Betalen jullie weleens iemand zwart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:57

Petpa schreef:
Verander de wereld begin bij jezelf...
Dat spreekwoord geldt voor mij voor iedereen dus ook voor Jan Modaal.
En verschuilen achter grote vissen vind ik 0,0% rechtvaardiging.

Goed voorbeeld doet goed volgen. En daar blijft de overheid nogal eens in gebreke.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:03

tamary schreef:
Petpa schreef:

Goed voorbeeld doet goed volgen. En daar blijft de overheid nogal eens in gebreke.

Dus?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:09

Christiene schreef:
Ik heb wel kennissen die eens een huishoudster ofzo zwart hebben.

Dat van,zon auto dat ze monteur kennen die wat maakt hoor ik ook wel eens. Of een kapper ofzo maar die doet het al niet meer zwart jaren.

Je bent dan toch ook niet verzekerd.
Als je het kwa werk doet.

En zon auto bij een garage zit garantie bij gok ik en die hebben denk een hele voorraad aan spullen of werk instrumenten iemand zwartzal dat vast niet altijd hebben

Als je weet ik het 10 klanten hebt hoe moet je al dat contante geld dat weer weg krijgen.. daar komen ze toch wel een keer achter.

snap die nieuwe regel dan ook wel met niet meer dan 3000 contant bij iets kopen.

Financieel zal het wel schelen zonder btw ect

Zaken zoals huishoudelijke hulp kunnen vallen onder de regeling Dienstverlening aan huis:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis
Degene die de dienst levert moet dan het inkomen zelf opgeven.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:10

Ik opende dit topic uit nieuwsgierigheid of mensen dit echt online gaan vertellen :+

Iets contant betalen betekent niet automatisch dat het zwart is, veel mensen denken dat wel. Het is niet zo moeilijk. Reken jij iets contant af en wordt er gevraagd of je een bonnetje wil of je krijgt de factuur mee, dan is het gewoon wit, de transactie is geregistreerd.

Die wet op contante betalingen boven de 3K vind ik kolder. Contant geld is een wettig betaalmiddel, daar zou geen limiet op mogen zitten alleen maar omdat de overheid zo graag inzage wil in ieders bestedingspatroon.

Pantykous

Re: Betalen jullie weleens iemand zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:16

Ja hoor, wel eens zwart betaald en vroeger ook (deels) zwart betaald gekregen. Dat geld komt gewoon weer terug in de economie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:16

Petpa schreef:
Petpa schreef:
tamary schreef:

Dus?

Wederzijds vertrouwen = beide houden zich aan de wet. Tussen overheid en burger is dat onvoldoende en deels is dat een stuk machtsmisbruik. Een overheid die zichzelf niet aan de wet toetst is niet enkel onbewust incompetent, maar ook bewust nalatig. Burger is hier de kwetsbare partij die consequent de eis krijgt opgelegd om wel te doen wat de overheid na laat en waarbij de overheid bij betrappen foei te horen krijgt waar de burger nog 30 jaar de rekeningen betaald.
Perfectie kan niet, maar de manier waarop dit structureel lijkt te worden en ook door andere burgers eerst de verantwoordelijkheid bij de medeburgers gelegd wordt laat een probleem zien waar beter over nagedacht moet worden.

En ja belasting betalen is belangrijk, voor iedere belastingplichtige. Dus inclusief die sterke schouders.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:28

Pantykous schreef:
Ja hoor, wel eens zwart betaald en vroeger ook (deels) zwart betaald gekregen. Dat geld komt gewoon weer terug in de economie.

Dit.

Het werk wat ik een tijdje zwart heb gedaan doe ik nu volledig wit. Dus is het meer een opstart periode geweest.

En idd het geld komt in de maatschappij. Geld moet rollen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:32

Kidde schreef:
tamary schreef:
Het is aan degene die het ontvangt om het al dan niet op te geven bij de belastingdienst.

Uhh nee hoor, officieel ben je ook strafbaar: https://radar.avrotros.nl/artikel/een-k ... icos-53299

Klopt... dus begrijp eigenlijk de mensen niet die hier op antwoorden :+
Aangezien bokt via google altijd snel boven aan komt :')

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:37

Tja...ik ga hierecht niks over zwart geld zeggen, dat is niet handig.
Maar hier gaat álles gewoon wit O:)

:D :D :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:38

c_alsemgeest schreef:
Klopt... dus begrijp eigenlijk de mensen niet die hier op antwoorden :+
Aangezien bokt via google altijd snel boven aan komt :')

Mwa, ik denk niet dat ik voor de rechter moet komen omdat ik een vriend kostprijs betaal voor het vervangen van de filters en olie in m'n auto.

Klussen aan het huis, reparaties e.d. gaan keurig via aannemers en garages :).

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:47

Liannetje86 schreef:
Ik ben een beetje een muts... Ik ga zelfs niet naar de chinees op zondag waar je alleen contant mag betalen omdat ik dan denk "hmmm...."

Echt? Bestaat dat? Dat je op zondag alleen contant mag betalen? :') Of bedoel je dat je daar uberhaupt alleen contant mag betalen?

Een kapsalon die ik ken van vroeger gaf altijd 10% korting als je contant betaalde. Zal ook wel voor een groot deel zwart weggesluisd zijn. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:32

Er zijn een aantal dingen die ik contant betaal. "Stalgeld" is er eentje van. Maar ik betaal geen stalling of dienst in het stalgeld, ik betaal wat ik verbruik aan brok en hooi en weide-onderhoud.
Daarnaast een cursus, die kan ik wel online betalen maar dan betaal ik meer. Omdat ik al bijna 10 jaar klant ben betaal ik wat minder. Ze heeft het een tijdje mogelijk gemaakt om dat online te kunnen maar er waren er veel die "per ongeluk" de verkeerde cursus in het winkelmandje gooiden en dus ook minder betaalden. Dat is daarom uit gezet en moeten wij contant betalen. Maar ik geloof er niets van dat dat zwart weggewerkt wordt.
Mijn veulens heb ik ook handje contantje verkocht. En heb er nu ook nog eentje voor de verkoop, dat gaat wellicht ook weer contant.

Een jaar of 10 geleden hebben we wel iets groters, werklui, zwart betaald...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:28

Ik betaal alleen de glazenwasser contant, geen factuur o.i.d.

Heb ook eigenlijk nooit contant geld in huis, als we een keer wat verkopen wat contant betaald wordt gaat het in een potje voor de glazenwasser.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:58

Ladyson schreef:
Ik betwijfel of het verstandig is om hier zo over uit te wijden online als je dit doet. Hoewel de aangifte bij de ontvanger ligt, heb je zelf ook gewoon nog een verantwoordelijkheid als je weet dat iemand het niet gaat opgeven. Ik weet niet hoe het juridisch precies zit, maar het is ook strafbaar als je bewust gestolen goederen koopt.

Nou dit!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:40

EvaC schreef:
Ik opende dit topic uit nieuwsgierigheid of mensen dit echt online gaan vertellen :+

Iets contant betalen betekent niet automatisch dat het zwart is, veel mensen denken dat wel. Het is niet zo moeilijk. Reken jij iets contant af en wordt er gevraagd of je een bonnetje wil of je krijgt de factuur mee, dan is het gewoon wit, de transactie is geregistreerd.

Die wet op contante betalingen boven de 3K vind ik kolder. Contant geld is een wettig betaalmiddel, daar zou geen limiet op mogen zitten alleen maar omdat de overheid zo graag inzage wil in ieders bestedingspatroon.

Ik hoef bij particuliere klanten geen factuur op te maken voor een fotoshoot als zij contant betalen hoor. Uiteraard neem ik het wel op in mijn administratie als kasbetaling, maar zij krijgen in principe daar op papier niets van mee

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:47

Ik betaalde vroeger mijn kamerhuur contant. Ik woonde bij een hospita in. Is 11 jaar geleden. Was toen al 450 euro voor 12m2. Slik. Ik had er wel een mening over maar een fijne kamer vinden in Utrecht was toen al lastig. :=

Mocht me er wel inschrijven geloof ik.

Ik pas af en toe op honden. Eigenlijk alleen nog op die van vrienden + incidenteel eens via via. Dat doe ik wel “zwart”. Maar vaak gewoon via een tikkie en dat is echt zo weinig per jaar dat valt onder die grens geloof ik…

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:56

Liselot schreef:
EvaC schreef:

Ik hoef bij particuliere klanten geen factuur op te maken voor een fotoshoot als zij contant betalen hoor. Uiteraard neem ik het wel op in mijn administratie als kasbetaling, maar zij krijgen in principe daar op papier niets van mee

Een vriendin van mij is ook fotograve en vertelde laatst ook al eens iets waar ik mijn vraagtekens bij had. Waarom hoef je dat niet dan? Wij hebben een garage met voornamelijk particuliere klanten, of ze nou contant betalen, pinnen of overmaken, ze krijgen altijd een factuur. Je moet dat geld toch ergens tegen wegboeken in je administratie en de btw erover afdragen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 18:39

tamary schreef:
Petpa schreef:

+1

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 22:17

Eva: voor particuliere klanten waarbij de btw 21% is hoef ik geen factuur te maken, waarom dat zo is durf ik zo niet te zeggen. Ik zit bij een hele strenge boekhouder dus geloof wel dat het waar is. Ik moet het natuurlijk wel zelf in mijn boekhouding verwerken. Bij B2B moet er wel een factuur en als ik op 9% zit ivm een album ook

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 22:21

Liselot schreef:
Eva: voor particuliere klanten waarbij de btw 21% is hoef ik geen factuur te maken, waarom dat zo is durf ik zo niet te zeggen. Ik zit bij een hele strenge boekhouder dus geloof wel dat het waar is. Ik moet het natuurlijk wel zelf in mijn boekhouding verwerken. Bij B2B moet er wel een factuur en als ik op 9% zit ivm een album ook

Dit is denk ik niet verplicht omdat een particulier geen factuur met btw-specificatie nodig heeft voor de belastingdienst. :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 13:50

Ik zou toch echt maar uitkijken om hier uitspraken over te doen. Eerlijk gezegd denk ik dat het verstandiger is om het topic te verwijderen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 13:53

Wat een onzin :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 13:58

Mars schreef:
Wat een onzin :=

Waarom onzin? Het is een illegaal iets. Illegale zaken mogen niet worden besproken op Bokt. Zelfs illegaal series kijken mag niet besproken worden, dan word je al op de vingers getikt. Slaapmedicatie mag niet besproken worden, ook al is het gewoon te verkrijgen op internet. En zo zijn er wel meer dingen die niet op Bokt besproken mogen worden. Diensten of producten zwart betalen is ook illegaal. Waarom zou dat dan wel mogen? Nog los van het feit dat het open en bloot op internet staat als jij hier gaat zeggen bij wie je weleens zwart betaalt. Lijkt me gewoon niet verstandig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 14:00

Liannetje86 schreef:
Ik ben een beetje een muts... Ik ga zelfs niet naar de chinees op zondag waar je alleen contant mag betalen omdat ik dan denk "hmmm...."

Waarom mag je bij die chinees op zondag alleen contant betalen? :?

Er gebeurt vanalles zwart. Vind er niet mega veel mis mee. Niet te betalen anders :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 14:18

Voor zover ik weet niet. Ik weiger officiele arbeid te laten doen als iemand dan zegt als je me zo betaald schrijf ik geen btw uit. Ik weet natuurlijk niet of diegene die ik betaal het ook opgeeft aan de belasting. Maar als ik een bedrijf of iemand inhuur wil ik ook een factuur op papier of per mail :j gewoon netjes ook ivm garantie van iets of arbeid.

Ik ben daar echt principieel in, ook al heb ik niet bepaald een ruim gevulde bankrekening

Edit wat typefouten