Buren overlast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Buren overlast

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:03

Dit lijkt me niet iets voor de politie maar voor handhaving van de gemeente. Vaak staat ook in de plaatselijke verordening dat huisdieren geen overlast mogen bezorgen. Check de APV en sein de gemeente in.
De buurvrouw is niet van plan om dit op te lossen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

daantjuhhh schreef:
Honden blaffen, ja dat klopt.

Maar aanslaan omdat er wat is of de hele dag door blaffen is wel een enorm verschil.
Ik zou daar ook niet van gediend zijn hoor.

Praten heb je geprobeerd, dus nu zou ik naar de wijkagent gaan.

Maar wat is 'als er wat is'. Hier ook een keffer die bij bij elke muis die door de poort loopt aanslaat en daar even in blijft hangen. Enorm irritant. Gelukkig zijn 'mijn mensen nog beetje voor reden vatbaar toen ik naar ze toe ben gegaan odmst ik wederom om 1 uur snachts wakker schrok... ze laten m nu iig niet meer na 00:00 in de tuin B-)

Jij hebt de stap 'in gesprek gaan' al geprobeerd. Dan zou ik idd kijken of het via de wijk agent kan. Logboek aan leggen. En documenteren met filmpjes.

De hond zelf in huis nemen vind ik wel echt een mega stap en in de meeste gevallen absoluut geen optie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:11

BarbaLala schreef:
Ik zou hier heullll snel klaar mee zijn. Gewoon de politie bellen, elke keer opnieuw.

Die doen daar niks mee, die verwijzen je door.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

KimD schreef:
BarbaLala schreef:
Ik zou hier heullll snel klaar mee zijn. Gewoon de politie bellen, elke keer opnieuw.

Die doen daar niks mee, die verwijzen je door.

Ik heb een andere ervaring, verschilt ook per gemeente wellicht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

KimD schreef:
Sowieso gaan monitoren en documenteren, zonder dat kun je niks. Als je de mogelijkheid hebt om in de achtertuin een camera op te hangen dan zeker doen, zodat je kunt opnemen en opslaan hoevaak en hoelang het voorkomt. Als je het een paar weken doet kun je het melden met alle bewijs, zeker als je het al meermaals bij de buurvrouw hebt aangegeven.

Zijn er meer mensen die er overlast van ervaren? Een gecombineerde melding maakt meer indruk dan een enkele.

anjali schreef:
Ik ben dol op honden maar kan ook niet tegen voortdurend geblaf. Dat is zeker extreem vervelend. Hij doet het als de buurvrouw niet thuis is? Tja dan hoort zij het zelf niet natuurlijk. Ik heb hier een boek van Cesar Millan over "de leider van het roedel" en die raadt toch in erge gevallen een antiblaf-band aan. Ik weet wel dat velen daartegen zijn maar volgens hem kan het de laatste oplossing zijn als de hond anders weg zou moeten.

In een ander topic geef je aan dat je waarschijnlijk herdacht wordt als dol op dieren, en dan benoem je hier Cesar Milan & een blafband. := Cesar Milan is inmiddels al een hele tijd niet meer relevant vanwege zijn zeer dieronvriendelijke aanpak.

Met een blafband los je het probleem niet op, de hond wordt alleen nog ongelukkiger. De buurvrouw en wat ze met de hond doet is het probleem.

Cesar Milan werkte met\voor honden die zo lastig zijn dat ze zonder zijn aanpak "weg"zouden moeten. Hij was vaak de laatst mogelijke redding voor die honden. Ik vind een strenge aanpak met eventuele hulpmiddelen hondvriendelijker dan het verwijderen van de hond- trouwens in een asiel zijn de honden niet alleen maar daar wordt meestal aan een stuk door geblaft!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:29

anjali schreef:
KimD schreef:
Sowieso gaan monitoren en documenteren, zonder dat kun je niks. Als je de mogelijkheid hebt om in de achtertuin een camera op te hangen dan zeker doen, zodat je kunt opnemen en opslaan hoevaak en hoelang het voorkomt. Als je het een paar weken doet kun je het melden met alle bewijs, zeker als je het al meermaals bij de buurvrouw hebt aangegeven.

Zijn er meer mensen die er overlast van ervaren? Een gecombineerde melding maakt meer indruk dan een enkele.

In een ander topic geef je aan dat je waarschijnlijk herdacht wordt als dol op dieren, en dan benoem je hier Cesar Milan & een blafband. := Cesar Milan is inmiddels al een hele tijd niet meer relevant vanwege zijn zeer dieronvriendelijke aanpak.

Met een blafband los je het probleem niet op, de hond wordt alleen nog ongelukkiger. De buurvrouw en wat ze met de hond doet is het probleem.

Cesar Milan werkte met\voor honden die zo lastig zijn dat ze zonder zijn aanpak "weg"zouden moeten. Hij was vaak de laatst mogelijke redding voor die honden. Ik vind een strenge aanpak met eventuele hulpmiddelen hondvriendelijker dan het verwijderen van de hond- trouwens in een asiel zijn de honden niet alleen maar daar wordt meestal aan een stuk door geblaft!

Sorry, maar dat is echt onzin. Dat is zijn verdienmodel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:35

Oh zulke buren heb ik ook, alleen slaan die honden dan alleen aan als er iets is maar die laten ze ook gerust tot 01:00u s"nachts in de tuin zitten als ze weg zijn. Zwaar irritant! Die willen dat ook maar niet begrijpen dat het overlast geeft. Als het de hele dag zou zijn dan wordt je echt knettergek.

Ik zou ook een logboek maken met geluidsfragmenten, hoe je het hoort in huis en in de tuin als de hond binnen en buiten is en dan denk ik de politie bellen voor geluidsoverlast.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:38

Je geeft aan dat je een oppashond hebt.

Wellicht kun je de buurvrouw vragen om de hond op te halen als ie blaft. Ik gok dat hij niet blaft als hij bij mensen is?

En anders de hardere aanpak. En aangeven dat je extreme overlast ervaart door haar hond en haar gebrek aan handelen hierop. En een ultimatum stellen wanneer het afgelopen moet zijn. Mijn ervaring is dat het helpt om heel duidelijk te zijn en het bij jou te houden. Dus aangeven dat jullie snachts wakker liggen en je woonplezier weg is doordat die hond zoveel blaft. Haar aanspreken op hoe zij met haar hond omgaat zou ik niet doen. Dan krijg je vaak meteen een conflict.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:39

Ik heb een buurman die regelmatig overlast gaf met muziek , handelen van bepaalde middelen en hard geschreeuw van mensen die op bezoek waren. Met name in het begin ging dat van kwaad tot erger.

Ik heb midden in de nacht aangebeld en al die lui aangesproken. Dit heb ik gewoon een flink aantal keer herhaald. Na een paar keer was de boodschap duidelijk. Nu met onderlinge afspraken het op kunnen lossen. Ik heb er vrijwel nooit meer last van.

Gewoon proberen te blijven praten. Ik bleef altijd vriendelijk en kalm en maakte ook contact zodat hij ook het idee had dat het verder wel goed zat.

Probeer dus op een rustige maar duidelijke manier contact te maken.

Er zullen nu alleen wel andere mensen zijn die deze overlast ervaren omdat de hele bende hier niet meer komt. Voordeel is wel dat ik in een huurwoning zit. Maar de woningbouw doet niks. Dus dan is het toch zelf oplossen.

Uiteindelijk zou je in het ergste geval via een rechter wel wat kunnen, maar dan is het contact wel zo goed als weg en een hoop kosten.

Ik zou zeggen ga eens langs en bespreek het probleem. En zodra je overlast hebt ervaren gelijk weer heen. Haar schuldgevoel en eenzame hond is niet jou probleem. Als je elke dag heen gaat zal ze daar Uiteindelijk ook wel zat van zijn en het probleem aan gaan pakken.

Ook eens met bovenstaande niet uitleggen waarom haar hond blaft. Hou het bij je zelf en je eigen gevoel en wat dat met je doet. Iemand de les lezen kan meer weerstand en minder meewerken creëren.
Laatst bijgewerkt door Zebrastreep op Vandaag, 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:41

Degenen die tegen Cesar Milan, tegen anti-blafbanden, tegen maatregelen zijn: Hoe zouden jullie dit probleem dan willen oplossen anders dan het afpakken van de hond? Wat voor de hond zeker niet goed zou zijn want waar blijft hij dan?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:42

Misschien de buurvrouw helpen hiermee? idd mits je dit zelf niet erg vind eventueel oppassen op de hond.
Weet je de reden waarom hij aanslaat? kan hij teveel zien bewegen? dan zou eventueel wat voor de ramen doen dat hij het niet meer ziet een oplossing kunnen zijn. Reageert hij op geluid? of is het echt verlatingsangst en blijft het continue als een monotoon geluid door gaan.

Proberen om samen tot een oplossing te komen? Of toch verzoeken aan buurvrouw plaats een camera zodat ze zelf kan zien wat de hond doet als ze er niet is? En ja, de buurvrouw moet zorgen dat de hond stiller gaat worden, maar soms is het gewoon niet zo eenvoudig om dingen op te lossen als iedereen maar denkt. Dan is het wel fijn als mensen mee willen denken en helpen.

Eerlijk is eerlijk, we hebben zelf honden en ik heb er een gruwelijke hekel aan als ze lopen te tetteren als ik ze mee naar buiten heb.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

Bij mijn buren speelde dit ook. Een van de 2 honden was de hele dag aan het huilen en blaffen. Ik heb het toen met de buur besproken vanuit zorg voor de hond die heel erg veel stress had. Uiteindelijk heeft hij de reu chemisch laten castreren en binnen een paar weken was er rust. Nu blaft en huilt hij nog wel eens, maar dan is er ook een aanleiding zoals bijv sirenes, iemand die aanbelt. Dat is allemaal prima en valt onder normaal gedrag wat mij betreft. Er zat hier dus echt een gedragsmatige component in.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:49

anjali schreef:
Degenen die tegen Cesar Milan, tegen anti-blafbanden, tegen maatregelen zijn: Hoe zouden jullie dit probleem dan willen oplossen anders dan het afpakken van de hond? Wat voor de hond zeker niet goed zou zijn want waar blijft hij dan?

De hond wordt nu gewoon verwaarloosd vind ik. Een hond hoort niet uren alleen te zitten zonder mensen of soortgenoten. M.i. zou de buurvrouw de hond weg moeten doen en vissen nemen. Of anders een oppas of hondenuitlaatservice zoeken.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:50

anjali schreef:

Onze kennissen met zo'n hond hebben thuisgewerkt tot hij wél rustig een poosje alleen kon blijven en als ze lang weggaan gaat de hond naar een oppas of de dagopvang.
Als dat hier allemaal niet kan moet die hond van TS haar buren dus inderdaad weg, naar iemand die altijd thuis is / de hond mee naar kantoor kan nemen / meerdere honden heeft / niet in een rijtjeshuis woont. Dat is dan beter voor de hond.

Want weg is niet meteen naar een asiel of dood hè. := Weg kan ook naar een beter thuis zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Gelukkig is de discussie Cesar Milan cq blafband een zinloze. Die dingen zijn verboden in Nederland. Klaar. Is geen oplossing. Sowieso niet, maar een illegale oplossing is dat al helemaal niet.

Ik woon achteraf, met buren op 100 meter afstand. Mijn jonge hond blaft 's morgens naar de paarden als ik ze buiten zet. Dat is 5 minuten, niet echt hinderlijk want geen buren vlakbij, maar daar wordt ikzelf al gek van, dus meneer wordt 's morgens gewoon terug in huis gebonjourd voordat ik de paarden doe.

De buren (op 100 meter afstand dus) hebben een tijdje een hond gehad 'voor de kinderen' maar dat arme beest mocht niet in huis ("want dat is vies") Die blafte dus ook de godganse dag als de kinderen niet buiten waren. Gelukkig keken de kinderen er na een tijdje niet meer naar om, dus is het dier naar het asiel gebracht of zo want opeens was-ie weg. Zo sneu als mensen een dier nemen maar er niet goed voor zorgen.

Ik zou echt niet alleen praten over overlast, maar ook dat je het gevoel hebt dat het dier zich eenzaam voelt, een roedel mist, etc. Vriendelijk uitleggen - de buren moeten die hond toch ook leuk vinden en ervan houden zou je denken? (tenzij het van die buren zoals de mijne zijn, dus :) )

En wat dan wel een werkende oplossing is? Hond leren alleen te zijn, uitlaatdienst voor de hond, zelf wat minder vaak de hort op / de hond meenemen als je weggaat. Zat oplossing zonder geweld of zonder de hond meteen te herplaatsen. Je moet er alleen wel in willen investeren.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op Vandaag, 08:57, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

anjali schreef:

Daar is niet over te oordelen, daarvoor hebben we echt te weinig informatie. Maar met de informatie tot mijn beschikking vermoed ik vooral verveling. De hond is veel en lang alleen, nota bene ook zonder soortgenoot. Niet alleen overdag, maar ook nog hele avonden. Het klinkt niet alsof deze hond voor en na afwezigheid van zijn/haar baas niet de uitdaging krijgt waarnaar de hond op zoek is. De hond is niet voldaan en staat bol van de energie. Energie kan zich in vele vormen uiten, deze hond snakt naar aandacht en uitdaging. Daarom zijn de triggers bij de buren ook écht triggers, de hond wil er onderdeel van zijn, betrokken worden bij de situatie. Maar een constant blaffende hond is ook ontzettend ergerlijk.

Een hond is een roedeldier, bij konijnen en dergelijke maken we ons tegenwoordig hard voor het houden van meerdere konijnen en het sociaal wenselijk te maken. Bij honden is daar wel al verbetering in maar zeker niet de standaard.

Deze persoon wilde gewoon een hond voor de heb waarschijnlijk, maar past eigenlijk niet in de levensstijl.

anjali schreef:

Dit is wel echt heel naïef gedacht, en niet alle honden moet je willen redden. CM werkt vooral met het onderdrukken van gedrag, niet het veranderen van gedrag. Hij werkt met de methode dat het gedrag vertonen gerelateerd is aan pijn en correctie. Hij maakt(e) vooral tikkende tijdbommen ipv oplossingen voor de lange termijn.

In de meeste asielen is de stress enorm hoog wat zich uit in het blaffen, je hoort dit ook aan de soort blaf. Hoog ritme, gestrekte stembanden, dus stress. Als één hond blaft en het stresssignaal afgeeft dan volgen meestal meer honden, dat werkt overal zo. Als je deze honden in een stabiele omgeving zet zullen ze dit gedrag veel minder tot niet vertonen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:07

Volgens mijn vriendin die in het hondenwereldje zit worden er zelfs met (illegale) operaties stembanden van honden doorgesneden zodat ze niet meer kunnen blaffen.Nee zij doet dat niet! Overigens heeft hierboven iemand het erover dat een hond gecastreerd werd en toen niet meer zo veel blafte. Als ik een hond zou zijn dan zou ik toch veel liever een antiblafband krijgen - dat kan ook tijdelijk zijn tot het gedrag is afgeleerd. Die banden zijn trouwens gewoon te koop hoor, het overmatige blaffen is in ons zeer dicht bevolkte land een heel groot probleem wat het draagvlak voor honden ook steeds kleiner maakt. En veelblaffers vinden veel moeilijker een nieuw tehuis als ze ergens weg moeten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:09

Ik lees dat jij dus wel thuis bent. En dat je ervaring hebt met oppashonden.
Is het een idee dat de hond overdag bij jullie thuis is? Dan heb jij geen last meer van overlast, hoeft de hond niet alleen thuis te zitten en schaadt de relatie met je buurvrouw niet.

Verder: Hoe ziet de relatie met je buurvrouw eruit? Doen jullie wel eens iets voor elkaar? Drink je wel eens een kop koffie? Het is heel lastig om moeilijke zaken aan te kaarten als er niet een stukje fundering ligt dat 'iets kan hebben'. Zodra je 144 of de politie gaat betrekken kun je die goede relatie wel vergeten denk ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:12

Ik lees dat alleen de schok anti blafband verboden is, Er zijn nog wel andere anti blaf banden verkrijgbaar

Ik ben benieuwd wat de buurvrouw gaat doen, ik zou er ook gek van worden. Ik vind het al irritant als de hond van de buren aanslaat na 22.00 uur, ook al is het maar 10 minuten. Maar goed, dit zijn dan ook appartementen (en ik vind dat misschien sowieso wel niet geschikt voor honden, maar dat ben ik (ligt een beetje aan de hond en hoe vaak ze eruit gaan, maar toch)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Cesar Milan, wel/ niet blafband is iets wat de buurvrouw uit moet gaan zoeken.
In die zin ook niet nuttig voor de discussie hier.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:18

anjali schreef:
Volgens mijn vriendin die in het hondenwereldje zit worden er zelfs met (illegale) operaties stembanden van honden doorgesneden zodat ze niet meer kunnen blaffen.Nee zij doet dat niet! Overigens heeft hierboven iemand het erover dat een hond gecastreerd werd en toen niet meer zo veel blafte. Als ik een hond zou zijn dan zou ik toch veel liever een antiblafband krijgen - dat kan ook tijdelijk zijn tot het gedrag is afgeleerd. Die banden zijn trouwens gewoon te koop hoor, het overmatige blaffen is in ons zeer dicht bevolkte land een heel groot probleem wat het draagvlak voor honden ook steeds kleiner maakt. En veelblaffers vinden veel moeilijker een nieuw tehuis als ze ergens weg moeten.

Met alle wil van de wereld kan ik niet begrijpen dat jij jezelf een dierenvriend /liefhebber noemt maar blijft doorgaan over een blafband bij deze hond. Het moet toch nu wel duidelijk zijn dat het blaffen een symptoom is niet het onderliggende probleem... Het blaffen dient niet te worden afgeleerd, deze hond moet voorzien worden in zijn behoefte.

Deze hond is nu een zoals jij noemt 'veelblaffer' maar ik durf er geld op in te zetten dat dit vele blaffen snel weg zou zijn in een andere situatie waarin de hond geboden wordt wat hij nodig heeft.

Castratie om het blaffen te verminderen is overigens echt banketstaaf, van alle redenen die ik heb gehoord om een reu te castreren spant deze wel de kroon van absurde redenen. Het probleem is niet hormoon gerelateerd. En daarnaast ben jij geen hond, een hond beseft niet dat hij gecastreerd is. Een blafband daarentegen zijn ze zéér bewust van.

Ik ben overigens niet pertinent tegen shockhalsbanden, ik ken zat mensen die ze gebruiken zoals ze bedoeld zijn en dan is het ook allemaal geen probleem, dan is het net zoals een zweep, spoor of scherp bit, een hulpmiddel. Maar dan heb ik het over capabele mensen die ze ook als zodanig gebruiken.

DuoPenotti schreef:
Cesar Milan, wel/ niet blafband is iets wat de buurvrouw uit moet gaan zoeken.
In die zin ook niet nuttig voor de discussie hier.

Nou, als TS dat als oplossing zou voorstellen aan de buurvrouw dan is het wel nuttig. Want stel de buurvrouw voelt zich hiertoe gedwongen tot TS en doet het om die reden dan zou ik me daar als TS toch redelijk rot over voelen als ik dit had voorgesteld maar de hond daar nog meer ongelukkig van zou worden...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Herkenbaar, wij wonen buitenaf aan een drukke N weg, sinds dat de buren een hond hebben is dat voor de hele buurt hoorbaar, dag en nacht. De hond blaft bij alles wat voorbij komt. En dat is nog al wat. In de nacht draagt het geluid erg ver door want dan is er minder verkeer dan overdag. Ze zijn al door de hele buurt aangesproken, meerdere malen, het interesseert ze niets. Resultaat is dat er nu 3 honden lopen, de andere 2 doen nu de 1ste na. Erg gezellig.
Met mensen die zo reageren is het vrij snel klaar want ze willen niets, net als jouw buurvrouw. Heb je al andere mensen gevraagd of zij die overlast ook zo ervaren? De directe buren aan de andere kant zullen het ook vast binnen horen.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op Vandaag, 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

@KimD
Ik zou helemaal geen oplossingen aan gaan dragen. Waarom wel?
De hond geeft overlast, de buurvrouw moet maar gaan verzinnen hoe ze dat gaat veranderen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

DuoPenotti schreef:
@KimD
Ik zou helemaal geen oplossingen aan gaan dragen. Waarom wel?
De hond geeft overlast, de buurvrouw moet maar gaan verzinnen hoe ze dat gaat veranderen.

Nouja, het blijkt uit de OP dat de buurvrouw niet zo handig is in oplossingen, dus ik kan me voorstellen dat TS best zou willen meedenken, het is immers een vervelend probleem. Wij hebben ook zulke buren, niet direct maar één huis daarnaast. Die hond rent als een gek langs het hek op en neer, al blaffend naar onze honden, of komt blaffend naar buiten zodat onze honden ook naar buiten komen. Om gillend gek van te worden.

De buurvrouw weet dit ook wel en wilt graag een tweede hond maar beseft dat dit geen optie is totdat dit probleem onder controle is. Daar heb ik haar toch echt wat oplossingen aangeboden hoe dit aan te pakken of op te lossen want hetgeen wat ze zelf proberen werkt niet.

Het is vooral belangrijk dat TS bewijs heeft van de frequentie en overlast, want zonder dat is het een 'welles, nietes' spelletje.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:41

Buurvrouw gezellig op de koffie uitnodigen zodat ze zelf kan horen en voelen hoeveel overlast har hond geeft?

Ik weet niet wat realistisch of haalbaar is in deze situatie. Wat ontzettend vervelend, een buuf die haar verantwoordelijkheid niet neemt.

Ik denk dat ze het 'honden blaffen nu eenmaal' bedoelt te zeggen 'ik weet niet hoe ik dit op kan lossen'