moeders hulp gevraagd: slaapprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:09

Ik ben vroeger ook zo'n 'probleem' slaper geweest...
Mijn ouders zagen het totaal niet meer met mij zitten, ik sliep alleen nog maar wanneer er iemand naast me lag bij mijn bed of bij mijn ouders in bed.

Van de huisarts hebben mijn ouders het laten huilen- oplossing te horen gekregen... en het heeft toen bij mij geholpen.
Ik ben ongeveer een week lang helemaal Hysterisch geweest... alleen maar liggen krijsen en gillen maar uiteindelijk ging het steeds beter, en is het helemaal verholpen.

Deze info heb ik btw van mijn moeder... ik kan niet zo ver terug denken Haha! ik was toen geloof ik 1 á 2 jaar oud Tong uitsteken

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:17

faye schreef:
Bij het 5 minuten systeem blijf jeiedere keer 5 minuten langer weg. 1e keer 5 minuten laten huilen, 2e keer 10 etc...

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ikzelf vind 5 minuten laten huilen wel de max. Langer zou ikzelf dan ook niet doen.
Interessant artikel trouwens.
Ik kom er steeds meer achter dat er nog andere zienswijzen zijn dan die van het consultatiebureau en dat geeft je als ouder wel meer ruimte om zelf je eigen koers te bepalen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:25

Nou, toen mijn dochter net geboren was kwam er na een week of 2(?) de wijkverpleegkundige (?) langs en die zei toen al toen ze zag dat ik mijn dochter niet liet huilen, ik moest doen wat mijn eigen gevoel zei. "Dan zit je er het best bij in de buurt" zei ze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:29

Het consultatiebureau is leuk om te meten en te wegen, meer niet Tong uitsteken

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:01

Ylana schreef:
Ik ben van mening dat wanneer een (jong) kindje huilt er iets is!
Of ze hebben een enge droom gehad of ze zijn bang of iets anders.

Ja, daar begint het mee idd.
Maar als je kind eenmaal doorheeft dat als het huilt, hij/zij dan mee naar beneden mag, gezellig op de bank met een koekje, zal die het op den duur daarom gaan doen en niet omdat hij/zij bang is oid.

Ik wil bijna zeggen; wacht maar, ik spreek je over een jaartje nog wel eens Knipoog

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:06

En nog ben ik tegen het laten huilen.
Wanneer mijn kindje twee en een half is kan ik beter met haar communiceren als dat ik nu kan. Nu kan zij nog niet duidelijk maken waarom zij huilt, ze kan alleen nog maar huilen. Dan hopelijk wel. Haha!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:10

Valt weinig te bespreken hoor, als ze je de oren van je hoofd krijsen Haha!
Maar ik vind het geen probleem dat jij tegen die methode bent hoor, maar zeg nooit nooit, wil ik maar zeggen Knipoog

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:14

Ik zeg ook nooit nooit! Wie weet open ik over een jaar ook wel zo'n topic Haha!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:14

Misschien nu voor een korte-termijn-oplossing kiezen en je oudste zoontje 's een nachtje naar opa en oma brengen zodat jullie 's kunnen bijslapen ... Je zal er al héél anders tegenaankijken dan. Als je zelf helemaal op bent loop je gespannen en dat voelen kids gewoon feilloos aan ... gaan ze ook extra lastig doen en raak je op de duur in een cirkel waar je maar moeilijk uit kan komen.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:27

maar er is toch een groot verschil tussen een baby laten huilen, of een kind van 3 jaar dat geen zin heeft om te slapen een keer te negeren.
want volgens mij loopt dat nu een beetje langs elkaar heen in discussie.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:48

Er is natuurlijk wel een verschil met "laat maar huilen" als je het over een baby hebt of over een peuter of kleuter... Een baby laat je wat mij betreft ook geen kwartier of 20 minuten huilen maar hoe ouder ze worden hoe meer afstand.. inderdaad deur nog even open laten, lamp op overloop nog even aan maar ook geen uur ofzo.. nog even boekje kijken in bed of met een pop spelen maar wel in bed blijven. De jongste van ons is inmiddels bijna 6 dus daar gaan we echt alleen naartoe als er een reden voor is en niet om 1 of ander smoesje... en daar ben je snel genoeg achter. Ze gaat ook echt niet iedere avond braaf slapen maar ze weet dat ze er niet uit mag (wel naar de wc natuurlijk). Soms probeert ze het natuurlijk wel Boos!

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:55

[quote="Ylana"]
Ze mag dan 10 minuten bij ons op de bank zitten krijgt een klein koekje en gaat daarna weer naar boven.

Leer je je kind op deze manier niet dat als ze huilen ze een lekker koekje krijgen of bij mama en papa mogen zitten? Dan denkt zo'n kind mijns inziens dat wanneer hij/zij gaat huilen lekker zijn/haar zin krijgt

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:20

Tuurlijk kan ze ook wel eens jengelen in bed maar ik weet dat wanneer mijn dochter huilt er gewoon iets is!
Of ze heeft een droom gehad of ze is bang, wat dan ook. En ja, als ik hoor dat er echt iets is mag mijn dochter naar beneden en krijgt ze bij ons op de bank een klein koekje om rustig te worden! (koekje alleen als ze echt overstuur is trouwens.)
Ik denk niet dat ze denkt als ik huil mag ik naar beneden.
Dit gebeurt hoogstens 1 keer per week. Voor de rest slaapt ze van 19.30 tot 10.00!!! En 's middags nog anderhalve uur.
En zoals ik al eerder schreef zullen er weinig kinderen van anderhalf,bij de vraag "wil/ga je naar bed?" naar de deur rennen van de trap! En dat komt denk ik doordat ik mijn dochter niet ONNODIG laat huilen!

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:21

Geriette"]
[quote="Ylana schreef:
Ze mag dan 10 minuten bij ons op de bank zitten krijgt een klein koekje en gaat daarna weer naar boven.

Leer je je kind op deze manier niet dat als ze huilen ze een lekker koekje krijgen of bij mama en papa mogen zitten? Dan denkt zo'n kind mijns inziens dat wanneer hij/zij gaat huilen lekker zijn/haar zin krijgt

Dat idee heb ik nou ook.. zeker als ze de leeftijd baby ontgroeit zijn.. hier hebben ze 1 pech.. mama waarschuwt eerst als ze weer eens niet willen slapen en steeds roepen om niks en als dat niet helpt komt papa van de bank en dan weten ze dat het toch echt tijd word om te luisteren... heel stom want mama en papa zeggen en doen hetzelfde zo'n beetje en toch reageren ze er anders op. Schijnbaar is papa wat overtuigender..

papa is wat consequenter vind papa zelf en ik kan het weten want ik ben de papa.. zit dus eigenlijk fout in dit Topic

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:27

toscana schreef:
mama waarschuwt eerst als ze weer eens niet willen slapen en steeds roepen om niks en als dat niet helpt komt papa van de bank en dan weten ze dat het toch echt tijd word om te luisteren... heel stom want mama en papa zeggen en doen hetzelfde zo'n beetje en toch reageren ze er anders op. Schijnbaar is papa wat overtuigender..

Hihi. Mijn broer en ik luisterde vroeger ook beter naar mijn vader. Als mijn moeder het zei, tja, ach, maar als mijn vader iets zei, oeps, dan werd het uitkijken. Terwijl hun ook precies het zelfde deden! Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:32

mijn buurtjes hebben een dochtertje van 3 die om 1200 of 0.300
krijsend wakker word , t geluid gaat door merg en been
pure angst en wanhoop
zij laten hun kindje huilen met als gevolg dat zij en wij en erger nog mijn zoontje de halve nacht wakker liggen
en mijn kleine kan dan haast niet meer in slaap vallen
en dit gaat zo een maand of 3 dan is het weer 1 a 2 maanden rustig en begint het weer van voren afaan

waarom , ze was ziek geweet en mocht toen snacht weer bij mamma slapen , met dus alle gevolgen van dien]

het ligt er een beetje aan waarom het huilt en wanneer

als je zelf strikte regels hanteert en regelmaat !!
kan het nooit lang duren
ik ben persoonlijk van mening dat als een kind huilt je altijd ff moet gaan kijken en als dan blijtk dat er niks is ..mag je volgens mij best wel even boos worden (met boze stem zeggen ) en NU is het afgelopen
nu slapen morgen gan we ...maar haal t kind niet uit bed!

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:27

Nou er zal heel wat aan de hand moeten zijn wil ik mijn bed afstaan... dan is het wel echt ernstig hoor.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 01:17

Ik heb net met het oppassen voor het eerst, en helemaal tegen m'n principes in één van de kinderen mee naar beneden genomen. Hij was echt heel erg overstuur, en waarom? Mama had niet gezegd dat ze wegging en toen hij wakker werd was ik er opeens. Dus raakte hij even in paniek, na een half uur naast zijn bedje gezeten te hebben en zijn jongere broertje al wakker geschreeuwd te hebben, heb ik hem dus toch maar mee genomen (onder het mom van kijken of mama thuis was, anders wilde hij niet). Even bij me op de bank gehad en toen was het over en ging hij z'n bedje weer in.
Daar was hij door afgeleid

Angel22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 08:52

Goed , het heeft even geduurd maar me internet viel eruit.
Dit is de wekker methode en ik hoor er alleen maar positieve verhalen over dus misschien de moeite van het proberen waard.

De WEKKER-METHODE
Uitgangssituatie
- Een kind dat alleen gaat slapen als één van de ouders bij het kind aanwezig is
- Een kind dat moeilijk gaat slapen en steeds moet huilen als de ouder weggaat
- Peuters/kleuters die steeds uit bed komen als ze moeten gaan slapen
Doel
- Het kind leren dat hij zelf kan gaan slapen, maar dat u er toch bent en over hem waakt
De eerste avond
- Breng uw kind op de gewone manier naar bed, volgens een vast ritueel
- Zeg uw kind goedenacht en vertel hem dat u na bijvoorbeeld 5 minuten nog even bij hem komt kijken. U kunt eventueel samen een wekkertje zetten, maar op uw horloge kijken kan ook. Als hij huilt gaat u toch weg.
- Als het wekkertje gaat, of als de tijd om is, gaat u bij uw kind kijken.
- Als hij huilt of onrustig is, troost u hem kort
- Laat hem in zijn bedje. Als hij er uitgekomen is, leg hem dan consequent terug. Dat doen wij dus niet. Komt hij uit bed, dan negeren we hem volkomen. Als hij echt iets stouts gaat doen (de printer slopen bijvoorbeeld), dan pakken we zijn hand, kijken hem nog steeds niet aan, en zetten hem op de overloop.
- Ga niet in op zijn verhaaltjes of zijn vraag om iets te drinken.
- Zeg hem nogmaals goedenacht en vertel hem dat u straks nog een keer komt kijken (bijvoorbeeld na 7 minuten).
- Doe dit net als de vorige keer.
- Kom daarna nog een keer, na bijvoorbeeld 10 minuten.
- Blijf zo de eerste avond telkens tien minuten weg totdat uw kind in één van de periodes dat u weg bent in slaap valt.
- Als u een wekker gebruikt, moet hij daar natuurlijk niet wakker van worden.
De tweede avond
- Doe hetzelfde als de eerste avond, maar maak alleen de periodes wat langer. Bijvoorbeeld: 5 minuten, 10 minuten en 15 minuten.
- Blijf deze avond zolang als nodig is elke 15 minuten terugkomen.
De derde avond
- Idem als de tweede avond; eventueel de periodes dat u wegblijft nog iets langer maken.
Algemeen
- Maak de eerste periode dat u wegblijft nooit te lang
- Als de periodes voor uw gevoel of voor uw kind te lang zijn, kunt u ook met kortere periodes beginnen. Bijvoorbeeld de eerste dag 2, 4, 6 minuten, de tweede dag 4, 6, en 8 minuten, en de derde dag 6, 8 en 10 minuten. Dan kunt u de dagen daarna de periodes wat langer maken.
- Blijf uiteindelijk niet al te lang weg. 20 minuten is lang genoeg, Een kind dat zich helemaal overspannen huilt, valt vast niet gemakkelijk in slaap.
- Ga er vanuit dat deze aanpak ten minste drie weken volgehouden moet worden. In die weken zullen er ook periodes zijn waarin het niet lijkt te lukken. Dan is het zaak toch vol te houden.
- Zon terugslag laat juist zien dat een gewoonte aan het veranderen is. Put er moed uit!

Het staat in dit http://forum.fok.nl/topic/396745 topic.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:49

Bij het opvoeden van kinderen werkt het hetzelfde als bij de paarden.
Gebruik vooral je gezonde verstand,ga op je gevoel af en win zonodig informatie in.
Ook hier geldt als je het gevoel heb dat het huilgedrag niet-normaal is,je met je gezonde verstand van alles geprobeerd hebt maat toch lukt het niet,ga dan te rade bij een arts.
In mijn naaste omgeving heb ik meegemaakt dat een kind altijd problemen had met slapen,al vanaf babytijd.
Veel is er geoordeeld over deze ouders.Ze zouden te soft zijn,moesten het kind aandacht geven of juiste door laten huilen.
Uiteindelijk is op driejarige leeftijd geconstateerd dat dez jongen autistisch is en hierbij hoort dan ook een verstoord dag-nachtritme.
Gelukkig is dit iets wat niet veel voorkomend maar ik wil maar aanhalen hoe belangrijk het is om vooral goed na te denken en niet zomaar iets doen.
Zelf heb ik geprobeerd om in de periode van slecht slapen van de kinderen vooral van het na bed brengen een vast ritueel te maken.
Al ruim een uur van te voren geen drukke dingen meer (stoeien,tv),in bad onder de douche doen,tandjes poetsen,klein verhaaltje,speeldoosjeaan, en dan lampje uit.
Door een vast ritueel in rust,wordt het lichaam al rustig voor de nacht en weet een kind waar ie aan toe is.
Wanneer het s'nacht toch misgaat,of met het inslapen ook dan elke keer hetzelfde(ja,het lijkt op het beleren van de paardjes)lampje aan,slokje water,rustige woorden,speeldoosje aan en lampje weer uit.
Is er echt iets aan de hand dan merk je het maar is het gewoon geen zin in slapen dan kun je afhankelijk van de leeftijd een keerje mopperen.
Ja,en als ze groter worden dan is het veel makkelijker,kun je altijd dreigen met het inhouden van het zakgeld enz *LOL*
Zo ook even uit ervaring meegedacht OK dan!
Groet Dagmach

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 23:00

Ylana"]
Ze mag dan 10 minuten bij ons op de bank zitten krijgt een klein koekje en gaat daarna weer naar boven. Het meeste van de tijd werkt dat wel en soms een keertje niet.
[/quote]
Ik ben het met Geriette eens: door het naar beneden halen en dan ook nog eens (niet altijd Knipoog ) een koekje geven, beloon je het ongewenste gedrag van je kind!
Een koekje zou ik overgens al helemaal nooit geven op dat tijdsstip!
Bij mijn kinderen heb ik altijd als regel gehad: ´s avonds na het tandjes poetsen, word er niets meer gegeten/gesnoept/gedronken behalve water !
Al het andere heeft ´s nachts prima de tijd om de tandjes te "omspoelen" en caries te veroorzaken!

Over het al-of-niet uit bed/naar beneden halen: als je kind een makkelijke slaper is, vind ik het nog wat anders om hem even naar beneden te halen als ´ie ergens verdrietig om is.
Als je merkt dat hij het wel lekker vindt om gewoon iedere avond nog even extra tijd van jou te verlangen en om die reden "eng gedroomd" als excuus aanvoerd om naar beneden te komen, zou ik ook rigoreuser zijn en hem.
[quote="toscana schreef:
Er is natuurlijk wel een verschil met "laat maar huilen" als je het over een baby hebt of over een peuter of kleuter... Een baby laat je wat mij betreft ook geen kwartier of 20 minuten huilen maar hoe ouder ze worden hoe meer afstand.. inderdaad deur nog even open laten, lamp op overloop nog even aan maar ook geen uur ofzo.. nog even boekje kijken in bed of met een pop spelen maar wel in bed blijven.

Ik ben het dus ook eens met wat Toscana hierboven heeft geschreven Knipoog .

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 08:10

Eén druppeltje lavendelolie op het kussen van een kind zou ook nog wel eens kunnen helpen dat ze prompt in slaap vallen Knipoog
Of het helpt? Allicht te proberen. Sterkte!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 11:34

Even een update:

we hebben 2 avonden de wekkermetode geprobeerd met heel, heel weinig resultaat, we zijn dan echt uren bezig van 8 tot 11 's avonds.
De afgelopen nacht was echt een breekpunt, na eerst een paar uur wekkeren werd hij weeer wakker om half 3 en wilde niet gaan slapen, begon het hele circus weer van voren af aan.

Dus..hebben we hem laten janken, krijsen gillen en schreeuwen. Na een ur werd hij stil en vond ik het nodig hem in te stoppen, zo zielig anders Haha!
Helaas, 3 kwartier later was hij opnieuw stil en hebben we hem gelaten, na een kwartier begon hij heel even te huilen, ander geluid. Toen heb ik hem nog eens ingestopt en een kus gegeven en hij sliep! Hoera....

Dus alle methodes ten spijt gaan we vannacht toch weer voor de harde aanpak van door laten huile, wel in combinatie met een Bachbloesemremedie die hem meot helpen.

Overigens wrang dat in het vorige topic ikzelf een tipgever ben, hoe dingen kunnen veranderen, en hoe makkelijk is het vanaf de zijlijn Schijnheilig

En oja, Jurrian is nu 23 maanden, bijna 2 dus.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:50

Hoi Pauline,

lastig probleem, ik kan er zelf gelukkig niet over meepraten want mijn zoontje van 28 mnd slaapt door alles heen en gaat zonder protest naar bed,
Over 3 weken krijgen we n baby-tje erbij dus ben benieuwd hoe t dan gaat.

Ik ben zelf ook voor het laat maar even gaan idee; zeker aangezien ze op een leeftijd zitten dat ze ook best wel even boos/verdrietig of wat dan ook mogen zijn en een woede uitbarsting helemaal niet hoeft te worden gestraft, zolang er niet al te diep op in wordt gegaan merkt ie gauw genoeg nog wel dat het hem eigenlijk niks oplevert.

mijn zoontje is nu ook zijn grenzen aan het verleggen; wat kan wel wat niet en wat kan echt niet, dus je krijgt waarschijnlijk nog wel wat woede uitingen erbij. is niks mis mee hebben we allemaal gehad.

tuurlijk is elk kindje anders en heeft ook elke ouder zijn/haar eigen opvatting maar de aanhouder wint!

succes en vooral veel nachtrust gewenst!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:58

Er zit vooruitgang in dus OK dan! .

Nu nog wel even volhouden , sterkte Knipoog Haha!