Zou jij het willen weten.... (kanker)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: Zou jij het willen weten.... (kanker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:18

Ik zou het willlen weten, en ALTIJD een second-opinion in een ander ziekenhuis laten doen. Er worden mij teveel fatale fouten of diagnoses gemaakt. "Nee mevrouw, u heeft spierpijn, griep" je kent het wel. Ik vind het heel erg dat mensen op vroegere leeftijd, maar ook op oudere leeftijd aan deze ziekte overlijden. Het komt zoveel voor... maar ik denk ook dat als je kanker eenmaal hebt gehad, je het altijd terugkrijgt in een agressievere vorm en op een gegeven moment er toch aan overlijdt... het blijft triest, februari heb ik de moeder van een vriendin moeten begraven, foute diagnose. Jaar daarvoor: vriendin van mijn moeder, terugkomende kanker, griepje mevrouw, uitzaaiingen overal, collega van mijn oom op dit moment op sterven, 39 jaar... u heeft spierpijn in uw rug mevrouw... bleek dat haar hele rug, beenmerg en bloed al vol zat... in het Ziekenhuis van Utrecht stoppen ze een behandeling, in Amsterdam kunnen ze ineens nog alles doen... het heeft vaak te maken met de inzet van artsen en geloof mij, ik geloof NOOIT in 1 mening van 1 arts....

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:19

Ik zou het wel willen weten.

Mijn vader is pas overleden en toen bleek dat waaraan hij overleden is ook erfelijk zou kunnen zijn, toen heb ik mezelf ook laten testen om toch meer zekerheid te hebben.

Ik heb toch liever de zekerheid dat je er misschien nog iets aan kan doen, dan dat je er te laat achter komt en dat er niets meer aan gedaan kan worden.

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:20

Mijn moeder is ook overleden aan kanker. Afgelopen maart alweer een jaar geleden. Bij ontdekking konden ze voor haar al niets meer betekenen. Er zat 4 weken tussen uitslag en overlijden.
Bij mijn moeder is het ontstaan door een onderhuids liggende moedervlek.... ja...... hoe is dit te voorkomen??? Ik moet wel elk jaar op onderzoek bij mijn huisarts voor controle van mijn moedervlekken.

Of ik het wil weten..... NEE
Ik ben ervan overtuigd dat je daar niet beter van wordt en alleen maar gaat leven in angst. Daar is het leven tekort voor.
Misschien is het voor mij makkelijker deze keuze te maken doordat ze mijn moeder nooit hadden kunnen helpen, ook niet als we er op tijd bij zouden zijn.
Toch blijft het een moeilijk onderwerp

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:32

Voor een tijdje terug is het even aan bod gekomen of ik mij zou moeten laten onderzoeken.

De kans is groot dat ik het zou laten doen Ja
Ik denk dat ik er op een goede manier mee zou kunnen omgaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 12:36

Nee, ik wil het niet weten. Ik denk dat ik dan overal spoken zou gaan zien.

Bij mijn moeder is jaren geleden een goed aardig knobbeldje uit haar borst gehaald. Bij mijn tante(m'n moeders zus) is een borst af gezet en zijn haar lymfe klieren weg gehaald. Of ik daarom een risico factor ben weet ik zelfs niet eens, ook omdat ik dan waarschijnlijk spoken ga zien.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:07

Marlinde schreef:
Misschien is het voor mij makkelijker deze keuze te maken doordat ze mijn moeder nooit hadden kunnen helpen, ook niet als we er op tijd bij zouden zijn.
Toch blijft het een moeilijk onderwerp

Daarom moet je er op tijd bij zijn. Zonder hulp had mijn moeder binnen 6 maanden overleden, ze is er nu nog, misschien wel haar laatste jaar, maar we zijn al 3 jaar verder!

Ze was er slecht aan toe, sommige chemo's hebben wonderen verricht en sommige alleen ellende... Je weet het nooit!
Van de hormonen bv was ze zelfs 'bijna' leeg. Terwijl ze helemaal vol zat. Maar na 4 maanden zat ze alweer terug op oude pijl. Toch 2 maanden erbij.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 13:12

Het is fijn om meningen te lezen van een ander. Vooral ookomdat ik mijn eigen mening nog niet gevormd heb.

Ik ga eerst maar eens een gesprekje doen met de huisarts denk ik zo. Hij weet precies wat er in mijn familie rond gaat en is een goede huisarts. (waar je tegenwoordig best blij mee mag zijn, als ikd at zo hoor)

Mijn moeder is in 1998 overleden aan kanker. Is begonnen als borstkanker en heeft zich door alle jaren heen vrolijk door haar lichaam heen verspreid. Ze heeft heel lang een goed leven gehad mét kanker, dus wat dat betreft zou ik het graag op tijd weten, zodat je nog ruim tijd hebt om te behandelen en verder te leven.

Mijn moeder was niet de enige, haar moeder en vader hebben ook kanker gehad, een zus van mijn oma had het ook en nu sinds kort mijn neef. (35 jaar oud ongeveer, leeftijd zegt niets meer tegenwoordig dat merk ik ook wel in dit topic.)
Het lijken niet zo veel mensen uit een familie, maar veel groter is mijn familie niet Knipoog

NU loop ik dus met de gedachte rond. Wel onderzoeken, niet onderzoeken en mezelf goed in de gaten houden. Met gen hoef je het niet te krijgen, zonder gen kun je het net zo goed krijgen. Zegt dat gen dan nog iets??

Ik loop dus een beetje in dubio, wel-niet-wel-niet-wel-niet.....
Misschien eerst maar eens een gesprekje met de huisarts, eens kijken wat die zegt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:18

Als je het aangeeft bij de HA en ze hebben je onderzocht, kan je iniedergeval je vaker laten testen en zullen ze je serieuzer nemen.

Sta je erop (weet niet hoe oud je bent) met 25 getest te worden, dan MOETEN ze je testen. Anders heb je pech en moet je nog 10jr wachten.

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:31

ik wil niet meer weten of ik meer kans heb op kanker.
ik wil niet weten of mijn tumor ooit weer gaat aangroeien of dat het nu voorbij is.
ik wil rustig leven enkijken wat er gebeurd.
als ik weet dat mijn tumor ooit nog aan zal groeien dan ga ik allerlei dingen zien.
ik heb er nu al veel problemen mee, en ik zit vaker op de eerste hulp dan dat er feestdagen in een jaar zitten.
doordat ik door de operatie een aardige beschadiging heb opgelopen aan mijn evenwicht word ik zowiezo al bij elke stap die ik neem herinnert aan het feit dat ik een tumor heb.
je staat op met de gedachte of je wel weer op kan staan en je gaat naar bed met de gedachte of je de morgen nog wel zal kunnen halen. bij elke hoofdpijn die ik heb denk ik eraan of mijn tumor niet is gegroeid.
ik word dan wel elk jaar gescand van top tot teen, maar de angst blijft je hele leven lang.

het klinkt allemaal overdreven, maar hier komt het wel op neer.
ga niet zitten nadenken of je eventueel kanker zou kunnen krijgen. voor hetzelfde geld laat je je elke maand erop controlleren en komt het nooit, en een andere ziekte die je niet laat controlleren komt naar voren.

leef bij de dag, en geniet van elk moment...

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:59

Ik zou het niet willen weten..ik zou dan heel anders gaan leven!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:50

jantina schreef:
.

Mijn moeder was niet de enige, haar moeder en vader hebben ook kanker gehad, een zus van mijn oma had het ook en nu sinds kort mijn neef. (35 jaar oud ongeveer, leeftijd zegt niets meer tegenwoordig dat merk ik ook wel in dit topic.)

Ik ben dus dapper begonnen aan zo'n onderzoek en leeftijd maakt wel degelijk uit!! Als degene met kanker jong is, is de kan op een erfelijke factor namelijk groter.
Als degene oud is, kan het ook heel goed in het leven opgedaan zijn. Verder weten zij wel welke soorten genetisch gelinkt zijn, want daar is ook een groot verschil in.
Ik moest een grote vragenlijst invullen met alle familileden en welk soort kanker ze hadden en de leeftijd tijdens het ondekken.
Door de vragenlijst besloten ze dat ik een niet groot genoeg risico had voor verder onderzoek.

Kijk wel even of de verzekering het dekt, want zelfs voor alleen een gesprek vragen ze het volle bedrag!!
Wel of geen DNA onderzoek het blijft 1500 euro Gestoord

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:56

QuijoSavan schreef:
@ Woofie en Meyke

Iedereen heeft kanker!! Het zijn bepaalde cellen die op non-actief staan. Deze cellen worden door allerlei omstandigheden actief (ouderdom, hormonen, roken ect ect). Daardoor gaan de cellen zich delen.
Niet zomaar delen, maar snel delen. Dus je hebt een overvloed aan cellen. Deze cellen vormen de tumoren. Hoe langer je wacht, hoe sneller het groeit (elke cel deelt zich weer en dan sneller als normale cel). Is een tumor goedaardig deelt deze zich juist langzaam, bij kwaadaardige (kanker) dan deelt deze zich sneller.
Ook bij kwaadaardige heeft je weerstand geen effect. De tumoren worden imuum (spel ik het goed?).

Daardoor werken chemo's maar bepaalde periode (soms week, soms jaar). Daardoor zijn de chemo's zou ontzettend hevig en slopen ze ook de goede cellen. Daardoor zijn er zoveel bijwerkingen. Daardoor is het zo'n rot ziekte.

Dit is absoluut niet waar!! Een tumorcel is een gewone cel die tijdens het leven of door een genetische fout continu kan delen. Door dit delen ontstaan er mutatie waardoor de tumor hard groeit en door de bloedbaan kan.
Als de mutatie nog verder gaan kan de tumorcel weer de bloedbaan uit en dan heb je uitzaaiingen.
De herkomst van de eerste tumorcel bepaald het soort tumor.
Er zijn meerder mechanismen die zorgen dat een normale cel maar ongeveer 50 keer kan delen, dit om ophoping van mutaties tegen te gaan.
De meeste erfelijke vormen zijn 1 of meer van deze mechanismen uitgeschakeld, waardoor de kans op een tumorvorming groter wordt.

Als je specifieke vragen hebt kun je mij altijd een pb sturen Knipoog

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:42

Leliev schreef:

Dit vind ik een hele goeie gedachte en daar zouden meer mensen aan moeten denken. OK dan!

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:50

trisca schreef:
Dit is absoluut niet waar!! Een tumorcel is een gewone cel die tijdens het leven of door een genetische fout continu kan delen. Door dit delen ontstaan er mutatie waardoor de tumor hard groeit en door de bloedbaan kan.
Als de mutatie nog verder gaan kan de tumorcel weer de bloedbaan uit en dan heb je uitzaaiingen.
De herkomst van de eerste tumorcel bepaald het soort tumor.
Er zijn meerder mechanismen die zorgen dat een normale cel maar ongeveer 50 keer kan delen, dit om ophoping van mutaties tegen te gaan.
De meeste erfelijke vormen zijn 1 of meer van deze mechanismen uitgeschakeld, waardoor de kans op een tumorvorming groter wordt.

Als je specifieke vragen hebt kun je mij altijd een pb sturen Knipoog

zie je wel, ik dacht dat ook. maargoed.
Bij mijn moeder waren ze helaas te laat. en heeft ook alle procedures meegemaakt.
zelfs complicaties met chemo's aangezien er chemo naas te bloedbaan was gekomen waardoor bijna haar hand het niet meer "overleefde"
maargoed. allemaal gebeurd.

ik wist trouwens niet dat er zo veel meer bokkers zoiets hebben meegemaakt.

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:25

Meyke schreef:

het komt vaker voor dan je denkt, maar een heleboel mensen zijn of bang om erover te praten, of hebben het geaccepteerd alleen praten er niet veel over.

ik heb het volledig geaccepteerd, maar praat er gewoon niet veel over, maar als er dingen over gevraagd worden dan wil ik daar best antwoord op geven.
ik word er ook niet boos om, en maak er ook wel grapjes over. (zijn nu ook wel vele bijgekomen dingen waar ik grapjes over kan maken)

dus voor vragen kan je mij ook altijd pb-en of hier vragen Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:53

MarrieLeen schreef:
Ik denk dat ik echt overal dingen zou zien die er niet zijn.. Ja

Dit geld voor mij ook!
Toch aan de ene kant zou ik het wel willen weten, misschien kunnen ze er dan nog wat aan doen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:21

Weet je, misschien wel heel dom van me, maar ik denk dat ik het niet zou willen weten.
Ik heb een hartstikke fijn leven; een lieve vent, leuke baan, leuke mensen om me heen, m'n Pennydroom van vroeger is uitgekomen, ik kan praktisch alles doen wat m'n hartje begeert.
Als ik zou weten dat ik een grote(re) kans op kanker zou hebben, zou ik misschien wel heel anders gaan leven en zo m'n lol in het leven vergallen.

Misschien is het morgen wel afgelopen. Omdat ik een hartstilstand krijg. Of omdat een dronkelap me dood rijdt. Of omdat ik kanker krijg.
Ik weet van dichtbij dat het zo verrekte snel over en uit kan zijn.... Dat 'in de gaten houden' soms geen zin heeft.
Tuurlijk staat hier 'soms', want heel vaak heeft het WEL zin. En dat is het dubbele hieraan. Ben je d'r op tijd bij, dan is er heel vaak wat aan te doen...

Moeilijk....

(voor het eerst sinds lange tijd weer eens een topic waar ik stil van word en heel serieus over nadenk.....)

Mvanlenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:22

Ik zou het absoluut niet willen weten zodat ik kan blijven genieten... Heb toen mn vader overleed aan kanker 2,5 jr geleden wel de keuze voorgeschoteld gekregen maar heb toen geweigerd omdat ik er niet eens over na wilde denken (de pijn was nog te erg) en ten tweede omdat het in dit geval niets met erfelijkheid te maken had (is onderzocht) Ik let wel altijd heel goed op zodra ik me niet goed voel of ergens een rotgevoel over heb altijd even naar de huisarts die ook van mn situatie op de hoogte is.... Misschien komt ooit de dag dat ik er aan toe ben om echt zekerheid te hebben en me te laten testten, maar heb nog zoveel te verwerken van de laastste 6 jaar (niet alleen de ziekte van mn vader, maar ook meerdere andere dingen wat mis is gegaan in mn leven) dat ik dit echt nog niet aan kan....

groetjes

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:55

Sonja schreef:
Weet je, misschien wel heel dom van me, maar ik denk dat ik het niet zou willen weten.

dat is helemaal niet dom. ik vind het een verstandige keuze...
je gaat echt spoken zien, dus lekker leven...

it is better to live without knowing your future. your destiny changes every moment.
(sorry, weet niet hoe ik t in t nederlands moet zeggen)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:01

@ Trisca, hmzz.. Dacht dat het zo zat, maar laat maar. Misschien heb ik het wel verkeerd verwoord/begrepen. Ze ratelde nogal en gooide natuurlijk met haar 'termen'.

Leliev schreef:

Voor mijn gevoel is dit niet mogelijk door deze &%(*#) maatschappij, want we moeten naar school, we moeten flink studeren, we moeten flink presteren om later een beetje rond te komen.

Ik heb het idee dat we nog zoveel moeten ik er niet zomaar 'eff' tussenuit kan. Denk er vaak over na, maar nee.

Ook heeft mijn moeder al gezegt dat niet te willen, ze wil niet dat ik 'door' haar een jaar niks doe. "je bent al 18" zegt ze dan....

Wil haar ook niet met zo'n gedachte/schuldgevoel achter laten.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 22:12

Leliev schreef:
Meyke schreef:

het komt vaker voor dan je denkt, maar een heleboel mensen zijn of bang om erover te praten, of hebben het geaccepteerd alleen praten er niet veel over.

Als je om je heen kijkt hoeveel mensen er leven met kanker, iedereen kent toch wel iemand. Een familielid of in de kennissen kring. Dan moeten er veel mensen zijn die hier wel eens aan lopen te denken.
Het is alleen zo dubbel.... hoe kun je nou zo'n beslissing maken Verward

Mijn zus heeft wél besloten om het niet te doen, omdat ze zeker weet dat ze er naar gaat leven, zich zorgen gaat maken om niks.
Ik heb zelf geen idee hoe ik er op zou reageren.

Volgende week misschien eens naar de dokter om er eens over te praten. Eens horen wat hij er van zegt...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:17

Ik ken buiten mijn moeder ook al veel mensen....vader van buurvrouw (net zus voor mij), moeder van buurvrouw (al overleden), 2x moeder van beste vriendin en beste vriend in groep 8 (beide overleden), vader van kennis (overleden), vader van mijn collega (ook overleden), opa van een vriendin (ook overleden), jonge oom van andere vriendin (ook overleden), moeder van bekende op school; maakte alle foto's (ook overleden en de laatste 3 in 1 maand).... als ik ze nu allemaal heb....

Dat zijn er dus 9, vanaf dat ik 13 was, dus dat zijn er 9 in maar 5 jaar! En dat 'alleen' aan kanker!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:29

QuijoSavan schreef:
@ Trisca, hmzz.. Dacht dat het zo zat, maar laat maar. Misschien heb ik het wel verkeerd verwoord/begrepen. Ze ratelde nogal en gooide natuurlijk met haar 'termen'.

Dit herken ik wel, ik ging ook mee met mijn moeder. Ik ben zelf Medisch Bioloog en snapte eigenlijk beter wat een tumor was dan degene die het mijjn moeder uitlegte Knipoog
Een hoop termen, maar niet in het juiste verband, slecht maar waar....

Toen ik erover door vroeg vroeg ze direct of ik medicijnen studeerde omdat ze mijn vragen niet een begreep. Clown

Als je meer wilt weten...

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 01:15

Sorry, maar wat een topic om bij stil te staan!

Vreselijk.Het leven is zo kort, te kort.

Het eerste wat IK doe als ik daarboven ben is vragen: waarom?

Waarom kunnen we niet gewoon lekker doorleven voor eeuwig met de mensen en dieren die er nu zijn?
Als we elkaar allemaal een handje helpen gaat t toch best goed zo?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 02:41

Leliev schreef:
trisca schreef:
Als je als 24 jarige een knobbeltje voelt gaan ze daar heel anders mee om als je genetisch belast bent dan als je het niet hebt laten onderzoeken.
Ik ken te veel verhalen waar de alarmbellen niet gingen rinkelen omdat de arts de patient te jong vond om borstkanker te hebben....

ik ken dit probleem maar al te goed helaas.
maandenlang hebben ze gezegd dat het ussen mijn oren zat, dat ik teveel gespannen was door de scheiding van mijn ouders en mijn examens.
nou, tussen mijn oren zat het, maar dan ter grotte van een flinke mandarijn..

ik heb er later ook hele erge ruzie om gemaakt met de huisarts want ik heb later te horen gekregen dat (schrik niet) als ze 2 weken later waren geweest ik er niet meer had geweest.

mijn reddende engel is de optologe die mijn zo snel mogelijk bij de oogarts had geplaatst toen ze een stuwing van rode bloedcellen zag achter mijn rechter oogzenuw.

nickyu schreef:
beter word ik nooit meer , ik krijg nooit te horen "u bent schoon prettig leven verder"

ook erg bekend. vanwegen de plaats waar de tumor zit (hersenstam) kan het niet volledig verwijderd worden.
na 5 jaar word je genezen verklaard, maar je bent er nooit vanaf...

helaas ik krijg dus niet na 5 of 6 of 7 jaar te horen "u bent schoon"
en word ook nooit genezen verklaard , helaas ...

mijn huisarts vertikte het ook om me door te sturen terwijl ik het al eerder had gehad en ook ik had er nu niet meer geweest als ik toen geen stampij had gemaakt maar 2 weken later
ze gaven me niet veel hoop maar voorlopig ben ik er nog steeds (5 jr na dato)

naderhand bleek dat de 1e keer toch echt wel te maken had met de 2e keer of eigenlijk 3e keer want de 2e keer was 1 jaar na de 1e x , ik reken het alleen als "het zelfde.."

ik heb het dus door de pil

en idd iedereen heeft potientiele kanker cellen
en goedaardig op een verkeerde plek is net zo dodelijk als kwaadaardig
alleen goed aardig blijft een gezwel (knobbel etc iig afgebakend..)
en kwaadaardig vermeng/vergroeit in de cellen daarom heen , in de niet kanker cellen dus en kan zich ook verspreiden via bloed of lympfe systeem , dit ligt ook weer aan de kanker soort

er bestaan bv ook vele verschillende borstkankers maar worden allemaal borstkanker genoemd omdat ze dus beginnen in de borst

zeker als het erfelijk blijkt maar ook als dit niet zo is kan een man OOK borstkanker krijgen IN ZIJN BORST dus maar de man heeft daar veel minder borst cellen en dus ook minder kans maar als het bewezen erfelijk had geweest had mijn zoontje dus ook meer kans gehad op borstkanker , sommige kanker soorten tonen zich bij de vrouw anders dan bij de man (lokatie) maar dit hoeft dus niet per defenitie zo te zijn
dus een man kan ook kanker in zijn borst krijgen

men kan WEL aantonen dat iets erfelijk is men kan NIET aantonen dat dat het niet is

en kanker komt helaas ook vaak NIET in de vorm van een bobbeltje of knobbeltje waardoor het nog lastiger is om waar te nemen door een buitenstaander (zoals een huisarts)

bij twijfel LAAT JE DOORSTUREN !!een HA kan het vaak namelijk NIET voelen zien of ruiken , ook al denken ze soms van wel

alles laten waar je evt kanker van zou kunnen krijgen betekend heel kort door de bocht DOODGAAN , gefrituurde groenten (loempia bv) cola koffie roken de pil vet eten uitlaatgassen inademen verf en andere chemicalieen inademen niet vallen niet drinken niet stressen etc etc etc
en dan nog kan je het krijgen ..

dus lekker genieten en alles met mate is een goede tussen weg

ik heb door de K wel mijn penny droom (bijna) waargemaakt
woon nu in klein vrijstaand huisje met lekker ruime tuin in een rustig dorp waar de paardjes in de winter aan huis staan en zomers lekker op de wei .. beestjes in de tuin ook de geplande soort Haha! zoals kipjes etc

en leef nu nog bewuster , ja je moet elke dag wel iets maar ondanks dat kun je toch ook elke dag genieten (van de kleine dingen die je nu zoveel meer weet te waarderen als voorheen)

kanker word hoogstwaarschijnlijk mijn dood , kan over een paar weken fout gaan maar ook over een paar jaar of paar decennia (de wonderen zijn de wereld nog niet uit Haha! Knipoog ) het kan zijn dat de reuma de k voor is of mijn haperende hartklepje of ik loop moren de deur uit struikel en breek mijn nek , dit kan namelijk ook nog

maw NIEMAND weet hoe wat waar en daarom raad ik een iedr aan elke dag te genieten en te lachen hoe moeilijk het ook is elk negatief iets heeft een positieve kant ook al kun je die op kort termijn niet altijd zien

voorlopig heb ik al een hoop lol gehad om mijn ene nep tiet Knipoog en toen ik kaal was en niet meer kon eten en drinken en haast niet meer lopen had ik nog lol met die kleine
in de taxi naar de snackbar om de hoek (och 400 meter ) om allebei een waterijsje (natuurlijk kocht die kleine dat helemaal zelufff Haha! )te nuttiggen om vervolgens mega oververmoeid weer met de taxi terug naar huis te gaan

de grootste lol gehad om mijn kale kop en alle andere bijkomende klachten

het leven is net zo moelijk als dat wat je je zelf toe staat daar van te maken ,

in mijn ogen heeft het nut om te weten of je eventueel erfelijk belast zou kunnen zijn , omdat de artsen je dan eerder doorsturen , je der dus ook eerder bij bent en meer kans hebt op genezing , al is het maar tijdelijk (paar jaar) die heb je der dan toch weer bij !
als ik op tijd was geweest had het ook veel minder spannend geweest
nu waren er al uitzaaiingen ook in het lymphe systeem

als je in je nabijheid iemand hebt verloren aan deze o zo oneerlijke ziekte denk je der toch aan en is die angst er toch wel
en een test brengt dan eerder een beetje gerust stelling (al denk ik dat uberhaubt dingen weten toch al voor een gersut stelling zorgt omdat je dan vandaar verder kan ipv je continu af te vragen en in het ongewisse te zijn)kan me voorstellen als je niemand in je nabije familie daar aan kwijt bent geraakt deze wetenschap je juist niet geruster maakt

het krijgen van kanker betekent lang niet altijd doodgaan aan
de helft vd patienten overleeft deze ziekte
maar er op tijd bijzijn is dan wel essentieel

helaas is niet elke kanker soort te behandelen door bv chemo of bestraling etc etc etc maar ze blijven onder zoeken en uitvinden

een ding staat vast , iedereen gaat een keer dood , en ook bij een kanker patient staat lang niet altijd vast dat dat de rede zal zijn
er kan nogsteeds heel veel gebeuren

je kan je wel erg druk maken om dingen maar probeer dat zo veel mogelijk te beperken , is zonde van je energie en je hart en je tijd

stel zo weinig mogelijk uit want wie weet krijg je die kans niet meer (helaas hier weet ik alles van..)en GENIET elke dag die je hebt want het kan altijd inene gebeurd zijn , ook als je geen k hebt

zo een weer veel te lang verhaal geworden ... Bloos