Stelling: in dienst van je dier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:50

Of je nou aan een relatie, een dier of een kind begint, je weet dat dat bepaalde consequenties voor je manier van leven met zich meebrengt. Natuurlijk weet je dat je er een hoop moois voor terugkrijgt, anders moet je er al niet aan beginnen. Maar om nou te stellen dat je nooit meer op vakantie kunt of zelfs nooit meer een dagje weg kunt als je een dier hebt... Een kind heb je toch ook niet 24 uur per dag bij je, en je partner toch ook niet? Misschien ben ik daar veel makkelijker in, als ik een betrouwbare oppas voor mijn dier heb (mijn buren of ouders die mijn kat voeren, mijn zus die mijn paard doet) dan laat ik hem daar met een gerust gevoel achter. Niet uit gemakzucht, want als ik gemakzuchtig zou zijn dan zou ik mijn dier wel onverzorgd achterlaten en dat gaat me toch echt te ver. Ik heb een dier voor mijn plezier en ik voel het als mijn plicht om hem zo goed mogelijk te verzorgen omdat ik van hem houd, maar er is meer in het leven dan alleen mijn dier.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-12-10 14:52 ]</font>

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:58

ik vind het wel grappig dat je jezelf dan zo belangrijk inschat voor je paarden. Denk je dat het een paard uitmaakt of ie voer krijgt van Jan of Piet??
natuurlijk denk iedereen dat hijzelf het beste weet hoe de paarden zij e.d. Maar je kan best op vakantie als je een goede house-sitter hebt (voor de paarden dus ook) Mijn oom en tante hebben 3 paarden bij huis, en zijn heerlijk een weekje weggeweest terwijl ik op het spul paste.

Zij gelukkig, paarden gelukkig, en ik ook gelukkig Haha!

FlyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:06

Bij een kat zeker wel!
je kent de uitdrukking : "een hond heeft een baas, een kat heeft een bediende" misschien wel. Nou dat klopt hoor!
tja, en bij ons thuis heeft de hond eigenlijk ook wel bediende *LOL*

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:05

Nou Laura, dan mag je hier ook wel oppassen hoor Haha! . Niet al onze vrienden kunnen met paarden omgaan, een groot deel durft ze niet eens binnen of buiten te zetten, de vrienden die het wel kunnen hebben allemaal zelf paarden aan huis (vaak ver weg) en daar schieten we dus ook niets mee op. Een paar goede vrienden van mij hier in de buurt komen zo in het werk om dat ik ze het ook al niet met goed fatsoen kan vragen. Voor af en toe vraag ik een vriendin met paarden die dan even langsrijdt, maar voor je hier klaar bent met alles voeren etc. ben je wel meer dan een uur per keer verder dus dat kan ik ook niet zo vaak vragen. Voeren etc. is niet moeilijk maar het is wel verrekte moeilijk om iemand met tijd te vinden, zeker voor een wat langere periode. De laatste keer is het trouwens faliekant fout gegaan. Het aardige meisje bleek een aantal gestoorde vrienden te hebben waarmee ze hier langs kwam toen wij weg waren. De honden werden niet uitgelaten want anders vielen ze de vrienden aan, paarden werden niet verzorgd (zelfs niet gevoerd) en mijn kuikens waren dood omdat ze dacht dat kuikens bij de moeder dronken en dus het drinkbakje niet gevuld had. Gelukkig voerde mijn buurvrouw hond en katten en zag wat er gebeurde dus die heeft de hulptroepen ingeschakeld zodat, behalve de arme kuikens, de rest er nog vrolijk bijliep bij terugkomst.
Komende zomer wil ik echt heel graag weer eens met het hele gezin op vakantie dus ik ben naarstig op zoek naar iemand Lachen

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 17:53

Citaat:
Op 2001-12-10 17:05, schreef Percy:
Komende zomer wil ik echt heel graag weer eens met het hele gezin op vakantie dus ik ben naarstig op zoek naar iemand Lachen

Met dat probleem zitten wij dus ook. Wie kan je tegenwoordig nog vertrouwen??? Verward
We zijn nu al een jaar of 5 niet op vakantie geweest. Familie hebben we niet en de meeste vrienden, kennissen, buren enz. zijn bang voor paarden. Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 09:18

Dat is echt een luxe probleem van jullie. Mijn ouders kunnen overigens voor mijn hondje zorgen. Ik denk dat ik mijn paarden onder zou brengen bij vrienden of op een pensionstal. Maar ik denk dat het bij vrienden minder prijzig zou zijn. Ik vond het trouwens een goede opmerking van iemand hier: het maakt voor paarden niets uit door wie ze gevoerd worden, als ze maar gevoerd worden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 09:33

Phia, uit jouw laatste reactie maak ik op dat jullie best eens weg zouden willen. Maar jullie kunnen niemand vinden die de dieren zou willen verzorgen, of jullie vertrouwen ze niemand toe. Omstandigheden waar jullie je maar bij neerleggen, het is nu eenmaal niet anders (althans, zo komt het over).

Ik vind dit nogal in tegenspraak met een eerdere uitspraak van jou in dit topic: "Wij hebben voor dit leven gekozen en ieder die ons leven zo niet accepteerd heeft gewoon pech". Hieruit lijkt het alsof jullie bewust voor dit leven hebben gekozen en het niet erg vinden om zo te leven, integendeel.

Krijg hier een beetje een tegenstrijdig gevoel bij... Wat is het nou? Hebben jullie nu echt bewust voor dit leven gekozen zonder naar andere dingen te verlangen, of zit dat verlangen er stiekum toch?

Geen verwijt overigens hoor, gewoon iets wat me opvalt naar aanleiding van je reacties.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 09:54

Mocht ik er ooit voor kiezen om mijn paard aan huis te houden zal ik moeten stoppen met werken. Ik heb helaas nare ervaring met paarden aan huis en werken.

Dat betekend ook dat weggaan meer dan 5 uur bijna onmogelijk is of je moet iemand aan huis hebben wonen die het nodige kan opvangen. Je kiest hiervoo en dan moet je het goed doen dat betekend ALLES OF NIETS.

Ik heb een paard om er plezier me te hebben en ik heb voor HEM gekozen en hij niet voor mij. Dus hij staat in dienst van mij.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 10:03

ja maar Prisca, als jij een huis wilt hebben waar je je paarden kunt stallen, kun je niet stoppen met werken. Ik zou dat zelf ook liever hebben. Ik zou ze niet graag in de wei zetten als ik de hele dag van huis was.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:00

Ik ben min of meer in dienst van mijn paarden, dat kun je gerust stellen, al zie ik het zelf niet zo. Naar mijn mening is het gewoon normaal om te zorgen voor een schone stal, goed voer, beweging en aandacht. Als je dat in dienst zijn noemt, dan is het zo, noem je het verantwoordelijkheid dan is het ook zo. Ik laat er veel voor, maar heb daar geen problemen mee, ben gewoon heel graag bij ze in de buurt.

Daarentegen moeten ze ook af en toe wat voor mij doen! Daar heb ik geen moeite mee, zolang ik weet dat ze verder goed in hun vel zitten en het naar hun zin hebben.

En over dat op vakantie gaan:

Ik heb mijn paarden in pension staan, waar ze heel erg goed verzorgd worden. Als ik eens niet kan, zorgt Christa voor mijn paarden (stal uitmesten en even aandacht geven en controleren of alles nog heel is) en katten, dat kan ik haar blindelings toevertrouwen, zij weet precies hoe en wat. Gaat zij op vakantie dan zorg ik voor haar dieren.

Toch ga ik niet graag op vakantie (1 x per 3 jaar of zo), ten eerste mis ik mijn dieren erg snel, ten tweede zadel je iemand anders op met de zorg voor twee paarden en vier katten. Ik heb voor ze gekozen en moet dus ook voor ze zorgen en doe dat heel erg graag. Ben daar waarschijnlijk soms een beetje te pietluttig in. Haha!

Als je een eigen pensionstal hebt heb je ook de zorg en verantwoordelijkheid voor andermans paarden en dan is op vakantie gaan weer een heel ander verhaal denk ik. Je kiest voor de zorg van jouw en andermans dieren. Op vakantie gaan zou in principe moeten kunnen als je een hele goede oppas kunt vinden zodat je ook zonder zorgen van huis kunt gaan.

Onze stalhouder is altijd het grootste deel van de dag aanwezig, gaat hij toch eens een dagje weg, dan regelt hij dat de pensionklanten verspreid over de dag komen, zodat er altijd iemand is in geval van calamiteiten (paard ziek, paard in draad, paard in sloot, je weet het niet, gebeurt nooit, maar altijd op het moment dat het niet zo handig is) Haha!

Paarden aan huis lijkt me geweldig, maar inderdaad om dan de hele dag weg te zijn zonder toezicht op je paarden.... ik weet het niet hoor.... Verward

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:02

Citaat:
Op 2001-12-11 09:54, schreef Prisca:
Mocht ik er ooit voor kiezen om mijn paard aan huis te houden zal ik moeten stoppen met werken. Ik heb helaas nare ervaring met paarden aan huis en werken.

Dat betekend ook dat weggaan meer dan 5 uur bijna onmogelijk is of je moet iemand aan huis hebben wonen die het nodige kan opvangen.

Wat kan er gebeuren als je werkt wat in vijf uur niet zou kunnen gebeuren??

En, om even terug te komen op het op vakantie willen: van ons is het inderdaad een bewuste keuze geweest om hier te wonen maar af en toe er even tussenuit is toch wel heel prettig. Dan heb ik het over een keer per jaar of zo. We hebben vrienden die af en toe oppasten maar die vonden het zo leuk dat ze zelf een boerderij kochten in het oosten van het land.
Dat het voor de paarden niet uitmaakt wie er voert is helemaal waar maar dan moet je wel iemand hebben die weet wat hij doet. Mijn buurvrouw is een lieverd maar die kan echt mijn paard niet uit de wei halen (durft ze niet) om te voeren en als hij in de wei gevoerd wordt met de rest is hij de enige die eet en hebben de anderen het nakijken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Percy op 2001-12-11 11:14 ]</font>

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 11:28

Citaat:
Op 2001-12-11 09:33, schreef Karin:

Krijg hier een beetje een tegenstrijdig gevoel bij... Wat is het nou? Hebben jullie nu echt bewust voor dit leven gekozen zonder naar andere dingen te verlangen, of zit dat verlangen er stiekum toch?

Geen verwijt overigens hoor, gewoon iets wat me opvalt naar aanleiding van je reacties.

We hebben inderdaad voor dit leven gekozen. Een mens heeft ook behoefte aan een week vakantie en ff geen verplichtinen die je 365 dagen per jaar heb. Wij willen ook wel eens ff er tussen uit, dat is heel normaal!!

We hebben pensionpaarden op stal en dan moet je echt iemand in huis nemen om op te passen, die je 110% moet kunnen vertrouwen.

Aangezien wij hier nog maar 4 jaar wonen en nog niet veel mensen ken, is dat best een probleem. De buren kunnen een pluk hooi geven en een emmer voer in de bakken gooien, meer durven ze en kunnen ze niet.

Een weekje weg na 5 jaar *LOL* *LOL*, een weekje ff geen verplichtingen *LOL* *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 11:34

Die behoefte is ook heel menselijk! Maar daarom kwam de uitspraak "Wij hebben voor dit leven gekozen en ieder die ons leven zo niet accepteert heeft gewoon pech" nogal vijandig op mij over.

Heid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 12:17

Soms voel ik me inderdaad in dienst van onze dieren: 2 honden, 2 katten, 2 konijnen en 1 pony maar ook van: 2 kinderen en een man. Dat dat in werkelijkheid natuurlijk niet het geval is mag duidelijk zijn. Ik kan bepalen (heb dus de keus) wat de prioriteiten zijn maar ik zal wel altijd de eerste prioriteit aan de beesten geven omdat de rest zich kan redden en de dieren afhankelijk van me zijn. Het is een samenspel. Overigens hebben de dieren in alle gevallen (sorry, op 1 konijn na) voor mij gekozen: mijn Golden had duidelijk voorkeur voor mij evenals de Husky. De zwarte kat Jaro zat in een rotsituatie dus die heb ik na veel gemiau van zijn kant meegenomen en hij is niet bij me weg te krijgen (zelfs niet op de w.c. of in de douche), Fleurtje de zwart-witte kat was eigenlijk bestemd voor iemand anders maar die bedacht zich waardoor ik het katje kreeg en dat zie ik als speling van het lot want ik wilde d´r zoooooo graag. Ook zij is helemaal aan me verknocht (snap ik zelf allemaal ook niet maar het zij zo). Bas de pony koos ook voor mij. ik had op dat moment zelf een ander paard en verzorgde hem erbij omdat er niemand anders was. Uiteindelijk moest ik vanwege mijn voet mijn paard verkopen en kreeg ik Bas van de eigenaren. Bas koos ook voor mij want ik was de enige die alles met hem kon doen. HIj liet verder niemand toe. Ook dit was speling van het lot want een jaar voordat ik hem ging rijden had ik hem al eens in het park zien gaan en dacht toen gelijk: had ik die maar gekocht! Ik had dat andere paard toen net een week. 1 Konijn is bij ons aan komen lopen dus ook die heeft voor ons gekozen. Verder ben ik van mening dat het lot hier een aardige hand in heeft. Dieren komen altijd op mijn pad en die aantrekingskracht zorgt er altijd voor dat we bijelkaar blijven. Als ik eenmaal verliefd ben op een dier dan kan het even duren maar uiteindelijk komt het dan toch bij mij om te blijven... Ze kiezen dus voor mij en ik voor hun. En dat maakt het samenspel. In dienst ben ik verder van mijn baas. Hij zegt me wat ik moet doen en ik zie mezelf niet zo bij mijn paard. Ik vraag hem iets te doen en dankzij de basis van wederzijds respect en vertrouwen doet hij dat. En vise versa. Heeft niets met baas zijn te maken maar alles met liefde. Al snap ik overigens best dat niet iedereen zo denkt maar niet iedereen heeft eenzelfde band als die ik met mijn ougie heb. NIets ten nadele hoor! Bas en ik hebben samen heel wat meegemaakt waardoor die band is ontstaan. Met een ander paard zou ik het waarschijnlijk ook niet hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 12:18

Nou karin, ik weet wel dat alles wat ik voor mijn paarden doe en laat, qua tijd, en financieel, dat ik me iedere keer daarvoor moet verdedigen t.o.v. andere mensen. En dat is wel eens vervelend. Vandaar dat je dan wel eens geneigd bent "vijandig" te reageren denk ik.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 12:27

Ja, dat wat Desiree opnoemt klinkt bekend...

Ten eerste: " wat moet je nou met 2 paarden, je kan er toch maar op 1 tegelijk rijden..." Verward

Ten tweede: "je bent wel elke dag laat thuis hè?" Ach, wat is laat; negen uur, en dan nog koken en eten en zo. Een ander komt thuis, kookt, eet en gaat dan tennissen, pianospelen, naar de kroeg of naar de sportschool en is dan ook de rest van de avond vertrokken.

Ten derde: "Niet op vakantie gaan als je twee zieke katten hebt, er wordt toch voor ze gezorgd?" Ja, maar ik WIL niet op vakantie als mijn dieren ziek zijn....!!!!

Ten vierde: "moet je nou alweer naar je paard? Je bent vanmorgen toch ook al geweest?" Ja maar het heeft gehoost en dan wil ik toch graag even kijken of de dekens het gehouden hebben. Een paard onder een kletsnatte deken vind ik niet geweldig.

Ten vijfde: "Dat is een dure hobby, 2 paarden!" Ach, sommige mensen gaan het hele weekend de kroeg in en zijn dan zo vijfhonderd gulden per weekend kwijt. Ik besteed het liever aan mijn dieren. Ieder zijn hobbY!

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:09

Mieke, vul in jouw verhaaltje voor 'paard' of 'kat' het woord 'kind' in en dan vinden mensen het ineens wèl normaal dat je zoveel tijd en geld kwijt aan iets levends bent. Persoonlijk kies ik trouwens liever voor een paard (of kat, of ander dier) dan voor een kind. Vriendinnen van mij die niets met paarden hebben en al jaren een relatie hebben, zeggen dan: 'Wacht maar tot jij ook een vriend hebt, dan praat je wel anders'. Ik wacht het rustig af, tot die tijd blijft mijn wens uitgaan naar een paard en zeker niet naar een kind.

Desiree, wat ik bedoel is dat ik het tegenstrijdig vind als iemand aan de ene kant bijna snauwend zegt 'hier kies ik nou eenmaal voor en dat heeft iedereen maar te accepteren', en aan de andere kant vanwege die keuze bijna klagend zegt 'ik zou willen dat ik ook eens een keertje wat meer lucht had'. Ik vind dat een heel dubbele redenatie, ik vraag me dan af of je zèlf je eigen keuze wel voor 100% accepteert. Zo niet, dan is dat heel menselijk, maar stel het dan ook niet zo zwart-wit.

[Edit] typo [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-12-11 13:18 ]</font>

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:44

tjee, wat karin en mieke vertelden (2 paarden is wel veel he, en wacht maar tot je een vriend hebt) dat herken ik helemaal! Jullie halen me de woorden uit de mond!
Ik heb ook 2 paarden en mensen vragen zich af waarvoor dat nou nodig is. en dat ik zo'n lange dagen maak. Ze zeggen niet 'goh, is 8 uur werken op een dag niet lang?" maar die paar uur aan mijn paarden besteden vinden ze wel lang.
Zelf wil ik geen kinderen, want dan moeten mijn paarden er uit en die zijn een stuk van mezelf. JAHAAAAA dat is een kind ook, maar ik wil niet mijn leven opofferen. Ik heb er niet zoveel voor over als je voor een kind zou moeten hebben.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:01

Komt mij ook allemaal bekend voor, bijna niemand begrijpt het waarom je zoveel tijd aan je paarden besteed, zelfs sommige paardenmensen niet. Ik ga ook voor de paarden, en niet voor kinderen. Misschien dat ik daar ooit anders over zou denken, maar niet ten koste van mijn paarden. Die zijn gewoon nummer 1, dat zijn eigenlijk al mijn kinderen.

Maatje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 14:03

Hier hebebn we t al eens eerder over gehad volgens mij, maar goed, ik sluit me aan bij Karin en Laura:

het maakt voor een paard volgens mij echt niets uit wie zijn natje en droogje geeft en wie hem uit de wei/stal haalt.. ALS het maar gebeurt.
Als de eigenaar nou echt niemand kent die dat kan/wil doen, tja, da's een ander verhaal.
En als eigenaren niet weg WILLEN omdat ze dan niet zelf 24/7 voor de beesten kunnen zorgen is een ander verhaal dan niet weg KUNNEN.

W.b. 'willen' respecteer ik ieders mening, w.b. kunnen denk ik dat voor alles hoe dan ook wel een oplossing is:
Mijn paarden staan thuis, mijn ouders zijn alles behalve paard-minded.
Als ik echt geen oppas zou weten en ik wil toch echt een keer op vakantie oid, dan zet ik ze desnoods elders bij een boer/stalling/...

Ik vraag me af of er (behalve phia?) mensen zijn die 24/7 bij de paarden zijn om ze in de gaten te houden..? Er kan in een halve minuut al heel veel misgaan, maar als je daar bij stil moet staan
( letterlijk en figuurlijk..) heb je geen leven volgens mij..?
(Dit vraag ik me gewoon af omdat ik vaker lees dat verschillende mensen geen dag/week weg willen/durven ivm hun dieren..).

btw, ook ik heb helaas ook een slechte ervaring met een paardenoppas, was nb een vriend van me..
De volgende vakantie probeer ik dan een andere liefhebber. Ik geef wel altijd een lijstje van namen die ze kunnen bellen (back-ups zeg maar) aan die oppas, voor t geval er iets is, of voor als ze ook maar denken dat er iets is..

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 15:58

Ik bied me aan als paardenoppas Knipoog Ervaring zat *LOL*

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 17:34

Wat Mieke zegt komt me heel bekend voor. Toen wij nog in Voorschoten woonde, stonden de paarden bij een pensionstal. We kregen vaak te horen, "Alweer naar je paard?? Kan je niet een dag zonder." Als we een verjaardag hadden, dan was het "We komen, maar we moeten eerst de paarden doen" Hierop kregen we vaak te horen van: "Ik ben maar 1 keer per jaar jarig en die knollen zie je elke dag!!" Dit zijn echt mensen die niet weten hoe het is om een paard te hebben.

Als je een dier neemt ongeacht wat voor dier, je moet er voor zorgen. Kan of wil je dan niet, dan moet je er niet aan beginnen.

Een dier is afhankelijk van jou, dus ben je eigenlijk toch in dienst van het dier:

Jij moet ervoor zorgen dat zijn bed schoon is, want dat kan hij zelf niet.
Jij moet zorgen dat er eten in zijn bak komt, dat kan hij zelf niet.
Jij moet hem in en uit het land halen, dat kan hij zelf niet.
Jij moet zorgen dat hij beweging krijgt en dat hij zijn stal/hok uit komt, dat kan hij zelf niet als hij "opgesloten" is.
Jij moet zorgen voor medische zorg, dat kan hij zelf niet, influenza/tetatuns
Jij moet zorgen dat er tijd de smid komt, dat kan hij zelf niet.
enz enz

Je ziet dat je heel veel MOET doen voor een je dier, omdat het dier heel veel zelf niet kan.

Zo zien wij het, wij zijn in dienst van de dieren, een dier kan niet zonder ons in leven blijven, maar wij mensen kunnen wel zonder een dier om in leven te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 17:50

Je moet idd die dingen doen.
Maar je bent niet in dienst van die beesten want je bent er zelf aan begonnen en wist het van te voren.
Je bet zelf aan beesten begonnen en niet andersom.
Dan had je toch bij een paar guppies moeten blijven die dan toch wat minder verzorging nodig hebben.
verantwoordelijkheid en rekening houden vind ik ook heel wat anders als in dienst zijn van

De enigste waar ik in dienst ben is bij men baas, en als ik de loterij won was dat ook niet meer zo *LOL*

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 18:02

Ik heb zelf nu alleen maar een kat, maar ik vind dat je, ongeacht of het nou een dier is of een kind, hiervoor zelf hebt gekozen en dus hiervan de consequenties zal moeten dragen. Je kan niet zomaar ergens heen of weg. Heb je daar problemen mee, dan is dat toch je eigen schuld want je had dit van te voren kunnen bedenken. No offence, hoor. Ik vind dat je dus in zekere mate in dienst bent bij je dieren of kinderen of whatever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 18:28

De meeste niet-paarden(/dieren)liefhebbers snappen niet dat het hebben van een paard of ander dier elke minuut en elke cent dubbel en dwars waard zijn.

Op het moment dat je je een slaaf van je dier gaat voelen, dan ben je verkeerd bezig en kun je beter een andere hobby gaan zoeken. Dieren hebben zorg nodig en daar kies je voor, daar moet je dan niet later over gaan klagen, dan had je er maar niet aan moeten beginnen.