wat moet ik doen: hond wegdoen of nie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 08:47

Martenique schreef:
stuur hem in zijn mand maar hij gaat tegenover me staan en gaat heel hard grommen en ontbloot zijn tanden.

maar ik voel me nu heel poedersuiker tegen over die hond. maar als hij iemand goed bijt vergeef ik het me ook nie.

en de hondne krijgen a+tijd om 5 uur eten en wij eten om 17.15/17.30 mar die etensbak weg pakken dat kan allemaal wel.

Als ik het zo lees probeert hij de baas te zijn binnen de 'kudde'. Een dominantieprobleem, dat lijkt mij idd iets om met hulp aan te pakken, mits je de hond wil houden.

Je schrijft dat de hond eerder eten krijgt dan jullie, daarmee inpliceer je naar de hond toe dat hij hoger in rang is. Eerst de baas eten en dan pas de hond, eerst de baas de deur uit, dan pas de hond, etc etc
Hij staat lager in rang en doet dus alles net een stapje later dan de baas (bazen).

En een mand van de hond is een veilige plaats en als hij in zijn mand ligt, is dat zijn plek en moet je hem met rust laten. Niet bij de mand zitten en aaien, dus altijd de hond naar jou toe laten komen en niet andersom.

Oke, ik geef nu ook goedbedoelde adviezen, maar dit zijn de dingen die ik van de proffesionele hulp heb geleerd toen met onze hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 09:45

M'n nekharen gaan overeind staan bij sommige adviezen.....
Ik ben absoluut geen hondenexpert, maar heb wel jaren getraind met m'n honden, dus kan je wel vertellen dat 'een tikkie voor z'n muil' zo ongeveer het stomste is wat je kunt doen. Dit is geen hondentaal dus dat snapt een hond echt niet.
Verder las ik nog ergens dat je er niet mee op cursus kunt omdat 'ie te oud is.... aaaaaarch!!!!!

Bel eens even naar de Dierenbescherming, en leg je probleem uit. Wedden dat er bij jou in de buurt een cursus is waar je met je oudere hond met gedragsprobleem gewoon in kunt stromen?
Tja, je zult misschien op zaterdagochtend vroeg je nest uit moeten, maar je wilt die hond toch houden?

Hoewel.....als jullie echt zoveel om dat beest zouden geven, hadden jullie zelf al wel hulp gezocht lijkt me.... Als je dit probleem bespreekt met een deskundige (dus bv iemand van de dierenbescherming, hondenclub of dierenarts) dan had je al lang een goed antwoord gehad.

Ik vind dat altijd zo sneu he, van die mensen die maar een dier nemen 'omdat dat zo leuk is' en er verder geen barst van af weten en zich er blijkbaar ook niet in (willen? kunnen?) verdiepen..... En dan gaat het (uiteraard...) fout, en wordt er meteen serieus over nagedacht om het dier maar naar het asiel te brengen.... Misselijk

Dus sorry, maar van mij geen positief opbouwend antwoord deze keer. Misschien is deze hond wel beter af met een baas die weet waarmee hij/zij bezig is, en die de moeite wil nemen zich in dit dier te verdiepen!

PS ik lees nu net pas dat het dier dus ook gromt naar je zusjes als hij in z'n mand ligt en die twee hem gaan aaien. Dit is een gebrek in opvoeding van je zusjes en niet van de hond: een hond heeft een eigen plek nodig, waar hij met rust gelaten wordt. Dat dier wordt er gewoon chagarijnig van als 'ie lekker in z'n mand ligt er er wordt maar aan z'n lijf gezeten. Is toch logisch? Niet dat 't dan MAG hoor, dat grommen, maar het bevestigt voor mij nog eens een keer dat jullie helemaal geen hond moeten hebben, want jullie verdiepen je niet in het dier en denken duidelijk alleen aan jezelf!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-01 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 09:50

Kan een paar dingen zeggen:

Wegdoen is geen oplossing tenzij je iemand weet die hem aankan.

Kennel kopen en zodra hij gaat grommen oppakken en in die kennel zetten. Nou niet zeggen dat het zielig is want dat is het niet. Hopelijk heeft hij snel genoeg door dat hij zich moet gedragen. Die kennel is ook voor nu even een oplossing zodat je de mensen om je heen kan beschermen. Zodra hij gaat janken of balffen in de kennel moet je absoluut NIET reageren want dan bevestig je zijn roep en dat is niet de bedoeling.

Bel een kynologen vereniging in de buurt op en zoek hulp. Het kan heel goed zijn dat de hond bij de vorige eigenaar altijd op de eerste plaats stond en nu is dat niet meer het geval een hond van 7 (en ook nog terrier) kan dan moeilijk accepteren.

Succes en niet opgeven Lovers .

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 10:02

Sonja schreef:
M'n nekharen gaan overeind staan bij sommige adviezen.....
Verder las ik nog ergens dat je er niet mee op cursus kunt omdat 'ie te oud is.... aaaaaarch!!!!!

Dat heb ik geschreven, maar als je de moeite neemt om verder te lezen -voordat je gelijk op zo'n toon begint- weet je dat het om dit specifieke geval ging en NIET in het algemeen!!!!!!!!

Daarom, bezint eer gij begint (met kritiek spuien)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 10:06

Buitenzorg schreef:
Trainen c.q cursus is niet meer haalbaar, gezien zijn leeftijd (dit gaat in jouw geval dus ook op)

Eh...... DIT GAAT IN JOUW GEVAL DUS OOK OP lees ik hier, of zie ik dat nou echt heel erg verkeerd???? Verward

Dus lees eerst even je eigen bericht goed over voordat je 'op zo'n toon' reageert.....

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 10:16

Sonja schreef:

PS ik lees nu net pas dat het dier dus ook gromt naar je zusjes als hij in z'n mand ligt en die twee hem gaan aaien. Dit is een gebrek in opvoeding van je zusjes en niet van de hond: een hond heeft een eigen plek nodig, waar hij met rust gelaten wordt. Dat dier wordt er gewoon chagarijnig van als 'ie lekker in z'n mand ligt er er wordt maar aan z'n lijf gezeten. Is toch logisch? Niet dat 't dan MAG hoor, dat grommen, maar het bevestigt voor mij nog eens een keer dat jullie helemaal geen hond moeten hebben, want jullie verdiepen je niet in het dier en denken duidelijk alleen aan jezelf!

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen. Als Martinique niet om haar dieren (in dit geval haar hond) gaf, had ze dit bericht niet geplaatst, maar zat de hond allang in het asiel.
Een hond dient zich maar aan te passen, zo denk ik erover. En of die nou in de mand ligt of op de bank, hij hoort niet te grommen of te dreigen.
Misschien is het een oplossing om naar een gedragsbegeleider te gaan, maar als zij bang is van haar hond is het toch beter om de hond weg te doen??
Ik vind niet dat je per defenitie een hond voor het leven hebt. Soms klikt het gewoon niet en zijn beide partijen beter af met een andere oplossing.
Ook mijn 9 jarige hond heeft een gedragsprobleem, hij komt uit een asiel en is doodsbenauwd voor van alles. Ik heb em nu 4 jaar en ik krijg het er gewoon niet uit. Ik heb em in die 4 jaar nooit pijn gedaan of bang gemaakt, maar het zit er gewoon in. Nu is het niet zo'n groot probleem (behalve dat ik geen paraplu kan meenemen als het regent want ook daar is ie panisch voor) dat ie bang is, maar het is wel eens vervelend, want het wordt gewoon niet beter.
Ik denk dus dat niet alle gedragsproblemen op te lossen zijn. Het is natuurlijk wel het proberen waard, maar als je niet het geld of de tijd ervoor hebt, heeft het geen zin.

ps; ik heb laatst een foto van mijn hond op ITP gezet. Je kan aan hem zien dat hij het al doodeng vindt dat ik een foto van hem maak;
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 10:23

lis schreef:
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen. Als Martinique niet om haar dieren (in dit geval haar hond) gaf, had ze dit bericht niet geplaatst, maar zat de hond allang in het asiel.

Voor sommige dingen heb je een wat serieuzere oplossing nodig dan een paar honderd Bokkers die (net als ik) het allemaal beter weten.
En 'een hond heeft zich maar aan te passen'... tja, in zekere zin wel, maar BINNEN zijn eigen mogelijkheden.
Vreemd, als er een topic geplaatst wordt over het welzijn van dieren ed heeft iedereen een mond vol over dat het altijd voor het dier het beste van het beste moet zijn, en nu is er een dergelijk praktijkvoorbeeld en dan kiezen de meesten toch voor het baasje ipv voor het dier Verward

Maar laten we dat zo niet uit gaan 'bekvechten', daar heeft de topicstartster geen moer aan. Ik heb m'n zegje gezegd, het tien keer overgelezen voordat ik het geplaatst heb (omdat ik eigenlijk helemaal niet van zulke harde reacties hou, maar eerlijkheid toch erg hoog in het vaandel heb staan).
Als je geen eerlijke reacties wilt lezen, moet je geen vragen stellen op een forum. Dit is een antwoord recht uit m'n hart, en bekeken vanuit het belang van het dier. Het belang van de eigenaar komt in dit geval bij mij op een veel lagere plaats.

Wat mij betreft dus geen reacties op mijn reactie meer nodig, blijf on-topic, daar kan de plaatster meer mee.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 11:11

Sluit me aan bij Sonja, de beste stuurlui staan aan wal. Iedereen heeft zijn eigen mening en oplossingen.
De een zijn oplossing deugt voor een ander niet en om daar nu idd over te gaan 'bekvechten', daarmee is Martinique totaal NIET mee gebaat.
Dus bij deze slusch met het "bekvechten" tussen mij en Sonja, we houden het erop dat we elkaar verkeerd hebben begrepen met alle goede bedoelingen van dien...........Allright? Schijnheilig

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 17:05

ja sonja je reactie is wel hard maar dat drukt je wel weer op feiten.

ik voel me echt heel slecht maar ik ben nog een kind (14) en mijn vader heeft toch de doorslaggefende(dit is fout gespeld) mening. maar we hebben veel dieren 2 honden 3 katten vogels vissen en 2 hamsters.

en we zijn met mijn vorige hamster toen hij een raar bultje had ook naar de DA geweest en dat doen weinig mensen met hun hamster. en mijn kat had wat met haar oor dat heeft ruim 600 gulden gekost en mijn vader heeft ook gezegd als het zo door gaat word hij afgemaakt toen heb ik gezegd dat nooit en heb zo´n 200 gulden betaalt(bijna 2 maanden kleedgeld)

maar hij gaat niet naar het asiel! hij gaat naar zijn vorige baas. waar hij denk ik dan veel gelukkiger is. maar ik zit hier weer zowat te janken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:23

Tja meis, het is ook banketstaaf voor jou en je hebt gelijk als je zegt dat iemand van 14 niet verantwoordelijk kan zijn hiervoor. Ik wijs ook met een vingertje richting je ouders.
Houden van dieren heeft namelijk geen fl*kker met geld te maken, dus wat ze ook betaald hebben aan de veearts, al is het voor een grieperige goudvis, dat heeft er geen moer mee te maken.

Of je hond zoveel beter al zal zijn bij z'n vorige baas betwijfel ik, want waarom moest 'ie daar dan weg? Kunnen jullie niet gewoon met dat dier op cursus gaan? Leren jullie meteen wat meer over het verschijnsel hond, zodat je het dier ook beter gaat begrijpen.
Of als het dier dan uiteindelijk toch weg moet, zet dan 'n advertentie in het clubblaadje van de kynologenvereniging (hondenclub) zodat 'ie bij een 'deskundig' iemand terecht komt....

Sterkte.

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 17:45

Duidelijkheid!!!!!!!!!!

mijn vader kwam zijn collega tegen (oude baas hond) en vertelde dat mijn zusjes bij ons kwamen wonen het eerste wat de collega zij is breng snowy woensdag maar.

het blijkt dat die collega de 2e baas was de eerste heeft na veel profeesionele hulp de hond moeten wegdoen wegen s het niet kunnen omgaan met (kleine) kinderen.
bij hem(collega) moest hij weg vanwege veel aandacht nodig hebben maar hij kan snowy nu ook meeer aandacht geven.

hij heeft ook gezegd als ik wist dat die kinderen bij je gingen wonen had ik hem nooit gegeven.

mijn vader zegt dat hij in maart een puppy wil kopen ik heb gezegd dat ik dat nie wil omdat ik het idee heb dat we snowy dan inruilen.

ik ben nu poedersuiker. Huilen Huilen Huilen Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 17:54

voordat je een hond aanschaf moet je je heel goed realiseren dat je een hele zorg op je neemt. Weet je wel wat je te wachten staat? Kun je daar zelf wel een goede inschatting van maken. Kun je die verantwoordelijkheid aan? Wat doe je bij problemen als je het niet meer ziet zitten? Heb jij de mogelijkheid om zelf alle beslissingen te nemen?

Voor mij en mijn dieren geldt de regel: tot de dood ons scheidt

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-01 18:29

jippie, ik ben 14 kan dus weinig beslissingen zelf nemen.
en ik heb de hond voor mijn verjaardag gekregen. en de oude baas heeft niets gezegd over het niet kunnen omgaan met kleine kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 21:14

Nou joh, dat klinkt in ieder geval als een goede oplossing voor Snowy.... al zul je je er wel rot over voelen....

Stel nou dat er toch een puppy komt he... wil je dan alsjeblieft aan je vader vragen of jullie met het hondje meteen op puppycursus mogen???? (doe het voor het hondje)

Sterkte met het afscheid; gelukkig kun je nog vaak bij Snowy op bezoek. Dat vindt die meneer vast wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 22:09

Martenique, wanneer je wel graag alle verantwoordelijkheid wilt dragen maar daar geen mogelijkheid toe hebt is het waarschijnlijk nog te vroeg voor een eigen hond. Vreselijk jammer voor je natuurlijk maar ik denk dat het beter is een dergelijke beslissing te nemen wanneer je de mogelijkheid hebt zelf de volledige veratnwoordelijkheid voor een hond te dragen. Dus voorlopig ook geen puppy..........

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 07:42

ik heb vanacht niet kunnen slapen omdat ik me zo poedersuiker voel en ook heel leeg van binnen ik voel me een verader.

en dan zitten me vader en zusje weer te zeuren over een puppy toen heb ik ze maar proberen duidelijk te maken dat ik dat nie wil maar ze bleven zeuren. ben maar naar boven gegaan. als ik een puppy neem dan ruil ik als het ware gewoon snowy in. dat nooit.

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 07:50

Nou dan zal ik me er ook maar even mee bemoeien Haha!
Persoonlijk vind ik de hele gang van zaken nogal onverantwoordelijk. Ik geef jou daar niet de schuld van maar je vader wel. Een puppy nemen? Als je vader niet durft op te treden tegen deze hond, wat moet er dan van dat puppie worden? ook jonge honden proberen je uit zeker als ze in de pubertijd komen en dan zal je dat ook aan moeten pakken. Ik zie dat nu bij jullie niet gebeuren, en ik vind het zielig voor een evnetuele nieuwe pup die misschien na een jaar weer een andere baas ka zoeken omdat ie verpest is. Klinkt hard, maar ik denk niet dat jullie op dit mement geschikt zijn voor honden zeker niet zonder professionele hulp!

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 22:05

Vader druft duidelijk wel op te treden tegen deze hond, maar liet het nemen van een beslissing over het wegdoen van Snowy aan Martenique over. Dat vind ik fout!!! De uiteindelijke verantwoording ligt nog altijd bij een volwassene. Je bent namelijk altijd verantwoordelijk over je kinderen en je hond(en). Martenique heel veel sterkte met het verwerken. Ook al was je dan af en toe bang van Snowy, het was vast een vriendje van je.

Ik wil wel het volgende nog even kwijt.
Ben ooit eens een hele ernstige situatie tegen gekomen. 2 Duitse doggen die waren opgegroeid met een jongetje van 6. Gingen heel goed samen om (mijn nekharen staan dan meteen rechtop), Kind en honden konden heel goed samen alleen blijven. Totdat......moeder een keertje boodschappen ging doen. Ze kwam terug en haar kind was dood gebeten. Niemand zal ooit weten wat er gebeurd is en waarom deze honden het kind doodgebeten hebben. Honden zijn diezelfde dag nog ingeslapen, want als ze eenmaal bloed geproeft hebben.......
De opmerking van een hond moet zich aanpassen aan ons.....flauwekul. Misschien moet ie dan eerst een hersentransplantatie ondergaan. De hersenen van honden werken nu eenmaal heel anders dan de onze. Honden leven volgens driften en instincten, moeten dat ook, anders zouden ze in de natuur niet overleven. Ze kunnen niet nadenken zoals wij dat kunnen! Wij zullen dus moeten leren met de hond om te gaan, want wij zijn degene die ons kunnen aanpassen.
Honden leven in een strikte rangorde........alleen ranglagere gaan naar ranghogere toe en niet andersom. Je loopt dus het risico gecorrigeerd te worden wanneer je een erg zelfverzekerde hond hebt die leiding mist. Kinderen en honden spreken elkaars taal niet en een volwassenen moet er op toe blijven zien dat een en ander niet fout gaat. Helaas dringt het nog steeds niet tot veel mensen door dat een hond iets meer is dan een troeteldier, maar rechtstreeks afstamt van de wolf.

Nou ja vele zullen het niet met mij eens zijn, maar loop maar eens een dagje in de praktijk met mij mee. Eens kijken of je het na afloop nog zo goed weet.
Nadenken voordat je een hond/dier afschaft en wat voor een hond/dier is in ieder geval al een begin!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 10:18

Ik sluit me aan bij Monnik. Je kunt NOOIT kinderen en honden alleen samen laten. Al zijn honden betrouwbaar, je weet ook niet wat een kind met ze uit kan halen. Die ouders hebben een zware (noem maar misdadige) fout begaan door een jong kind alleen te laten met 2 grote honden. Een dier heeft niet het vermogen zich zo aan te passen aan mensen zoals sommige mensen graag zouden willen zien. Ze passen zich al zoveel aan: ze leven met ons samen en meestal gaat dat goed. Maar verwacht niet dat ze mens worden. Als je met ze wilt kunnen communiceren en je wilt ze iets duidelijk maken, zul je dat toch op HUN manier moeten, en niet op de mensenmanier, want dan snappen ze het niet. Ik kan overigens niet oordelen op de oorspronkelijke vraag, hond wel of niet wegdoen. Ik vind mezelf een betere opvoeder; die hond had ik al lang HEEL hard aangepakt als die tegen mij had durven grommen. En waarschijnlijk had hij het inmiddels niet meer gedurfd en had hij zijn plaats gekend. maar niet iedereen kan dat en weet hoe hij dat moet aanpakken. Ik weet dat wel. Deze hond kan gewoon een heel dominant karakter hebben, en dan krijg je dus al snel een rangorde probleem (want dat is hier dus aan de orde). Die rangorde zal toch wel door de baas moeten worden bepaald, maar die blijft hier dus in gebreke...

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 15:03

hij is vandaag weg gegaan.

heb hem gister nog gewassen vind hij altijd erg leukek!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:19

Sterkte meis, je zult 'm wel missen.... Huilen

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 15:39

hoi ik ben nu thuis(vorige bericht was op school)

ik kwam thuis en snowy staat dan altijd tegen de deur aan te krabben(deed hij alleen bij mij Haha! ) en die is bijna helemaal van glas en nu kom je thuis en dan is hij er niet.

ik voel me nu heel slecht heb wel ff kaart voor heike gemaakt en die ga ik nu posten + naar de paardjes(hoop dat ravvisant me een beetje kan opvrolijken)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:43

Helaas voor jou niet leuk maar voor Snowy is dit het beste hopelijk kan die collega nu wel voldoende tijd vrij maken.

Neem de tijd en begin rustig met een puppy helaas heb je de kans dat je de pup je zusje ook niet leuk vinden. Ga op cursus dan en leer je zusje met de pup om te gaan.

Succes

SED

hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 01:35

Ik sluit me aan bij de adviezen.. dat verkeerde adviezen ernstige gevolgen kunnen hebben.
Ik wil wel even een opmerking maken rondom de etenstijd.
Honden zijn roedeldieren waar de plaats in de rangorde het moment van eten bepaald.
Degene die het hoogst is mag als eerste eten.
Probeer dus altijd te zorgen dat je hond na jullie eten krijgt.
Het zijn dit soort kleinigheden die bijdragen aan een duidelijke relatie en een duidelijke positie van jullie hond binnen het gezin.