Bedenk je dat borstverkleiningen 1 van de meest uitgevoerde operaties is. Bij de meeste gaat het gewoon helemaal goed

Succes!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Emeraldo schreef:Helemaal niet raar dat je twijfelt! Ik ben er ook al een tijdje mee bezig. Had 3 februari mijn 1e consult (in België). Toen ik die afspraak maakte wist ik het zeker, hoe dichter ik bij die 3 februari kwam, hoe meer ik begon te twijfelen.
Ineens dacht ik dat ze toch niet zo groot waren (75G) en dat de plastisch chirurg het de moeite niet vond. Of dat het niet genoeg in gewicht zou schelen, of mijn rugpijn verholpen zou worden etc. etc.
Vorige week donderdag was het dus zover. Ik had een vragenlijstje gemaakt en ging op gesprek. Eerst met de arts mijn klachten besproken. Toen moest hij mijn borsten opmeten (om oa goedkeuring te vragen aan de verzekering). Ik trok mijn trui en BH uit. Hij keek, meette en zei "Ja, dit is groot!"Hij schatte dat het zo'n 2 kilo zou schelen als ik van een G-cup naar een C-cup zou gaan.
Ineens waren al twijfels weg!
De operatie brengt niet erg veel risico's met zich mee. In Nederland moet je nog erg veel rust houden na de operatie, dit was voor mij ook een punt. Ik zit op school, wil niet al te veel missen op school, ik moet iemand vinden die mijn paard wil rijden en de andere verzorging op zich neemt.
Hierover heb ik dus ook met mijn arts gesproken. Hij verwachte dat ik na een aantal dagen weer naar school zou kunnen, paardrijden zou in principe na 2 weken kunnen, maar was beter om wat langer rust te houden. De stal uitmesten zou ongeveer 4 weken niet kunnen. Fietsen, autorijden, afwassen, stofzuigen etc. kon ik gewoon blijven doen.
Volgens Nederlandse artsen mag je veel langer niks doen. Waarom hier zo'n groot verschil in zit weet ik niet. Volgens mijn (Belgische) arts, waren Nederlanders gewoon te voorzichtig.
Wat wel belangrijk is, is dat je jezelf in de gaten houdt, denk je dat je iets nog niet aankunt, doe het dan ook niet.
Om een lang verhaal kort te maken:Jou twijfels zijn normaal!
Kijk anders eens op www.borstenforum.nl, staan verschillende verhalen en ook foto's van voor en na de operatie.
RUBYWHITE schreef:Ik ben in augustus 1999 geopereerd in MCL Zuid te Leeuwarden aan een...borstverkleining.
Zelf heb ik er jaren tegen aan gehikt, mijn borst omvang vergeleken met mijn gewicht en lengte stond niet in verhouding en gaf veel klachten. Paardrijden kon ik steeds minder, mijn rug en nek zijn ook grotendeels versleten.
Ik ben panisch voor ziekenhuizen, maar in MCL Zuid hebben ze mij goed gerust gesteld (voor mijn doen dan, scheelde niet veel of ik was nog eerder thuis dan mijn ouders...die hadden mij de dag voor de operatie nl weg gebracht). De volgende morgen kwam de arts een tekening maken, opweg naar de operatie kamer hebben ze mij uitstekend gerust gesteld (mijn laatste woorden waren iets van "schrijf allemaal jullie namen maar op, als er wat mis gaat dan...."
)
De operatie is goed verlopen, ik was na die tijd bijna 2,5kg lichterhelaas heb ik door de operatie een ziekenhuisbacterie opgelopen waardoor ik 8maanden 3x per week naar MCL Zuid moest voor behandeling en zware medicatie moest slikken (waar ik in no time 25kilo van aangekomen ben). De begeleiding is al die tijd prima geweest.
Zelf vond ik het erg dat ik in een gezond lichaam moest laten snijden, dat idee heeft mij erg tegen gestaan. Ik heb 1 1.2 jaar op de wachtlijst gestaan (die was indertijd 3,5-4 jaar maar ik ben na 1 1/2 jaar met voorrang naar voren geplaatst omdat mijn rug achteruit ging). En heb geen moment naar die operatie uit gekeken.
Nu, 6 jaar later ben ik er nog steeds blij mee. Het enige wat mij stoort is mijn (over-) gewicht. Dat heb ik er zo snel nooit af kunnen krijgen maar ben er nu wel serieus mee bezig. De lidtekens zijn mooi genezen op een paar na (nalv die ontsteking). Ze hebben een corrigerende operatie nog aangeboden om het geheel van 1 borst iets mooier te maken, maar ik durf dat gewoon niet aan. Mijn angst van ziekenhuizen is nooit afgenomen, ondanks dat ze daar vreselijk aardig waren.
Veel succes, mocht je meer willen weten kun je me altijd pb-en of mailen
Sprintje schreef:hé missj, spannend allemaal hoor!
Bedenk je dat borstverkleiningen 1 van de meest uitgevoerde operaties is. Bij de meeste gaat het gewoon helemaal goedLittekens blijf je zien, dat is waar. Al trekken ze best wel een heel end weg na verloop van tijd. En volgens mij is dat ook per persoon verschillend, als bij jou littekens netjes wegtrekken zou ik me daar niet teveel zorgen over maken. Verminkte borsten hoef je je volgens mij ook niet echt veel zorgen om te maken, volgens mij heb je dat eerder bij vergrotingen waar vreemd matriaal wordt geplaatst, bij een verkleining halen ze alleen maar wat weg
![]()
Succes!
Citaat:Mijn god, daar is weer zíets van mijn rampscenario's, een infectie.
Heel erg bedankt voor je openhartige verhaal.
Als ik zo hoor ben je heel netjes behandeld, en dat heb ik al van meerdere mensen over het MCL gehoord, daarom heb ik daar mijn afspraak gemaakt.
Ik ga je nog even pben.
RUBYWHITE schreef:Weet je, een borstverkleining doe je 99% in de gevallen vanwege medische klachten en niet omdat je zomaar een maatje kleiner wil.
Citaat:oh een cosmetische operatie dus
RUBYWHITE schreef:Miss J, ik herken het, bij ons riepen ze altijd wendy airbag (met 65kg en 85G toch wel een topper)...ik riep altijd keihard terug, Pamela moest er voor betalen, ik kreeg ze voor niets...
en ja, mensen weten het altijd beter, diegene die mij later wisten te vertellen dat het niet nodig was heb ik geconfronteerd met hun eigen uitspraken, waarom negeren als ik jaren lang door hen gekwetst ben??? met een aantal heb ik nog contact, die boden direct hun excusses aan...de rest heb ik niet weer gezien/gesproken.
Citaat:En zoals ik al zei: ik heb nooit een seconde spijt gehad van die hele operatie. Dat zullen mijn 'lotgenoten' in dit topic vast wel herkennen.
Citaat:Hierover heb ik dus ook met mijn arts gesproken. Hij verwachte dat ik na een aantal dagen weer naar school zou kunnen, paardrijden zou in principe na 2 weken kunnen, maar was beter om wat langer rust te houden. De stal uitmesten zou ongeveer 4 weken niet kunnen.
RUBYWHITE schreef:Citaat:En zoals ik al zei: ik heb nooit een seconde spijt gehad van die hele operatie. Dat zullen mijn 'lotgenoten' in dit topic vast wel herkennen.
helemaal achteraf had ik hem 4 jaar eerder moeten doen (in 1995)
Waterkippie schreef:...paardijden kun je echt nog niet na twee weken...
Karin schreef:Zolang je eens een paar kg aankomt of afvalt zul je weinig merken aan de grootte van je borsten. Als je veel (bijv. meer dan 10 kg) aankomt of afvalt, dan kan dat wel merkbaar effect hebben (zowel voor als na de operatie). In het laatste geval gaan ze vaak erg hangen, ik ben zelf bijna 10 kg afgevallen in het jaar voor mijn operatie en daar werden ze echt niet mooier of minder onhandig van.
Destijds vroegen mensen zich af of ik niet 'gewoon een paar kilo kon afvallen' om kleinere borsten te krijgen. Nah, zo werkt dat dus niet.