Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Koper schreef:Ik ook hoor. Voor mijzelf of voor iemand die het zelf ook kan, omdat dat mensen zijn die begrijpen wat ze in handen hebben. Voorbeeld: de laatste trui die ik gemaakt heb heeft een col. Zesduizend steekjes in een geestdodend patroon waarbij je een paar keer per toer, dus dat is honderden keren, ruim een pond niet-meebewegend breiwerk wat in de weg zit en veel plek op schoot inneemt een klein stukje verplaatst. En dat is alleen de col. Ongeveer 10 uur werk als je alleen het breien telt en niet het gepuzzel en gereken en inpassen in het patroon wat eraan vooraf gaat.
Het breekt gewoon je hart als er bij de kringloop handgebreide truien voor een tientje liggen.

verootjoo schreef:Of iets serieus veel geld is, staat denk ik los van of het het waard is, en of je het zelf waard vind
600$/€500 is natuurlijk veel geld voor 1 kledingstuk.
Maar als je kijkt waar dat geld zit, is het idd geen gekke prijs voor een wollen handgebreide trui.
Mijn wollen Dale of Norway trui van ongeveer die prijs is het zeker waard, deze gaan namelijk een leven lang mee. En als je het dan omrekent naar de hoeveelheid dagen dat je hem kan dragen t.o.v. een trui van minder kwaliteit, is het eigenlijk helemaal niet zo duur.
Koper schreef:De trend is dat mensen steeds minder geld willen uitgeven aan kleding, en die kleding ook maar een paar weken of hooguit een seizoen willen dragen. Daar is de kwaliteit dan ook naar. Dus dan krijg je t-shirtjes die zowat doorzichtig zijn omdat de stof zo dun is. Gewoon een katoenen shirtje dat niet als sexy bedoeld is. Of kleding waarvan de stiksels al los zitten als het nog in de winkel hangt. Je voelt je bijna overdressed als je wel iets degelijks aan hebt![]()
En het kan best even schrikken zijn om dan te merken wat goede kleding eigenlijk kost. Of in dit geval hoe veel werk er in zit. En zelf schrik ik ervan hoe weinig de maker krijgt als je omrekent wat er per uur overblijft voor al dat werk.
troi schreef:Sheran schreef:
De wol is erg duur, en dan nog het uurloon erbij... 600 is echt geen gekke prijs.
Dat vind je niet serieus veel geld?
Hij is natuurlijk prachtig. Maar heb dat nog nooit uitgegeven aan een trui. Zou iets van dat bedrag niet eens durven dragen, veel te bang dat ik hem beschadig
CrazyCat schreef:Het eerste wat ik denk is o jee Kinderarbeit.