maar heeft in het verleden ook daar
stage gelopen bij de proefdieren wij zijn er ook op tegen als
het voor onnodige dingen zou zijn.

Maar als je moeder ,broertje,zusje heel ziek zou zijn zou je ook graag willen dat ze er alles aan doen om ze beter te maken.
En vergeet niet dat er "gelukkig" heel maar dan ook heel strenge regels
aan verbonden zijn.

Je weet ook niet als bijv je paard geënt wordt of hoest
en een poedertje krijgt wat er aan vooraf is gegaan
Maar wel blij met het resultaat als het helpt toch?

Zolang het echt voor belangrijke doeleinden is
ben ik er dus voor

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 07:52

Tegen, ook voor medicijnen.
Als de mens de maan kan bereiken en weet ik veel wat voor ingewikkelde dingen kan doen, kan de mens vast ook wel een machine ontwikkelen die hetzelfde functioneert als een dier, vind ik.
Dus ben ik tegen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:39

Spetterlover schreef:

Dus jij meldt je hierbij vrijwillig aan als proefkonijn? Lachen