Wat betekent voor jou open minded zijn...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Open-minded is niet kritiekloos.
Je kunt van oordeel zijn dat iets flauwekul is, door erover nagedacht te hebben of door levenservaring.

(kritiekloos betekent 'blindelings volgend' ongeveer, voor het geval iemand dat woord anders interpreteert).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

mysa schreef:
Je kunt van oordeel zijn dat iets flauwekul is, door erover nagedacht te hebben of door levenservaring.

(kritiekloos betekent 'blindelings volgend' ongeveer, voor het geval iemand dat woord anders interpreteert).

Nee, maar zodra je iemand een kwakzalver gaat noemen, om even dat voorbeeld van alternatieve geneeswijzen te pakken, is het niet meer open-minded.

Of “dom rechts”, wat ook regelmatig voorbij komt.

Dan gaat het niet meer om kritiek, maar om het wegzetten van mensen omdat ze er anders in staan.

Pharootz

Re: Wat betekent voor jou open minded zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:31

Ik denk vooral ideeën en visies die niet overeen komen met die van jou, objectief kunnen bekijken zonder daarin direct je eigen waardeoordeel mee te nemen. Je kunt het dan alsnog met iemand oneens zijn, maar in eerste instantie probeer je wel het verhaal te begrijpen of te snappen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:35

DuoPenotti schreef:
Bieden schreef:
Iemand die jou zo weg zet en bijna aanvalt klinkt zelf als een hokjes denker met wat onaangename trekjes.

Dit was mijn eerste gedachte.

Ik merk juist vaak dat mensen die zichzelf open-minded, sociaal of tolerant noemen, dat vooral zijn bij gelijkdenkenden. Zodra iemand er anders in staat, komen er ineens een hoop verwijten en vooroordelen over hoe iemand zo kan denken.
Best paradoxaal eigenlijk.

Dus gezien je opmerking denk ik dat dit ook zo iemand is. Want open-minded naar jou toe lijkt ze in ieder geval niet.

Ja het zijn dezelfde types die overal "nice" op zeggen en zichzelf heel interessant vinden. Niet weten of ze gay zijn of bi, en o ja veganistisch maar wel stiekum langs de Mac. Maar o wee als ze jou een stukje vlees zien eten dan krijg je een heel betoog over hoe zielig zo'n dier is gehouden.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:39

BeFunny schreef:
DuoPenotti schreef:
[quote="Bieden"
Iemand die jou zo weg zet en bijna aanvalt klinkt zelf als een hokjes denker met wat onaangename trekjes.
[/*quote]
Dit was mijn eerste gedachte.

Ik merk juist vaak dat mensen die zichzelf open-minded, sociaal of tolerant noemen, dat vooral zijn bij gelijkdenkenden. Zodra iemand er anders in staat, komen er ineens een hoop verwijten en vooroordelen over hoe iemand zo kan denken.
Best paradoxaal eigenlijk.

Dus gezien je opmerking denk ik dat dit ook zo iemand is. Want open-minded naar jou toe lijkt ze in ieder geval niet.

Ja het zijn dezelfde types die overal "nice" op zeggen en zichzelf heel interessant vinden. Niet weten of ze gay zijn of bi, en o ja veganistisch maar wel stiekum langs de Mac. Maar o wee als ze jou een stukje vlees zien eten dan krijg je een heel betoog over hoe zielig zo'n dier is gehouden.

Maar dat zou ik niet per se open-minded noemen. Ik denk dat open-minded zijn begint waar je eigen visie eindigt. Het is heel makkelijk om open te zijn met gelijk gestemden. Juist wanneer dat af begint te wijken en je dus daadwerkelijk moeite moet doen om elkaars visie te begrijpen, kom je voor mijn gevoel in aanmerking voor 'open-minded' zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:18

DuoPenotti schreef:
mysa schreef:

Nee, maar zodra je iemand een kwakzalver gaat noemen, om even dat voorbeeld van alternatieve geneeswijzen te pakken, is het niet meer open-minded.

Dan gaat het niet meer om kritiek, maar om het wegzetten van mensen omdat ze er anders in staan.

"Open-minded" ben ik niet want ik laat niet elk gedachtengoed zomaar binnen. Maar wel geinteresseerd in de cultuur en gedachtenwereld van "anderen". Ik lees graag boeken en kijk films geschreven of gemaakt door mensen uit "andere groepen". Uit belangstelling. Overigens vind ik Bokt of liever gezegd een dominante groep Bokkers helemaal niet "open minded" want zoals hierboven ook wordt aangegeven, je kunt hier niets vertellen over zaken die niet in het gedachtengoed van deze groep passen want dan wordt je gelijk neergesabeld. Jammer is dat want het wordt erg eenzijdig zo.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

DuoPenotti schreef:

Toch wel, als je enige medische kennis raadpleegt en wetenschappelijk onderzoek nog nooit heeft uitgewezen dat helderziendheid, homeopathie, ingevingen van mediums en de rest van de 101 alternatieve geneeswijzen, werkzaam zijn - anders dan als placebo - dan ben je er op een gegeven moment wel klaar mee om elk nieuw geval met een open mind tegemoet te treden, dan denk je : weer een dwaallicht dat er zelf in gelooft, of wat in mijn ervaring vaker voorkomt: een charlatan die fijn centjes verdient. Maar van mij mag het als het om het placebo-effect gaat of als iemand zich 'eindelijk gehoord' voelt, want daar schort het inderdaad aan in de reguliere medische tak.

Even zo met rechts, ik heb ze wel in mijn omgeving en ja, ik vind het niet de helderste lichten, van veel dingen hebben ze nog nooit gehoord bijvoorbeeld, dus verbanden leggen is er niet bij, maar ik heb ze nog nooit 'dom' genoemd. Zij mij wel.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:34

Pharootz schreef:
BeFunny schreef:

Maar dat zou ik niet per se open-minded noemen. Ik denk dat open-minded zijn begint waar je eigen visie eindigt. Het is heel makkelijk om open te zijn met gelijk gestemden. Juist wanneer dat af begint te wijken en je dus daadwerkelijk moeite moet doen om elkaars visie te begrijpen, kom je voor mijn gevoel in aanmerking voor 'open-minded' zijn.

Maar dat bedoel ik ook.
Deze types durven uit te spreken, als je zelf een keer zegt "nou laat me lekker van mijn stukje vlees genieten" Dan ben je niet open minded, want je moet in hun bijzijn geen vlees eten. Want ze zijn veganistisch. En dat jij vlees eet maakt je al niet open minded, want je zou moeten proberen om geen vlees te eten en kleding van bepaalde stoffen te dragen, schoon maken enkel met schoonmaakazijn enz. Het feit dat jij niet mee gaat maakt je in hun ogen niet open minded. Terwijl bij mij ze mogen zijn wie ze zijn eten wat ze willen veganistisch of niet maar daar staat wel tegenover dat dat ook andersom zo moet zijn anders moet je erover gaan nadenken wie er nou werkelijk open minded is :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:42

mysa schreef:
DuoPenotti schreef:

Toch wel, als je enige medische kennis raadpleegt en wetenschappelijk onderzoek nog nooit heeft uitgewezen dat helderziendheid, homeopathie, ingevingen van mediums en de rest van de 101 alternatieve geneeswijzen, werkzaam zijn - anders dan als placebo - dan ben je er op een gegeven moment wel klaar mee om elk nieuw geval met een open mind tegemoet te treden, dan denk je : weer een dwaallicht dat er zelf in gelooft, of wat in mijn ervaring vaker voorkomt: een charlatan die fijn centjes verdient. Maar van mij mag het als het om het placebo-effect gaat of als iemand zich 'eindelijk gehoord' voelt, want daar schort het inderdaad aan in de reguliere medische tak.

Even zo met rechts, ik heb ze wel in mijn omgeving en ja, ik vind het niet de helderste lichten, van veel dingen hebben ze nog nooit gehoord bijvoorbeeld, dus verbanden leggen is er niet bij, maar ik heb ze nog nooit 'dom' genoemd. Zij mij wel.

ik zeg toch niet dat je dit niet mag vinden?
Maar open-minded. Nee dat ben je dan niet. Of iig niet meer.
Ik kan me ook niet vinden in de voorbeelden die je schrijft. Heb bij al je voorbeelden een andere kijk erop.
Dan ben ik nog wel zo netjes om te vinden dat jij dat mag denken.
Dus in dit geval open-mined.

Maar op veel vlakken heb ik dat niet, vind die mensen echt niet te volgen.
Maar ik zal mijzelf dat ook niet noemen.
En ben ook niet sociaal.

Ja uiteraard op vele vlakken wel, maar zeker bij veel dingen ook niet.
En dat vind ik gewoon prima.
Ik denk zelfs dat het ook helemaal niet kan.

Maar er zijn wel hele hordes mensen die zich wél open-mindend noemen, sociaal, ruimdenkend, begripvol... Totdat je door vraagt. Dan zijn ze dat toch niet en enkel in hun exclusieve groep mensen waar er geen tegenwoord komt op hun denkwijze.

Ja in die groep gelijk denkenden ben ik ook best al die bovenstaande begrippen :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

mysa schreef:
DuoPenotti schreef:

Dit is precies een voorbeeld van niet-open-mind. Je "bekeert" trouwens niemand door het afkraken van diens mening ,eerder worden die nog fanatieker. En neemt de polarisering steeds meer toe.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:15

Ik denk dat niemand echt open-minded is.

Je hebt gewoon je eigen overtuigingen en dan kun je eigenlijk al niet meer open-minded zijn. Ik sluit me wel aan bij DP, juist de mensen die zeggen dat ze zo open minded zijn, veroordelen anderen om een andere mening.
Dan ben je dus niet open minded.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

@DUO: niet meer dan. Maar als je dat niet-open minded wilt noemen, @Anjali ook trouwens, dan vind ik dat wel heel ver gaan. Ik noem het zelf 'niet-naief' meer. Want dat was ik ooit wel op dat gebied, ik stond overal voor open. En voor wat betreft de politiek: ook links vind ik niet altijd even slim. We zouden er vanaf moeten om mensen in hokjes links-rechts in te delen, maar dat terzijde.

Ik ben niet open-minded over de hele linie nee. Niet als het gaat om dingen die ik al zo vaak voorbij heb zien komen. Wel als het gaat om mensen en dingen waar ik geen verstand van heb/die ik niet ken. Ik heb dan ook een heel diverse vrienden- en kennissen kring. Waar ook (best veel eigenlijk nu ik erover nadenk) mensen tussen zitten die door anderen als 'vreemd' worden aangemerkt. Waar het om gaat is acceptatie. Niet of je eventueel bereid bent mee te gaan in andere standpunten/wereldbeelden/religies etc.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 59 min geleden

Ik ben overal in geinteresseerd maar de belangstelling moet wel van 2 kanten komen. Als ik merk dat het een ruzieachtige welles-nietes-discussie wordt dan haak ik nu af want dat leidt tot niets goeds. Ook op SM zoals Bokt bijv., topics waar ik het helemaal niet mee eens ben daar blijf ik tegenwoordig uit weg. Dat is ook prettiger voor degenen die zich er wel in thuisvoelen. Jammer dat anderen dat vaak niet zo doen ,zodat topics over zaken die mij interesseren meestal geen lang leven beschoren zijn op Bokt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 56 min geleden

Fitzroy schreef:
Ik denk dat niemand echt open-minded is.

Je hebt gewoon je eigen overtuigingen en dan kun je eigenlijk al niet meer open-minded zijn. Ik sluit me wel aan bij DP, juist de mensen die zeggen dat ze zo open minded zijn, veroordelen anderen om een andere mening.
Dan ben je dus niet open minded.

Eens.

Ik noem het gewoon leven en laten leven. Tegenwoordig is daar een term voor.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 52 min geleden

Ik vind mezelf open minded. Totdat je bv stierenvechter bent, jager, of in bont loopt. Nee, dat zijn dingen die in veel landen niet verboden zijn. En toch zal ik je niet accepteren zo.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26 min geleden

Ja, dat is er ook nog. Een diepgewortelde afkeer. En dus een heel negatief oordeel. Omdat het je wezenlijk raakt. En dat mag gewoon. Dan ben je echt niet bekrompen of zo.

Ik heb hetzelfde bij de dingen die jij noemt, en nog wel wat andere dingen ook.