Borstverkleining, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:48

een vriendin (jaaaaaren geleden) moest het laten doen, haar rug en schouders konden het niet aan, ik denk dat ze dezelfde bouw had als jij.

Ik weet nog dat ze vlak na de operatie heeeel erg blij was dat het maar 1 keer hoefde, want het was niet fijn, maar na een week of 3 was ze dolgelukkig dat ze het gedaan had.

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:51

Gewoon doen, het verbeterd je leven enorm. Die 6 weken zijn zo om en echt noemenswaardige pijn heb ik niet gehad. Bij mij is het 1.5 jaar geleden en je ziet er eigenlijk niks meer van. Het enige nadeel is dat je tepels ongevoelig blijven. En dat je geen borstvoeding meer kan geven, maar dat was voor mij niet aan de orde.
Ik zou het zo weer doen. En wordt je zelf dikker, dan worden je borsten dat ook. Dat is logisch. Het genot van paardrijden met een hempje aan, geen geschud en pijn meer...da's heerlijk!

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:52

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 23:02

Emeraldo schreef:
Ik lees ook mee. Ik heb ook al ruim een jaar last van mijn rug, schouders en nek. En heb inderdaad grote borsten. Ik heb maat 70G, ben niet dik (zie omtrek 70) en ben 1.64. Een rare verhouding, maar daar gaat het eigenlijk niet om.

Ik heb al verschillende keren met de huisarts gepraat, fysiotherapie gehad, mijn houding verbeteren, minder (een tijdje NIET) paardrijden, niks tillen, geen boeken mee naar school, enz.

Nu was het probleem, dat ze nooit met zekerheid kunnen zeggen wat de oorzaak is van je klachten. Bij mij wordt eerst het een en ander uit gesloten voordat ik een borstverkleining laat doen.

Bij mij wegen de nadelen gelijk aan de voordelen (tot nu toe), mijn rugklachten worden weer minder op het moment, maar daarbij let ik wel op alles wat ik doe.

De nadelen in mijn ogen zijn:
* Littekens,
* Over een paar jaar borstvoeding geven,
* een week of 6 helemaal uit je doen zijn, en een maand of 3 niet paardrijden (een kennis heeft deze operatie ook ondergaan),
* En vooral, het niet zeker weten of dit de oorzaak is.

Geloof me, na 7 jaar fysiotherapie is de oorzaak wel duidelijk. Knipoog
Het is dus geen opwelling.
En 7 jaar pijn wegen voor mij niet op tegen 6 weken afzien en 3 maanden niet rijden.

Ik heb er wel een dubbel gevoel over hoor.
Het is eng, maar aan de andere kant is dit waar ik al jaren over droom.
Dus ik heb nu eindelijk zoiets van go for it.
Mijn borsten hangen al behoorlijk.
Als ik nog langer wacht moeten ze ook liften, en dan krijg je echt lelijke littekens.
Maar ik ben niet bang voor littekens.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:21

nou die drie maanden niet paardrijden is wat overdreven, na zes weken hobbelde ik al weer rond Knipoog
en als had ik wel drie maanden moeten wachten, dan had ik dat er voor over gehad.
je kunt wel fysio gaan volgen maar als je de oorzaak niet aanpakt helpt dat op ten duur echt niet..
En die littekens vallen reuze mee, en al vielen ze niet mee Tong uitsteken ik ben er nu

Enne als je dan weer voor de eerste keer gaat paardrijden! wow! daar doe je het echt voor!!!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:03

Jac schreef:
Het enige nadeel is dat je tepels ongevoelig blijven.

Dit hoeft niet perse. Mijn tepels zijn verplaatst 12 jaar geleden. Het gevoel is wel verminderd maar zeker niet weg.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 12:01

Ach, zoveel gevoel heb ik niet in mijn borsten.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:27

Het scheelt ook wel per huisarts. Mijn eigen huisarts durft me niet goed door te verwijzen, omdat hij niet zeker weet of dat de oorzaak is. Toen ik in de vakantie naar de huisarts ging, kwam ik bij een invaller terecht. Hij heeft meteen in de computer gezet, dat als ik zelf wil, meteen een doorverwijzing krijg.

Zelf kijk ik het nog een tijdje aan. Het ligt misschien nog aan mijn leeftijd (18), heb je nog wel ooit last van onzekerheid en de keus kan bij mij per dag verschillen. Ik doe het pas als ik zeker weet dat ik er geen spijt van krijg!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:39

Ik zou zeker de operatie niet voor je 20e jaar laten uitvoeren. Als ik naar mezelf kijk zijn mijn borsten zeker tot mn 20e blijven groeien.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:05

Nanda schreef:
Ik zou zeker de operatie niet voor je 20e jaar laten uitvoeren. Als ik naar mezelf kijk zijn mijn borsten zeker tot mn 20e blijven groeien.

Ojee, dat zou niet zo mooi zijn! Volgens mij zijn ze bij mij wel uit gegroeid, ten minste... ik hoop het maar Scheve mond

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:58

Helaas was dat wel het geval. Al geef ik toe dat ik een vrij extreem geval was (er is bij mij in totaal 2,5 kilo afgehaald tegenover 1100 gram bij een gemiddelde borstverkleining)

wat ik niet snap is dat jouw huisarts zo moeilijk doet. zware borsten hebben nu eenmaal geen positieve bijdrage aan rug/nekklachten. Mocht het niet de werkelijke oorzaak zijn, dan kan het toch op zn minst een bijdrage leveren. Als de verzekeringsagent akkoord gaat met een verkleining op medische gronden is er toch niets aan de hand.

zo had ik vroeger best vaak hoofdpijn. Na mijn operatie is dat stukken minder geworden, terwijl ik zelf die link met mijn borsten nooit had gelegd

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:17

mijn zusje (sprintje) heeft het ook laten doen, volgens mij voor haar 20e. Je zou haar eens kunnen pb-en. Volgens mij was ze toen wel tevreden, maar als ik eerlijk ben denk ik dat ze bij haar ook weer zijn gegroeid.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:24

Nanda schreef:
Dit hoeft niet perse. Mijn tepels zijn verplaatst 12 jaar geleden. Het gevoel is wel verminderd maar zeker niet weg.

ik heb er moment al best weer wat geveol in!
genoeg naar mijn mening Haha!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:39

Ik overweeg het ook om te laten doen.
Ik loop al 20 jaar te tobben met hoofdpijn, nek en rigklachten.
Ik heb een aandoening in mijn rug en vraag me dan ook af of het baat heeft.
Maar zeker voor mijn nek en schouders zou het misschien een verlossing zijn.
Maar....krijg je doorgaans van de huisarts als je er de eerste keer om vraagt al snel een verwijzing, of oe gaat dat??

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:09

Toen ik naar de huisarts ging kreeg ik direkt een doorverwijzing. Dit is afhankelijk van je klachten en je cupmaat. Vervolgens moet je naar de chirurg en naar de verzekeringsagent. Als het op basis van medische gronden is, vergoed de verzekering de operatie. Nadat ik bij de chirurg ben geweest heb ik nog een jaar op de operatie moeten wachten (wachtlijst)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:22

Ik heb cupmaat E, weet niet of dat erg genoeg is Scheve mond
Probleem is alleen dat het volgent jaar niet meer vergoed word.
Dus ik denk dat degene die het nu aanvragen te laat zijn qua vergoeding .

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:34

wordt het helemaal niet meer vergoed dan Bloos! ik dacht als je goed aanvullend verzekerd was dat het dan nog wel vergoed zou worden... lijkt me ook stug dat het er helemaal uit gaat Scheve mond anders mag je wel gaan sparen

ik kreeg gelijk de verwijzing, en mij PC zei dat doorgaans alles wat D/DD en groter is en mensen hebben er last van dat de operatie dan uitgevoerd wordt.. dus E is echt wel genoeg..

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:27

Ik heb het vorig jaar laten doen, toen werd het iig gewoon vergoed Knipoog

Ik heb idd ook geen noemenswaardige pijn gehad, de eerste paar maanden waren de littekens heel mooi smal maar nu liggen ze er echt dik bovenop. Denk dat ik er binnenkort maar eens naar moet laten kijken...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:57

Mijn moeder heeft een borst moeten afstaan (kanker) en na een paar jaar protese gekregen, ze heeft geen grove litekens, wel wat kleine, maarja ze had geen huid meer over wat wil je.

Alles is goed verlopen, misschien is het niet hetzelfde, maarja misschien heb je er wat aan.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:05

Ik heb gehoord dat je borsten tot je 22ste groeien. Dit heb ik van de arts van mijn moeder, want ik moet eerder op controle enzo voor kanker.
Maar ze kunnen het pas na 22 controleren omdat dan het weefsel is uitgegroeid en dus rustig is.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:52

Waterkippie schreef:
wordt het helemaal niet meer vergoed dan Bloos! ik dacht als je goed aanvullend verzekerd was dat het dan nog wel vergoed zou worden... lijkt me ook stug dat het er helemaal uit gaat Scheve mond anders mag je wel gaan sparen

Nou, mijn wederhelft las het laatst bij de aotheek dat ze die operatie en ook operatie's van flap oren uit het hele ziekenfonds pakket willen halen.
Dat zou ik dan sowieso eerst effe overleggen met de huisarts.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:42

Ik heb de operatie een jaar of 11 geleden ook uit laten voeren en ik ben nog nooit ergens zo blij mee geweest Lachen . Ik ben van E naar C gegaan. Toen ik dikker werd werden mijn borsten ook groter, hoewel ik wel een C-maat hield (maar als de omtrek groeit worden de cups ook groter). Nu ik flink ben afgevallen zijn mijn borsten gelukkig wel weer meegekrompen .

Bij de operatie heb ik alleen heel erg last gehad van de narcose, maar verder viel het erg mee. De eerste anderhalf uur was het bijzonder pijnlijk, maar naar gelang de narcosestof uit mijn lijf verdween, verdween ook die pijn, en het was geweldig om mezelf in de spiegel te zien van opzij. Dat maakte de pijn ruimschoots goed OK dan! . Doordat ik een nogal zachte huid heb heb ik niet de mooiste littekens die je je kunt wensen, aan de onderkant is het later nog wat gecorrigeerd, maar al met al valt het erg mee. Ik heb er iig nog nooit klachten over gehad *LOL* . Het gevoel van de tepelhof is weg bij mij, maar de rest doet het nog goed Knipoog , dus ik merk er niets van.

Mijn huisarts deed trouwens absoluut niet moeilijk Lachen .

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 14:39

juval schreef:
mijn zusje (sprintje) heeft het ook laten doen, volgens mij voor haar 20e. Je zou haar eens kunnen pb-en. Volgens mij was ze toen wel tevreden, maar als ik eerlijk ben denk ik dat ze bij haar ook weer zijn gegroeid.

Die pbde mij al uit zichzelf. Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 14:40

Onassa schreef:
Ik heb cupmaat E, weet niet of dat erg genoeg is Scheve mond
Probleem is alleen dat het volgent jaar niet meer vergoed word.
Dus ik denk dat degene die het nu aanvragen te laat zijn qua vergoeding .

Bloos!
Echt?
Ik ga nu nog een afspraak maken.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:35

Ik moet dinsdagochtend naar de huisarts.
Zal toch wel wat zijn, twijfel ik 7 jaar over de operatie, durf ik eindelijk de stap te zetten, en dan wordt het niet meer vergoed?:\
Maargoed, ik hou jullie op de hoogte.