Heb jij een paard(enleven)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je een paard?

Ja, ik heb (een) eigen paard(en)
333 (66%)
Nee, maar ik rijd of verzorg een vast paard
40 (7%)
Nee, maar ik rijd soms, bv op vakantie/bij een vriendin
23 (4%)
Nee, ik doe niets meer met paarden
102 (20%)
Nee, ik heb nooit iets met paarden gedaan
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 501

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:55

Ik heb er 2, beide drachtig dus als alles goed gaat halverwege dit jaar 4. (En weer afhankelijk van de geslachten komt daar wellicht nog een 5e bij :+ )

Jaren voor andere mensen hun paarden gereden en uitgebracht maar toch altijd graag eigen willen hebben zodat alles lekker naar eigen wens en inzicht kan gebeuren :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:58

Ik ben al een poos lid. Heb een paard en een pony aan huis. Ik rijd nog net zo fanatiek als vroeger en ben actief in de wedstrijdsport. Over een paar jaar koop ik er weer een jong paard bij voor de toekomst. Het is wel voor het eerst dat ook een IJslander wordt overwogen voor recreatief rijden, maar ik denk dat het toch weer iets wordt waarmee ik de dressuur wedstrijden weer kan rijden.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Geen eigen paard, ik rij 1x per week in groepsles op de manege en ik krijg 1x per week (soms 2x) privéles van een particulier op haar eigen pony. Ik zou in de toekomst graag een verzorg-/bijrijdpaard willen, maar ik ben eerst mijn vaardigheden en handigheid met paarden daarvoor aan het opschroeven.
Als kind heb ik ook les gehad en mijn zus had een eigen paard, maar er is mij toen weinig geleerd of uitgelegd over paarden. En er werd altijd een beetje lacherig gedaan over mijn onkunde. Als kind dacht ik dat ik zulke dingen vanuit mijzelf moest weten/kunnen, en ik ben rond mijn 15e gestopt met paardrijden omdat ik er gewoon heel onzeker van werd.
Nu als volwassene vind ik het niet zo gek dat ik dingen niet weet en het gewoon moet vragen, en ben actief geworden op Bokt om vragen te stellen over paarden. Ik ben heel blij dat ik het paardenleven een tweede kans heb gegeven als volwassenen, en dat er platform is waar ik veel kan lezen over het paardenleven. :)

Captain

Re: Heb jij een paard(enleven)?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

Yes, een eigen paard na 15 jaar verzorgpaarden te hebben gehad.
Ik zou me geen leven kunnen indenken zonder paarden, wat zou ik met al m'n vrije tijd (en geld) doen? :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:04

Keldeo schreef:
Ik heb mijn hele leven paarden gehad, ben er tussen opgegroeid. Na het overlijden van mijn allergrootste vriendin afgelopen augustus heb ik alles verkocht. Heb na haar overlijden geen paard meer gezien of aangeraakt.

Ze is 20 jaar alles geweest voor mij en als zij het niet is, wil ik geen ander. Hoe erg ik het ook mis. Maar ik mis haar zo.

:knuffel:
Dat ja, ik kon lezen en schrijven met mijn paard, en hij had zo'n sterk karakter maar deed alles voor me. Een ander paard kan hem nooit vervangen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:09

Ik heb geen eigen paard en ook nooit gehad. Ik reed vroeger op de manege, dressuur en springen. Later ben ik gaan bijrijden en weer wat later overgestapt op western. Ik heb ook een paar westernpaarden bijgereden. Op dit moment rij ik niets want ik ben lichamelijk nog niet goed genoeg. (kan geen zadel erop gooien)

Zo heel af en toe heb ik ergens een lesje of bij een vriendin.

Verder maak ik wel graag foto's van paarden en ga ik naar veel evenementen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

Ik heb momenteel 3 paarden aan huis. De jongste is 2.5 dus ik zit er sowieso nog wel even aan vast :-D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:15

Ik heb er nog 2. Een kleine pony die al vanaf 4 maanden bij ons is en dit jaar 20 wordt en een grote tinker van 4 waar we mee mennen. Gezien onze leeftijd is de kans groot dat hij ons laatste paard is waarbij we hopen dat we samen met hem oud kunnen worden.

Door gezondheid zie ik ze nu niet vaak maar ik hoop dat daar weer verandering in komt want ik mis ze. Mijn man gaat wel meerdere keren per week rijden.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:17

2 eigen paarden en actief met rijden. 1 van 20, topfit en gaat voornamelijk mee de bossen in. 1 van 5 welke ik nu verder aan het doorrijden ben.
Moet eerlijk zeggen dat 2 paarden wel enorm duur is, en ik het liefst er maar 1 zou hebben, maar ik ga er geen verkopen, die van 5 heb ik vanaf veulen en onze band is te diep. Die van 20 is al op leeftijd en mankeert het een en ander.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:17

Niet meer.

Ik heb een zeer actief paardenleven gehad, zowel grens-proffesioneel als hobbymatig.

2 jaar geleden mijn laatste paard laten inslapen op 29 jarige leeftijd.

In verband met eigen vrij serieuze gezondheidsproblemen zit een actief paardenleven er niet meer in.
Zowel rijden als mennen als gewone dagelijkse dingen gaan echt niet meer.

Heel misschien nog eens een keer mee bij iemand op de wagen, maar zelfs dat moet écht zo gepland worden dat ik daarna enige dagen niets moet (nog geen boodschappen of koken...)

Dus ik heb geen actief paardenleven méér, maar niet uit vrije keus.

De interesse, hobby etcetera is er nog wel.

(Hondensport heb ik ook moeten opgeven, maar een hond in mijn leven red ik gelukkig wél nog, anders blijft er ook niets van mij over ben ik bang)

Dus de interesse is er wél echt nog, ook het inlezen in nieuwe trainingsmethoden, nieuwe genetische doorbraken die met paarden te maken hebben (vooral kleurgenetica vind ik heel interresant) etc etc.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

2 paarden (of nou jaar, paard en pony), 0 kinderen.

Mn vossedames zijn 21 en 23 jaar oud. Ik ben zelf 40 en zit sinds m'n 10e 'in de paarden' (manege -> verzorgpaarden -> eigen paarden)

De 23 jarige is inmiddels 22 jaar in mijn leven. De 21 jarige 17 jaar. Mijn leven draait al zo'n lange tijd om hen, ik heb geen idee of ik zonder kan. Maar wil daar eigenlijk ook echt niet over na denken, want dan grijpt het me naar de keel. Ik hoop dat ze nog een tijd mee gaan :)

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:41

1 paard en 1 pony. Ze staan hier aan huis. En 2 paardjes die hier staan maar niet van mij zijn

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:55

Ik heb mijn hele leven paarden in mijn leven gehad en nu ook een eigen pony (sinds dit jaar 11 jaar). Vroeger altijd vanuit huis.

Mijn pony mag 40 worden maar het is (zeg ik nu) wel mijn laatste paard. Maar wie weet verandert dat, want we hebben ook de droom hem ooit aan huis te hebben.

Ik geloof inmiddels wel dat ik ook zonder paarden in mijn leven toe zou kunnen, maar waarschijnlijkheid kruipt bloed ook waar het niet gaan kan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:59

Mijn ruin is nu 30 en heb ook 2 pensionpaarden. Als mijn ruin er niet meer is komt er geen nieuw paard meer, maar ga wel verder met de pensionpaarden. Rijden doe ik niet meer.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:59

Ik ben met paarden opgegroeid, opa fokte Friezen, zelf nooit een paard gehad. Toen ik het huis uit ben gegaan en het paard waar ik altijd op reed is ingeslapen ben ik er bijna 10 jaar uit geweest. Ook geen les, geen vriendinnen met paarden etc. Helemaal niks. Miste het wel altijd heel erg.
Sinds de zomer weer les genomen. En nu sinds een aantal maanden eigenaresse van mijn eerste echte eigen paard en vond het zo'n geluksmomentje om in deze poll te kunnen aangeven dat ik zelf een paard heb *\o/* *\o/* *\o/*

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:01

Ik heb er inmiddels 4 :D Little me zou echt heel erg blij zijn

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:08

Niet meer. Sinds ik kinderen heb (leuke link met het andere topic :') ) heb ik geen tijd en energie meer voor paarden in mijn leven. Maar ik vind het leuk om mee te lezen over paarden hier op Bokt.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

Ik heb jaren paarden en ponies bijgereden, ongeveer 16 jaar geleden kwam daar een eigen paard bij en heb ik in de jaren daarna ook nog wel altijd een bijrijdpaard er naast gehad. De afgelopen +- 10 jaar lekker enkel op mijn eigen paard gefocust, omdat met werk etc alles toch wel veel tijd kost.

Mijn paard is inmiddels 26 en met pensioen. Ik doe nog 3/4x in de week wat met hem en dat is natuurlijk nog steeds leuk en fijn. Ik heb er de laatste tijd wel meer over gedacht wat ik zou doen als hij er niet meer is. Mijn leven is druk en een eigen paard is leuk, maar ook een verplichting zowel financieel & tijd. Ik denk dat ik, als het zo ver zou zijn, waarschijnlijk eerder weer een bijrijd/verzorgpaard zou zoeken voor 1 a 2 dagen in de week. Helemaal niks met paarden kan ik me niet voorstellen. Gelukkig gaan we er vanuit dat het nog lang niet zo ver is natuurlijk {:}

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:23

2 jaar terug m’n paard verkocht en wilde daarna een bijrijdpaard zoeken. Alleen.. ik miste het totaal niet. Nooit verwacht dat ik zou stoppen met de paarden, maar ik vind het wel heerlijk. Niet meer in de winter in de kou in een buitenbak. Of stortregen tijdens je les. Niet meer panisch de weerapp in de gaten houden of het gaat regenen en de stress of de paddock dan wel droog bleef.

Pff zoveel minder zorgen nu. Ik heb nu een nieuwe hobby gevonden, waardoor ik ook weer naar buiten ga. (Oké alsnog de weerapp checken :') )

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Al van kinds af aan altijd tussen de paarden gezeten, eigen paarden of bijrijpaarden. Een tijd deels in de paarden gewerkt. Ik rij niet meer en dat hoeft ook niet meer, maar ik kan me geen leven paarden voorstellen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:45

Hier 1 eigen paard, nu zo'n 3,5-4 jaar. Daarvoor vooral bijrijdpaarden gehad of bijv. paarden ingereden voor (handels)stallen. In een veel verder verleden begonnen op de manege. Kom niet uit een paardengezin dus toen ik eenmaal op de manege mocht rijden was dat al een heel ding als tiener.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:52

3 eigen paarden 24/7 buiten in volpension. Ik rijd ze alle drie. Vanaf mijn derde heb ik eigen shetlander gehad en daarna volgde pony’s en paarden. Opgegroeid in een paardenfamilie. Nu de 50 gepasseerd en mijn jongste paard is 4. Ik hoop nog 20 jaar actief te mogen rijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel heel blij ben dat ze nu in pension staan. Dat scheelt veel werk en maakt het makkelijker om de drie paarden te houden en te rijden, ook nu ik wat ouder wordt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:54

Hier 1 eigen paard. Een oude dame van 31 inmiddels. Ik doe er niks meer mee, maar ze gaat nog heel goed. Mijn man zegt wel eens dat ze nog wel 5 jaar meegaat. Wel is dit mijn eerste en enige paard. Je krijgt er veel zorgen gratis bij. En ik merk ook dat ik er geen plezier meer in heb, zeker in de winter als het koud en nat is. Dus als zij er niet meer is dan houd het voor mij wel op in de paardenwereld. Tenminste zo zie ik het nu. Zeg nooit nooit natuurlijk. Wel blijft bokt een deel van mijn leven denk ik. Heerlijk tijdverdrijf en gezellig

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Al enkele jaren geen eigen paard of pony’s meer maar zo af en toe maak ik op vakantie nog wel eens een ritje. Verder nog altijd vrijwilliger bij de rijvereniging dus nog regelmatig wel wat vitamine P

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

Hier 4 eigen paarden aan huis. Ze zijn 15, 12, 2 en 1 jaar oud en ik hoop ze nog heel lang bij me te mogen houden. De merrie van 15 leeft al 7 jaar in bonustijd. Mocht zij ooit wegvallen dan is er wel de ambitie om zelf een veulen te fokken met 1 van de andere merries en deze dan ook te houden.

Wij hebben geen kinderen overigens.

Bokt vervangt voor mij een beetje de stalgenoten die ik vroeger had op pension. Even spieken welke deken mensen nu opleggen, advies vragen over harnachement of iemand complimenteren met een prachtig nieuw dekje/setje. En verder ook gezellig kletsen/klagen in het paard aan huis topic. Daardoor weet je ook dat je niet de enige bent in de strijd tegen modder en water etc. :')