Wat weet jij van Satanisme en wat vind jij hiervan

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind jij van het Satanisme en wat weet jij er vanaf..

A: ik vind het niet goed, Satanisten zijn gemene bruten..
6 (6%)
B: ik vind et stom, en ik wil er niets vanaf weten
7 (7%)
C: ik oordeel niet omdat ik er te weinig vanaf weet
52 (59%)
D: ik vind et goed: want de regels van het Satanisme maken veel logica
5 (5%)
E: ik vind et goed, maar ik zou zelf nooit Satanist worden..
7 (7%)
F: ik vind het puur slecht: want Satan is de vijand van God
11 (12%)

Totaal aantal stemmen: 88


lovemangga
Berichten: 319
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:12

mm ik ben zeer christelijk opgevoed. respecteer iedreen hoor. De duivel vind ik niet goed. maar daar ik met de bijbel ben opgevoed (hoe kan het ook anders als je in zo'n stad als ik woon) heb ik wel veel vragen over de duivel, bijv. waarom is ie er??? hij is slecht, dus wat moeten we ermee?
maar dat zijn vragen.
over het satanisme, oke, ieder moet zelf weten wat hij/zij doet, maar ik blijf liever christelijk. alleen die plaatjes op de site schrik ik al van!
dat satanisme zou draaien om respect vind ik wel goed!
ieder zijn eigen!

@ moonchloe: misschien een hele domme vraag. ik ken ook wel gothicmensen hoor, maar wat geloven jullie dan? of is het meer een andere muziek stijl en dus ook andere kleding stijl?
groetjes mariska

Leo

Berichten: 50249
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:13

MoonChloe schreef:
Ik heb niet zo op Satantisme, in mijn "subcultuur" wordt er ook veel gesproken over satanisten. En ik kan er echt niet positief over spreken en ik veroordeel niet!
Het is duivelsaanbidding waar ik dus niks van moet hebben. Ik kan misschien wel spotten over/met duivel maar verder hoef ik niks van duivel te weten.

Trouwens ik stem niet want de poll klopt niet in mijn ogen!


Niks duivelsaanbidden

Dat is juist de fout, dat iedereen dat denkt!!!

Ze geloven niet in een duivel of god.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:16

lovemangga schreef:
hij is slecht, dus wat moeten we ermee?


Satan is zelfs een engel, verstoten uit de hemel. Door zijn verleidingen te weer staan, kan Hij weten of jou keuze voor hem echt is.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:19

Leo_ke schreef:
Niks duivelsaanbidden

Dat is juist de fout, dat iedereen dat denkt!!!

Ze geloven niet in een duivel of god.


Ik ben op best veel sites geweest van satantisen en daar staat er toch wel duidelijk in?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:22

LuvdaTossa schreef:
Satan is zelfs een engel, verstoten uit de hemel.
nee hoor dat is een vergissing. de figuur lucifer is een misvatting van de RK-kerk in een oude versie van de bijbel (de King James versie). hij komt alleen tot leven in Paradise Lost van Milton, waarop een heleboel gebaseerd is mbt satan en de duivel. in de bijbel is er zelf niet veel over satan te vinden en dan wordt hij eigenlijk nog alleen maar als tegenwerkende kracht bedoeld en niet een figuur.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 02-10-04 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50249
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:23

Waarom heb ik daar heel erg het gevoel bij alsof het geen échte Satanisten zijn van die site?
Dat ook zíj blijkbaar een verkeerd beeld voor ogen hebben bij het woord Satanisme?

Er waren geloof ik wel twee richtingen/vormen. Een alternatieve en de 'moderne'. Ik zal de site eens opzoeken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:24

Hier heb ik op gestemd

Citaat:
F: ik vind het puur slecht: want Satan is de vijand van God


Achteraf gezien niet de juiste keuze. Ik vind Satanisme namelijk wel puur slecht, maar niet zozeer omdat Satan de vijand is van God. Wel omdat Satan eigenlijk voor het 'slechte' staat.

Natuurlijk heb je onder de satanisten ook weer verschillende gradaties, maar naar mijn idee wordt een lief, sociaal persoon dus never nooit satanist. Als iemand zich tot satanisme wil 'bekeren' dan moet er toch iets flink mis zijn met die persoon .

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:25

Ik weet er eigenlijk niets van, dus geef geen oordeel.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik Satanisten eng vind. Die kleding, die make-up... ieuww. Heb verder nooit met een gepraat, dus dit is puur op het uiterlijk gebaseerd dan he. Soms krijg ik het idee dat ze het er gewoon om doen. (Om er zo eng mogelijk uit te zien).

Leo

Berichten: 50249
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:27

Hmm de site is erg veranderd sinds mijn spreekbeurt, en de info ook, maar inhoudelijk zal het wel op hetzelfde neerkomen Lachen

Satanisme

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:32

wel grappig dat satanisten omgekeerde pentagrammen en kruisen ed. gebruiken omdat dit juist symbolen zijn voor het christendom Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:32

SuperPepeijn schreef:
nee hoor dat is een vergissing. de figuur lucifer is een misvatting van de RK-kerk in een oude versie van de bijbel (de King James versie). hij komt alleen tot leven in Paradise Lost van Milton, waarop een heleboel gebaseerd is mbt satan en de duivel. in de bijbel is er zelf niet veel over satan te vinden en dan wordt hij eigenlijk nog alleen maar als tegenwerkende kracht bedoeld en niet een figuur.


In het NT staat volgens mij een tekst over een verstoten engel, waarmee de satan wordt bedoel.

Citaat:
De satan is het hoofd van een rijk en hij heeft vele boze geesten onder zich. Hij werkt bij de toelating van God, is sinds de zondeval van het menselijk geslacht de overste dezer wereld. Hij keert zich in het bijzonder tegen het werk van Christus




edit dubbele info Clown
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 02-10-04 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Berichten: 50249
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:34

SuperPepeijn schreef:
wel grappig dat satanisten omgekeerde pentagrammen en kruisen ed. gebruiken omdat dit juist symbolen zijn voor het christendom Haha!


Ja precies, om de spot te drijven met het Christendom, vond ik wel heel apart

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:38

Citaat:
In het NT staat volgens mij een tekst over een verstoten engel, waarmee de satan wordt bedoel.
kan je die eens laten zien, want daarvan ben ik niet op de hoogte. ik denk dat je dit stuk bedoelt uit de KJ versie:

12 How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! [how] art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations!

wat dus een foute vertaling was door de RK-kerk. dit is de werkelijke vertaling:

12 Hoe zijt gij van den hemel gevallen, morgenster, dageraadszoon! hoe zijt gij ter aarde geveld, volkenvertrapper!

het gaat hier nl. om de koning van babylon en niet over de duivel of een gevallen engel. overigens uit jesaja 14:12 (OT dus Knipoog ).
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 02-10-04 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:39

Moet ik even mijn vader erbij halen. Heb geen banden met de RK dus daar kan het niet aan liggen.

Leo

Berichten: 50249
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:43

He het draait toch niet om feiten? Maar om geloof. De een gelooft dat het een verstoten engel is, de ander het verhaal van SP, weer een ander weer iets heel anders.

Ga nu niet tegen elkaar opbieden over gelóóf Scheve mond

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:47

In het OT kijk in Ezechiel.

Lukas:

Citaat:
10:18 En Hij zeide tot hen: Ik zag den satan, als een bliksem, uit den hemel vallen.


Openbaring:


Citaat:
12:9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:47

De een is voor Ajax, de ander is voor Feyenoord, nog een ander maakt het niks uit... vergelijkbaar met: de een is Satanist, de ander geloofd in God, en nog een ander gelooft nergens in.

Een vriendin van mij weet er heel veel over, en liep ook met die tekens rond, ze is echt verre van gevaarlijk en een ontzettend lieve meid!

Net zoals Moslims ook aardig kunnen zijn, en Christenen ook... En niet gelovigen ook.

Het zegt mij persoonlijk helemaal niks waar iemand in geloofd.
Laatst bijgewerkt door N00tje op 02-10-04 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:48

Leo_ke schreef:
He het draait toch niet om feiten? Maar om geloof. De een gelooft dat het een verstoten engel is, de ander het verhaal van SP, weer een ander weer iets heel anders.

Ga nu niet tegen elkaar opbieden over gelóóf Scheve mond


Het is toch wel vrij om te kijken wat we nu verstaan onder satan?

Zo te zien is dat ook voor iedereen weer anders.


Citaat:
Satanisme is de religie van de mens.
Een Satanist gelooft in zichzelf. HIJZELF is GOD. HIJZELF is zijn verlosser. HIJZELF is heer en meester over Zijn Hemel en Hel.


Quote van de link eerder in dit topic.

Leo

Berichten: 50249
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:50

ja natuurlijk is iedereen daar vrij in Lachen

Maar zoals er nu over gesproken wordt is echt de manier van 'Wat IK geloof is waar, en niets anders'.

Nogmaals; geloof gaat niet samen met feiten.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:53

Leo_ke schreef:
Nogmaals; geloof gaat niet samen met feiten.


En waarom niet?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:58

LT, ik kan in Ezechiël niet echt iets vinden.

de rest lijkt me niet refereren naar een engel? openbaringen moet je ook eigenlijk in de goede context lezen van die tijd waarin de text gebruikt werd om christenen hoop te geven van hun vervolgers.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:01

SP

Ezechiel 28 vers 11 tot 19

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:05

je moet geloven wat je wilt geloven.. maar waarom zou je geloven? waarom heb je het nodig? Ik kan de slechte dingen in het leven ook wel relativeren en begrijpen zonder een boek met leidraden.

ik heb een leuke site gevonden, waarop heel helder en positief ( dus zonder enge bandfoto's/vreemde teksten etc) wordt uitgelegd wat het inhoud.
De naam satan komt uit het herbreeuws en betekend tegenstander of tegenstrever.

de site is: http://www.satanisme.nl

Waarom je geloof niet als feit kan aannemen. Ik vind dat er te weinig objectief matriaal is, niemand kan mij vertellen of mij met goede feiten laten zien dat god ( of welke hogere dan ook) bestaat of bestaan heeft.
Ik vind de evolutietheorie van darwin toch wel iets objectiever dan een boek die door de jaren(eeuwen) heen herschreven is.
Ik kan persoonlijk niet in iemand geloven die mischien helemaal niet bestaan.

Ik vind het wel fijn voor mensen als ze er gelukkig van worden, en het zelf wel als waar beschouwen!
en daar gaat het om denk ik.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:07

LuvdaTossa schreef:
SP Ezechiel 28 vers 11 tot 19
ik vind de hele tekst voor nogal wat interpretaties vatbaar, van een engel die verstoten is tot aan een hap van een banaan die god niet helemaal lekker gevallen is Haha!
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 02-10-04 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:07

Age brings wisdom
Women love men
Father knows best
Men love women
Honesty is the best policy
All men are created equal
The family is the foundation of society
Policemen are our friends
Jesus loves you

dit stond er ook op. En ik moest er wel hgeel hard om lachen! Er leuk en waar ook voor mij dan....! ( naar de tree of lies van Christopher S. Hyatt)