janderegelaa schreef:WenK schreef:Notaris denkt zeker mee hoor.
Hier ivm ingewikkeld samengesteld gezin ook bijzondere regelingen. Bij ons moet degene die onze zoon opneemt geld vragen bij een 2e persoon. Dit zodat er direct een 4ogen principe is. Het erfdeel van alle kinderen staat vast tot 25. Mijn erfdeel valt terug in mijn familie/kind, die van mijn man gaat over de overgebleven kinderen (wij hebben 1 gezamenlijk, hij daarnaast nog 2, waarvan 1 biologisch). Dus als 1 van de stiefkinderen overlijdt erft de overgebleven biologische ouder niks maar komt bij broer en zus terecht. Verder is er her en der nog sprake van vruchtgebruik (woning en vermogen). Eea hierin op advies van de notaris.
Dat is dan toch gewoon een langstlevenden testament?
Mijn dochter is 18 en erft gewoon. Zonder ogen her en der die meekijken. Het is háár geld dan en wat ze ermee doet mag ze zelf weten.
Nee, dat ligt toch wel anders. M.b.t. vermogen ligt het meer aan hoe het staat beschreven, maar in het geval van een woning gaat het eigendom van de woning wel over op de erfgenamen, maar mag de vruchtgebruiker erin blijven wonen.
Wanneer je een langstlevenden testament hebt, gaat het echt in eigendom over en kan de langstlevende tot op zekere hoogte doen en laten wat deze wil. Bij vruchtgebruik mag er gebruikt worden, maar heeft de gebruiker niet de vrije hand. De gedachte hierachter is dat je voorkomt dat zaken verduisterd worden uit de nalatenschap, maar dat de langstlevende wel beschermd wordt tegen uitzetting door erfgenamen.