Hond laten steriliseren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:54

Dat was een goede uitleg Riette, ik denk dat Appie met zo'n uitleg nu wel overstag zal gaan. Ik denk dat ik de volgende keer ook maar meteen voor castratie ga. Met Polle en Bessie was ik voor het blok gezet, ze hadden immers allebei baarmoeder onsteking. Na die 2x laat ik het niet meer zover komen. Ik kies er bij de volgende hond voor om dan maar meteen te laten castreren.

Munji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:05

Hoi Appie,

De sterilisatie is goed gegaan! Het is gisterenochtend gedaan en Fleur is nu al weer speels. Heb je al iets besloten?

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:30

Hier een klein beetje "wetenschappelijke" informatie opgedaan tijdens een nascholingsdag voor dierenartsassistenten.

Kans op mammatumoren (melkklierkanker)
Zonder sterilisatie +/- 25%
bij sterilisatie voor de 1e loopsheid < 0,5 %
bij sterilisatie voor de 2e loopsheid +/- 3%
sterilisatie na de 3e loopsheid geeft geen beschermend effect meer mbt het ontstaan van kwaadaardige tumoren.

Bij sterilisatie geen baarmoederontsteking omdat er dan geen progesteron meer wordt aangemaakt. Dit geldt ook als alleen de eierstokken worden verwijderd.

Bijwerking van injectie tegen loopsheid

Baarmoederontsteking.
overmaat aan groeihormonen
suikerziekte
melkkliertumoren
verlengde dracht
schijnzwangerschap.

Bij een niet gesteriliseerde hond loop je ook een groter risico op een aantal van bovengenoemde aandoeningen.

Neveneffecten van sterilisatie

Operatierisico
onomkeerbaar
neiging tot vetzucht
Gedragsverandering (teef wordt vaak dominanter/agressiever, sloomheid komt door vetzucht)
Verandering van vachtstructuur (vaak bij Afghaan, New founlander en spaniels)

Steriliseren is het beste tussen 2 loopsheden in uit te voeren.

En inmiddels weet je al dat steriliseren eigenlijk castreren is.

Zorg dat je goed de voor en nadelen tegen elkaar afweegt.

Ik vindt zelf dat steriliseren toch beter is voor de hond maar ik kan niet voor jou beslissen dat moet je echt zelf doen. Vork

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ivar op 2001-12-05 20:33 ]</font>

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 08:27

Poeh, wat een informatie weer. Bedankt Riette voor je uitleg, ik mis alleen een beetje je eigen mening. Hoe sta je er persoonlijk tegenover?
Ivar, bedankt voor je 'wetenschappelijke' informatie.
Je zegt dus zelf dat je voor sterilisren/castreren bent, maar alleen vanwege het risico wat je hond allemaal wel niet kan krijgen?
Munji, fijn dat de sterilisatie bij Fleur goed is gegaan!
En nee, ik heb nog niet besloten. Ik zit nog steeds in tweestrijd. Ik bedoel, bij de mens bijv. ga je toch ook niet bepaalde organen eruit halen, om zo de kans op allerlei ziektes te voorkomen. Ik weet het, een hond is anders dan de mens, maar ook wel een levend wezen met gevoel. Moet je haar niet in haar waarde laten?
En de grote vraag is of je baarmoederontsteking op tijd kan ontdekken. Als je er wel tijdig bij bent, kan de hond altijd toch nog gesteriliseerd worden? Tot die tijd kan je je hond dan 'heel' laten.
Maar ja, waar ik dan bang voor ben, is dat je er dan te laat bij bent. Zijn daar ook nog wetenschappelijke bewijzen voor Ivar, hoe vaak het voorgekomen is dat een hond overlijdt door baarmoederontsteking?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 09:48

Ik ken wel wat honden, die overleden zijn, omdat de operatie te laat kwam: de baarmoeder was gevuld met pus en deze barstte open. EN dan is het einde verhaal. Het is misschien niet natuurlijk om de baarmoeder te verwijderen, maar ik vind dat de natuur vele foutjes heeft gemaakt in de evolutie bij mensen en dieren op bepaalde lichamelijke vlakken. En dan mag je gerust ingrijpen. Ik hou gewoon van mijn hond en ik wil dat ze oud wordt. Als ik alle risico's kon verkleinen of weg kon nemen, dan zou ik het doen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 11:42

Ik hou ook erg veel van mijn hond! Daarom juist vind ik het zo moeilijk. Zo'n operatie is ook niet niks, daar wordt i.m.o. soms veel te makkelijk over gedaan. Ik probeer juist het beste voor mijn hond te doen.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:47

Hoi Appie, ik begrijp je tweestrijd.
Nee het klopt helemaal dat we bij mensen geen organen weg halen om ziektes te voorkomen. Wel snijden we bij mensen dingen door om te voorkomen dat we kinderen krijgen of dienen we hormonen toe die dit moeten verhinderen. Om even terug te komen op een opmerking van: 'tegen de natuur in gaan.....' geloof dat dit daar absoluut onder valt. (een opmerking door een van ons in een eerder berichtje van dit topic geplaatst)
Baarmoederontsteking is heel vervelend voor je hond. Nu zal niet iedere hond het krijgen, maar honden zijn hiervoor nu eenmaal veel gevoeliger dan wij mensen. Ook omdat hun hormonale patroon afwijkt van dat van ons. Er zijn maar heel weinig vrouwen schijnzwanger en bij honden komt dit met zeer grote regelmaat voor.
Wanneer je een baarmoederontsteking bij je hond ontdekt terwijl die nog beginnend is, valt het meestal mee en is een en ander goed te behandelen met antibiotica. De hond kan er wel flink ziek door worden. Helaas is men er vaak te laat bij, met alle gevolgen vandien.
Misschien moet je alle voor en nadelen eens op een stukje papier zetten en dan kijken welke kant voor jou het zwaarst weegt. Het is altijd moeilijk verantwoordelijk te zijn voor het welzijn van een ander.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Monnik op 2001-12-06 17:48 ]</font>

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 08:36

Bedankt Monnink, je beschrijft precies hoe ik erover denk. Ik zal het nog eens op papier zetten en nog een andere dierenarts raadplegen.
Bedankt allemaal, ik zal t.z.t. mijn besluit hier wel vertellen.