Kleine auto die licht stuurt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 18:45

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 18:49

Ik zou vooral een fijne, betrouwbare garage benaderen en je wensen voorleggen. Wat betreft kleine auto's vond ik de Peugeot 107 van m'n moeder en de Peugeot 206 uit 2006 van een vriendin fantastisch rijden, maar dat verschilt ook heel erg per persoon.

We rijden zelf nu een Skoda. Skoda heeft ook een CitiGo en dat is wat ik van mensen om ons heen hoor ook een prettige, kleine auto.
Laatst bijgewerkt door Pharootz op 20-02-26 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 18:56

Ik heb een Opel Corsa. Altijd als ik de leenauto inlever bij de garage en mn eigen auto weer terug krijg denk ik wel, wat een verschil. Maar geen idee of dat licht genoeg en klein genoeg is voor jou. Zit ook city-modus op de mijne.
Maar zou idd gewoon eens naar een dealer gaan, je wensen voorleggen en wat gaan proefrijden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:02

MarlindeRooz schreef:
Zonnehoed schreef:
Ik vond de Kia Picanto erg fijn en licht rijden! :j

Ik vond deze dus te licht rijden. Net een botsauto. Was er eentje uit 2019-2022 geloof ik? Dus dat moet dan geschikt zijn gok ik? :P

Dit vind ik ook altijd als ik die als leenauto mee krijg. Speelgoedauto :D
Als ik dan weer in mijn eigen auto stap is sturen een hele workout haha.

Ik heb ook eens een Suzuki Celerio als leenauto gehad, dat was ook zo'n speelgoedauto. Kun je lekker mee over rotondes scheuren. :D

Earth

Re: Kleine auto die licht stuurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:11

Ik vind die Pikanto's en dat soort auto's echt een risico om in te rijden. Er zit bijna geen kreukelzone in, dus als je een botsing krijgt, is de kans op letsel veel groter.
Ik kijk graag ambulanceprogramma's, en daarin was ook een item over dit soort kleinere betaalbare auto's, dat het letsel wat de ambulanciers zien echt vele malen heftiger is dan grotere auto's.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:19

En Audi A1? Ik vond die toen ook heel soepeltjes sturen

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:23

Vroeger hadden wij een 308, gok dat die generatie onder je budget ligt en dus minder geschikt is :'). Maar dat is al wel meer auto én hij stuurde zo licht dat ik er voor geen meter in kon rijden. Was niet mijn vaste auto.

Misschien dus een leuke auto voor op het "te testen" lijstje en met dus iets meer body al.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 20:25

Mijn Toyota Yaris uit 1999 :') met stuurbekrachtiging. Het allerbraafste koekblikje wat er is <3

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:08

Earth schreef:
Ik vind die Pikanto's en dat soort auto's echt een risico om in te rijden. Er zit bijna geen kreukelzone in, dus als je een botsing krijgt, is de kans op letsel veel groter.
Ik kijk graag ambulanceprogramma's, en daarin was ook een item over dit soort kleinere betaalbare auto's, dat het letsel wat de ambulanciers zien echt vele malen heftiger is dan grotere auto's.

+1 idd :o

Ik krijg als leenauto vaak een Up of Aygo oid mee en voel me daar toch altijd een stuk onveiliger in :o Je hebt idd amper kreukelzone of ruimte voor impact. En het voelt ook altijd een beetje alsof je met een beetje wind zo van de weg geblazen wordt haha.
Maar daarom was mijn "eis" wel minstens formaat (nieuwere) Corsa of vergelijkbaar, zodat je iig nog een beetje auto omdat je heen hebt als er wat gebeurt := Terwijl ik vanwege de (benzine)kosten ook echt niet een (te) grote auto wilde.
Maar heb uiteindelijk 4 jaar veel op de weg gezeten voor mn werk. Is misschien nog weer anders als je er alleen kleine stukjes mee rijdt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:10

Een Corsa is toch niet zoveel groter dan die andere kleine auto's?
Valt ook gewoon onder het kleine auto segment hoor

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:01

Little_Gift schreef:

Nee een Corsa is echt aanzienlijk groter dan een Pikanto of een Aygo. Dat heeft vooral te maken met de voorkant, die van een Corsa/Clio/Fabia etc zijn gewoon langer en daardoor veiliger.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:02

Matheno schreef:
En Audi A1? Ik vond die toen ook heel soepeltjes sturen

Een fatsoenlijke heb je niet voor dat budget helaas.

Little_Gift schreef:

Corsa valt onder B segment. Ik denk dat TS een A segment zoekt.

Ik zie dat er eerder al een aardig aantal soorten is benoemd, maar het is ook wat je zelf verwacht aan kwaliteit en betrouwbaarheid. Veel van wat er genoemd is valt daar in ieder geval niet onder.
Als je een A segment auto zoekt die licht stuurt en schakelt, maar toch een niet zo blikkie gevoel geeft, en ook betrouwbaar is dan zou ik in deze een Hyundai i10 aanraden bouwjaar 2015-2017. De generatie ervoor die is niet zo comfortabel en heeft wel blikkie gevoel, overigens wel heel betrouwbaar.
Kia Picanto is ook zeker betrouwbaar.
Ik werk in de auto’s en weet inmiddels heel goed wat veel voorkomende problemen zijn bij welke merken/modellen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:36

Wat Earth zegt idd. En ook qua achterbak heb je net wat meer diepte en dus kreukelzone.

De oudere modellen waren idd wel echt kleiner (ik heb in een ver verleden nog een Corsa'tje uit 1995 gereden), maar zeker de nieuwere modellen (ik heb nu een 2015) zijn echt wel wat meer auto wat dat betreft. Dat geldt volgens mij ook voor bijv. een Clio trouwens, de oudere modellen daarvan zijn zo uit mn hoofd ook kleiner dan de huidige modellen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 22:54

Volkswagen golf UP

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 23:09

Ik heb een flinke aanrijding gehad in een picanto (de voorganger van die ene). Auto was een metertje korter maar ik had niks behalve een wondje op m’n neus. :+

De bestuurder heeft nog wel jaren last gehad. :o

Heb zelf nu ook een klein auto (kwam zo uit, had haast) maar de volgende wordt een maatje groter. :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:34

Zou zeker de picanto uitproberen, heerlijk licht auto’tje.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:01

Bij nek- en schouderklachten misschien ook een idee om goed aan te voelen hoe de auto bij jouw lijf past. Qua afstelling stoel, stuur, dode hoek etc.

De Hyundai zou ik ook laten staan. Dat rijdt mijn vriend maar vind ik enorm zwaar sturen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:23

Ik heb een audi a1 (ook nek en rugklachten). Stuurt heel soepel en licht. Mijne was nog geen 7k en nog geen 2ton op de teller. Wat mij betreft een aanrader!

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:54

Seat ibiza maar vind persoonlijk alle seats heel soepel rijden

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:48

Peugeot 107 of 108. Toppers!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:02

Ik heb een Opel Adam gehad, verrassend ruim voor een kleine auto. Die had ook een city stand. En als je goed kijkt hebben sommigen ook een winter pakket met stoel- én stuur verwarming <3

Ze worden helaas niet meer nieuw gemaakt, maar zijn tweedehands waarschijnlijk nog wel te krijgen. Hebben ook leuke kleurtjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:40

Earth schreef:
Little_Gift schreef:

Nee een Corsa is echt aanzienlijk groter dan een Pikanto of een Aygo. Dat heeft vooral te maken met de voorkant, die van een Corsa/Clio/Fabia etc zijn gewoon langer en daardoor veiliger.

Maar de veiligheid van de bestuurder begint tussen de oren van die bestuurder!

Er wordt zelden bij verteld wat de oorzaak van de brokken is en verkeer lezen wordt je al helemaal niet geleerd dus het gros van de mensheid overkomt iets, terwijl ze met meer kennis een aantal zaken hadden kunnen voorkomen.

Als dit jouw visie is hoe je door het verkeer moet, is er maar één fatsoenlijk voertuig: een vrachtwagen met 10ton zand aan boord.....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Jij bent zeker nog nooit aangereden Ikke. Buiten je schuld om. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:48

MarlindeRooz schreef:
Jij bent zeker nog nooit aangereden Ikke. Buiten je schuld om. :+

Ik heb ruim 2.000k km op de klok gezet....

Ik heb met alles gereden wat Bokt verboden heeft; het is ook niet altijd goed gegaan, maar er zijn nooit ernstige dingen gebeurt.

Als een combi gaat slingeren, gaat de snelheid eruit. Ik ben ooit aan 55km/h over de Belgische snelwegen gegaan omdat ik de combi anders niet in het gareel hield. In NL kon ik er gewoon 100km/h mee rijden.....

Idem met een caravan die ging stuiteren op de Duitse autobaan; daar kon ik aan 70km/h overheen.....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Gefeliciteerd. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat bepaalde auto’s veiliger zijn tijdens een ongeluk dan anderen.

Dat jij denkt dat je zo fantastische chauffeur bent dat je ongelukken kan voorkomen dat is iets in jouw hoofd. De realiteit is dat ongelukken gebeuren en vaak ook buiten je schuld om. Dan zit je liever in een Volvo v60 dan in een Kia picanto.