Ik zou waarschijnlijk zelf -als ik zonder ellende zelf gekozen heb voor vertrek- een pak koeken of taartjes of sauzijcenbroodjes ofzo meenemen en tracteren op of net voor de laatste dag.
Een formeel afscheid vanuit een bedrijf na zo kort in dienst te zijn geweest zou ik echt absoluut niet verwachten.
CharleyT
Geplaatst: Vandaag, 09:51
Maflinger_S schreef:
Laat gaan. Niet groter maken dan het is.
Jij hebt er zo te lezen zelf voor gekozen om weg te gaan. En doorrrr.
Inderdaad, drama waar geen drama is. 2,5 jaar gewerkt, je stapt op en Dooooooor met je leven. Zo'n lap tekst als klaagzang?????
Memories
Geplaatst: Vandaag, 09:52
Het was netjes geweest als ze er kort aandacht aan besteed hadden. Zeker omdat je een operatie krijgt, ik vind het toch wel fatsoenlijk om iemand dan even sterkte en succes te wensen. Zo veel moeite is het niet om minstens even een kaart rond te laten gaan en een koffiemomentje gericht op jou te organiseren. Daarnaast vraag ik me wel ook af waarom je zelf geen initiatief hebt genomen, je gaat immers zelf weg en dan houd je het geheel ook ik eigen hand in plaats van dat je je nu gaat zitten opvreten of er wel/niet nog iets gaat komen.
Hoewel 2,5 jaar dus imo kort is vind ik het wel suf om met die reden niks te doen. Alsof je pas na 5 jaar of een ander arbitrair moment mee gaat tellen in het bedrijf. De aard van het afscheid mag wel passend zijn bij tijd in dienst uiteraard, maar zelfs voor een stagiair die er 6 maanden is geweest is het nogmaals toch niet moeilijk om een kaartje rond te laten gaan, er even stil bij te staan bij de koffie en iemand succes te wensen voor de toekomst?
Zelf bij mijn vorige baan wel zoiets gehad, ik ging zelf weg en deed een PhD dus normaal haal je je diploma en geef je een groot feest met veel poeha en cadeautjes etc. Ik stopte eerder dus had ook geen groot feest verwacht uiteraard maar tijdens de koffie wilde ik er aandacht aan besteden maar mocht er eigenlijk niks over gezegd worden. Tegen het eind van de dag kreeg ik toen nog stiekem een kaart en wat lekkers in m’n handen gedrukt van m’n collegas. Het was ze namelijk “verboden” om iets van een afscheid voor mij te doen omdat ik eerder was gestopt en “zulk gedrag moest niet beloond worden”. Zelfs een kaart a 2€ uit de gemeenschappelijke kaartenpot voor feest/rouw/ziekte etc mocht niet vond het wel heel lief dat m’n collega’s toch aan me gedacht hadden.
meggiemeg
Geplaatst: Vandaag, 09:53
Als het zo belangrijk is voor jou kan je zelf toch ook een momentje inlassen? Neem wat lekkers mee voor bij de koffie en dan is het klaar. Niet alles wat in een cao staat wordt ook gedaan blijkt maar weer. Persoonlijk vind ik 2½ jaar niet zo lang. Op dit moment werk ik al 23 jaar op dezelfde plek.
billy3105
Ik hou van poffertjes!
Geplaatst: Vandaag, 09:59
Wat zijn je verwachtingen van je afscheidsmoment? Een blijk van waardering? Een “verlaat ons alsjeblieft niet” speech?
Hier verlieten collega’s mijn teams (ik had meerdere over div locaties) Ik zette het touw op, maar liet de collega’s mij bij vallen met ideeën over het (geheime) afscheid. De ene keer werd er veel ingezameld voor een presentje, de andere keer kwam er helemaal niks. Dat lag er puur aan of de vertrekkende collega goed in het team lag. De tijd dat ze er werkte maakte eigenlijk geen verschil.
En als teamlead persoonlijk merkte ik ook verschil, voor de ene collega had ik minder moeite mee om op mijn vrije zondag avond even naar de werklocatie te rijden voor een bos bloemen.
De bedrijven waar ik vertrokken ben, dan nam ik wat lekkers mee voor op de koffie tafel , met een leuke kaart. Dan kwam dat moment vanzelf
Tatyana
Geplaatst: Vandaag, 10:01
Bij een door de medewerker gekozen afscheid (zeker na 2,5 jaar al), ben ik er absoluut voor om geen dingen te organiseren. Wij hebben een redelijk hoog verloop gehad op de afdeling en daar heb ik dit dus ook benoemd, ik werd er gillend gek van om steeds mensen te vertellen dat het zo leuk was dat e hier hadden gewerkt en bedankt dat je me nu laat zitten...
Wat ik zou doen als ik nu weg zou gaan (ik werk hier nu 17 jaar) is zelf wat lekkers meenemen, mijn collega's bedanken voor de (fijne) samenwerking en lekker gaan.
Waar komt het toch vandaan dat we denken dat je een kado moet krijgen omdat je ergens weg gaat? Als ik bij mijn sportclub stop of mijn paard verhuis naar een andere stal, verwacht je toch ook geen afscheidsfeestje of kado? Waarom dan wel van je werkgever?
Hhilde
Geplaatst: Vandaag, 10:06
Hebben degene die zo’n afscheid op poten zouden moeten zetten wel door dat je laatste dag morgen is? Of denken ze er in verband met je operatie niet aan dat het niet pas over een paar weken is, omdat je contract tot die tijd doorloopt?
prompter
Geplaatst: Vandaag, 10:07
Ik vind het een beetje een vreemde verwachting. Als je zelf weg gaat lijkt het me nog eerder normaal dat je zelf iets doet, iets lekkers voor de koffie mee neemt of zoiets. Wat staat er dan in de cao, en vanaf hoeveel tijd geldt dat? Ik heb nog geen cao meegemaakt waarin zoiets staat, alleen voor jubilea en met pensioen gaan is er een speciaal moment.
niks vreemds aan TS haar verbazing. in mijn ogen is het gewoon een kwestie van goed fatsoen dat je je collega even uitzwaait, en nee, niet met een hele ceremonie, maar gewoon ff met z'n alleen een bakkie koffie en een lekkere koek of een gebakje.
Matheno
Geplaatst: Vandaag, 10:11
Hm, ik heb dat eigenlijk nog nooit meegemaakt dat de werkgever of opdrachtgever iets voor me ging organiseren. Ik neem op mijn laatste werkdag altijd iets lekkers mee voor bij de koffie en dan hebben we even een kort koffiemomentje met het team.
Nu heb ik gemiddeld opdrachten van een jaar. Vaak krijg ik een kleine blijk van waardering vanuit het team, maar ik zou het niet raar vinden als ik niets kreeg.
Laatst bijgewerkt door Matheno op Vandaag, 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Ik zou het eerder omdraaien. Vlaai mee en bedankt collega's voor de fijne tijd.
Nee het is echt niet zo vanzelfsprekend dat er iets gedaan word bij vertrek, zeker niet bij zo'n kort dienstverband.
Bij sommige heb ik wel wat gehad, oa een bedrijf die het ook niet wilde dat ik moest gaan, maar reorganisatie van hogerhand verwacht dus mochten contracten niet verlengen.
Bij andere niks, ook daar vaak, we zijn tevreden over je, maar mogen niet verlengen, kom je over 2 of 3 maanden weer terug? Dan kan er weer nieuw dienstverband aangegaan worden. Dus was ik ook niet echt weg. Tot ik het zelf beu was en in die 3 maanden tijd wel pleite was.
cursebreaker
Ik heb bij vertrek van een werkgever waar ik bijna 10 jaar gewerkt heb, wel van collega's nog afscheidscadeautjes gekregen waar ze aan hadden samengelegd onderling en op hun eigen initiatief opgezet. Verder heb ik bv wel vlaai neergezet/lekkers op laatste werkddag en zo afscheid genomen/praatjes gemaakt met de collega's wanneer ik ze de laatste keer zag, maar echt een officieel afscheid werd er verder niet georganiseerd. Nu zou ik daar ook geen behoefte aan hebben maar goed.
Bij een pensioen of iets dergelijks vind ik het dan wel goed dat ze het doen bij bedrijven, maar bij een vertrek na een paar jaar werken? En op eigen initiatief? Nee, dat vind ik niet gek dat daar niks mee gedaan wordt op de manier dat je verwacht.
Imre
Geplaatst: Vandaag, 10:14
Bij mijn werk had je wel een afscheid gekregen. In ieder geval een momentje met de afdeling voor koffie/thee en een aandenken, gepland door iemand van de afdeling/je leidinggevende. Ik snap wel dat het een beetje zuur voelt dat er niets voor je georganiseerd lijkt te zijn.
Ik zou in jouw geval ook zelf het initiatief nemen, dat zou denk ik toch beter voelen dan helemaal zonder afscheid vertrekken.
Ik ben nog steeds benieuwd wat er in welke CAO hierover staat?! Kan me daar niets bij voorstellen.
Brainless
Geplaatst: Vandaag, 10:15
Mijn man werkt in de ict en daar wordt als iemand kort (<10 jaar) werkt ook geen afscheid gehouden. Degene die weggaat geeft zelf meestal aan... Hee volgende week woensdag is mijn laatste dag en dan neem ik wat lekkers mee. Directe collega's kunnen hem/haar dan bedanken voor de leuke tijd.
Mensen die met pensioen gaan krijgen een afscheid op kantoor met een hapje en een drankje (heel soms in een cafeetje).
c_alsemgeest
Geplaatst: Vandaag, 10:17
Ik zou gewoon zelf iets regelen met een bakje koffie en wat lekkers. Misschien is het gewoon zo gelopen omdat je laatste dag anders is dan je originele dag. Ik zou me er zelf niet druk om maken iig.
Ik kreeg een groot afscheid met meerdere speeches etc Dat vond ik super lief, maar voelde me daardoor juist opgelaten op de laatste dag
Warboel
Geplaatst: Vandaag, 10:19
Ik heb bij mijn vorige werk ook geen afscheid gehad. Absoluut geen behoefte aan ook. Had een kaartje ofzo wel leuk gevonden maar het was gewoon “oké doei hè, succes met je leven” aan het einde van de dag
Na 10 jaar ook niets gehad, nog geen telefoontje of laatste gesprek. Steekt ergens wel een beetje, maar So be it, kan het niet veranderen. Veel plezier bij je nieuwe baan.
bij mijn vorige werkgever hebben ze na 7 jaar daar werkzaam te zijn geweest amper doei gezegd op mijn laatste werkdag. Helemaal niks, gewoon in rook opgegaan...
Bij mijn nieuwe werkgever met frisse moed weer begonnen. Laat ze maar lekker hun eigen ding doen en geniet van je nieuwe uitdaging!
Roodvos
Geplaatst: Vandaag, 10:27
Bij mijn vorige werkgever was het heel helder: als je er zelf voor koos om het bedrijf te verlaten werd er niets georganiseerd. Of je nou 4 mnd of 40 jaar in dienst was. Het stond je volledig vrij om zelf iets te organiseren met/voor je collega's, maar je hoefde niet te rekenen op een werkgeversbijdrage. Als mensen met pensioen gingen werd er wel een afscheid georganiseerd door de werkgever en was er een werkgeversbijdrage voor bijvoorbeeld een etentje. Bij ontslag/reorganisatie werd er niets georganiseerd, maar ik kan mij voorstellen dat die mensen daar ook geen behoefte aan hadden. Bij het faillisement hebben wij gezamenlijk op onze laatste "werk"dag zelf taart, chips en bitterballen meegenomen.
Bij mijn huidige werkgever wordt bij vertrek van mensen, ook als die besloten hebben zelf te vertrekken (dus geen pensioen), wel een afscheid georganiseerd. De ene keer is dat met zijn allen koffie met wat lekkers in de kantine en laatst een borrel in een nabij café.
Kortom, en dat lees ik ook in de andere reacties hier: het is heel erg wisselend van werkgever tot werkgever.
CrazyCat
Geplaatst: Vandaag, 10:36
50/50 is mijn ervaring en helemaal afhankelijk van het bedrijf of ze er wel of niet wat aan doen. 2 1/2 jaar wordt bijna nergens gezien als erg lang (vanuit een werkgever gezien) vrees ik.
Brainless
Geplaatst: Vandaag, 10:40
Nexus schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd wat er in welke CAO hierover staat?! Kan me daar niets bij voorstellen.
Ben ook wel benieuwd. Weet wel dat werknemers bij x jaar in dienst een bedrag krijgen.
Popstra
Geplaatst: Vandaag, 10:41
Ik zou ook zelf wat trakteren bij de koffie en me verder op mezelf en de toekomst richten.
Ik vind het eerder normaal om zelf iets te organiseren en wat mee te nemen bij de koffie. Maar vind het vooral vrij onnozel om hier na 2,5 jaar een punt van te maken.