Onzin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 22:17

Jajaja, daar ben ik al met m'n EHBT-koffertje Lachen, in de vorm van de Dikke van Dale 12e druk 1995 deel 2 J t/m R.

onzin (m.; g.mv.) [vertalende ontlening aan Fr. non-sens], 1 onzinnige praat, dwaze redenering, syn. zottenklap, nonsens: 't is onzin wat hij daar zegt; niemand zal die onzin geloven; geleerde onzin, onzinnige praat met vertoon van geleerdheid; onzin is van alle tijden (Brandt Corstius); - als uitroep: onzin!, vooral in de zin van: wat je daar zegt, gaat niet op, geldt niet, kan ik niet accepteren; 2 daad die blijk geeft van gebrek aan verstandig overleg; onbekookte handelwijze: met dit weer die tocht te ondernemen, zou onzin zijn.

Mmm... wat vinden wij hiervan? Dwaze redenering, zottenklap, gebrek aan verstandig overleg... Eens kijken wat er te lezen valt bij onzinnig:

1 zinneloos, krankzinnig
2 blijk gevende van gebrek aan kalm en gezond verstand
3 alle maat of redelijkheid te buiten gaande

En dan ook nog onzinnigheid:

1 dolle dwaasheid
2 onzinnige daad of uiting

Tja, meer kan ik er helaas niet van maken. Erg positief klinkt het niet...

In ieder geval is 'onzin' volgens de DvD geen werkwoord. Maar het is ons natuurlijk niet verboden om onze prachtige Nederlandse taal te verrijken met nieuwe woorden... Lachen Taal is immers altijd in ontwikkeling?

Maar dan wel bij voorkeur als volgt:

Ik zin on
Jij zint on
Wij zinnen on
Wij hebben ongezind...

*LOL* *LOL* *LOL*

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 22:20

ok dan Karin!! you go girl!! weten we dat ook weer he, altijd fijn natuurlijk. hihi
grtz Maaike
ps jammer dat ik geen gelijk had dat t een werkwoord is..... volgende keer beter!! Lachen

Yor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 08:14

goedzo karin!! redder in nood, hahaha ik zal het opschool eens aanmijn nederlands leraar vragen, kan ik daar lekker over gaan discusieren met hem hahahahahaha vind ie altijd zo fijn als ik dat doe }>
hihi
poe het is btw nog wel vroeg *gaaap* maarja moet zo meteen naar school,wel lekker om half 1 uit JOEPIE Party!!
iedereen fijne dag gewenst
groetjes

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 14:29

Haha, ik was om half 1 pas wakker... Denk dat dat komt door al die vage ICQ escapades van de afgelopen 2 weken Slapen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 21:45

Vaag... hmmm.... jaja..... *LOL* *LOL*

Goh, heb nergens last van... Knipoog

Maar misschien is het voor mij juist wel goed dat ik nu m'n bioritme langzaam aanpas. Alvast wennen aan die 12 uur tijdsverschil en minder last van een jet lag!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-01-29 20:51 ]</font>

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 18:59

Hey, Ik weet ook al dat NL gezeik niet meer.. En ik zou het zo langzamerhand wel moeten weten... Bijna examen *bibberrr*....

Naja, ben n beetje moei... Moet nog veel verhalenvoor jullie tikken... Veel gezeik.. Is altijd leuk...

Laudine

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-01 10:27

Hehe lekker laat.
Onzin is in die zin zelfstandig naamwoord (leuke onzin, domme onzin) maar in andere zinnen bijvoegelijk naamwoord (onzinnige onzin Tong uitsteken)
Of heb ik t nu fout