Koortslip wordt trouwens veroorzaakt door een virus (Herpes simplex type IV als ik me niet vergis). Zodra de blaasjes nog dicht zijn is er niet zo veel aan de hand. Als de blaajes open zijn is het ontzettend besmettelijk. Kan het voor bepaalde mensen (bv kleine baby's ) heel gevaarlijk zijn. Dat nieuwe bacterien goed zijn voor je weerstand is mischien op wat langere termijn zo. Je lichaam moet namelijk eerst zijn afweer tgen die bacterie gaan richten. De tweede keer dat je dan in contact zal komen met die betreffende bacterie zal je lichaam er snel en efficient op kunnen reageren. De eerste keer zal je er toch meer of minder ziek van kunnen worden.... Da's ook precies de reden dat kinderen die in een min of meer vuile omgeveing (bv in een stoffig huis, veel buiten) een veel betere weerstand hebben (opgebouwd) als kinderen die in een heel nette, stofvrije, superschone (min of meer steriele) omgeving opgroeien....
(Vandaar dat mijn huis er lang niet altijd spik en span uitziet, heb ik een heel goed reden voor....)
CM_
Geplaatst: 03-07-04 15:26
laatst heb ik gehoor dat hoe meer mensen je zoent, hoe hoger je weerstand tegen vanalles is
ik kreeg ook pas ene koortslip toen ik een tijdje weinig mensen zoende LOL
haha nee tis heel vervelend zo'n ding!
ik voel me ook altijd zo voor l*l staan als ik er een heb
ik rommel er ook teveel aan, ik ga net zo lang frummelen en zuigen met mijn tong en mond, totdat ie week is, dan schraap ik die losse velletjes eraf en smeer er zalf op en doe er poeder op... steeds weer heb ik het idee dat ie dan minder opvalt maar maak m er dus alleen maar erger mee ... wel lijkt voorzichtig wassen met betadine wel iets te helpen ! daarna met keukenrol voorzichtig droogdeppen en spul erop doen ... maar dit is dus geen doktersadvies ik gebruik altijd creme van de kruidvat . die is goedkoper en werkt ook goed
verder idd wat suleika zegt, veel fuit eten !
Mauwie
Geplaatst: 03-07-04 15:55
Hahaha ik kan er ook niet van af blijven en dan als i kdedeur uitmoet dikke plak lipgloss (bah) om het te verbergen..ziet er niet uit hahaha
CM_
Geplaatst: 03-07-04 15:59
gooi die lipgloss iig maar weg hierna ook is het het beste je tandenborstel weg te gooien als je lip dalijk weg is anders besmet je jezelf weer opnieuw !
je raakt zowiezo het virus nooit meer kwijt , dus wen er maar vast aan af ent oe, bij verminderde weerstand komt die lip weer opzetten. vandaar dat vitaminen zo bvelangrijk zijn ! bij het begin van mijn burn-out kreeg ik er ook een . juist ja omdat mijn weerstand 0,0 was
met stappen nam ik wat poeder mee , en deed vtvoren een dikke laag plamuur erop maar omdat deze muts er natuurlijk niet goed af kon blijven was halverwege de avond alles er weer af maar na wat alcohol doet het iig minder pijn en erger je jezelf er ook minder aan ! want die van mij deed ook vreselijk pijn!! ohw wacht ik heb m toen ik overspannen begon te raken , ook gekregen , maar toen op mijn kin echt vreselijk
*klop*klop*klop* op ongeverft hout... want nu ben ik er alweer 4 maanden vanaf!
batje
Geplaatst: 03-07-04 16:49
Al die koortslip middeltjes zorgen er bij regelmatig gebruik (vaker dan eens per maand) wel voor dat je koortslip vaker terugkomt..
HedwigG
Geplaatst: 03-07-04 18:20
ik heb er ook altijd last van. heb net weer 1 gekregen op de terug weg uit London. heb er vaak last van als ik heel moe ben zoals nu dus ik eet dan even wat meer fruit en ben er weer vanaf. vergeet altijd zalf op te smere nou ja vergete beetje lui
Ecudes
Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 21:21
batje schreef:
Dat elke dag slikken en geen/weinig chocola en noten eten.
Dat lees ik dan nadat ik net een 200 grams zak M&Ms op heb
Ecudes
Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 21:32
Maar hij is bij mij nu al weer aan t wegtrekken, dat doe ik dan best wel vlot zeg.
Cremetjes smeren is eigenlijk niks voor mij, dus als het snel wegtrekt vind ik het best.
Buckje
Geplaatst: 03-07-04 21:36
haha bij mij hebbe nze het nooit herpes genoemd... Ze gingen me alleen altijd uitlachen maar boeide me niet zo, ik heb het zo wel heeel ergg vaak, vooral als ik overbemoeid bne, bij de dokter kan ej van die smeerseltjes halen, soms helpt het maar vaak niet, ze zeggen als je ook maar iets prikkend op je lip voelt en er zit nog niets dat je dan gelijk meot beignnen te smeren dat het dan wegblijft.
Dorée
Geplaatst: 03-07-04 21:47
Ik dacht ook dat ik een koortslip voelde opkomen (voor het eerst) dus ik Zovirax gehaald. Werkte niet. Ik naar de apotheek, doorverwezen naar de ha. Bleek dat ik iets soortgelijks had, maar geen herpes. Fieuww dat was echt een opluchting. Het waren wel echt ook van die blaasjes die ik voelde opzetten... Later nog een keer gehad, weer de zalf erop gesmeerd die ik toen van de ha had gekregen en daarna niet meer. Maar iig dus geen herpes (of ik heb het wel, maar weet het niet )
Ethelate
Geplaatst: 03-07-04 22:15
Ik heb ook winters gehad, dat ik er minsten 2 per maand had, was de een net weg, kwam er weer een ander. Vreselijk. Maar nu al een tijdje geen gehad, smeer nu paar keer per dag lippencreme, en al tijden ook geen droge lippen gehad (dag niet smeren is vaak al funest) Vooral goed vet houden met lippenbalsem/creme, zodat het niet indroogt/scheurt/spanning op komt. Want dan krijg je littekens. En eenmaal een koortslip, dan ben je er gewoon heel gevoelig voor. Ik ben ook een keer doodziek geweest van dat virus, en toen de arts eindelijk er achter was dat dat het was, zei hij:"zeker nog nooit een koortslip gehad, want die had je ook geen toen je binnen kwam in het ziekenhuis" Nee, toen niet, maar al zo vaak een gehad.