Wie lijdt er hier aan emetofobie? (Angst voor overgeven)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wie lijdt er aan een braakfobie?

ja.
6 (66%)
nee, absoluut niet.
Geen stemmen
geen idee, ben er wel huiverig van.
3 (33%)
heb er nog nooit van gehoort.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 9

Anoniem

Re: Wie lijdt er hier aan emetofobie? (Angst voor overgeven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:40

Hoi Allemaal bedankt voor jullie reacties, en JA er is een naam voor, ik wist ook niet dat het bestond, voor mij was het als vanzelf sprekend dat ik er zo mee bezig was, en als hik het hoorde dat ik dagen niet normaal kon eten en echtmisselijk van angst was.

Sja de oorzaak? Ik heb geen idee, ik weet wel dat mn moeder, die kanker had, heel veel heeft moeten braken, en dat ik dan met de vingers in mn oren zat gepropt, en ik over mn hele lijf trilde als het gebeurde.

[quote="maya1999"eef degene die beweert t ook te hebben, gewoon heel rustig zitten enz.[/quote]

nee die heeft het niet volgens mij....je eet wel gewoon als emetofoob hoor! alleen als het heeerst of je heb iets gehoort, dan kan je slect eten omdat je misselijk van angst bent.
Maar als je de fobie hebt, ren je 9-10 keer weg als het je overkomt.

En idd er is meer bekenbaarheid aan gemaakt, toen het bekend is geworden bij kopspijkers.

Ik reageer later meer, want ik zit nu op mn werk....

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:40

Vroeger kreeg ik ook altijd braakneigingen als ik iemand had zien of horen kosten. Vooral als je dan die geur ruikt, brrr. Nu heb ik dat gelukkig niet meer, na een paar jaar in de zorg. Met een bewoner met een gedragstoornis, die dus gewoon zijn eten oprispte. Heel raar, maar je raakt eraan gewend.

Wel vind ik overgeven vreselijk, als ik het gevoel heb dat ik moet.
Zorg ik ervoor dat ik het heel koud krijg, dan moet ik op een of andere reden niet meer. Het meest erge vind ik, dat ik het onwijs benauwd krijg als ik aan het overgeven moet, begin dan te trillen en de tranen rollen over mijn wangen. Als het dan geweest is, ben ik opgelucht hihi. Maar ik heb er geen grote angst voor ofzo, zal ook niet extreem op de houdbaarheidsdatum of dat soort dingen letten.
Maar voorkom het wel liever als ik misselijk ben Lachen

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:36

dat dacht ik dus ook al. Ze kijkt niet of iets nog goed is ofzo en als ik die verhalen hier hoor, rennen jullie als de dood weg als iemand zegt dat ie misselijk is en moet kotsen. (ik wil niemand beledigen ofzo hoor, mocht het zo over komen Bloos )
Maar weetje...het is best raar voor mensen die het niet hebben om het te begrijpen...Ik vind het ook niet fijn als ik moet overgeven of iemand hoor overgeven, maar ik ben er niet bang voor... maar ik hoor er de laatste tijd opeens heel veel over. Het blijkt ook dat heel veel mensen het hebben. Dat wist ik niet joh!
X

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:51

als iemand gaat kotsen ga ik ook Scheve mond
Als het stinkt naar kots, huppa braakneigingen
als iemand braakneigingen krijgt, begin ik ook

Niet leuk

Juli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:05

Citaat:
Hoe komt het eigenlijk dat jullie er zo bang van zijn?

Op die vraag kan ik eigenlijk geen antwoord geven, maar ik denk niet dat mensen die bang zijn voor spinnen dat wel kunnen.

Het is iets heel erg raars, zelf raak ik totaal in paniek, als ik ook maar denk dat iemand misselijk is. Als mensen zeggen dat ze zich niet lekker voelen of als ze een wit/groen gezicht hebben gaat er bij mij iets niet goed. Ook dronken mensen mijd ik liever. Schoolfeesten, daar ga ik niet naartoe, sowieso omdat ik er niks aan vind, maar ook omdat dan de mogelijkheid bestaat dat iemand gaat overgeven. Schoolreisjes vind ik ook doodeng, om precies dezelfde reden. Inmiddels durf ik wel ontspannen in de bus naar school te zitten, maar dat heeft een hele tijd geduurd. Je zit constant om je heen te kijken of iemand een zieke indruk maakt en op het moment dat je denkt dat dat zo, schiet ikzelf volkomen in de stress.

Daar komt bij dat mijn zusje last heeft van wagenziekte. Als ik met haar in een auto moet zitten kan ik mezelf helmaal gek maken. Het is al meerdere keren gebeurd dat ze moest overgeven. Als dat gebeurd knapt er bij mij iets. Ik raak totaal in paniek, alles wordt zwart en na een paar minuten?seconden? sta ik op een totaal andere plaats . Dan begin ik gigantisch te trillen en krijg last van hyperventilatie (ofzoiets).

Deze angst beheerst een groot deel van mijn leven. Het ene moment ben ik rustig en heb nergens last van, het andere moment verander ik in een panisch persoon. Ik snap dat het voor andere mensen moeilijk te begrijpen is, maar angst is iets dat je niet uit kunt leggen en ik ben blij dat er mensen zijn die hetzelfde hebben als ik.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:11

Totaaaaal niet Lachen

Ik vind het niet lekker, vergeet altijd dat ik m'n mond open moet doen, dus dan komt het door m'n neus, maar erg? Neuh.

Ik ben ook altijd degene die op feestjes de kots van anderen op zit te ruimen enzo Clown

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:24

ik weet niet of ik het echt heb ( nog nooit over gehoord ook )
maar ik gaf voor het laatst over toen ik 4 was. ook vind ik het vreselijk te zien/horen/weten dat iemand overgeeft.
dan ren ik gillend weg met mn handen op mn oren.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:58

Dit was laatst toch ook in kopspijkers?
Ik ben er niet bang voor, maar ik kots (natuurlijk) liever niet. Knipoog

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:43

Ik wist niet dat hier een naam voor was.
Maar moet toch eerlijk bekennen, dat ik niet tegen mensen kan die overgeven.

Een keer toen ik klein was, was er een ziekenhuis programma en toen ging een jongentje overgeven, ben gillend weggerend Bloos

Als ik ziek ben of misselijk ben, ben ik altijd erg bang om over te geven, soms zo erg dat ik helemaal ga zweten en het andere moment lig te rillen en te trillen en soms zelfs met mijn lichaam schok (als het midden in de nacht gebeurt).

Ik ben ook altijd onwijs alert erop, is iemand al een beetje vreemd aan het hoesten is dan slaat mij zowat het angstzweet toe.
Ik probeer altijd weg te gaan of het geluid af te sluiten.

Moet toch wel bekennen nu ik het zo bekijk, ik toch niet helemaal 100% ben op dit gebied.

Heb ook een keer gehad, dat een vriendin zich niet goed voelde en zei dat ze dacht dat ze moest overgeven. Ben weg gelopen, voel me nog steeds een slappeling, maar denk dat de mensen die ook last hebben van dit soort reacties me wel begrijpen.

Als ik overgeef, komt er nog een lading achteraan, omdat ik mezelf zie overgeven. Sowieso ben ik zieker na het overgeven. Terwijl de meeste zich beter voelen.
Daarna zit ik trillend op de bank, lijkwit
Laatst bijgewerkt door Haagsemeid op 19-06-05 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:44

Haha.. ik heb er ook wel licht last van.. ik heb zelf jaren niet overgegeven, omdat ik het echt eng vond. Maar een echte fobie kan je het bij mij niet noemen..

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:15

Ik heb hetzelfde als Tulandro, het is niet extreem of zo, maar ik heb al JAAAREN niet overgegeven, ben er idd huiverig voor, maar het beheerst absoluut niet mijn leven.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:19

Het is voor mij een soort reflex om wél over te geven. Ik ben namelijk flink allergisch voor pinda's en andere soorten noten. Als ik per ongeluk toch iets binnen krijg heb ik 2 keuzes: overgeven of niet. Doe ik 't wel, dan ben ik in een kwartier/half uur van het misselijke gevoel af. Als ik niet overgeef, ben ik zo een week flink ziek denk ik, als ik niet 't ziekenhuis in moet ivm ernstige vergiftiging. Die laatste optie heb ik 1 keer meegemaakt, láng geleden en wens ik niet nog een keer door te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:49

Gut , ja , jeetje , je zal er maar last van hebben in zo'n erge vorm....

Mijn moeder kotst heel makkelijk , heeft af en toe zware migraine en dan lag ze de hele dag op bed (en het is echt geen mietje hoor !!) , hoorde je haar af en toe over de overloop heen klossen om zich op de WC helemaal leeg te spugen...ook al at ze niks van ellende ....brrrr.

Mijn vader is net als ik : wij KUNNEN gewoon niet kotsen ofzo.

Als je dan eens ziek ben (griep of raar eten) en je maag zo raar doet , en je kokhalzen moet , dan hang je wel met die braakreflex rillend en lijkwit met het angstzweet op je rug boven de WC , maar er komt gewoon niks uit...

Verschrikkelijk , het is zo angstaanjagend dat je op een gegeven moment dat walgelijke gespuug GRAAG zou willen zodat je van die enge maag enzo af bent...maar het komt gewoon niet Scheve mond

Toen ik vroeger de eerste dag naar een nieuwe kleuterklas ging waar alle kleuters dus hun eerste dag hadden , kwam er op een bepaald moment 1 binnen die ze zenuwachtig was dat die begon te kotsen.

Dat geluid , die LUCHT... walgelijk !!!

De rest van de kleuters ging daardoor gelijk meedoen , eerst een paar , door die nog grotere stank de rest ook...

Weet niet meer precies wat ik gedaan heb , denk dat ik achterin het lokaal m'n mond en neus begraven heb in m'n shirtje om het niet te ruiken , en me omgedraaid heb om het niet te zien , totdat het opgeruimd was of iedereen uitgekotst was zodat ik veilig naar buiten kon vluchten langs die eerste leeggespogen kleuter Tong uitsteken

Echt goor.

Ik denk dat iedereen wel kotsneigingen krijgt van die lucht Misselijk

1 keer toen ik een jaar of 6 was heb ik wel gekotst.
Was heel erg beroerd en toen EINDELIJK kwamen er 2 plasjes uit , de kat spuugt meer Knipoog

Ik had Saksische leverworst gegeten (was ik helemaal stapelgek op , at dat VAAAAAK !!) en daar rook het ook naar , heb dus nooit meer Saks gegeten tot ik een jaar of 20 was en het weer eens wilde proberen Scheve mond

Geloof dat ik er een boterham mee op heb , maar voel nog steeds geen enkele behoefte om het te kopen dus volgens mij is het daar ook bij gebleven Tong uitsteken

Ben een jaar of 3 geleden nog eens heel erg beroerd geweest nadat ik Chinees had gehaald hier op het dorp , bij een andere Chinees.

God wat was ik ziek zeg , heb meerdere keren gespuugd en was helemaal uitgeput van het rillen / paniek / angstzweet gevoel , heeft de hele nacht geduurd dat grappie voordat er eindelijk wat kwam Scheve mond

Ik ga dus ook nevernooit meer naar die Chinees toe Tong uitsteken

Heb ook last van wagenziekte af en toe , als ik zelf rij niet gelukkig.

Maar dan kan je het ook zo op voelen komen en natuurlijk wil je niet kotsen , niemand vind dat leuk Knipoog

Op de basisschool in de vijfde of zesde klas hadden we de tefeltjes in groepjes tegen elkaar staan , dus 3 naast elkaar en dan 3 ertegenover zodat je elkaar aankeek.

Ik zat in het midden , en het meisje tegenover me was al niet lekker de hele dag , lijkbleek..en ja hoor op een gegeven moment begon ze , liep er zo'n hele plas kots over die tafel heen uit te dijen...

Heb nog even snel m'n spulletjes meegepakt voordat ze in die plas terechtkwamen (dat idee is nog walgelijker dan het even boven die plas hangen Misselijk ) en ben snel weggelopen naar een hoekje van het lokaal omdat ik WEET dat ik ook die reflex krijg als ik het ruik , blegh.

En niemand heeft er wat aan als er nog 1 staat te nekken daar Tong uitsteken

Ik ben dus ook wel een beetje bang om te kotsen , gewoon omdat het niet fijn is...en ook omdat ik niet weet of ik het wel kwijt kan zeg maar.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-06-05 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:51

Dit heb ik niet, wat ik wel heb is angst voor flauwvallen, waardoor ik dus regelmatig flauwval..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:28

hoe kun je overgeven tegen houden dan?

Ik zelf ben er ook bang voor. Ik raak altijd in paniek omdat ik niet meer goed kan ademhalen tijdens het overgeven, krijg dan bijna geen lucht.

Ik zelf heb een ziekte dat ik eens in de zoveel tijd snacht wakker word (altijd tussen half 3 en 3 uur) dan ben ik in 1 klap heel misselijk een minuut of 10 later moet ik dan voor het eerst overgeven en als ik mijn medicijnen dan niet in neem kan ik niet meer stoppen met over geven.

De eerste keer dat het gebeurde heb ik om 3 uur snachts voor het eerst over gegeven een paar minuten later weer ging in het begin ging het om de paar minuten maar het kwam steeds sneller achter elkaar. ( dan zat er nog geen halve minuut tussen) dit is door gegaan tot halverwege de ochtend aangezien ik op dit moment al kapot en uitgeput was heeft me ma de dokter gebeld. toen was de dokter geweest en die had me wat gegeven om het te stoppen, toen ik de medicijne kreeg bleef het steeds langer weg en de laatste keer was rond 2 uur, dus bijna 24 uur overgegeven. Maar je kunt wel nagaan. Zodra je maag leeg is komt er alleen nog maar gal uit en hoe mee gal je spuugt hoe zeerder het gaat doen. Ik was helemaal kapot en zat gewoon te janken van de pijn, uitputting en ziek zijn Clown

Eerst dacht de dokter dat het een zware buikgriep was, maar toen het na een tijdje weer gebeurde en weer en weer bleek het toch geen buikgriepje te zijn en ze weten nou nog niet wat het is. Alleen dat ik altijd die medicijnen bij me moet hebben en als ik het voel opkomen ik het gelijk in moet nemen om niet een dag lang achter elkaar te moeten over geven.

Zodra ik het gevoel krijg raak al in paniek.

verder kan ik er ook niet tegen als andere mensen over geven alleen het geluid krijg ik al

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:51

Getverdemme Breitling , DAT is waardeloos zeg.... Nagelbijten / Gniffelen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:53

ja idd, maar gelukkig werken de medicijnen wel. Dus het gaat niet meer zolang door als de eerste keer

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 00:23

Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, totdat een vriendinnetje van me vertelde dat zij zoiets heeft (gehad). Ik ben zelf ook wel vrij panisch met braaksel omdat het gewoon super ranzig is, en ik krijg snel kokhalsneigingen, maar gelukkig niet heel erg ofzo. Het lijkt me heel naar als zoiets echt je leven overheerst.
Breitling schreef:
De eerste keer dat het gebeurde heb ik om 3 uur snachts voor het eerst over gegeven een paar minuten later weer ging in het begin ging het om de paar minuten maar het kwam steeds sneller achter elkaar. ( dan zat er nog geen halve minuut tussen) dit is door gegaan tot halverwege de ochtend aangezien ik op dit moment al kapot en uitgeput was heeft me ma de dokter gebeld. toen was de dokter geweest en die had me wat gegeven om het te stoppen, toen ik de medicijne kreeg bleef het steeds langer weg en de laatste keer was rond 2 uur, dus bijna 24 uur overgegeven. Maar je kunt wel nagaan. Zodra je maag leeg is komt er alleen nog maar gal uit en hoe mee gal je spuugt hoe zeerder het gaat doen. Ik was helemaal kapot en zat gewoon te janken van de pijn, uitputting en ziek zijn Clown

Jeetje wat rot voor je! Ach gut Ik heb dit ook ooit één keer gehad; door een soort voedselvergiftiging (verkeerde kroket) bleef ik de hele nacht overgeven en dat doet idd zo'n verschrikkelijke pijn... Ik eet nu ook nooit van m'n leven meer kroketten. Gelukkig dat je er dan nu medicijnen tegen hebt, want het is echt geen pretje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:55

Ik heb het heel erg gehad, durfde nergens uit eten te gaan (immers dan heb je zelf geen controle over hoe het voedsel bereid wordt), ik at ook gewoon weinig, want dan kan er ook nooit veel uitkomen... heel stom.

Een keertje wérd ik wel ziek en moest ik overgeven, en toen viel het uiteindelijk wel mee.... het lucht in elk geval wel ontzettend op als het eruit is. Ik heb het niet zo erg meer, het beheerst mijn leven ook niet meer. Maar als ik me niet lekker voel en ik zie wit in de spiegel ga ik wel stressen nog steeds.....

Maar nog steeds eet ik me niet propvol, daar krijg ik een kotsgevoel van, uit eten ben ik nog steeds huiverig voor (eet geen kip en vis in restaurants).

Daarnaast heb ik ook andere fobiën zoals tunnelvrees en durf niet met de trein, vliegtuig en boot. Gelukkig heb ik mijn rijbewijs en durf ik wel door een aantal tunnels inmiddels Haha!

AL_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:03

Ik zag hier laatst iets over bij kopspijkers,ik kan het zo snel niet meer vinden..

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:08

Als iemand kotst, ga ik ook kotsen. Ook als ik aan iets vies denk. Echt angst ervoor heb ik niet, maar prettig is zeker anders. Wanneer je ziek bent, en je op een gegeven moment 'leeg' bent, doet het wel enorm pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:14

Hoi Allemaal, bedankt voor jullie reacties ik heb het hele weekend helaas niet kunnen reageren wegens omstandigeheden dieniet fijn waren, maar niks met de fobie te maken hadden Knipoog

Als mensne zeggen, ik moet ook direct als ik iemand hoor of zie kotsen, dan heb je geen fobie, want zoals je al uit sommige stukken op kan maken ben je er echt als de dood voor en heb je al jaren nie meer overgegeven!

En hoe je dat doet, niet overgeven? Een emetofoob doer er alles aan om niet besmet te raken en is overal allert op, datums, ziektes.

Ik heb heel veel steun en tips gehaald bij www.emetofoben.nl, ik lees er soms een tijd niet omdat het de angst ook kan voeden.

Abaresk schreef:
Ik heb het heel erg gehad, durfde nergens uit eten te gaan
dit is ook tipisch een kenmerk, niet buiten de deur durven te eten...
Of op feetsjes geen salades ed durven te eten, shoarma tenten, zwarte markten, en chinezen dur ven we amper te eten, of het moet een vast adres zijn.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen NIET bang zijn, het betekend voor mij, en als voor velen zoals ik nu lees, HOROR.

Alle keren dat ik er mee te emaken heb gehad, of iemand uit mn emgeving, zitten nog steeds in mn geheugen gegrift als grote horo verhalen.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:37

Ooh dat van data en ziektes wist ik ook niet.
Nog een punt erbij Scheve mond
Dat heb ik zo vreselijk erg, mijn schoonmoeder koopt alles in veelvoud en slaat het op. Je ziet mijn ogen altijd als eerste naar de data gaan, omdat ik al meerdere keren heb meegemaakt dat het over data was.

Ik zal eens kijken op de site

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:45

ja maar als je moet (over geven) dan moet je toch? dat komt toch van zelf? ik kon het niet tegen houden in elk geval

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:45

Ik wel en daar ben ik blij om ook.
Toevallig heb ik 3 jaar geleden voor het laatst overgegeven door teveel drank.
Maar daarvoor had ik echt 6-7 jaar niet overgegeven.

Als ik merk dat ik misselijk wordt, het zuur krijg, of merk dat het omhoog komt, kan ik het tot nu toe altijd weg zuchten en wegdenken.
Ik weet niet precies hoe ik het doe Haha! maar ben dan wel behoorlijk ziek op dat moment Scheve mond maarja als ik ga overgeven nog 10x zo erg dus tsja...

De site doet het bij mij niet?