Veel fjordenliefhebbers op bokt: vooroordelen over dit ras?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PUCK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 09:11

Ach het is ook maar net hoe het wordt gebracht. Wie zou ik daar nou mee bedoelen? Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 09:12

kijk zelf eerst eeens aan jullie eigen uitsrpaken! wij met de bwps en kwpners (niet perse bruin) krijgen ook veel vooroordelen te horen van fjordenmensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 09:35

sorry dat ik het zeg maar ik vind dat de fjorden mensen zich te snel op de teentjes getrapt voelen.
En ik ben geen fjorden hater.

Hier op bokt zitten nu eenmaal vrij veel mensen die in de sport zitten en daarmee ook hogerop willen komen en dat is met een fjord, haflinger of tinker of weet ik veel wat toch wat moeilijker maar ik zie verder het probleem niet.
Je hoort de tinker fans ook nooit miepen over dat wij die paarden afzeiken.

Vreder vind ik een fjord heel mooi om te zien maar persoonlijk is het niks voor mij.
Ik hou van pit en van een beest wat ook hoger kan springen dan een meter.

dus voor mij ook een kwpn-er (geen bruine)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-11-10 09:36 ]</font>

blaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 09:46

Citaat:
Op 2001-11-09 15:02, schreef Amulet:
Nou oke dat is dan misschien welzo, mar houdt er wel rekening mee dat niet iedereen ieder paard leuk vind, en dat misschine af en toe een beetje anders uit dan een ander en dat misschine helemaal niet zo bedoeld.

ik vind dat je gelijk hebt! sorry dat ik ook zo fel geageerde, maar er zij al meerdere topics hierover geweest, waarom steeds die discussie opnieuw dan? als iemand een fjord niets vind, ok fijn! ik vind sommige andere rassen ook niet alles!
ik vind het gewoon jammer dat deze discussie er steeds opnieuw is! ik vind trouwens niet als je een fjord 10x nix vind, dat je geen paardenliefhebber bent. waarom niet? als je gewoon niet van fjorden houdt?
ik wil echt niet aanvallen! zeker niet omdat ik een fjordenfan ben, er zullen best fjordenfans zijn die snel op hun teentjes getrapt zijn, maar daar wil ik niet bijhoren!
ik hoop dat er ooit hier op bokt normaal met fjordenfans gesproken kan worden! jammer dat iedereen denkt dat fjordenfans nix zijn.....

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:35

sorry Kim, maar wat je daar net zei is echt bullsh*t.
Ik weet 100% zeker, dat jij laatst gezegd hebt dat je best een fjord wil hebben, alleen om recreatief mee te rijden.

ach whatever, ik heb hier ook al helemaal geen zin meer in. dat gezeur elke keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:42

Wie is kim?
Kun je ook een nickname gebruiken want eerlijk gezegt ken ik niet alle bokkers bij voornaam.

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 11:56

ach iedereen mag toch wel zn eigen mening hebben
alleen moet hij die dan wel beleefd zeggen vind ik

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 12:16

ik sluit me helemaal bij nimber. Daarnaast houd ik ook van verfijning van een paard z'n karakter en uiterlijk/bouw. Hetzelfde heb ik ook met auto's. Ik ben een auto liefhebber, maaar een multipla, nou dat vind ik een belediging voor de autoliefhebber. Nu is een paard een levend wezen, dus zo bot zou ik het niet brengen voor een fjord. Maar om dus duidelijk te maken. Je bent niet een paardenhater als je een fjord niets vind.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 00:37

Dag allemaal Lachen

Waar maken jullie je toch druk om Verward Je weet toch zelf wel waar je voor staat, en iedereen zijn eigen smaak! Laat je toch niet zo "opnaaien" door wat anderen over een bepaald ras zeggen.
Moet ik me zeker ook druk gaan lopen maken omdat sommige mensen hiet op bokt vinden dat Lipizzaners sjieke paarden zijn, die alleen maar gekocht worden om mee te showen, en vervolgens door maar weinig juryleden geaccepteerd worden tijdens KWPN wedstrijden???
NIET DUS!!!
Ik hou van mijn paard, en dat weet ik van mezelf.
Daar sta ik voor, en als iemand dat niet bevalt heeft hij een probleem en niet ik!!! Haha!

Geniet dus van je ras, en van bokt Knipoog

miekehw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 00:47

het is heel simpel: ik heb zelf een fjord, ik vind dit ras leuk. en ook tinkers, haflingers en andere koudbloedige paarden hou ik van. ik hou er niet van om op een paard te zitten wat helemaal opgehitst is. ik ben gewoon blij dat ik een RUSTIGE fjord heb. en dat is mijn mening.

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 01:42

Wat ik niet snap is dat er hier door mensen soms wordt gezegd dat bezitters van een bepaald ras zich heel vaak beledigd voelen als hun ras naar beneden wordt gehaald. Ok... er zijn mensen die nogal heftig reageren, maar wil dit gelijk zeggen dat alle bezitters van dit ras dan maar over 1 kam moeten worden geschoren?? Verward Sommige mensen reageren idd nogal heftig (je zegt soms bepaalde dingen in the heat of the moment, dat gebeurd!!), maar anderen kunnen er ook normaal over praten en hebben respect voor de mening van anderen zolang deze normaal onderbouwd wordt. Waar ik dus geen respect voor heb is (nogmaals!) voor meningen die volledig ongenuanceerd zijn en die andere mensen kunnen kwetsen.

Is het nu zo moeilijk om te bevatten dat niet iedereen een ras even leuk vindt?? Ik snap het echt even niet meer. Verward

Wat ik graag uit de wereld geholpen zie worden is het 'vooroordeel' dat Fjordenmensen te snel 'op hun teentjes getrapt' zijn omdat dit gewoon niet klopt. Wij zijn ook 'gewone' mensen en als we hier nu op bokt ook al onderscheid gaan maken tussen 'Fjordenmensen' en 'paardenmensen' dan zijn we natuurlijk nog verder van huis. Ik wil namelijk helemaal geen twee kampen en ik zou ook helemaal niet weten waarom die er zouden moeten zijn. Scheve mond\

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 09:27

Ik ben Kim.
Ik heb idd ooit wel eens gezegd dat ik best een Fjord recreatief zou rijden.
Maar dat zou ik ook nog graag met een belg willen. Of met een hackney lijkt me wel grappig voor een keer.
Maar Reactie's zoals Shaienne nu geeft die bedoel ik nou net Maarten.
Zelf begint ze er ook vol over. Vervolgens hoort ze dat niet iedereen een Fjord geweldig vind en vervolgens is het gezeik dat vind ik nogal Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Nouja haar feestje.
Wij hebben gister iig heeeeeeeeeel veel lol gehad om jou Fjord en al die paarden die paardenhaters zijn omdat ze jouw fjord wilde neerknuppelen.
Party!! beterschap met je been btw Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 13:44

Ach Maarten, ik ben zelf helemaal leip van m'n gele donderstraaltje, maar toch vind ik over het algemeen (!) dat de fjordenliefhebbers wel erg fel reageren.
En waarom zou je nou ineens geen goede paardenliefhebber meer zijn als je zegt dat je Fjorden niet leuk vindt? Gaat me gewoon te ver!

Maar vooruit, ieder z'n meug. Waar gaat het nou eigenlijk helemaal over???

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 13:58

Deze hele discussie slaat gewoon nergens op, iedereen is zichzelf, ieder paard is zichzelf. En ze hebben allemaal hun eigen charmes.

Als iedereen zich nou eens gewoon niet meer met deze discussie ging bemoeien... Gaaaap Lachen

En gister, met die tank van Maarten, dat beest kon gemakkelijk iedereen bijhouden en hoe hij die berg opging WOW.
Net zo mooi als bijvoorbeeld Nimber met haar kak-groninger Tong uitsteken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 14:11

o ik heb nog niet gereageerd als vervend fjorden houdster Haha! en haflingerhoudster Haha!
Iedereen heeft zo zijn eigen keuze.
De een rijd het liefst op een shet de ander op een fjord en de ander weer op een draver.
Ik heb tpoevallig gekozen voor een fjord, ik val daar nu eenmaal op, ik vind ze leuk(mits ze een goede opvoeding hebben gehad) ze zijn veelzeidig.
En vooral goedkoop in onderhoud
Haha!
Het type paard past gewoon bij mij, bij mij zal er ook nooit een kwpn er in box komen. Totaal niet mijn paard maar als iemand anders er leuk mee kan rijden prima toch, het is toch alleen maar mooi dat we uit zoveel rassen kunnen kiezen.
Voor ieder wat wils.
Er zijn altijd van die eikels bij die een bepaald ras de grond in lopen te douwen, maar daar moet je gewoon boven staan en je niks van aantrekken.
Dat soort mensen zullen ook nooit eens geintreeseerd zijn in een andere tak van de paardensport.
Ik vind gewoon alles leuk, Als ik morgen op een kwpn er het bos in mag doe ik dat, mag ik morgen met een span fjorden mee doe ik dat etc etc.
Heb gewoon lol in je hobby! Party!! Party!! Party!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 14:24

als je fjorden minder leuk vind dan andere rassen dan mag je dat toch gewoon zeggen?? dan kan je toch nog wel van paarden houden, maar de fjord gewoon ietsje minder vinden dan andere rassen!? Ik ben helemaal gek op haflingers en fjorden vind ik eigenlijk niet zo leuk (als andere rassen) gek he?! nou dat vind ik niet, fjorden zijn heeeeeeeeeel anders dan haflingers! ik heb waarschijnlijk toevallig alleen maar "slechte" fjorden meegemaakt en daardoor vind ik ze niet zo leuk (ook van uiterlijk niet) behalve 1 fjordje, een uitzondering.. Peninna Lovers

Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 15:02

je mag wel je menig geven Irene....maar niet op de manier van: Fjorden zijn domme bokken!!!
Want zo kan ik erook nog wel een paar verzinnen (KWPNers, Welshjes enz enz)
ik vind ook andere minder leuk...ik ben ook gek op arabieren en andere niet, maar daar word toch minder over gepraat dat het domme bokken zijn...
Laten nou eens een keertje die meningen voor je houden als het kwetsend is tegenover een ander!!! Ik word daar doodziek van dat mensen opmerkingen plaatsen die kwetsend zijn tegenover iemand anders Boos!
I LUV FJORDEN!!!!!! en ik vind sommige rassen wat minder...maar LEKKER BOEIEND!!!!! hou die meningen die kwetsend zijn voor jezelf of anders PRIVE tegenover een ANDER!!!!! *zucht* Ga geen andere rassen afkraken want het zijn nog altijd paarden!!!!!!
Net zoals bij mensen!!!!
Je hebt Surinamers, Afrikanen, Chinesen....enz enz enz....maar tegen die zeg je toch ook niet: Ik vind jou dom alleen maar om je uiterlijk?????? Die mening houd je ook voor jezelf....
sjeeeeeeeeeeeeeeeetje zeg.....*zucht*

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 16:41

beetje kromme vergelijking soraya, over die surinamers. een paard is nog altijd een paard en geen mens. Ik ben gewoon geen fjordenfanaat dus ben ik ook geen paardenvriend *LOL*

arabieren zijn ook niet mijn type paard, vind daar ook niet zo heel veel bijzonders aan.

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 17:58

Laat ik dit nog even duidelijk stellen. Mij maakt het helemaal niet uit WAT andere mensen van mijn favoriete ras vinden. Het gaat mij erom HOE deze mening wordt verkondigd. Als iemand zegt dat men Fjorden geen leuk ras vindt maakt mij dat helemaal niets uit. Dat is die persoon zijn/haar mening. Maar zogauw men een ras (IMO) gaat beledigen dan ga ik er tegenin en vraag waarom iemand zo reageert en probeer ik duidelijk te maken dat ik beledigd ben, maar doe dat op zo'n manier dat die persoon niet kwaad wordt en zich ook weer aangevallen voelt. Wat gij niet wilt....

Om het hele topic samen te vatten... ik denk dat het probleem hier is dat meningen soms worden verkondigd op een vrij botte wijze en dat men daar problemen mee heeft. En nu val ik weer in herhaling... Het gaat er niet om WAT je zegt maar het gaat erom HOE je het zegt. Als je een mening hebt verkondig deze dan zo constructief mogelijk zodat men niet gelijk zo heftig hoeft te reageren omdat men zich aangevallen voelt.

Ik schrijf dit niet omdat ik op mijn teentjes ben getrapt, maar omdat ik graag een "ruzie" wil voorkomen tussen Fjordenmensen en mensen die dit ras niet leuk vinden. Wat andere mensen namelijk van mijn favo ras vinden boeit mij echt niet! Ik ben heel erg blij met mijn Fjord en na gisteren heb ik nog meer door dat ik helemaal verknocht ben aan dit ras omdat ik zag dat ze zo goed voor mij wilde werken!! Lovers

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 18:02

zelf heb ik dan nu een fjordje gekocht,omdat ze mits ze een goede opvoeding krijgen makkelijk in omgang zijn en ze zijn veel zijdig. Hiervoor heb ik een jaar lang een kwpn'er gereden die Z liep super was dat,maar ja voor mij niet te betalen en een fjord heb ik daarna verzorgd en die hebben me toen met het virus besmet.en nu dus een gekocht. Lachen . ik sluit me verder helemaal bij cowgirl aan.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 11:55

Ik vind alleen paarden die boven 1 meter springen,
EEn van mijn fjorden sprong 1,20.
Ik hou van fjorden!!! Ze hebben zo'n lekker eigenwijs koppie, leuk karakter, ze zijn veelzijdig en heel vriendelijk!!! Ik heb zelf nu een Kwpn-er, waar ik heel blij mee ben, en die kocht ik omdat het voor mijn fjord te zwaar werd de wedstrijden, we haalde wel elke keer 2 winstpunten binnen maar ik merkte aan haar dat het te veel werd. Ik vind het heel jammer dat sommige zo raar over fjorden praaten, het zijn ook dieren, en we houden hier toch allemaal van dieren??? Je mag best je mening neerzetten, maar het kan toch ook minder bot!!!???
Ik vind bijna alle paarden leuk, alleen groningers en de meeste western paarden vind ik niet zo mooi, maar als ze lief zijn, maakt het toch niet uit???
De 3 fjorden die ik heb gehad, waren niet het standaard fjord waar jullie het over hebben!!!
Oke, ze zijn een beetje eigenwijs, maar dat heeft toch ook zijn charmes!!!?
Ik vind het jammer, dat fjorden zo worden afgezeken, waarom???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:03

waar iedereen even op moet letten is dat als je een aanval doet op iemands paard, dat dit een rechtstreekse belediging voor de eigenaar is. Ga maar bij jezelf na: als iemand tegen je zegt, "je bent een tut hola" zal dat niet zo hard aan komen dan wanneer iemand tegen je zegt "wat heb jij een kromme bok". Dat is een rechtstreekse belediging voor een paardenmens. Vandaar dat fjordenmensen zich zo beledigd voelen. JE zou ook kunnen zeggen "ik hou niet zo van fjorden" i.p.v. "ik vind het maar lelijke paarden". MAar ja, dan nog hoeft dit niet persoonlijk opgenomen te worden. Ik bedoel deze opmerking niet tegen iemand speciaal hoor, maar gewoon in z'n algemeen.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:57

Ja ik denk ook dat ik beledigd ben, maar misschien is dat wel helemaal niet de bedoeling. Toch komt het zo aan.
Ik vind het best als je geen fjordenliefhebber ben, maar als iemand zegt: je hebt een rotbok ,dan voel ik me beledid

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 14:59

shaienne, zoek jij maar even heel hard waar ik gezegd heb dat jij een rotbok hebt?

groetjes van een niet paardenliefhebber omdat hij fjorden niet leuk vind.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 15:18

ik denk gewoon dat je je niet beledigd hoeft te voelen Shaienne. dit is meer een kwestie van smaak en die staat helemaal los van jou en je pony. JIj weet toch wat je aan jouw fjord hebt? en andere mensen kunnen niet over jouw fjord oordelen als ze hem niet kennen, dus hoef je je ook niet persoonlijk aangesproken te voelen. je zou in het vervolg kunnen denken bij een dergelijke uitspraak "nou, dan kennen ze mijn paard nog niet!"