Tips voor speeltuin in eigen tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Tips voor speeltuin in eigen tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 20:55

Wij willen verhuizen en nemen ons speeltoestel niet mee.
Wil je best een foto sturen voordat we het gaan verkopen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:50

Ik ben echt nog heel erg zoekende wat we willen... 1 groot speeltoestel of liever een paar losse elementen. Trampoline of niet (of nu nog niet, ivm leeftijd). Van die playbase systemen waarbij we de accessoires kunnen wisselen of juist liever alles met een vaste functie. En wat voor een ondergrond... We hebben kleigrond en als het geen zomer is loop je op superzachte grond en is het heel snel modder. Daar moeten we dus ook iets mee.

Ruimte hebben we genoeg, dus dat is niet direct het probleem. We zouden graag rond de 3.000 euro willen uitkomen, wat met een houten speeltoestel wel lukt, maar lastig wordt als we bijv. een duurdere trampoline en een uitgebreide playbase (metaal) willen plaatsen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:03

Ik was 300 of 350 kwijt voor klimrek via MP, ca 80 euro voor beton.
10 euro voor de wipkip.
50 euro voor de trampoline rand. De trampoline was "gratis op te halen" via fb.

En dan nog worteldoek voor de zandbak en ik weet niet meer hoeveel voor het zandbak zand. Zal niet meer dan 75 euro zijn geweest.

Wij hebben echt mega geluk gehad met ons "budget vriendelijke" klimrek.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:27

Wij hebben kinderen van dezelfde leeftijd. Nu achter in de tuin een schommeltoestel. Nu hangen daar een babyzitje en een nestschommel aan. Maar in de toekomst kunnen we die eenvoudig wisselen met een zitje, duikelstang of ringen. We hebben gekozen voor een hoog frame, zodat er ook in de toekomst flink geschommeld kan worden. Op de groei dus, dat kan echt prima. Ze zijn er alletwee gek op, dus reken wel op flink wat aanduwen! :D

Los daarvan hebben we in een ander deel van de tuin een huisje op hoge poten met veranda en glijbaan. Spelen ze ook erg graag op (voor de jongste sta ik wel als achtervan erbij nog, de oudste gaat al zelfstandig). Hier gekozen voor een vrij hoog en dicht huisje, die 'open' en wat lagere varianten vinden ze op enig moment toch niet stoer genoeg meer. Mettertijd leuk om dingen aan toe voegen als een takel, brievenbus etc. En als ze de trap saai beginnen te vinden is een optie ook om de trap te vervangen door een wand met klimstenen.

Ik vind het wel prettig dat de toestellen op verschillende plekken in de tuin staan. De glijbaan ligt zo lekker in de schaduw, want die dingen worden in de zomer loeiheet in de zon. En ik herinner me van vroeger dat als je speelde rond zo'n huisje waar ook schommels aan vast zaten, dat het altijd een beetje link was als er ook geschommeld werd, want dan lette je daar niet op en kreeg je zo een schommelaar in je nek. :Y) Dat hebben we nu niet.

We moeten nog wel zien hoe het gras zich houdt. Rond de schommels gaat het tot nu toe prima, ik denk dat we rond de trap van het huisje en landplek onder de glijbaan t.z.t. een klein stukje kunstgras leggen. Daar wordt het iets kaal nu (zandgrond). Ik heb eerst gedacht aan houtsnippers, maar ik wil dat ze er in de zomer wel lekker op blote voeten op kunnen lopen.

Wij hebben de beide toestellen overigens van https://www.henkenspeeltoestellen.nl/ en daar erg goede ervaringen mee. Gebruiken geïmpregneerd douglashout, duurzaam en mooi. Ons huisje is het model Lunenburg, schommel een swing 2. We zijn een keer wezen kijken bij de showtuin (heel leuk, kregen de kinderen amper mee naar huis :D ). Communicatie liep echt keurig. En ze verzorgen ook de montage. Vonden we heel fijn, want onze tuin glooit behoorlijk en de toestellen staan echt keurig recht.

Verder nog een lekkere zandbak en een modderkeuken met keukengerei. De modderkeuken heb ik zelf gemaakt van een speelkeukentje wat ik vond in de kringloop. Daar heb ik een waterreservoirtje met tapje aangemaakt, zodat ze lekker met water kunnen 'modderen'. Bij de kringloop ook wat keukengerei gehaald (pannetjes, pollepels, etc). Kost amper wat, maar hier ook een groot succes. Spinazieschotels met gemaaid gras enzovoorts. :)

Als blijkt dat ze het leuk vinden, dan zou ik in de toekomst nog wel een duikelrek ergens willen neerzetten. Maar daar vind ik ze nu nog wat klein voor en je moet ook wat te wensen overhouden.

Een trampoline in de tuin hebben we overwogen. Maar wij doen het niet vanwege overbelasting van gewrichten in de groei. En ook de kans op ongelukken - een kennis werkt op de spoedeisende eerste hulp en die zegt altijd dat trampolines daar hofleverancier zijn.