Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Earth schreef:Mijn moeder is 70 en haar partner eind 70, en zij merkt het nu wel heel erg dat hij oud wordt. Hij heeft nergens meer zin in, terwijl mijn moeder nog volop in het leven staat. Maar moet je daar nu de relatie om laten gaan?
moonsparkle schreef:Hier geen ervaring zelf, maar ik zou het zelf wel heel jammer vinden dat de een dan in principe veel eerder met pensioen kan dan de ander. Als je het idee hebt om samen dan te gaan rondreizen oid dan wordt dat denk ik vrij lastig.
Mijn ouders kwamen bij elkaar toen m'n moeder 25 was en m'n vader 45. Slechts twee jaar later was ik al op de wereld gekomen. Inmiddels is mijn moeder 56 en vader 76, maar dat gaat nog hartstikke prima. Ik denk dat het ook erg aan de persoon ligt, maar m'n vader ziet er niet uit als bijna 80 en gedraagt zich ook niet per se als zijn leeftijd. Ik denk dat een relatief jong gezin je ook wat jonger houdt, zeg maar. Ze hebben het heus niet altijd makkelijk gehad (moeder begon te twijfelen over leeftijsverschil tijdens de midlife), maar nu heerst de acceptatie en liefde van het moment.
Earth schreef:Mijn moeder is 70 en haar partner eind 70, en zij merkt het nu wel heel erg dat hij oud wordt. Hij heeft nergens meer zin in, terwijl mijn moeder nog volop in het leven staat. Maar moet je daar nu de relatie om laten gaan?
Lynnepinny schreef:Ikzelf vind het soms wel jammer dat ik een oude vader heb, dat betekent dat ik hem vergeleken met de meeste andere leeftijdsgenoten waarschijnlijk minder lang zal kunnen meemaken. d
_Bonte_ schreef:Mijn schoonmoeder is nu op dat punt . En terecht dat je erover denkt. Want de verhalen van toen in de tijd wanneer hij haar de wereld liet zien. Dat hij haar ook goed verwende en samen uitgingen zijn wel stevig veranderd de laatste jaren
Kleinkinderen , man die oud is .. hij gaat richting de 76 en zij 55. Het zijn allemaal factoren die haar leven beïnvloeden
Ik merk op dat ze niet meer te ver weg wil gaan. Ze is Bang dat hij is iets voor heeft en dat ze niet snel in de buurt is. Hierdoor zijn uitstapjes vaak een overweging en wil ze niet mee voor meer dan x tijd als we wel weg gaan. Wat een enorme hak in de vrijheid is.
Maar ook voor de oppas staat zij er ‘alleen’ voor. Hij maakt wel eten maar kan fysiek niet meer veel door ‘versleten’.
Het gezellig babbelen is over de jaren heen heel wat minder geworden. Dat merken wij ook aan de eet tafel . Maar dat kan ook sterk karakter zijn.
Ze ziet hem nog doodgraag maar de pret momenten ( lijken voor mij als buitenstaander in hun relatie) toch wel sterk te minderen en het zorgen en vooral zorgen maken over de toekomst steken wel de kop op.
Nu speelt de vraag wel op. Wat als. Wat als hij iets meemaakt , wat als hij de trap niet meer op kan. Wat als hij in het ziekenhuis beland….
Dan staat ze er alleen voor. Ze is geen puber meer of jong volwassene die de wereld aan kan maar is ook een vrouw die begint ouder te worden en met die eerste stukjes begint geconfronteerd te worden.
tengeltje11 schreef:En altijd makkelijk gezegd van ‘dat zien we dan wel’, maar ik denk dat, als je met iemand door het leven wil gaan, je daar ook nog veel leuke dingen wil mee doen mee wil leven in de ruime zin van het woord, dus niet als jij op pensioen gaat, je een grote zorg hebt aan je man bv en niets meer kan door die zorg en je dit eeuwig beklaagd…
Waarom altijd bewaren tot later? Later is niet beloofd.
Sheran schreef:Ik zou ook gewoon denken:
-prijs jezelf gelukkig dat er iemand is die van je houdt
- prijs jezelf gelukkig dat het wederzijds is
Als je nu al rekening gaat houden met wat er later eventueel kan gebeuren zoek je wel heel erg naar perfectie. Misschien vind je dat, maar waarschijnlijk niet.
tengeltje11 schreef:En altijd makkelijk gezegd van ‘dat zien we dan wel’, maar ik denk dat, als je met iemand door het leven wil gaan, je daar ook nog veel leuke dingen wil mee doen mee wil leven in de ruime zin van het woord, dus niet als jij op pensioen gaat, je een grote zorg hebt aan je man bv en niets meer kan door die zorg en je dit eeuwig beklaagd…
Ik zeg niet dat het zo is, maar het is goed dat je daar nu aan denkt, want 20j is nu niets, maar bv 90 en 70 maakt wel veel verschil in manier van leven….
Lieser schreef:tengeltje11 schreef:En altijd makkelijk gezegd van ‘dat zien we dan wel’, maar ik denk dat, als je met iemand door het leven wil gaan, je daar ook nog veel leuke dingen wil mee doen mee wil leven in de ruime zin van het woord, dus niet als jij op pensioen gaat, je een grote zorg hebt aan je man bv en niets meer kan door die zorg en je dit eeuwig beklaagd…
Hoezo zou iemand dit eeuwig beklagen? Je hebt dan toch 10, 20, 30 jaar een fijne relatie gehad? Tellen die ineens niet meer mee?
Niemand kan in de toekomst kijken en de jongere partner kan wel eens veel eerder hulpbehoevend worden dan de oudste van het stel.
Sheran schreef:Ik zou ook gewoon denken:
-prijs jezelf gelukkig dat er iemand is die van je houdt
- prijs jezelf gelukkig dat het wederzijds is
Als je nu al rekening gaat houden met wat er later eventueel kan gebeuren zoek je wel heel erg naar perfectie. Misschien vind je dat, maar waarschijnlijk niet.