verstandelijk gehandicapten gedwongen anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: verstandelijk gehandicapten gedwongen anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:04

Ik heb toevallig laatst nog een verhaal op tv gezien van een dochter van 2 verstandelijk gehandicapte mensen. Het meisje was inmiddels volwassen maar gaf wel aan dat ze liever niet geboren was. Ze vertelde dat deze mensen gewoon niet in staat zijn om voor een kind te zorgen. ze zei dat ze zeker wist dat haar ouders heel veel van haar hielden maar ze gewoon niet genoeg verantwoordelijk heid konden hebben. Ze kreeg niet op tijd haar voeding, werd vaak over geslagen. Ze kreeg niet voldoende aandacht, niet omdat de ouders haar te kort wilde komen maar omdat ze niet instaat waren daar aan te denken. Ze gaf ook aan dat ze vind dat deze mensen geen kinderen meer mogen krijgen.

Het lijkt me dat als een kind van gehandicapte al zoiets aan geeft dat er wel wat aan gedaan moet worden

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:05

Ik ben het er wel mee eens.
Verstandelijk gehandicapten kunnen zelf geen kinderen opvoeden.
Ik geloof meteen dat ze heel veel van hun kinderen zouden houden, maar deze mensen kunnen vaak de zorg voor zichzelf niet eens aan. Een kind kan je zoiets niet aandoen. Zowiezo lijkt het me als kind heel moeilijk om te leven met ouders die verstandelijk gehandicapt zijn.

Tuurlijk, er zijn zoveel kinderen die het niet goed hebben, zoals bijv. kinderen van alcoholisten of drugsverslaafden. Probleem is dat die mensen vaak wèl voor zichzelf kunnen zorgen, of laat ik het zo zeggen: wel de verstandelijke vermogens hebben om voor zichzelf te zorgen. Ben het er mee eens dat zulke mensen ook niet aan kinderen zouden moeten beginnen als ze niet voor hun kind kunnen zorgen. ALS ze niet voor hun kinderen kunnen zorgen, want de verstandelijke vermogens daarvoor hebben ze over het algemeen wel.

Verstandelijk gehandicapten hebben deze vermogens over het algemeen niet, en ik denk niet dat je in zo'n situatie een kind op kunt voeden. Vaak gedragen ze zich zelf nog als kinderen.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:41

ik vind zeker wel dat ze gedwongen anticonceptie mogen toedienen bij verstandelijk gehandicapten, wat hebben zij hun kinderen nou te bieden? vaak kunnen ze met moeite zichzelf onderhouden, laat staan nog een kind, die verantwoordelijkheid kunnen ze toch helemaal niet aan?

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 22:22

Maar het is natuurlijk wel heel wat wanneer je iemand iets dwingt. Alleen mensen die totaal uit hun dak gaan, mag iets gedwongen worden maar over het algemeen mogen begeleiders niet zomaar dwingen, ook voogden niet. Daarvoor moet je toestemming hebben van de rechter.
Ik denk echt dat er verst. geh. mensen zijn die wel voor hun kind kunnen zorgen. Anderen natuurlijk totaal niet. Maar wie beslist dan wanneer het wel en niet mag?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:28

De voogd, in samenspraak met de verzorgenden.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:56

Ik ben voor. Kinderen opvoeden is op zichzelf al heel moeilijk denk ik. verstandelijk gehandicapten kunnen dat gewoon niet. Met hulpverlening zul je het ook nooit redden. Je kan niet de fulltime verzorging voor een kind aan een hulpverlener of familielid overlaten, daarbij wie zegt dat het bij een kind blijft.
Opzich ben ik er altijd wel voor dat mensen voor zichzelf beslissen, maar dit vind ik toch een uitzondering. Het recht van het kind is toch belangrijker.

Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:21

Absoluut voor! Niet om gehandicapten te benadelen maar kijk, bij drugsverslaafden kun je nu eenmaal niet uitsluiten dat zij kinderen krijgen, zoals iemand dat al zei; zij hebben nog enigzins de capaciteiten als zij dat nodig achten. Bij gehandicapten kun je dat wel. Die mensen zijn niet in staat om voor een kindje te zorgen. De zorg zal later áltijd op anderen aankomen. Zowel financiëel als in 'de praktijk'.

Missy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:32

Ik ben ook voor. Ik denk ook dat verst. gehandicapten niet in staat zijn kinderen op te voeden. Ook niet l*llig bedoelt, maar er komt zoveel meer om de hoek kijken dat een beetje spelen met het kind, om het zo maar even te zeggen.

Hier in vaassen woont ook een verst. gehandicapte man, die is gewoon getrouwd met een normale vrouw (ligt aan zijn cultuur, hij is turks) Die hebben ook gewoon kinderen, en een paar jaar terug is een van hun kinderen overleden aan leukemie.
Dat is heel erg voor de moeder, maar wat het erger maakt is dat die man bij de monuta iedereen blij verwelkomt en meeneemt naar zijn dode kind.
Ik moet er toch niet aan denken dat als mijn toekomstige kind overlijd en mijn vriend zo gaat doen. Natuurlijk begrijpt die man dat ook helemaal niet, ziet niet in wat hij fout doet, maar hoe moet je je dan als moeder voelen..

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:25

Weet je wat pas zielig is ?Deze mensen een kind laten krijgen en er dol gelukkig mee laten zijn en dan af laten pakken door 1 of andere instantie die vind dat ze er toch niet goed genoeg voor kunnen zorgen.
Dat is echt erg(heb het vorige week in het ziekehuis bij ons meegemaakt,in eerste instantie mochten ze de baby houden en gaf ze zelfs borstvoeding,na 4 dagen was het,nou ja toch maar niet ,anders moeten we zo vaak controleren we plaatsen de baby toch maar in een pleeggezin.)
En weet je wat het gevolg is?Binnen 1 jaar hebben we ze weer op de verloskamers in de hoop dat ze nr 2 wel mogen houden.
Doodziek wordt ik van zo een beleid.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 00:41

Ja ik denk dat dat ook het probleem is. Het is allemaal niet zo lekker geregeld he...

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 00:58

Ik ben het helemaal met de meeste mensen eens; ben absoluut voor verplichte anticonceptie; amen naar arwenlune, lielle & cassidy Ja

Ik vind het trouwens wel opvallend dat er nu zoveel voorstanders zijn; ik heb hier eerder nl al eens heftige discussies over gehad op bokt en toen was toch zeker de helft tegen dacht ik.
Cathelijne schreef:
Ze is zélf van mening dat zolang mensen niet goed voor zichzelf kunnen zorgen, dat ze dan niet aan een kind moeten beginnen. En ja, hier valt ze zelf ook onder. .

Juist! Dat is de kern van het verhaal! Ik vind dat het belang van het kind in zulke gevallen altijd vóór gaat. Iemand die niet de geestelijke vermogens heeft om voor zichzelf te zorgen kan gewoon al hélémáál niet voor iemand anders zorgen, laat staan een heel afhankelijk klein kind. Punt.

En er wordt heel vaak geroepen dat 'iedereen recht heeft op kinderen' en dat het 'op zn minst geprobeerd kan worden want je kan ze niet allemaal over één kam scheren', ed. Maar wat ik me dan afvraag; de meeste VG mogen níet autorijden, níet zelf meebeslissen over hun behandeling(en), zijn volledig afhankelijk van anderen en zijn wettelijk (in min of meerdere mate) ontoerekeningsvatbaar.
Dat mogen ze dus allemaal niet, en iemand die geestelijk niet in staat is om auto te rijden zou je dus wel de verantwoordelijkheid willen geven voor een baby???? Rolleyes
Dat vind ik dus echt te belachelijk voor woorden...
Huisvrouw schreef:
En alle alcoholverslaafde ouders dan? En drugsverslaafden? Die zouden dan ook geen kinderen mogen krijgen. Of er zou een test ofzo moeten komen of je kinderen mag krijgen? Zoiets? Er zijn zoveel mensen die slecht voor hun kinderen zorgen!
Dat is niet echt een relevante redenering; het éne praat het ander namelijk niet goed! Of deze genoemde mensen wel of niet voor een kind kunnen zorgen is een totaal andere discussie en heeft niet zo veel met dit topic te maken.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:20

De eerdere discussies gingen over sterilisatie. Waar ik in bepaalde gevallen overigens ook voor ben. Maar anticonceptie is makkelijker te aanvaarden voor veel mensen denk ik.

Ook al is het in principe onzin - als je een persoon niet in staat acht om een ouder te zijn gaat 'ie dat ook nooit worden, dan is "Ja maar sterilisatie is te permanent" eigenlijk een onzin argument. En feitelijk worden veel van deze vrouwen chemisch gesteriliseerd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:51

ik ben ook voor!

mijn broertje is slecht ziend en zit doordewweks op een internaat..

daar zitten ook nog een broertje en een zusje bij hem op de groep.

die 2 kinderen zijn afgestaan door mams omdat mams zelf ook slechtziend is en na deze 2 kinderen nog 2 kinderen had gekregen waarvan ook 1 slechtziend en alweer zwanger is.

ze heeft dus 2 kinderen af moeten staan omdat ze steeds zwanger word en die andere kinderen geen aandacht kan geven.
ze kan amper voor der zelf zorgen..
ik heb dus zo medelijden met die kinderen..
ze moesten t huis uit omdat ze een handicap hebben en hun moeder ook en hun moeder steeds maar meer kinderen aan t krijgen is..

nou deze vrouw mogen ze van mij een knup in der eileiders leggen he!!
ik vind dit dus echt erg

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 02:25

Daantjuh, je schrijft dat jouw broer zelf ook slechtziend is.
Had je moeder dan geen knup in de eileiders moeten leggen omdat ze zo'n kind ter wereld heeft gebracht?

Het feit dat iemand kinderen de wereld in zet met een lichamelijke handicap, daar valt over te discussieren.
Dat de moeder niet zelf voor haar kinderen kon zorgen - de reden waarom geef je niet aan - is een punt. Het feit dat de aandoening duidelijk erfelijk is een tweede.

Maar in mijn ogen is een lichamelijke handicap niet hetzelfde als een geestelijke handicap, en die twee dingen mag je dus niet door elkaar halen!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 15:53

Als het voor gezonde ouders vaak al moeilijk genoeg is om een VG kind op te voeden, hoe met het dan met VG ouders die zelf een nog grotere kans hebben om VG kinderen.
Gedwongen anticonceptie vind ik dus een goed idee!

Slechtziend vind ik trouwens eenheel ander verhaal als iemand die VG is. Er zijn tegenwoordig heel wat maatregelen voor slechtzienden en blinden (en andere lich.handicappen) om goed te kunnen functioneren.

Dat zo'n moeder alsmaar zwanger is, en niet eens voor zich zelf kan zorgen heeft niks met haar handicap te maken. Lijkt mij zelfs waarschijnlijk dat ze zonder deze handicap dezelfde problemen zou hebben! Daar zit denk ik gewoon een steekje los...

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:56

inderdaad, ouders hebben recht op kinderen, maar kinderen hebben ook recht op een veilige leefomgeving. en hiertussen moet je een keuze maken.

ik ben wel voor verplichte anticonceptie, MAAR ik vind wel dat je eerst moet kijken of ze echt niet in staat zijn om voor een kind te zorgen, door middel van bijvoorbeeld een levens echte pop. zo moet je dat per persoon bekijken. werkt het niet, dan anticonceptie.

drugsverslaafde en dergelijk is een ander verhaal. ze kunnen wel voor een kind zorgen, doen ze dit niet dan moet de kindebescherming erbij komen en moeten de ouders maar afkicken, doen ze dit niet, dan moet het kind maar naar een pleeggezin. klinkt hard, maar het welzijn van een kind gaat in dit geval voor.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:03

Cassidy, ik ben het helemaal met je eens.
Kinderen moeten goed kunnen opgroeien, dat kunnen ze bij VG gewoon niet, dus dat zou ook niet mogen.
Verder vind ik het niet eens zo'n slecht plan om verslaafden ed. ook te verbieden om kinderen te krijgen, maar dat is uiteraard nooit haalbaar.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 00:23

Blijkbaar is iedereen voor gedwongen anticonceptie maar vinden jullie niet een beetje dat dit middeleeuwse praktijken zijn? Vroeger mochten VG ook niet bij elkaar op de kamer en dus geen sex hebben. Nu is dat allemaal veel vrijer. Ik ben zeker van mening dat sommige mensen met een verstandelijke handicap absoluut niet voor kinderen kunnen zorgen maar anderen weer zeker wel! Het zou jammer zijn als de laatste groep over dezelfde kam wordt geschoren en dus geen kans krijgen. Dat risico willen we toch ook niet lopen?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 00:38

daarom ben ik ook voor eerst kijken wie er wel niet voor kinderen kan zorgen. het is ook weer zoiets om te zeggen ''vooruit, neem maar kinderen want sommige van jullie kunnen wel voor kinderen zorgen'' en dan uiteindelijk dode baby's op je geweten hebben.
het is en het blijft een lastige vraag waar je eigenlijk nooit het goede antwoord op kan geven.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 00:44

Joyckuh schreef:
daarom ben ik ook voor eerst kijken wie er wel niet voor kinderen kan zorgen. het is ook weer zoiets om te zeggen ''vooruit, neem maar kinderen want sommige van jullie kunnen wel voor kinderen zorgen'' en dan uiteindelijk dode baby's op je geweten hebben.

Maar om nou te zeggen....je hebt dat IQ dus je mag geen kinderen krijgen is ook niet acceptabel. Andersom vind ik het dus niet kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:24

Beter een keer onterecht "nee" gezegd, dan een keer teveel "ja" gezegd....

Als ik de krant opensla en weer eens lees dat er een kind door zijn ouders vermoord is (wat dan achteraf allemaal probleemgevallen bleken te zijn, waar de instanties nota bene van afwisten maar niet hebben ingegrepen) heb ik inderdaad de neiging om één lijn te trekken.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:58

Joyckuh schreef:
ik ben wel voor verplichte anticonceptie, MAAR ik vind wel dat je eerst moet kijken of ze echt niet in staat zijn om voor een kind te zorgen, door middel van bijvoorbeeld een levens echte pop. zo moet je dat per persoon bekijken. werkt het niet, dan anticonceptie.

Het probleem is dat een baby verzorgen nog maar weinig te maken heeft met werkelijk opvoeden. Om het cru te zeggen is het in principe pappen en nathouden. Voeden, schoonhouden en troosten, etc.

Bijna alle VG stellen willen vooral een baby. Zo'n schattig klein kindje dat van je houd en helemaal van je afhankelijk is. En in veel gevallen gaat het met een beetje hulp ook best redelijk in het babystadium.

Het probleem is dat baby's dwarse peuters worden. En daarna lastige kleuters. En daarna basisschool kinderen met alle invloeden van buitenaf en bijbehorende opvoedkundige hindernissen. En daarna worden het pubers!

De praktijkgevallen die ik ken liepen allemaal uit de hand zodra het kind een eigen willetje begon te vertonen. De ouders konden daar absoluut niet mee omgaan, want hun babietje was altijd zo lief geweest en nu zaten ze opeens met een kind wat niet deed wat ze zeiden!

De echte duidelijke gevallen haal je er wel uit met zo'n nabootspop, maar in alle gevallen die ik ken is het na de baby-tijd alsnog flink foutgelopen, en al die kinderen wonen nu bij familie of pleeggezinnen.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:24

Ik zie het al bij ons op de praktijk als VG bv in een woonvorm wonen en een kat hebben. Wie draait er voor de verzorging op als het dier iets mankeert? Juist de begeleiders. Een kind vraagt dan toch nog wel heel wat meer begeleiding en verzorging. 't Is geen pop die je, als je er flauw van bent, een uurtje in de kast opruimt!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:09

Huisvrouw schreef:
En alle alcoholverslaafde ouders dan? En drugsverslaafden? Die zouden dan ook geen kinderen mogen krijgen. Of er zou een test ofzo moeten komen of je kinderen mag krijgen? Zoiets? Er zijn zoveel mensen die slecht voor hun kinderen zorgen!

Op een goede dag zal er een regel komen dat deze figuren inderdaad ook verboden wordt om kinderen te krijgen.

Wat interesseert mij nou mensenrechten als die van kinderen daardoor met de voeten getreden wordt? Wat ik belangrijker vind, is dat een kind FUNDAMENTEEL recht heeft op een goede basis, liefdevolle en zorgzame ouders. Verslaafde mensen zijn te veel met zichzelf bezig. Hun verslaving vlakt hun emoties af, maakt ze primitiever (dat ze meer bezig zijn met hun primairste behoefte: de verslaving) waardoor hun gevoel voor anderen naar de achtergrond verdreven wordt. Ze zijn er zich veel minder bewust van.

Mensen hebben mijns inziens ook geen recht op een herkansing als ze het gruwelijk verknald hebben. Laatst een of ander rotwijf dat haar zoontje in de badkuip had laten verdrinken. 2 kinderen bleek namelijk achteraf te veel te zijn. Dit is G E L U L ! Als je 1 kind hebt, leer je bij dat eerste kind al wat de zorg in houdt, en dan moet je jezelf genoeg kennen om te weten of je een 2e erbij aan kunt of niet. Zo iemand mag in mijn ogen nooit meer een kind krijgen. Ook niet die walgelijke figuren die dat arme kleine meisje systematisch uitgehongerd hebben. Wat een beulen!

Iedereen is altijd maar bezig met rechten, rechten om te HEBBEN. Maar wie beschermt kinderen en ook dieren tegen zulke mensen die het RECHT HEBBEN OM TE HEBBEN? WAarom mogen mensen keer op keer dezelfde fout begaan ten koste van een kind of dier? Dit is toch geen rechtvaardig land?

Zoveel mensen hier op bokt ook, hebben de mond vol van "leuk, kinderen, ik wil kinderen" en ik zeg ze niet te willen want ik hou niet zo van kinderen. Daarnaast vind ik een tik op zijn tijd en strenge aanpak gerechtvaardigd. Dat ik nu net degene moet zijn die het zo belangrijk vind dat een goed en normaal gezin voor kinderen nou zo vanzelfsprekend vind.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:30

Het gaat maar zelden goed als verstandelijk gehandicapten voor een kind moeten zorgen.Veel kinderen worden al op jonge leeftijd uit huis geplaatst.

Ik werk met Licht verstandelijk gehandicapte jongeren.Ze volgen speciaal onderwijs en je ziet niet aan hun uiterlijk dat ze een handicap hebben.
Deze kids hebben allemaal een droom trouwen en kinderen krijgen.
Ik zie het als mijn taak om deze jongeren een gedegen voorlichting te geven.Maar vooral ze te laten accepteren dat ze een handicap hebben en niet alles kunnen daar hoort ook kinderen opvoeden bij.

Verplichte anticonceptie ja,maar waar is de grens ? En dat vind ik zo moeilijk valt LVG hieronder.......Hoe zien jullie dat?