Project ochtendmens: tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:12

Konstantine schreef:
Maar TS, hoeveel uren werk je dan? Parttime?

Ik kan ook laat beginnen maar dan moet ik ook tot hartstikke laat werken en dat vind ik een nog veel grotere hel dan vroeg opstaan.
Voor mij is "als ik nu opsta ben ik op tijd klaar met werken" dus de beloning. Maar goed, uitgestelde beloning is ook iets wat niet voor iedereen werkt :P

Ik werk fulltime, 8:00-17:00 of 08:00-18:00 als ik een tweede pauze pak voor de sportschool. Ik zit dus gewoon in bed met laptop en hond op schoot haha.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Popstra schreef:
Je hebt een schop onder je kont
Nodig!
Ik vind je gewoonweg een erg lui mens dat je zo lang op je nest ligt. 9 uur pas op staan is ook laat!

Wow ...

Je weet dat ongeveer de helft van de populatie ochtendmensen zijn en de andere helft avondmensen? Alleen is de wereld gebouwd voor ochtendmensen en niet voor avondmensen.

Adhd'ers zijn trouwens vaak avondmensen, en het lang blijven liggen, uitstellen etc is wel typisch, ik herken mij daar helemaal in.

Iemand lui noemen is gewoon niet netjes. Hoe zijn jouw avonden ingedeeld Popstra? Lig je rond 21 uur al op de bank, of erger, al in bed??? Hoe lui is dat dan niet? Wij avondmensen gaan rustig actief door tot 23-24 uur hoor...

@ts: wat zijn de consequenties als je gewoon in de namiddag naar de gym gaat?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Ik ben terug naar de kleuterschool gegaan en heb een groot a3 op de koelkast geplakt. Iedere keer als ik braaf een vooraf bedacht klusje doe (vroeg/op tijd opstaan, de kattenbak schoonmaak, genoeg groente eten, het hele huis stofzuigen etc) dan mag ik een vakje inkleuren of een sticker plakken. Aan het eind van de maand krijg ik 1 euro per sticker, die gaat in mijn leuke dingen potje.

Die lijst is niet om voor altijd te doen, maar om gewoontes in te slijten. Ik ben zo chaotisch, dit werkt. En ik ben ook wel zo'n streber die het hele veld wil volhebben met stickers :') . Win-win
Nu na 2 maanden merk ik dat het werkt wat betreft de gewoontes. Als ik niet mijn stuk fruit heb gehad, dan ga ik er naar opzoek bijvoorbeeld.

Het is hartstikke basisschool, maar het helpt voor mij. En dan zal het me aan mijn reet roesten wat anderen er van vinden. Mijn brein werkt gewoon anders. Volgende maand kijken of het ook zonder stickervel lukt.
Laatst bijgewerkt door assie op Vandaag, 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:17

Duhelo schreef:
Popstra schreef:
Je hebt een schop onder je kont
Nodig!
Ik vind je gewoonweg een erg lui mens dat je zo lang op je nest ligt. 9 uur pas op staan is ook laat!

Wow ...

Je weet dat ongeveer de helft van de populatie ochtendmensen zijn en de andere helft avondmensen? Alleen is de wereld gebouwd voor ochtendmensen en niet voor avondmensen.

Adhd'ers zijn trouwens vaak avondmensen, en het lang blijven liggen, uitstellen etc is wel typisch, ik herken mij daar helemaal in.

Iemand lui noemen is gewoon niet netjes. Hoe zijn jouw avonden ingedeeld Popstra? Lig je rond 21 uur al op de bank, of erger, al in bed??? Hoe lui is dat dan niet? Wij avondmensen gaan rustig actief door tot 23-24 uur hoor...

@ts: wat zijn de consequenties als je gewoon in de namiddag naar de gym gaat?

Op zich zijn er geen consequenties, behalve dat ik het niet prettig vind om met iets in mijn maag te sporten. Dus ga ik voor de lunch.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:20

Wekker zetten en gewoon opstaan?

zonnebloem18

Re: Project ochtendmens: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:23

Ik zou beginnen met de laptop op kantoor/eettafel leggen. Werken vanuit bed moet je ook echt niet willen.

Heb je een collega waar je heel goed mee kan? Misschien afspreken op werkdagen om 8.00 ofzo, als stok achter de deur, in te checken via Teams?

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

Discipline

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:26

Ben je jong en heb je (ooit) een kinderwens?
Dan zou ik gewoon genieten van deze periode. Wat maakt het uit? Je werkt fulltime, loopt dagelijks 10 km en daarnaast ook nog sportschool. Je hebt een hond, schoon huis, goede relatie, alles op de rit lijkt me.

Als jij dan rust vindt in het huidige ritme, is daar niets mis mee.

Als je ooit kinderen krijgt, is het vanzelf voorbij.

Heb je geen kinderwens, en wil je dit probleem echt aanpakken, zou ik op zoek gaan naar wat jou écht motiveert 's ochtends. Zoals je zelf zegt: om met je hond in de zomer te lopen, sta je makkelijk om 05u00 op. Zoiets heb je nodig. Een leuk ochtendritueel bijvoorbeeld?

21 dagen volhouden maakt het een gewoonte.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:30

Beemsterkaas schreef:
Dan zou ik gewoon genieten van deze periode. Wat maakt het uit? Je werkt fulltime, loopt dagelijks 10 km en daarnaast ook nog sportschool. Je hebt een hond, schoon huis, goede relatie, alles op de rit lijkt me.

Heb je geen kinderwens, en wil je dit probleem echt aanpakken, zou ik op zoek gaan naar wat jou écht motiveert 's ochtends. Zoals je zelf zegt: om met je hond in de zomer te lopen, sta je makkelijk om 05u00 op. Zoiets heb je nodig. Een leuk ochtendritueel bijvoorbeeld?

Geen kinderwens hier en dus inderdaad op zoek naar datgene dat echt motiveert. Als ik zelf mag kiezen wat ik doe (aka niet moet werken) dan sta ik makkelijk vroeg op, maar de meerwaarde van vroeg opstaan om te werken tegenover lekker blijven liggen en werken mist op dit moment. Heb zelfs grappend nagedacht over weer een eigen paard hier in de buurt op een doe-het-zelf stal zodat ik in de ochtend eruit moet :')

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

Ik zou toch serieus beginnen opstaan en je hond even uit laten ,het is niet dat het dier niet zeurt dat hij ook niet moet...Ik schrik serieus vd tijd dat hij zijn plas moet ophouden...
Dus wat dat betreft ,opstaan en die hond uit laten...en niet alleen dat..van buiten gaan en een frisse neus word je hoofd ook helderder....Je zet eerst een wekker naast je bed en dan 1 verder weg waardoor je uit je bed moet om het kreng uit te zetten...

juval

Re: Project ochtendmens: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:39

je bent van harte welkom om te komen helpen met koeien melken, wij beginnen lekker vroeg (5 uur) }:0

of een ochtendkrant bezorgen? dat zijn wel goede stok achter de deur dingen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:40

haha1995 schreef:
Ik zou toch serieus beginnen opstaan en je hond even uit laten ,het is niet dat het dier niet zeurt dat hij ook niet moet...Ik schrik serieus vd tijd dat hij zijn plas moet ophouden...
Dus wat dat betreft ,opstaan en die hond uit laten...en niet alleen dat..van buiten gaan en een frisse neus word je hoofd ook helderder....Je zet eerst een wekker naast je bed en dan 1 verder weg waardoor je uit je bed moet om het kreng uit te zetten...

De teckel hier moet ik om 11uur ook uit bed tillen en dwingen om naar buiten te gaan als ik hem zijn gang laat gaan. Er zijn honden die ook geen ochtendhonden zijn. Hij gaat rond 22:30 verplicht plassen.

Voor 9:00 probeer ik het niet eens want dan rent hij weer naar binnen. :=

Ik ben er zelf wel vroeg uit maar ga eerst andere dingen doen.

Tzatziki

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:41

Inderdaad een wekker zetten en die een stuk van je bed wegzetten of zelfs in de gang/een andere kamer. Dan moet je er wel uit om hem uit te zetten...

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:43

Nala schreef:
Beemsterkaas schreef:

Geen kinderwens hier en dus inderdaad op zoek naar datgene dat echt motiveert. Als ik zelf mag kiezen wat ik doe (aka niet moet werken) dan sta ik makkelijk vroeg op, maar de meerwaarde van vroeg opstaan om te werken tegenover lekker blijven liggen en werken mist op dit moment. Heb zelfs grappend nagedacht over weer een eigen paard hier in de buurt op een doe-het-zelf stal zodat ik in de ochtend eruit moet :')

Ik zeg: doen! *\o/* geen betere motivatie dan de zorg voor een paard(en). De energie de je hier voor de rest van de dag uithaalt, is heerlijk!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

Een skup onder je kont en gewoon je bed uitkomen :j
Er hoeft geen beloning tegenover te staan. Het is gewoonweg zonde van je dag om die voor de helft in bed te spenderen.
Gooi ook gewoon de gordijnen open vanaf 08:00u 's ochtends. Dat motiveert ook, zeker wanneer de zon schijnt!

Ik hoef mijn bed ook niet uit maar ik ga er standaard samen met manlief om 06:00u uit, en meestal ben ik de eerste :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:46

Hier geen ochtendmens en ik zal het ook nooit worden vrees ik

Ik heb 20 jaar een baan gehad waarbij ik om 8u moest beginnen op locatie en dat bleef een drama. Vroeg naar bed, laat naar bed, smorgens of savonds douchen, maakte niks uit.
Ik ben dus van baan gewisseld waarbij ik nu vooral savonds en snachts werk en incidenteel overdag.
Moet er nog wel een soort van op tijd uit om te ontbijten met onze zoon (dat wil ik zelf ook heel graag) maar 3 van de 4 dagen ga ik als hij naar school vertrekt linea recta mn mand weer in.

Ik voel me er veel beter door, veel minder stress en een beter humeur

Werken vanuit bed zou ik dan weer niet doen, maar als jij je er goed bij voelt wat hebben wij dan te zeggen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Beemsterkaas schreef:

Eens! Of je nu aan je keukentafel of in je bed werkt met de laptop, dat maakt toch eigenlijk geen verschil. Het is niet dat je eigenlijk graag wil gaan joggen en dat nu niet lukt... achter je laptop werken is per definitie een sedentaire activiteit :')

(hier trouwens sinds kort wel die kinderen en ik ben gewoon jaloers, mijn zoontje vindt 5u30 een prrrrrrima opstaantijd :+ )

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

Hoe laat gaat de sportschool open? Mijn sportschool gaat om 07.00u open. Ik heb een periode voor werktijd gesport.

Momenteel heb ik geen baan, maar wanneer ik straks weer ga werken probeer ik dit ook weer.

Of je kunt in de ochtend voor werktijd een lange wandeling maken. Dan schijnt ook heel goed voor je te zijn, de vroege ochtend wandeling.

En al je apparaten, telefoon, laptop gewoon beneden laten en aan de keukentafel de werkdag starten. Mijn dochter blijft ook graag liggen maar zij start tegenwoordig wel buiten haar bed op, wel gewikkeld in een fleecedeken om dat warme en geborgen gevoel te behouden.
Laatst bijgewerkt door Mama3 op Vandaag, 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:59

Mama3 schreef:
Hoe laat gaat de sportschool open? Mijn sportschool gaat om 07.00u open. Ik heb een periode voor werktijd gesport.

Momenteel heb ik geen baan, maar wanneer ik straks weer ga werken probeer ik dit ook weer.

Of je kunt in de ochtend voor werktijd een lange wandeling maken. Dan schijnt ook heel goed voor je te zijn, de vroege ochtend wandeling.

De sportschool gaat helaas pas om 08:30 open, anders was ik inderdaad voor werktijd gaan sporten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:03

Sommige mensen zijn gewoon geen ochtendmensen en als dat voor jou werkt is dat prima toch? Ik begrijp ook niet waarom daar zo'n stigma op moet zitten en het gelijk lui is. Als iemand heel vroeg naar bed gaat dan zeg je toch ook niet dat ze lui zijn.

Blijkbaar voel je je comfortabel met werken in bed en als je daar productief mee bent is dat toch prima. En als je het echt niet meer wil dan komt er vanzelf genoeg motivatie om het niet meer te doen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Het enige wat voor mij werkt is een afspraak inplannen. Dat kan zijn werkgericht (om x tijd op kantoor moeten zijn, bel afspraak, ...) maar dat kan ook kopje koffie doen met een vriendin om 9:30 in het weekend. Ik heb echt iets van externe druk nodig, anders lukt het -echt- niet. En tot het moment van de afspraak haat ik dat ik het gedaan heb, totdat het is of geweest is :+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:07

Dat laatste is het m dus. Ik voel dat ik op het punt kom dat de irritatie van daarna haasten groter wordt. Maar het is een beetje hetzelfde als de kerstlampjes opruimen ieder jaar. Je weet dat je er later spijt van gaat krijgen dat je ze ongeorganiseerd in de doos gooit maar het gemak van het moment is groter en de frustratie een probleem voor later _O-

Voor iedereen die zegt dat ik het niet genoeg wil omdat ik ideeën afwijs: Ik wijs ze niet bij voorbaat af, ik heb ze geprobeerd en het werkte niet. Laptop/telefoon/wekker verder weg helpt niet, ik ga het halen en terug naar bed in. Hond in de ochtend voeren en kippen buiten laten ook niet, het bed roept harder. Er zit geen negatieve consequentie aan terug naar bed in gaan behalve de latere frustratie die op dat moment niet opweegt.

Nirvana, dat dus haha. Met de kanttekening dat ik geen externe afspraken kan maken ivm werk en alle werkafspraken vanuit bed kan doen -O-

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:08

MarlindeRooz schreef:
Ik heb voor mezelf allerhande regels. Daar moet ik mij aan houden zodat ik in m’n routine blijf. Want eenmaal eruit is het hek van de dam. En ja dat kost heel veel energie en moeite.

Dit.

Ik ben ook van nature geen ochtendmens, maar heb intussen een vaste routine opgebouwd die ik nu elke ochtend afwerk, vanaf het moment dat ik opsta rond 8 uur tot 12:30 - lunchtijd.
Daar horen ook boodschappen doen, bibliotheekbezoek, wandelingen, afspraken, social media/emails/Duolingo etc. bij.
Daarna werk ik (thuis) tot ca. 18:00, waarna ik ga koken. Serie kijken, boek lezen, slapen. Rinse, repeat.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:12

Maar net zoals die telefoon dat heb je 2 dagen geprobeerd schrijf je eerder. Dat is bij lange na niet de tijd die een gewoonte nodig heeft om een gewoonte te worden. Dus dan geef je het ook geen echte kans.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Ik ben ook geen ochtendmens. En je ritme veranderen maakt dat niet werkelijk anders. Ik slaap tegen de ochtend op mijn diepst. En in de ochtend heb ik een duidelijk lagere bloeddruk (soms onder 100-80)
Tijdig gaan slapen helpt zeker, maar ik sta niet fluitend naast mijn bed. Een ochtendmens is niet beter, maar anders.