Zijn je collega's ook je vrienden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

In mijn eerste echte baan ben ik gelijk met 1 collega begonnen. Zij is vrij snel een vriendin geworden. We sportten samen, deden wel eens andere leuke dingen. Maar met al mijn collega's sprak ik weleens buiten werktijd af. Die ene collega en onze leidinggevende van destijds spreek ik nog steeds 2x per jaar mee af (we wonen ondertussen te verspreid over het land om het vaker voor elkaar te krijgen). Ik ken hen nu al meer dan 20 jaar.

Op mijn 2e baan hadden we een heel hecht team waarmee we ook buiten werktijd veel samen deden. Met een aantal vrijwilligers erbij groeide dat uit tot een leuke groep en dat voelde destijds echt als vrienden.regelmatig uiteten, weekendjes weg met de hele club of een deel ervan. Tot ik zwanger werd en dat voor mijn collega's erg lastig bleek. Ze hebben mij toen keihard laten vallen. Dus achteraf vind ik het geen vrienden.
Ik merk dat ik daardoor voorzichtiger ben tot het toelaten van collegas op die manier. Waardoor ik met banen daarna wel her en der met mensen meer contact had als werk gerelateerd maar dat is nooit echt uitgegroeid tot vriendschap.
Ondertussen heb ik een druk gezinsleven maar op mijn huidige plek sluit ik ook zeker niet uit dat er contacten meer als collegiaal worden...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:59

Neeee mijn collega's zijn zeker mijn vrienden niet.
Ik heb ze op een gegeven moment ook van FB af gegooid.
Sommige wel op Instagram nog maar daar post ik bijna niets op.

Ik heb 2 collega's die ik nog wel op FB heb maar dat waren diegene die toen ik ziek thuis was de moeite hebben genomen om te bellen om te vragen hoe het met me ging.

Mijn eigen collega's waren zelfs te beroerd om een kaartje en postzegel bij HR te halen en even op te sturen.
Voor iedereen wordt altijd wel iets gedaan met zwangerschap, nieuw huis, ziekte of weet ik veel wat. Ik weiger daar tegenwoordig aan mee te doen en de rede weten ze.

Ja ze hebben er geen erg in gehad, nee ik wel.

Dus nee mijn collega's zijn zeker mijn vrienden niet het zijn collega's waar ik weinig mee deel alleen het hoogst noodzakelijke.
Niet dat het hier niet gezellig is want we hebben altijd lol en werken leuk en had met elkaar.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:00

Jaren geleden heb ik vrijwilligerswerk gedaan om te reïntegreren. Ik ben getrouwd met 1 van de andere vrijwilligers en weer een ander is al jaren mijn beste vriendin.

Op mijn huidige werkplek is 1 directe collega een hele goede vriendin geworden. We praten over van alles, gaan samen buiten het werk leuke dingen doen en binnenkort gaan zelfs onze partners elkaar ontmoeten.

Toch ontstaan er bij mij niet snel zulke vriendschappen op het werk, het gaat echt om die klik die er moet zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

purny schreef:
Nee, werk en privé moet je gescheiden houden.
Ik ga hoogstens een keer per 2 maanden met ze uit eten maar that's it.

Dat is vaker dan ik veel vriendinnen zie, dus hoe houd je werk en privé dan precies gescheiden?

Ik heb van een eerdere baan een enorm goede vriendin over gehouden.
Op mijn huidige baan is er 1 collega die ik privé zie en spreek, daar spreek ik wel mee af in vakanties ofzo (onderwijs).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Nee, mijn collega's zijn niet mijn vrienden. Super leuke mensen om mee samen te werken, en om eens mee uiteten te gaan etc. En we zijn ook echt wel geïnteresseerd in hoe het met elkaar gaat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Nee, werk is werk en privé is privé bij mij.

Vroeger wel gedaan, maar heb daar redelijk slechte ervaringen mee opgedaan zullen we maar zeggen.
Vandaar dat ik het tegenwoordig anders doe...

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:11

Ik werk al 26 jaar samen met mijn assistente. We zijn ook met zijn tweeen het hele bedrijf :D
Dus ja wij delen lief en leed. We gaan niet samen op vakantie of afspreken thuis of zo. We zien elkaar al meer dan genoeg. Maar ik kan altijd op haar rekenen en zij op mij. Ik beschouw haar wel als 1 van mijn beste vriendinnen

Maflinger_S

Re: Zijn je collega's ook je vrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:14

Nee, collega's zijn geen vriendinnen maar mensen waarmee ik werk.

Ik heb wel een vriendin die vroeger een collega was, jaaaren geleden, maar wij werden vriendinnen nadat ik daar ben weggegaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:16

Goof schreef:
purny schreef:
Nee, werk en privé moet je gescheiden houden.
Ik ga hoogstens een keer per 2 maanden met ze uit eten maar that's it.

Dat is vaker dan ik veel vriendinnen zie, dus hoe houd je werk en privé dan precies gescheiden?

Ik heb van een eerdere baan een enorm goede vriendin over gehouden.
Op mijn huidige baan is er 1 collega die ik privé zie en spreek, daar spreek ik wel mee af in vakanties ofzo (onderwijs).

Je praat alleen over werk. En je laat bepaalde onderwerpen achterwege. Helemaal als die andere collega het syndroom van Wap heeft :+
Met een vriendin spreek ik bijvoorbeeld wel over politiek.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:18

Ik had bij mijn baan in de winkel vroeger waar ik als teamleider zat, wel contact met sommige collega's uit de vaste aanstelling buiten werk om, en dat waren ook vaker mensen ouder als mij - maar een van mijn beste vriendinnen is ook 19 jaar ouder als ik dus ik til sowieso niet zo zwaar aan leeftijden/cijfertjes wat dat betreft. Als het klikt, klikt het.

Zijn nooit vrienden geweest zoals ik mijn vrienden buiten het werk om had/heb, maar ging er bv wel eens regelmatig koffietje/lunch mee doen, winkelen, dat soort dingen. :j

Heb wel via social media met wat meer mensen nog 'contact' van vroeger uit de winkel, maar dat is ook oppervlakkig. Dat is wel flink verwaterd nadat ik eenmaal weg ben gegaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Ik werk op een bedrijf met 30000+ mensen, in principe allemaal collega's. := Dus ja, heb collega's als vrienden maar die zie ik niet op het werk en werk ik ook niet mee samen.
Kijk ik op mijn afdeling (250 personen) dan is er eentje. Binnen mijn eigen team (7 personen) geen. Buiten mijn man om dan, na ruim 25 jaar en een hoop reorganisaties zitten we sinds een aantal jaar in hetzelfde team. _O-

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:24

Is dat niet heel verwarrend dat je nu elkaar ineens zoveel op werk tegenkomt? :=

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:25

1 van mijn beste vriendinnen is mijn directe collega. We spreken buiten werk om af en zijn met onze partners ook op vakantie geweest :j Daarnaast heb ik ook vriendinnen via werk leren kennen, waarmee ik nu niet meer samen werk maar wel hele goede vriendschappen mee heb. Waaronder iemand met bijna 30 jaar leeftijdsverschil.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:26

Ik zag mijn collega's- toen ik nog full time op kantoor zat - meer dan m'n vrienden. Ik deelde veel meer met hen dan ik met mijn vrienden kon. Dat schept een band. Buiten werk afspreken deden we ook wel eens door na afloop van de werkdag te drinken of uit eten te gaan. En dat doe ik nog steeds met m'n collega's. Super leuk en gezellig!

Maar ik heb wel gemerkt dat bij het veranderen van baan, je elk weer je eigen weg gaat, wat prima is. De meeste zie ik dan nooit meer. Dus nee, gewoon gezellige mensen maar geen echte vrienden.

Op een aantal uitzonderingen na. Ik heb 4 vrienden over gehouden aan banen. 2 werk ik al 13 jaar niet meer mee, een is 9 jaar geleden en de andere 5 jaar terug dat de samenwerking stopte. Dat zijn wel echt vrienden geworden. 2 spreek ik nog maar sporadisch maar is altijd direct weer fijn. 2 anderen *van mn 1e baan die stopte in 2013* spreek ik zeer regelmatig af en ga ik zelfs mee op vakantie. Dat zijn hele goede vrienden geworden.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

Ik heb wel een paar werkbesties, die ik ook wel echt als vriendinnen beschouw. Het is niet zo dat we elkaar buiten werk heel vaak zien, we gaan af en toe uit eten of borrelen (buiten wat door werk zelf wordt georganiseerd), maar appen ook veel. Verder echt wel heel persoonlijk contact, we delen echt lief & leed. Ze komen ook op mijn vrijgezellenfeest en bruiloft, dus zo intiem is het contact wel.

Wat ik daar fijn aan vind, is dat je meer begrip hebt voor elkaar als het privé iets minder gaat en we elkaar kunnen ondersteunen.

Met andere collega's kan ik ook goed opschieten, zo gaan we met een groepje ook wel eens naar een festival en komen we ook wel bij elkaar thuis om te eten of borrelen. Maar weet ook dat het contact zal stoppen met een aantal als een van ons ergens anders gaat werken, vooral omdat ik zelf niet goed ben in contacten onderhouden.

Met de werkbesties verwacht ik wel contact te blijven houden als een van ons ergens anders gaat werken, maar dan wel minder dan nu. Dus een paar keer per jaar even ergens eten of borrelen. Maar dat is ook hoe ik omga met mijn andere vriendinnen. Heb niet de behoefte om wekelijks vrienden te zien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Nee, ik kom hem nauwelijks tegen op het werk. :)) 1 van ons is altijd op kantoor aan het werk en de andere thuis. :)) Is ook pas sinds de Corona tijd hoor.
Vroeger zagen we elkaar wel veel op het werk en was ik zelfs zijn interne klant. Een aantal jaar voor corona zijn we in hetzelfde team terecht gekomen en zaten we ook echt samen op kantoor. Veel mensen hadden niet eens door dat wij een koppel waren. :)) Wij kunnen werk en privé ook prima gescheiden houden en hebben ook de regel niet meer dan een half uur over het werk te praten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Nee.
Spreek wel via de app diverse collega's, maar nooit over persoonlijke dingen. Altijd oppervlakkig en over werkgerelateerde onderwerpen. Is ook een ouder team, ik ben 1 van de jongste.

Heb wel een clubje (ex) collega's waarmee ik 2 keer per jaar afspreek.
Groepje is gevormd nav reorganisatie en wij opkwamen voor onze toenmalige teamleidster.
Nu spreken we 2 keer per jaar af, lunchen, wandelen en kletsen. Wat altijd enorm gezellig is.

In een ander team, waar de gemiddelde leeftijd ook jonger is, spreken we ook meerdere keren per jaar een etentje af. Supergezellig, maar ook met hen heb ik verder weinig contact.

Ergens vind ik het jammer en ergens weet ik inmiddels ook niet beter meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

Sommige oud-collega's zijn nog steeds mijn vrienden. Met een oud-collega ga ik zelfs de Camino wandelen.

Mijn huidige collega's zie ik ook wel prive maar zijn geen vrienden.
Denk dat als ik een andere baan heb ze niet vaak meer zal spreken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:04

Ik heb op mijn oude werk 1 vriendin over gehouden waar ik regelmatig mee op stap ga, ik ben 3 jaar ouder als haar oudste kind :+ Nu was ik op dat werk teamleider, en waren mijn leeftijdsgenoten de gene waar ik leiding aan gaf. Dat maakte het wat lastiger

Op mijn nieuwe werk heb ik een paar leeftijdsgenoten in mijn zelfde functie, ik ben benieuwd of hier vriendschappen uit voortvloeien. Groot deel is ook ouder.

Mijn ouders hebben nog wel een echte vriendengroep van het bedrijf waar mijn vader 9 jaar gewerkt heeft in ‘80/‘90 dat is wel leuk!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:12

Ik heb überhaupt geen vrienden en ik wil ze ook niet. Laat staan dat ik buiten mijn werk om iets met mijn collega's te maken wil hebben.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:15

Collega's zijn in de basis geen vrienden nee, maar er kan wel vriendschap uit ontstaan. Ik heb inmiddels al 35 jaar een kantoorbaan (bij meerdere bedrijven) en heb hier wel enkele vrienden aan overgehouden.

Maar het is heel verschillend, soms ga je met collega's uit eten, bios, concert en vind dat alleen plaats zolang je collega's bent en verwaterd het, soms blijft het als je geen collega's meer bent. En dat is eigenlijk allemaal prima. Zo gaan die dingen nu eenmaal.

Maar als ik een nieuwe baan heb, ga ik er niet meteen vanuit dat deze collega's mijn vrienden gaan worden. Soms gebeurt het en soms niet. Maar ik wijs het ook niet direct af, omdat het strikt gescheiden zou moeten zijn.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Ik heb wel vrienden overgehouden uit banen. Waar ik nu zit gaat dat niet gebeuren, ze zijn allemaal 20 jaar ouder en op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Maar ik voel dat ze me nog als een broekie zien.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:29

Ik ben in het verleden best bevriend geweest met collega’s, maar dat verwaterde eigenlijk steeds zodra één van ons ergens anders ging werken.
Op dit moment heb ik geen echte vrienden onder mijn collega’s, en dat vind ik jammer. Er zijn wel een paar mensen met wie het gezellig praten is en met wie ik graag mee ga naar een borrel of etentje, maar buiten werktijd hebben we zelden contact.
Ik merk dat ik het mis om écht gezelligheid te hebben met directe collega’s. Het voelt nu vaak wat oppervlakkig, en daardoor worden de werkdagen soms best lang en saai.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

Op m’n vorige werk had ik wel een aantal collega’s waar ik goed mee kon, 3 daarvan zie ik nog steeds, terwijl ik er al lang weg ben, waarvan 1 nu weer m’n collega is op m’n nieuwe werk :D

Maar de rest van onze directe collega’s zijn prima als collega, maar verder niet :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:33

Ik heb tijdens mijn burnout van een begeleider/arts te horen gekregen dat collega's GEEN vrienden zijn en ik vrienden moet zoeken buiten werk :\
Dit naar aanleiding van uitval en bijbehorende eenzaamheid.