Moestuinieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:36

Oh wat een leuk topic, ik kom ook graag meelezen hier.
Ik lees ook fanatiek mee in het andere topic "eetbare tuin" maar omdat het daar ook vaak over, hele grote, moestuinen en voedselbossen gaat is dat nogal intimiderend voor een simpele hobby moestuinder.

In mijn voortuin heb ik vijf grote bakken en een stuk of tien dwergfruitbomen waar vrijwel geen fruit aan zit. Dit jaar heb ik mij voorgenomen om echt alleen groente te kweken die ik eet, oftwel:
courgette
cherrytomaten (5 soorten)
komkommer
aubergine
jalapeno (om in te maken)
uien (ik eet nu nog van die van vorig jaar)
pompoen
sla
paksoi
radijsjes
meloen (gaat waarschijnlijk niet werken buiten maar lijkt me leuk)
aarbeien
knoflook
blauwe bes
framboos

Vaak zie ik tussendoor nog wat plantjes bij het tuincentrum die ik er dan tussen prop, en dit jaar wil ik wat meer bloemen voor de bestuivers.
Oh en als een plant niet tegen af en toe wat minder water kan heeft hij pech, mijn moestuin krijgt soms iets minder aandacht dus daar moeten ze maar tegen kunnen haha

@Eef_Bam, frambozen woekeren enorm, als je die in de bak zet dan kan die alles overnemen. Ik zou aanraden deze in een pot te doen of een speciekuip in te graven en hem daar in te zetten.

Nog een klein fototje voor het beeld. Eerste foto is hoe ik twee jaar terug begon en de onderste foto is hoe de tuin er begin vorig seizoen bijstond. Het is zeker niet perfect maar elk jaar zet ik wat stapjes om het nog meer naar mijn wens te maken. Aan de andere kant heb ik nog twee grote bakken en een klimboog voor de courgette en komkommer.
Afbeelding
Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:47

Nou ik vind juist moestuinieren nogal intimiderend voor een simpele bomenplanter. Respect voor al dat gepriegel en al dat werk hoor!
Ik heb een week geleden tuinkers op een paar watjes gezaaid, en nu ben ik heel trots op mezelf dat het gelukt is :+
Heb je 10 verschillende dwergfruitboompjes? Want dan heb je misschien een gebrek aan kruisbestuiving en dat zou dan het uitblijven van oogst verklaren

DemDeempel

Re: Moestuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 20:44

Nee ik heb 4 pruimen, 4 appels, 2 kersen, 2 peren. Dus in principe zou dat moeten lukken, maar ik snap niks van het snoeien dus ik denk dat het daar ook mis gaat

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 06:05

DemDeempel schreef:
Nee ik heb 4 pruimen, 4 appels, 2 kersen, 2 peren. Dus in principe zou dat moeten lukken, maar ik snap niks van het snoeien dus ik denk dat het daar ook mis gaat

Het zijn dwergboompjes toch? Kan je ze niet gewoon laten gaan en alle takken wat horizontaler uitbuigen. Of zijn ze niet zo dwerg als het label doet vermoeden?

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 13:33

Leuk! Mijn plan voor dit jaar is aardappelen, knoflook, sjalotjes, boontjes, sla en aardbeien. Ik wil het een beetje beperkt houden, maar je weet nooit hoe het loopt met lente in de bol :D
Verder veel bessenstruiken. De frambozen ga ik alleen weghalen, we vinden Japanse wijnbes veel lekkerder dus die mag dat stuk overnemen.

DemDeempel schreef:
Oh wat een leuk topic, ik kom ook graag meelezen hier.
Ik lees ook fanatiek mee in het andere topic "eetbare tuin" maar omdat het daar ook vaak over, hele grote, moestuinen en voedselbossen gaat is dat nogal intimiderend voor een simpele hobby moestuinder.

In mijn voortuin heb ik vijf grote bakken en een stuk of tien dwergfruitbomen waar vrijwel geen fruit aan zit. Dit jaar heb ik mij voorgenomen om echt alleen groente te kweken die ik eet, oftwel:
courgette
cherrytomaten (5 soorten)
komkommer
aubergine
jalapeno (om in te maken)
uien (ik eet nu nog van die van vorig jaar)
pompoen
sla
paksoi
radijsjes
meloen (gaat waarschijnlijk niet werken buiten maar lijkt me leuk)
aarbeien
knoflook
blauwe bes
framboos

Vaak zie ik tussendoor nog wat plantjes bij het tuincentrum die ik er dan tussen prop, en dit jaar wil ik wat meer bloemen voor de bestuivers.
Oh en als een plant niet tegen af en toe wat minder water kan heeft hij pech, mijn moestuin krijgt soms iets minder aandacht dus daar moeten ze maar tegen kunnen haha

@Eef_Bam, frambozen woekeren enorm, als je die in de bak zet dan kan die alles overnemen. Ik zou aanraden deze in een pot te doen of een speciekuip in te graven en hem daar in te zetten.

Nog een klein fototje voor het beeld. Eerste foto is hoe ik twee jaar terug begon en de onderste foto is hoe de tuin er begin vorig seizoen bijstond. Het is zeker niet perfect maar elk jaar zet ik wat stapjes om het nog meer naar mijn wens te maken. Aan de andere kant heb ik nog twee grote bakken en een klimboog voor de courgette en komkommer.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Doe je cherrytomaatjes buiten? Ik had dat vorig gedaan na opkweken binnen, maar het duurde heel lang voordat er überhaupt bloemetjes kwamen. Het jaar ervoor in de kas ging een stuk beter.

En hoe bevallen die metalen bakken? Ik overweeg er ook een paar te plaatsen, wist niet zeker of ik het lelijk zou vinden, maar vind het eigenlijk leuk staan zo bij jou.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 14:03

Ja, alle tomaten doe ik buiten. Vorig jaar had ik 20 tomaten van cherrytomaat tot giga vleestomaat maar dat werd te onoverzichtelijk. Dit jaar doe ik er max 2 per soort. Mijn voortuin is op het zuiden dus het is warm genoeg voor ze. Wel gewoon oke opbrengst maar niet te vergelijken met een kas, dat is nog steeds het beste voor tomaten volgens mij.

De bakken bevallen heel goed. Ze zijn alleen wel zwak maar dat is niet zo gek voor dit geld. Maar zodra ze staan moet je er gewoon niet meer aan zitten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 14:24

Ik heb de tomaten tegen een zuid-west muur, volle bak zon en geen wind, ik heb enorme oogsten!

Ik zaai ze binnen voor en als het er een beetje op lijkt begin ik met afharden buiten, elke dag een beetje langer. Eventueel een tussenstation in de kas. Watergeven doe ik met een druppelaar, dan barsten ze niet

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 14:32

DemDeempel schreef:
Ja, alle tomaten doe ik buiten. Vorig jaar had ik 20 tomaten van cherrytomaat tot giga vleestomaat maar dat werd te onoverzichtelijk. Dit jaar doe ik er max 2 per soort. Mijn voortuin is op het zuiden dus het is warm genoeg voor ze. Wel gewoon oke opbrengst maar niet te vergelijken met een kas, dat is nog steeds het beste voor tomaten volgens mij.

De bakken bevallen heel goed. Ze zijn alleen wel zwak maar dat is niet zo gek voor dit geld. Maar zodra ze staan moet je er gewoon niet meer aan zitten.

Dan ga ik het toch maar weer proberen dit jaar.

Oh, dat ze zwak zijn is goed om te weten. Mijn tuinindeling is nogal eens aan verandering onderhevig, dat gaan ze dan wellicht niet zo goed trekken.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 14:34

Margreet schreef:
Ik heb de tomaten tegen een zuid-west muur, volle bak zon en geen wind, ik heb enorme oogsten!

Ik zaai ze binnen voor en als het er een beetje op lijkt begin ik met afharden buiten, elke dag een beetje langer. Eventueel een tussenstation in de kas. Watergeven doe ik met een druppelaar, dan barsten ze niet

Afharden heb ik niet gedaan vorig jaar, zou het daaraan kunnen liggen? Hier stonden ze ook tegen een zuid-west muur en luw.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 15:35

Misschien, als ze het overleefd hebben zal het wel meevallen, maar je wilt wel beginnen met sterke planten, niet van die slappe opgeschoten slungels. En goed dieven, ik vind dat een heerlijk klusje om te doen - ik werk veel thuis en dan loop ik tussen vergaderingen door even de tuin in en pluk er een paar dieven uit. En als het richting het einde van de zomer loopt dan knip ik de toppen eruit, wat er dan nog aan bloemen aanzit wordt toch geen tomaat meer en dan kun je die energie beter steken in wat er nog hangt. Eventueel blad wat voor de tomaten hangt kun je dan ook weghalen. Afgelopen jaar heeft het lang geduurd voordat er genoeg zon was om ze lekker te laten rijpen, maar het is toch helemaal goed gekomen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:11

Ik had het idee in mijn hoofd gehaald om dit jaar te proberen aardbeien te kweken zodat ik daar een beetje van kan genieten, maar voornamelijk mijn senior hond ze lekker van de plant kan peuzelen.
Ik heb niet echt groene vingers en ben nooit verder gekomen dan een paar mislukte ah tuintjes dus dacht hier op Bokt wel wat info te kunnen vinden, maar als ik dit zo lees ben ik helemaal niet voorbereid om aardbeitjes te gaan kweken :o

Ik heb zaadjes liggen (toevallig in september van het werk gekregen) en verder geen idee waar te beginnen. Hoe zorg ik nu dat dit geen mislukking wordt?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:30

Nou mijn bonen schieten al door het dak, jeetje wat groeien die snel.
Morgen nog even mn watermeloen planten.