ik vind het betalen van kostgeld als je boven de 18 bent en fulltime werkt niets anders dan normaal.
Net zo normaal als dat je je eigen rekeningen betaalt voor je eigen hobbies en uitgaan e.d. ( en da's naar mijn idee dus niet 'redelijk' of 'aardig' maar gewoon 'normaal' en logisch).
Ongeacht of je ouders dit voor jou nu wel of niet makkelijk (zouden) kunnen betalen.
Als je minder werkt/verdient kun je hetzelfde % betalen, dan betaal je absoluut gezien dus minder maar relatief net zoveel ( duh..)
Ik ga rond de 15% van mijn loon betalen waarschijnlijk.
Da's dan dus voor mijn eten, het wassen van mijn kleding, een deel van de telefoon/i-net rekening, dat soort zaken.
Ik betaal verder alles zelf ( deed ik al) : verzekeringen, auto die komt volgende maand, abonnementen, paarden in de breedste zin van het woord, kleding, uitgaan etc.
Ook ik hoop de komende maanden die ik nog thuis woon lekker te kunnen sparen
da's toch wel een groot voordeel van thuis wonen en lekker verdienen.. zou haast nog een paar jaar blijven hangen op deze manier.. 
Het argument van niet betalen 'omdat je ouders immers zelf kinderen wilden' etc. vind ik geen argument..

Betekent dit dan dat je tot je 70-ste ( b.w.s.p.!) op hun kosten mag/kunt blijven teren, terwijl je zelf gewoon je eigen inkomen hebt..??
Hier komt wel bij dat ikzelf graag onafhankelijk wil zijn, zo veel als mogelijk, maar dit is persoonlijk natuurlijk. Hoewel het imo een soort 'natuurlijke' ontwikkeling is, maar goed.
Waar houd de plicht van de ouders dan op..??
met een beetje geluk blijf je kind van je ouders tot je 50-ste of langer

Kijk, toen ik studeerde betaalde ik ook minder ( sowieso geen kostgeld), hoewel ik er naast werkte 4 jaar lang. Maar als ik dan nog meer was gaan werken, was dat wellicht ten koste gegaan van de studie.
leuk item!