Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Marlinde schreef:Misschien is het voor mij makkelijker deze keuze te maken doordat ze mijn moeder nooit hadden kunnen helpen, ook niet als we er op tijd bij zouden zijn.
Toch blijft het een moeilijk onderwerp

jantina schreef:.
Mijn moeder was niet de enige, haar moeder en vader hebben ook kanker gehad, een zus van mijn oma had het ook en nu sinds kort mijn neef. (35 jaar oud ongeveer, leeftijd zegt niets meer tegenwoordig dat merk ik ook wel in dit topic.)
QuijoSavan schreef:@ Woofie en Meyke
Iedereen heeft kanker!! Het zijn bepaalde cellen die op non-actief staan. Deze cellen worden door allerlei omstandigheden actief (ouderdom, hormonen, roken ect ect). Daardoor gaan de cellen zich delen.
Niet zomaar delen, maar snel delen. Dus je hebt een overvloed aan cellen. Deze cellen vormen de tumoren. Hoe langer je wacht, hoe sneller het groeit (elke cel deelt zich weer en dan sneller als normale cel). Is een tumor goedaardig deelt deze zich juist langzaam, bij kwaadaardige (kanker) dan deelt deze zich sneller.
Ook bij kwaadaardige heeft je weerstand geen effect. De tumoren worden imuum (spel ik het goed?).
Daardoor werken chemo's maar bepaalde periode (soms week, soms jaar). Daardoor zijn de chemo's zou ontzettend hevig en slopen ze ook de goede cellen. Daardoor zijn er zoveel bijwerkingen. Daardoor is het zo'n rot ziekte.
Leliev schreef:
leef bij de dag, en geniet van elk moment...
trisca schreef:Dit is absoluut niet waar!! Een tumorcel is een gewone cel die tijdens het leven of door een genetische fout continu kan delen. Door dit delen ontstaan er mutatie waardoor de tumor hard groeit en door de bloedbaan kan.
Als de mutatie nog verder gaan kan de tumorcel weer de bloedbaan uit en dan heb je uitzaaiingen.
De herkomst van de eerste tumorcel bepaald het soort tumor.
Er zijn meerder mechanismen die zorgen dat een normale cel maar ongeveer 50 keer kan delen, dit om ophoping van mutaties tegen te gaan.
De meeste erfelijke vormen zijn 1 of meer van deze mechanismen uitgeschakeld, waardoor de kans op een tumorvorming groter wordt.
Als je specifieke vragen hebt kun je mij altijd een pb sturen
Meyke schreef:ik wist trouwens niet dat er zo veel meer bokkers zoiets hebben meegemaakt.

MarrieLeen schreef:Ik denk dat ik echt overal dingen zou zien die er niet zijn..
Sonja schreef:Weet je, misschien wel heel dom van me, maar ik denk dat ik het niet zou willen weten.
Leliev schreef:leef bij de dag, en geniet van elk moment...
Leliev schreef:Meyke schreef:ik wist trouwens niet dat er zo veel meer bokkers zoiets hebben meegemaakt.
het komt vaker voor dan je denkt, maar een heleboel mensen zijn of bang om erover te praten, of hebben het geaccepteerd alleen praten er niet veel over.

QuijoSavan schreef:@ Trisca, hmzz.. Dacht dat het zo zat, maar laat maar. Misschien heb ik het wel verkeerd verwoord/begrepen. Ze ratelde nogal en gooide natuurlijk met haar 'termen'.
Leliev schreef:trisca schreef:Als je als 24 jarige een knobbeltje voelt gaan ze daar heel anders mee om als je genetisch belast bent dan als je het niet hebt laten onderzoeken.
Ik ken te veel verhalen waar de alarmbellen niet gingen rinkelen omdat de arts de patient te jong vond om borstkanker te hebben....
ik ken dit probleem maar al te goed helaas.
maandenlang hebben ze gezegd dat het ussen mijn oren zat, dat ik teveel gespannen was door de scheiding van mijn ouders en mijn examens.
nou, tussen mijn oren zat het, maar dan ter grotte van een flinke mandarijn..
ik heb er later ook hele erge ruzie om gemaakt met de huisarts want ik heb later te horen gekregen dat (schrik niet) als ze 2 weken later waren geweest ik er niet meer had geweest.
mijn reddende engel is de optologe die mijn zo snel mogelijk bij de oogarts had geplaatst toen ze een stuwing van rode bloedcellen zag achter mijn rechter oogzenuw.nickyu schreef:beter word ik nooit meer , ik krijg nooit te horen "u bent schoon prettig leven verder"
ook erg bekend. vanwegen de plaats waar de tumor zit (hersenstam) kan het niet volledig verwijderd worden.
na 5 jaar word je genezen verklaard, maar je bent er nooit vanaf...
zoals kipjes etc
) het kan zijn dat de reuma de k voor is of mijn haperende hartklepje of ik loop moren de deur uit struikel en breek mijn nek , dit kan namelijk ook nog
en toen ik kaal was en niet meer kon eten en drinken en haast niet meer lopen had ik nog lol met die kleine
)te nuttiggen om vervolgens mega oververmoeid weer met de taxi terug naar huis te gaan