Hondengedragskundige Drenthe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 11:53

Misschien kan Jessica Sanders uit Eext je helpen?

haha1995

Re: Hondengedragskundige Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 12:03

https://hondveilignederland.nl/ stuur hun eens een emailtje, ik weet dat ze in het noorden ook trainingen of trainers hebben zitten....En zou een speurcurses ook niet leuk voor je hond zijn dan maak je hem mentaal moe ,of jachttraining?...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 12:09

Je zegt nu dat het gebeurt is na een val in de sloot? Als mijn hond na een ongelukje ineens een gedrag omslag zou maken zou ik eerder denken aan pijn of een flinke knauw in het (zelf)vertrouwen dan aan ineens verveling. Weet je zeker dat hij er fysiek niets aan over heeft gehouden?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 12:12

Mijn mechelaar moest altijd iets in de bek hebben bij spanning. Opgelost door haar voor elke wandeling een speeltje/knuffel te laten kiezen. Ik kon relaxed wandelen met haar en zij had veel minder stress met passeren van andere dieren (paar keer aangevallen door andere honden)

Afbeelding

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 12:16

liedje89 schreef:
Je zegt nu dat het gebeurt is na een val in de sloot? Als mijn hond na een ongelukje ineens een gedrag omslag zou maken zou ik eerder denken aan pijn of een flinke knauw in het (zelf)vertrouwen dan aan ineens verveling. Weet je zeker dat hij er fysiek niets aan over heeft gehouden?

Meer dan een gekneusd ego heeft hij er niet aan overgehouden.

We zijn vorige week nog bij de DA geweest.

Hij had het weekend ervoor door de branding van de plas gelopen en dacht dat hij deze sloot ook in kon.
Niet wetende dat dat een stukje dieper was.
Toen ik hem eruit had en richting huis liep heeft hij voor het eerst sinds lange tijd in de riem gehangen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 12:27

daantjuhhh schreef:
BarbaLala schreef:
Zo te lezen geef je te weinig leiderschap. Negeren is nooit een goed idee, dat creërt enkel frustratie en meer onduidelijkheid. Je hond heeft baad bij sturing en weten waar hij aan toe is.

Jacco is fantastisch en komt op locatie.
https://hondengedragsdeskundige-jacco.nl/

Ik heb het natuurlijk niet genegeerd.
Maar mijn aanpak is duidelijk verkeerd.
Mijn aanpak maakte het alleen maar erger.

Ik vind het ook belachelijk.
Ik kan een hengst van 600 kilo wel begeleiden, maar een hond van 28 kilo niet.

Maar ergens doe ik iets verkeerd.
Ik heb duidelijk kundige hulp nodig.

Haha ja mooi is dat :+

Als het na de val in de sloot is begonnen weer klinkt het wel heel erg als een uiting van spanning. Toen is zijn emmertje dan overgelopen en zoekt hij naar manieren om van zijn spanning af te komen.

https://www.vanmaanenloca.nl/hond-bijt-in-de-riem/amp/

Als mijn hypothese klopt, dan laat je hond voordat ie in de riem hapt al signalen van stress zien: https://hondenlot.nl/gedragstherapie/stresssignalen (het lijstje onder de video)

En dat eerste signaal is dan het moment waar jouw training moet starten. Bij het in de riem happen, heb je zijn signalen dan dus al gemist.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 31-03-26 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 12:31

Michellette schreef:
Marion Venema, De Wijk.

Ik wil haar ook aanraden! :j

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 13:00

Wat ik hierboven dus probeer te zeggen, is dat het in de riem bijten niet jullie echte probleem is, maar dat dat het gevolg is van jullie daadwerkelijke probleem: het ontstaan van spanning tijdens het wandelen (en het missen van de eerste signalen waarin je hond dat laat zien).

Maar, dit is natuurlijk wel gezegd zonder jou en de hond gezien te hebben uiteraard dus even een disclaimer :Y)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 13:04

Ik denk dat je daar iets erg belangrijks hebt gezegd: het is begonnen nadat hij in de sloot is beland. En, je hond is erg slim zeg je.
Ik denk dat hij stress heeft, uit angst/onzekerheid? Dat hij het wandelen nu even erg spannend vindt omdat hij een schrik heeft gepakt. Ik zou hem zeker niet straffen voor zijn gedrag. Ik ben geen gedragskundige dus wat ik zeg, is iets wat ikzelf zou proberen. Ik zou proberen spelend buiten te gaan, met een flostouw/speeltje, en het erg kort houden, dan weer naar binnen. Ik zou ook mijn DA raadplegen hoe zij/hij er tegenover staat om even (1, 2 keer?) medicatie te geven wat ondersteunt bij angst. Zeker niets wat lam legt want dat werkt averechts!, maar iets wat het stramien doorbreekt zodat je de situatie weer kan ombuigen. En allicht helpt de stabiele logeerhond jullie ook .

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 13:22

Voor onze soms overprikkelde herder hebben we een bal aan zijn lijn geknoopt en zodra hij druk gaat doen en in de lijn gaat bijten, buigen we het om naar de bal pakken, daar mag hij dan zoveel aan trekken en doen als hij wil en wordt dan ook beloond. Vaak is dan na een paar meter weer klaar, of soms begint het halverwege de wandeling nog eens. T scheelt vooral voor de lijn!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 14:29

Ladyson schreef:
Wat ik hierboven dus probeer te zeggen, is dat het in de riem bijten niet jullie echte probleem is, maar dat dat het gevolg is van jullie daadwerkelijke probleem: het ontstaan van spanning tijdens het wandelen (en het missen van de eerste signalen waarin je hond dat laat zien).

Maar, dit is natuurlijk wel gezegd zonder jou en de hond gezien te hebben uiteraard dus even een disclaimer :Y)

Nee dat klopt.
Dat denk ik ook.

Maar ik zie het signaal dus niet.
We wandelen lekker en ineens (voor mij dan) slaat hij om.
Ik zie wel een verandering, maar dat gaat zo snel om van lekker snuffelen naar happen dat ik geen tijd heb om ook maar een poging te doen om het om te buigen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 15:05

Ladyson schreef:

Ik vind dat heel goed gezien en verwoord van jou.

Soms is een stap even terug doen juist gewenst ipv alleen maar meer doen juist naar minder en eerst weer vertrouwen opbouwen buiten.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 15:39

Ladyson schreef:

Jep dat denk ik ook. Het is alleen soms voor een baas heel lastig te zien wat de trigger is.

Ik heb 2 honden die altijd met hun riem in hun bek lopen. Zij vinden dat gewoon super fijn. Ik maak er maar geen punt van :) Mijn andere 2 hondjes lopen met een bal. Zij ervaren veel stress van spelende en rennende kinderen en kunnen die stress kwijt op hun bal.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 15:45

Ja ik zou er geen probleem mee hebben als hij in de riem hapt en dan mee loopt. Maar hij gaat trekken.

Ik weet wat het probleem is.
Ik weet ook dat ik het fout doe.
Ik weet ook hoe ik het moet doen.
Maar ik zie het omslagpunt niet.

Net een rondje gedaan en met speeltje in zijn bek gaat het goed.
Hij vergat m zelfs ff een keer en liep ontspannen verder.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 17:19

Michellette schreef:
Marion Venema, De Wijk.

Met Marion heb ik ook hele goede ervaringen. :j
Aanrader.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 23:10

daantjuhhh schreef:
Ja ik zou er geen probleem mee hebben als hij in de riem hapt en dan mee loopt. Maar hij gaat trekken.

Ik weet wat het probleem is.
Ik weet ook dat ik het fout doe.
Ik weet ook hoe ik het moet doen.
Maar ik zie het omslagpunt niet.

Net een rondje gedaan en met speeltje in zijn bek gaat het goed.
Hij vergat m zelfs ff een keer en liep ontspannen verder.

Zoals ik al zei dus, herconditioneren of gewoon het negatieve kanaliseren naar iets wat geen kwaad kan. Niet alles hoeft aangepakt of gecorrigeerd te worden. Ombuigen, afvloeien of kanaliseren is soms ruim voldoende.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:34

Helaas herken ik dit gedrag wel bij mijn Cardigan corgi als pup en puber. Toch is er een “trigger” waardoor ze het gaan doen. Bij mij was dat als ik tijdens een wandeling omkeerde en precies dezelfde weg terug wilde nemen. Blaffen, springen naar de riem en wilde zoomies werden er dan spontaan “unlocked.” Alsof je een soort archievement had bereikt :') Dit kreeg ze ook enkel als ze warm gelopen was. Korte rondjes geen probleem (maar ja dat waren ook rondjes en niet dezelfde weg terug :Y) )

Ik denk doordat ze werklijnen ergens (ver weg o.id) in haar bloed heeft, waardoor ze denkt dat we niet twee keer hetzelfde stuk mogen lopen (anders hebben de koeien geen vers gras).

Hoe ik het uiteindelijk heb opgelost is door een poepzakje per ongeluk te laten vallen. Dit gebeurde een keer toen ze zo wild was en toen was ze er gelijk “uit.” Ik weet niet of dit een verantwoorde tip is, maar het is iig veilig en daarna pak ik het zakje gewoon weer op zodat het nog gebruikt kan worden. Ineens een focus op wat anders dat er gebeurd dat helpt bij mij! Ik gaf er ook geen aandacht aan en negeerde het. Ondertussen bleven we dan wel gewoon mijn richting oplopen. Het deed mij altijd denken als ze zo deed aan een “onwillig kind” en ik wil al helemaal geen kinderen :')

Ze heeft het nu nog steeds dat ze het niet leuk vindt, als we dezelfde weg terug ergens lopen, maar krijg nu enkel een verontwaardigde blaf van haar. Ze heeft gelukkig al 2/ 3 jaar niet meer in de riem gehangen. Dus heb nu een mooie leren riem voor haar, maar weet hoe je je voelt!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:46

Op dit moment gaat het met speeltouw goed.
Ik probeer ontzettend op lichaamstaal te letten.
Wat verandert er….

Ik zie dat hij op een bepaald punt sneller gaat lopen.
Ik denk dat dat het moment is. Ook liep hij een keer achter mij en drukte zijn neus tegen mijn been.

Dat zouden punten kunnen zijn.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

daantjuhhh schreef:
Op dit moment gaat het met speeltouw goed.
Ik probeer ontzettend op lichaamstaal te letten.
Wat verandert er….

Ik zie dat hij op een bepaald punt sneller gaat lopen.
Ik denk dat dat het moment is. Ook liep hij een keer achter mij en drukte zijn neus tegen mijn been.

Dat zouden punten kunnen zijn.

Ik ken geen gedragskundige in Drenthe, dus daar kan ik weinig aan toevoegen. Ik heb echter wel een hond die dit ook doet - lijn in de bek (en dan vooral de lijn van mijn andere hond) en heel hard gaan trekken / sleuren, en als dat geen optie is grijpt ze zijn tuigje / halsband / oor / poot en gaat daar aan trekken. Speeltjes etc werken over het algemeen maar heel even, want zijn lijn is toch leuker.
Bij haar is de directe trigger een andere hond of een kat. Maar het is niet altijd dat ze dan dit doet. Het is wat er allemaal voor is gebeurd dat maakt of het een trigger is of niet.
Heeft ze te weinig gedaan dan kan het een trigger zijn.
Heeft ze te veel prikkels gehad al die dag (en wandelen geeft haar soms teveel prikkels, afhankelijk van wat er op de wandeling gebeurd is, en die komen er dan bij een volgende wandeling uit).
Heeft ze net een hoge jachtinstinct prikkel gehad (van hert / konijn / fazant) en ziet ze kort daarna een kat kan het een prikkel zijn. Een sterk geurspoor van prooi triggered bij haar ander gedrag die haar een soort halve kangeroo maakt met hoeveel ze op haar achterpoten omhoog springt.
En zo zijn er meer situaties.

Het kan dus zijn dat de punten die je gisteren opmerkte vandaag er niet zijn (of anders zijn), omdat de weg naar dat moment toe verschilt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:28

Zijn jachtinstinct is enorm.
Dat weet ik wel zeker.

Als pup wilde hij zelfs op auto’s en fietsers jagen.
Dat is gelukkig wel over. Wel wil hij nog weleens focussen op Fatbikes.

Het is een onzekere hond.
Moet niks hebben van vreemden.

Ik. Denk dat het een combinatie is van beide.
En ik denk dat veel dingen een aanleiding kunnen zijn.
Maar ik wil ze graag leren herkennen en weten wat ik dan moet doen.

Net kwamen we een loslopende hond tegen. Die kwam helemaal onze richting niet op.
Maar hij werd direct onzeker.
Terwijl hij normaal graag speelt met elke hond.

Maar ik zag gelijk dat hij harder begon te lopen. We waren bijna thuis en hij wil dan een streep naar huis toe.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:16

Net een vrij ontspannen wandeling achter de rug.
Afbeelding
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Wil even zeggen dat jij doet wat menig honden eigenaar zou moeten doen.
Goed opletten, signalen proberen te lezen en op een gegeven moment tot een conclusie komen dat je het (nog) niet alleen kan en hulp wil.
Dat inzicht is al iets wat veel mensen missen.
En ik denk dat je het in de tussen tijd super goed op lost door een alternatief te bieden wat hij vast kan houden.
Kan je helaas niemand aanraden in jouw omgeving.
Maar heb je inmiddels al iemand op het oog om te benaderen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:55

Hoe oud is Guus nu eigenlijk?

Aries_31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

Hondencentrum Whizzdogs in Vries

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:31

c_alsemgeest schreef:
Wil even zeggen dat jij doet wat menig honden eigenaar zou moeten doen.
Goed opletten, signalen proberen te lezen en op een gegeven moment tot een conclusie komen dat je het (nog) niet alleen kan en hulp wil.
Dat inzicht is al iets wat veel mensen missen.
En ik denk dat je het in de tussen tijd super goed op lost door een alternatief te bieden wat hij vast kan houden.
Kan je helaas niemand aanraden in jouw omgeving.
Maar heb je inmiddels al iemand op het oog om te benaderen?

Dank je.
Ik ben echt heel gek met mijn hond en wil heel graag weer lekker ontspannen kunnen wandelen.

Ik heb zojuist Marion Venema een bericht gedaan.

Het rondje van net was wat minder.
Het begon goed maar sloeg om.
Hij verloor zijn interesse in het touw en begon weer te happen in de riem.
Ik kreeg het ook niet voor elkaar om het speeltje interessanter te krijgen dan de riem.

Maar ik kon met af en toe een beetje getrek aan de riem door Gijs wel doorlopen.

Gijs wordt 13 april 8 maanden