Waarom rijden mensen zo langzaam?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 13:28

Desiree:

Citaat:
Op 2001-12-12 13:02, schreef Karin:
Haal maar in hoor, denk ik dan.

Als ik op dat moment 'treuzel', dan heb ik daar een reden voor, zoals ik al zei. Ik doe het niet om anderen te dwingen om ook langzamer te rijden, 'omdat ik toevallig niets te doen heb'. Maar kennelijk zien die anderen dat wel zo, anders gaan ze niet irritant lopen bumperkleven en toeteren. En DAT is wat mij irriteert. Dan heb ik tien keer liever dat iemand mij inhaalt dan dat iemand voor mij bepaalt dat ik harder moet.

mdev

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 13:31

Langzaam rijden??? Daar zijn Duitsers zeer goed in, terwijl ze wegen hebben waar je de snelheid zelf mag bepalen, presteren ze het nog steeds om met 100 over de weg heen tuffen. En dan het liefst op de linkerbaan, een aantal kilometers voor een vrachtwagen, terwijl jij er met 200 aan komt karren... leuke combinatie Verward .

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 13:33

Citaat:
Op 2001-12-12 13:24, schreef Desiree:
ik kom namelijk altijd tijd tekort.

Tijd voor een kursus time management, zou ik zeggen, Haha!

Nou, mij prima als je wil inhalen. Onder één voorwaarde:

Als je toch een ongeluk veroorzaakt, ga dan niet de schuld aan een ander geven. Het was je eigen beslissing om in te halen...

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 13:34

Citaat:
Op 2001-12-12 13:24, schreef Desiree:
Karin, ik heb altijd haast, ik kom namelijk altijd tijd tekort. Ik moet gewoon te veel dingen doen op een dag. Ik merk ook bij mezelf, zodra ik naar huis ga en niets meer hoef, dat ik aanzienlijk rustiger rij. Anderen hebben ook niet voor mij uit te maken hoe ik mijn tijd indeel en dat ik voor hun plezier rustig moet rijden. DAt is ieders eigen verantwoordelijkheid. Dit is mijn houding tegen mensen die zelf altijd tijd zat hebben omdat ze kennelijk niets te doen hebben: Als je wilt treuzelen, prima, doe maar in je eigen tijd, maar zeik niet als ik inhaal.

Ik vraag mezelf ook wel eens af waarom er in een uur maar 60 minuten zitten en niet meer Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 13:35

timemanagement zal mij niet vooruit helpen Joost. dit kan ik niet oplossen, tenzij ik mijn liefhebberijen afschaf en daar heb ik geen zin in. Overigens karin, misschien ben jij wel zo coulant om iemand in te laten halen, maar de meesten doen daar heel kribbig over hoor. Ik laat mensen zelf ook altijd inhalen als ze dat willen. ze moeten hun eigen tempo maar bepalen hoor. ik heb ook liever dat ze inhalen dan bumperkleven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:05

Barb, ik weet het, echt zo'n klassieke aanrijding. Ik heb het een paar keer verteld en dat gaf bij velen zo'n Aha erlebnis.

Sypheron, ik weet ook wel dat het mijn fout is, dat ontken ik ook niet. Punt is dat het wel een voorbeeld is van onervaren t.o.v. ervaren autorijden. Als ik zelfs die rotonde nog op kon, kon mijn voorganger dat zeker en daarom verwachtte ik niet dat hij zou stoppen. Blijft mijn fout.

Maar dit type chauffeurs veroorzaakt veel ongelukken door twijfelend gedrag en niet aanpassen aan de rest van het verkeer. (back on topic) Je moet je snelheid aanpassen aan de omstandigheden en daar horen dus ook andere auto's bij, 30 km langzamer dan is toegestaan bij normaal weer e.d. is ook niet verantwoord autorijden, net als mensen die op het laatste moment besluiten toch nog maar die vrachtwagen in te halen, met 90 naar de linkerbaan komen waar jij dan (toegestaan) 120 rijdt. Ja, ik erger me dood aan zondagsrijders en trouwens ook aan snelheidsmaniakken. Ik rijd zelf ruim 50.000 km per jaar, en heb dus ruimschoots de gelegenheid om me te ergeren *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*
Ik probeer het af te leren, maar dat valt nog niet altijd mee.

[edit]
ik vind me zelf geen snelheidsmaniak (dan praat ik over mensen die in druk verkeer 160 gaan rijden en zo) maar ik rijd wel stevig door. Misschien een mini-snelheidsmaniakje??
[/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-12-12 14:23 ]</font>

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:17

Tja en men zegt wel eens, als je twijfelt moet je het niet doen. Dat heeft deze bestuurder waarschijnlijk ook gedacht!!
Maar ik zou me ook groen en geel ergeren!!!

Ik ben dus wel een snelheidsmaniak en af en toe schaam ik me er ook voor Bloos
Maar ik kan niet tegen traag getrut, komt omdat ik ook zo'n fanatiek geval ben Haha!
Daarentegen schijt ik in m'n broek als mijn vriend flink zijn voet op het gaspedaal heeft!!! Probleem is dat ik zelf niet kan remmen dan Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:25

Een paar jaar geleden is een vroegere vriendin van mij omgekomen bij een motorongeluk door opjutten. Niet zij werd overigens opgejut, maar een oudere vrouw die met haar auto bij een onoverzichtelijke kruising met een provinciale (80 km) weg stond te wachten. Een jong kereltje achter haar toeterde eens even flink om die oude vrouw tot oversteken te dwingen. Vrouw schrok, gaf gas, en schoot de weg op. Mijn vriendin op haar motor (die op die 80 km-weg reed) kon de auto niet meer ontwijken en reed er zo van de zijkant in, voor de ogen van haar vriend. Ze was op slag dood.

Misschien begrijpen jullie nu waarom ik niet tegen ongeduldig gedrag op de weg kan. Zoals ik al zei, ik rij best pittig, maar ik laat anderen niet bepalen of ik moet opschieten of niet.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-12-12 14:26 ]</font>

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:29

langzaam rijden vind ik ook altijd zo irritant. Ik ga altijd paardrijden na mijn werk en dan moet ik altijd eerst een stuk door het bos. Daar is een pad waar je 80 mag rijden (buiten de bebouwde kom) en dan rijden ze daar rustig 60 terwijl je niet in kan halen Boos! . Vervolgens komt er een 50-weg waar ze 40 rijden gevolgd door jajaja, een 80-weg waar alweer 60 gereden wordt. wil ik zo graag naar m'n knolleke en ben ik nog een halfuur onderweg voor zo'n pokke eindje. grrr.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:33

Mensen die twijfelen in het verkeer zijn brokkenpiloten. Eerst aanrijden, dan niet o, toch wel... die kan ik al helemaal niet uitstaan.
Ook erger ik aan mensen, die op het moment dat ik een vrachtwagen links inhaal, niet even kunnen wachten totdat ik voorbij ben (achter mij zit immers niemand) en die hun auto naar links voor de mijne drukken zodat ik op de rem moet. Dat is zo asociaal he.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:40

He Desiree, wij moeten elkaar maar eens tegen komen met de auto in Ehv. Kunnen we ons gezellig samen ergeren!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 14:56

Hahaha, wat zal dat een herrie geven in die auto! je zou me af en toe achter het stuur moeten horen! en dat 2x?! oei oei oei......

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 15:05

Als ik van die opgejaagde types tegenkom in het verkeer, dan krijg ik de neiging om juist het omgekeerde te doen. Dus lekker links blijven hangen, snel m'n auto nog even ergens tussen te gooien of heeeeeel langzaam te gaan rijden.

Gelukkig weet ik van mezelf dat het bij denken blijft. Ik kan me namelijk wèl gedragen in het verkeer, dit in tegenstelling tot sommige idioten die levensgroot 'DE WEG IS VAN MIJ' op hun auto hebben staan. En gelukkig laat ik me door dat soort lui niet van de wijs brengen. Kalmte kan u redden, vooral in het verkeer.

Dorine_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 16:10

Ik ben eigenlijk ook wel een beetje agressief in het verkeer...ik erger me echt groen en geel aan die zondag rijders...meestal zijn het dan oudere mensen die niet meer zo hard durven als ik naar school rijd rij ik over een 80 weg waar ze soms gewoon 50 rijden en ik kan daar niet inhalen echt verschrikkelijk ik zit me dan ook helemaal kapot te schelden in mijn autotje...maar wat ik ook doe is als er achter mij van die stoere jongens ofzo rijden die gaan bumper kleven dan ga ik extra langzaam om dan af en toe nog eens op de rem te trappen dan houden ze meestal wel afstand gnagna ...

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 17:10

Ik ben heel blij dat de meeste van jullie er net zo over denken als ik!! Lachen

En inderdaad, twijfelaars, dat zijn de ergste automobilisten. Die veroorzaken ongelukken door hun tutgedrag op de weg. En dat rotonde verhaal ken ik ook goed Lielle, gelukkig kon ik wel op tijd stoppen maar sommige mensen denken echt niet na! Frusty

Overigens rij ik echt niet alleen maar zo als ik haast heb, ik rij altijd erg vlot. Ik erger me vreselijk als mensen zo sloom doen op de weg, ga dan met het openbaar vervoer ofzo!!
En juist door mijn pittige rijstijl *LOL* let ik extra goed op wat ik doe.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:23

Pittige rijstijl van Maartje.. Hmm.. Kan in iedergeval zeggen dat je niet snel in slaap zal vallen als je bij haar in de auto zit (waarschijnlijk vooral omdat je dat niet durft Knipoog).

Ik rijd maar zelden de toegestane snelheid, zit er meestal wel een km of 10 of 20 boven.. Als dat mogelijk is en de situatie het toelaat. In een drukke winkelstraat ga je echt gee 70 rijden om 4 uur 's middags.

Maar als er een keer iemand op een onoverzichtelijke weg netjes 50 (of zelfs 40) rijdt dan kan ik me daar echt niet super druk om maken. Of ja, ben er niet blij mee ofzo maar is hun feestje, weg is ook van hun en ze slaan vanzelf af. Verder ook wat Joost zegt; die paar seconden zullen het verschil echt niet maken.

BTW mensen die agressief rijden (als ik normaal doorrijd, 140 op de snelweg b.v.) kan ik dus echt HEEL slecht velen.. Of van die gasten die nog ff snel rechts in proberen te halen. No way Haha! Of ja, soms, als er achter ons geen verkeer zit..

Maar goed, als mensen zich netjes aan de snelheid houden is dat hun feestje, ben ze soms zelfs dankbaar, scheelt mij weer het risico op een snelheidsovertreding... Haha!

[edit]
BTW ik vind dat mensen die 70 in de bebouwde kom rijden enzo maar eens een anti-slip cursus moeten doen.. Je wordt echt niet blij als je ziet hoe ongeloofelijk lang het duurt voor je auto stil staat en hoe laat je reageert..
[/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BartVB op 2001-12-12 19:25 ]</font>

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:27

ik erger me dood aan al die bumperklevers enz.
ook al heb ik nog maar autorijles ik probeer altijd zo snel moegelijk door te rijden, maar ga ook weer niet TE snel.
een vriendin/exklasgenootje is een paar jaar geleden ook omgekomen door een ongeluk. ze was ook op slag dood. en dat omdat ze te hard reden.
ik kijk dus wel uit!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:28

De reacties op dit topic vallen me erg tegen. Het lijkt wel of het stoer is om te verkondigen hoe druk je het wel niet hebt en wat voor lompe rijstijl je jezelf daardoor hebt aangeleerd.

Wat ik zo jammer vind is dat mensen niet zien dat een auto eigenlijk net zoiets is als een wapen. Bij goed gebruik zal er weinig gebeuren, maar een ongeluk zit in een heel klein hoekje. Voor je het weet zit je tegen een shovel, om maar een voorbeeld te noemen, en dat hoeft dan nog niet eens jouw schuld te zijn, maar misschien wel die van een andere 'pittige rijder' die dezelfde instelling heeft als jij. En dan is die ander ineens een brokkenpiloot, jaja.

De gevolgen van autorijden staan voor mij trouwens gelijk aan de gevolgen van roken: dat je je eigen gezondheid in gevaar brengt moet je helemaal zelf weten, maar als je anderen in gevaar brengt ben je gewoon asociaal bezig. Dat geldt overigens zowel voor overdreven 'pittig' rijden als voor overdreven 'truttig' rijden.

Oh trouwens, ik ben ook niet zo heilig als ik nu lijk hoor. Heb ook wel eens een bon gekregen voor te hard rijden (60 binnen de bebouwde kom) en op de snelweg wil ik ook nog wel eens 130 rijden. Maar wèl als ik de ruimte heb, en ik ga geen onnodige risico's nemen en ook geen mensen opjagen 'omdat ik toevallig haast heb'. Als ik te laat van huis ga of te veel te doen heb, dan is dat mijn eigen schuld en daar hoeven medeweggebruikers niet onder te lijden.

[Edit] toevoeging [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-12-12 19:33 ]</font>

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:32

inderdaad ka, ben het helemaal met je eens.

Dorine_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:33

dat aanleren bij jezelf is niet helemaal waar mijn instucteur hield ook wel van snel en daarom moest ik ook snel alleen als ik het niet wou hoefde het niet...ik moest vanaf stoplichten of als je ergens anders stilstaat zo snel mogelijk naar de 50 nee niet met piepenede banden maar gewoon lekker vlot zo hinder je niemand en ik erger me aan mensen die niet vlot rijden ik bedoel dan ook echt de mensen die vooraan de file rijden...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:46

Citaat:
Op 2001-12-12 19:33, schreef Dorine_81:
...dat aanleren bij jezelf is niet helemaal waar...

Als jij een paar jaar je rijbewijs hebt, dan weet je echt niet meer welke rijstijl jouw instructeur jou ooit heeft aangeleerd hoor, dan heb je zelf inmiddels je eigen rijstijl ontwikkeld. Mijn instructeur hamerde ook altijd op een vlotte rijstijl, maar niet op onverantwoord rijden. Ik ben trouwens bij mijn tweede rijexamen gezakt op 'te pittig rijden': ik dacht dat ik nog wel kon oversteken, die Calibra was nog heel ver weg. Maar mijn examinator vond van niet, ingreep dus. Echt goed inschatten leer je overigens ook niet in een paar lesjes, dat is ook iets wat je in de praktijk ontwikkelt.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-01 19:56

Ik ben de eerste keer gezakt omdat ik te voorzichtig reed! Haha! Schijnheilig

Ik haal ook rechts in als mensen weer eens in het midden van de snelweg rijden terwijl er rechts niets rijdt. Dat vind ik toch wel zoiets doms! Frusty
En dat laat ik ook even merken, zo moeilijk is het toch niet om gewoon rechts te houden en anderen niet te hinderen?

Ik rij trouwens best verantwoord hoor, voor dat iedereen denkt dat ik gevaarlijk doe in de auto! Haha!
Ik heb 'al' 5 jaar mijn rijbewijs en mijn E rijbewijs, en heb met meer dan 3000 km per maand al behoorlijk wat rijervaring opgedaan. Lachen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-12-12 20:00 ]</font>

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 20:09

Veel rijervaring is geen garantie voor een veilige rijstijl. Met dat drukke verkeer in Nederland kan een opfriscursusje op z'n tijd voor de meeste mensen absoluut geen kwaad.

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 20:36

Citaat:
Op 2001-12-12 20:09, schreef Karin:
Veel rijervaring is geen garantie voor een veilige rijstijl. Met dat drukke verkeer in Nederland kan een opfriscursusje op z'n tijd voor de meeste mensen absoluut geen kwaad.

Laten we dan beginnen met de 65+ ers die het presteren om met 40km/u zonder licht in dichte mist op de provinciale weg te rijden... pfff... en dat je je dan afvraagt wat zo'n Suzuki Alto 1 meter voor je bumper doet...

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 20:43

dat is in Schijnheilig langzaam rijden, je komt het steeds vaak tegen
ook langzaam lopen
zucht