Overlast airco's buren: wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yavanna

Re: Overlast airco's buren: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:27

Apart. Wij hebben een mitsubishi industrial, die horen we nooit. En die staat bij de slaapkamer. We horen de motor nooit draaien. En hij staat op een stalen ondergrond, op motorsteunen, want is op een schip. Echt fluisterstil.
Maar klote dat jullie er zo’n last van hebben

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:37

Dit komt steeds meer helaas. Die krengen komen als paddestoelen de grond uit!

Ik ben erg geluidsgevoelig en ook een zachte brom geeft bij mij een nagels over het schoolbord effect. Ik overweeg emigratie in alle eerlijkheid..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:39

Wat een vervelende situatie. Juist omdat jullie buren het hele zaakje al op jullie verzoek hebben verplaatst is het extra lastig.

Wettelijk heb je vast allerlei rechten en mogelijkheden, maar de verstandhouding met de buren zal er niet beter op worden.

Misschien eens even goed uitzoeken wat voor oplossingen er zijn en daaraan financieel bijdragen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:45

Hevonen schreef:
Wat een vervelende situatie. Juist omdat jullie buren het hele zaakje al op jullie verzoek hebben verplaatst is het extra lastig.

Wettelijk heb je vast allerlei rechten en mogelijkheden, maar de verstandhouding met de buren zal er niet beter op worden.

Misschien eens even goed uitzoeken wat voor oplossingen er zijn en daaraan financieel bijdragen.

Je verwoordt het perfect.

We willen hier echter niet financieel aan bijdragen. Als het allemaal volgens de wettelijke normen geplaatst zou zijn, vind ik het een ander verhaal. Nu staan ze óp de erfgrens én maken ze te veel geluid. Bij het verplaatsen hadden ze natuurlijk ook rekening kunnen houden met de wettelijke normen (wat ik heb benoemd). Dat hebben ze niet gedaan. Ze hadden ook even kunnen overleggen. Eigenlijk is het probleem een verdieping naar beneden verplaatst.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:47

Poeh, daar zou ik ook knettergek van worden
Zitten ze zelf nooit buiten dan? Dit moeten zij zelf toch ook horen?

Ik denk als het contact nu gewoon prima is, je ook best normaal het gesprek aan kan gaan.
Je heb er last van, maar je voelt je ook vervelend om dit weer aan te moeten kaarten. Misschien hebben zij geen idee van de overlast?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:49

ual_95 schreef:
BeFunny schreef:
Is het geluid wel van een airco en niet van een warmte pomp?

Geluid warmtepomp
https://youtu.be/juIBABNCpm0?feature=shared

Het zijn 100% airco-units. Ik hoop ook niet dat ze het idee krijgen om er een warmtepomp voor in de plaats neer te zetten. :+

We gaan de gemeente bellen om te vragen in hoeverre we die kasten vriendelijk kunnen afdwingen.

We zouden ook graag een geluidsmeting willen doen, maar daar hebben we hun medewerking wel voor nodig. Als ze allemaal weg zijn, staan ze namelijk uit. Zal je zien dat ze er dan precies niet zijn.

Ok. Ik vind echt dat ze buitenproportioneel geluid produceren en dat is opgelost door ofwel stillere aircos(buitenunits) aan te schaffen want zelfs met een kast hoor je deze nog denk ik hoor en het is zo'n geluid als je het hoort dan blijft je het horen.

Ik zou er zelf een gesprek aan wagen met buren het filmpje wat je hebt gemaakt laten zien en horen en erbij vertellen dat je door die krengen niet meer buiten zit omdat het je tot waanzin drijft. Dat er echt een oplossing voor moet komen dat je anders een geluidsmeting laat doen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:52

josewoos schreef:
Poeh, daar zou ik ook knettergek van worden
Zitten ze zelf nooit buiten dan? Dit moeten zij zelf toch ook horen?

Ze zitten nauwelijks buiten, omdat ze nog veel in huis bezig zijn en hun tuin als laatste ingericht zal worden. Hun (voor nu geïmproviseerde) zitje zit daarbij aan de achterkant van hun tuin. Dat is ongeveer 5 meter verder.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:03

Wat een vervelende situatie zeg.

Heb je je buren al eens uitgenodigd voor een bakkie koffie, en om te komen luisteren in jullie tuin? En bij jullie binnen als de deur open staat?

En dan vraag je aan ze wat zij daar zelf van vinden als ze dat horen.

Je gunt ze een uiteraard goede airco, maar zo is het in feite niet te doen.

En zeg dat je heel graag wilt dat ze dit oplossen/of omwisselen voor stille units die gewoon ook bestaan.

Ik heb het met je te doen, sterkte!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:07

Wat een drama geluid. Ik heb nog nooit airco’s gehoord die zoveel herrie maken. :=
Zijn ze niet stuk of aan onderhoud toe?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:15

Ik herken het geluid ook niet… wij hebben 2 units buiten (1 aan de gevel en 1 op de grond) voor in totaal 4 airco’s (3 boven 1 beneden) twee verschillende merken en allebei maken absoluut niet zoveel herrie. Als je er met je neus bovenop staat hoor je een licht gebrom. Zeker niet dit geluid. Lijkt me niet dat dit hoort.

Vervelend TS! Kan me voorstellen dat het je woongenot negatief beïnvloedt
Laatst bijgewerkt door 996981 op Vandaag, 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:16

Nou ik zal eerlijk zeggen.. toen ik dit topic opende dacht ik ach, leven en laten leven.
Maar ik heb je filmpje even aangeklikt.. en dit geluid vind ik wel hard hoor. Ik snap dat dit alles behalve prettig is voor jullie.
Ik herken het geluid ook niet van mijn airco..
Moeilijk hoor.. ik zou toch het gesprek met ze aan gaan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:23

Onze airco's hoor je alleen heel even zo als het gevroren heeft en ze moeten opwarmen. Max 10 minuten, daarna zijn ze stil dus wel echt een takkeherrie als deze altijd zo'n herrie maken

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:24

Nyaleti schreef:
Ik dacht, misschien is het nog een geluid wat je na een poosje als white noise gaat horen.. Maar wat een k*t geluid zeg en luid ook!
Ik heb oprecht medelijden met je :=

En dit gaat over enkele weken dus (bijna) 24/7 draaien?
Ben benieuwd hoe de buren dit zelf ervaren.

Dit draait nagenoeg 24/7 want ze gebruiken het zowel voor verwarmen als koelen.

Dit is niet oke dit geluid.. hele vervelende situatie.
Ben benieuwd of je eruit komt met je buren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:26

Die airco klinkt alsof er een stuk metaalplaat trilt van de omhuizing.
Ik zou hier wel werk van maken, wat een herrie.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:31

KM_Ris schreef:
Nou ik zal eerlijk zeggen.. toen ik dit topic opende dacht ik ach, leven en laten leven.
Maar ik heb je filmpje even aangeklikt.. en dit geluid vind ik wel hard hoor. Ik snap dat dit alles behalve prettig is voor jullie.
Ik herken het geluid ook niet van mijn airco..
Moeilijk hoor.. ik zou toch het gesprek met ze aan gaan.

Eens haha, ik zou hier ook echt woest van worden op een gegeven moment

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

Oh dat is mijn grootste nachtmerrie aircos en warmtepompen lawaai en trilling. Mijn vorige buren plaatsten er opeens een pal naast mijn slaapkamer. Goddank ging dat ding uit tegen 0.00 maar het was een alles doordringend gebrom. Waar ik regelmatig ben hebben ze nu rondom overal aircos geplaatst en er is ook continue een soort wisselend gebrom/tril alsof er een vrachtwagen staat te dieselen. Ik kan me ook niet voorstellen dat het erg gezond is om continue in een dergelijk geluid te moeten zitten.

Maar je filmpje is nog tien keer erger en harder dan welke airco ik ken. Ik zou je gewoon erbij halen en laten horen en een officiele db meting laten doen. Ik heb iets dergelijks een keer met een onderstation van liander laten doen. Dat kreng produceerde op de achtergevel naast het slaapkamer raam een 55/60 db in de nacht. Te hard dus. Heb ik toen via de gemeente aangevraagd

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:42

Oh, ik zou hier knettergek van worden. De regelgeving is duidelijk. Als jullie de relatie met de buren goed willen houden en zij ook met jullie; dan moet hier een oplossing voor komen. Geef hen duidelijkheid dat dit onacceptabel is en een redelijke termijn om het op te lossen. Goede relatie komt van twee kanten. Anders wordt het voor jullie buigen tot je een keer barst. De wet is duidelijk. Er zijn mensen voor mindere overlast naar de rijdende rechter gestapt ;-) .

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:49

Jeetje wat een lawaai! Zo hard hoor je onze warmtepomp niet. Die bromt een stuk minder hard.

Idd decibel meting laten doen en aankaarten. Dit kan niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:58

belle_boef schreef:
Die airco klinkt alsof er een stuk metaalplaat trilt van de omhuizing.
Ik zou hier wel werk van maken, wat een herrie.

Mijn idee ook, of het trilt op de ondergrond, maar als het qua geluid hetzelfde is als eerst, dan zou ik zeggen dat het een maandagochtend model is of niet goed inelkaar gezet.

Wij hebben airco’s en warmte pomp, maar de warmtepomp maakt alsnog niet zo’n trillend geluid als hij op volle toeren draait als het vriest ofzo.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Het kan ook iets zijn in de airco wat niet goed zit. Wij hadden ook een airco laten plaatsen, mijn zusje ook. Zelfde bedrijf, zelfde type airco, maar bij mijn zusje veel meer lawaai. Bleek er iets los te zitten wat trillingen veroorzaakte in de behuizing, wat voor veel lawaai zorgde. Toen we het verschil in geluid opmerkten installateur gebeld en die heeft het kunnen verhelpen. Nu klinken beide airco's even stil.
Misschien zijn je buren niet op de hoogte van de hoeveelheid lawaai die de airco's maken?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Oh hier zou ik ook echt gek en onrustig van worden, hoor ! Hopelijk komen jullie er uit ….

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

Volgens mij horen airco's niet zoveel lawaai te maken, tenminste dit deden de verschillende apparaten uit mijn ervaring niet.
Lijkt mij dat er onderhoud nodig is, of dat ze niet helemaal waterpas staan oid.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

troi schreef:

Ik ben erg geluidsgevoelig en ook een zachte brom geeft bij mij een nagels over het schoolbord effect. Ik overweeg emigratie in alle eerlijkheid..

Warmtepompen en aircos, zelfs als mensen zéggen dat ze niet hoorbaar zijn of onder de gehoorsgrens hoor ik ze.

Die gehoorsgrens is níet de grens voor geluidsgevevoelige mensen maar de grens voor de 'meeste mensen'

Leuk en aardig, maar dat betekent dus altijd dat er een bepaald percentage mensen is dat het wél hoort.

En je kunt het niet uitzetten.
Ik word er ook gierend gek van

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

F_T schreef:
troi schreef:

Warmtepompen en aircos, zelfs als mensen zéggen dat ze niet hoorbaar zijn of onder de gehoorsgrens hoor ik ze.

Die gehoorsgrens is níet de grens voor geluidsgevevoelige mensen maar de grens voor de 'meeste mensen'

Leuk en aardig, maar dat betekent dus altijd dat er een bepaald percentage mensen is dat het wél hoort.

En je kunt het niet uitzetten.
Ik word er ook gierend gek van

Daar heb je hele goede oordoppen voor als je zo gevoelig bent dat dagelijkse geluiden je zo storen :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

troi schreef:

Emigratie zal naar de meeste landen niet echt helpen. Ik zat in Rome ooit in een 4-sterrenhotel en de hele dag door was er een vreselijk gebrom en getril van een airco apparaat, net onder mijn kamer. Om 12 uur s'nachts ging het wel uit en begon dan om 6 uur s'morgens weer.