Vrienden maken op latere leeftijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMaritt

Re: Vrienden maken op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 15:27

Ik herken het wel! Ik woon op een uur rijden van mijn geboorteplaats, alle contacten van vroeger van daar zijn verwaterd. Wel woon ik nog dicht bij de universiteit waar ik gestudeerd heb, maar alle vrienden van toen zijn over het hele land verspreid. Meeste contacten zijn verwaterd, sommige nog wel contact mee maar die wonen dus ver weg. Wel een paar vrienden overgehouden van mijn vorige baan (ex collega's dus), maar mijn vriendenclubje is aardig klein. Toen ik mijn paard nog had, had ik genoeg contact op stal, maar dat waren allemaal mensen die leuk zijn om tegen te komen maar waar ik niet zo snel mee zou afspreken. Ik denk soms ook wel eens dat het aan mezelf ligt, dat ik vriendschappen soms te makkelijk laat verwateren, ik weet het niet. Ik hoop via mijn kind, als ze over een paar jaar naar school gaat, meer mensen hier in de buurt te ontmoeten. En ik wil me ergens gaan aanmelden voor sporten, daar komen hopelijk ook wat contacten uit. Vrijwilligerswerk heb ik even nog geen behoefte aan, druk zat :D

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 15:37

Dat is bij mij ook het probleem: ik heb echt leuke collega's, mede-studenten, mensen van mijn leesclub en ik wil ook gaan sporten met andere mensen. Maar uiteindelijk blijft alles op de plek waar ik de mensen ken. Ik ga niet met een collega gezellig drinken of iets dergelijks. Verder heb ik online ook meerdere plekken waar ik met mensen kletst, maar uiteindelijk spreek ik eigenlijk niet af met mensen, wat ik ergens ook wel jammer vind.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:59

Rienn schreef:
Yv_ schreef:
Heel gek misschien, maar via werk?
Nou heb ik ook een vrij grote vriendengroep van mezelf, maar een van mijn beste vriendinnen is de meid met wie ik 8 jaar lang direct heb samengewerkt. En zo kwam ik 4 jaar geleden bij mijn huidige baan terecht waarbij ik veel contact had met bepaalde mensen van een ander bedrijf. Begon een beetje als grappen en grollen, maar uiteindelijk een keertje met eentje wat gaan drinken en ik beschouw hem serieus als een echte vriend ondertussen. Gaan regelmatig uit eten of even gezellig wat drinken en we spreken elkaar ook bijna dagelijks. Vanzelfsprekend over niet-werkgerelateerde dingen _O-.

Soms is het veel makkelijker dan het lijkt en geeft de minste moeite je de leukste contacten.

Ik ben de jongste op mijn werk. Ondanks dat ik mijn collega’s heel leuk en gezellig vind hoef ik ze niet direct ook privé te zien :o dat schreef ik eerder :D
Binnenkort heb ik wel een afspraak met een oud collega om even bij te kletsen, dus dat is wel leuk.

Nee, maar via werk hoeven niet alleen directe collega's te zijn, zie mijn verhaal als voorbeeld.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 17:58

Bij een (sport) club gaan! Ik zit bij een zwemvereniging en bij de sportschool ga ik elke week pumpen. Ik ben met bodypump net weer begonnen na ca half jaar eruit te zijn geweest. Maar ik had daarvoor echt een gezellige groep! En met zwemmen precies zo! Na die tijd gaan we koffie drinken, kletsen over van alles en hebben zelfs al een andere activiteit gedaan! Oke, het zijn nog niet direct hele close vrienden maar als je er zelf tijd insteekt kan het wellicht groeien.

Ik heb ook 2 leuke contacten over gehouden van een groepsreis. Oke, waarschijnlijk ga ik ze nooit meer zien. Maar er zijn ook kleinere reizen bijvoorbeeld in Nederland, weekenden waar je naar toe kan geloof ik! Misschien is dat wat voor je? Villavibes heeft dat!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 20:50

Ik vind het al jaren moeilijk.

Maar we gaan binnenkort verhuizen naar een klein dorpje met maar 400 inwoners. Ik denk dat het daar makkelijker zal zijn om vrienden te maken. Vandaag stond er een bord in de tuin waarop we worden verwelkomd in de buurt. Dat gebeurt in ons huidige storp niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 20:55

Ik ben net verhuisd, 1,5 uur verderop.
Ga zodra ik klaar ben met klussen kijken of ik wat vrijwilligerswerk kan gaan doen of op een stal kan gaan helpen. Maar moet zeggen dat oppervlakkig contact altijd al wel goed loopt, echte vriendschappen heb ik meer moeite mee te ontwikkelen..

Als er hier iemand rond Delft een kop thee wil drinken, hit me up :+

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:09

Dat blijft voor mij ook een moeilijk punt. Meer dan 10 jaar geleden verhuisd en daarna gescheiden. Ik heb wel leuk contact met mijn stalgenoten maar dat blijft bij gesprekken op stal. Toen de kinderen op de baisschool zaten ook leuk contact met moeders uit de beurt, maar dat is erg snel verwaterd door corona toen er geen ouders meer op school mochten komen en daarna waren de kinderen oud genoeg om zelf naar school te gaan. Ik ben zelf ook druk met fulltime werken, de kinderen, mijn paard en een dagje niks is ook wel lekker dus dan zijn er ook weinig momenten om met iemand af te spreken. Al zou dat soms wel leuk zijn. Ik heb maar 2 collega's en daar heb ik wel altijd leuke gesprekken mee. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik weinig echte vrienden heb en wat kennissen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:32

Heel herkenbaar hoor.
Heb na een aantal verhuizingen wel nog een paar goede vriendinnen die ik regelmatig spreek over de telefoon, maar echt afspreken en gewoon gezellig even spontaan een keer bij elkaar op bezoek of ergens wat drinken/eten zit er eigenlijk al heel lang niet meer in ivm de afstanden.
Vind het echt ontzettend jammer en heb ook waar ik nu woon echt wel geprobeerd om nieuwe vriendschappen te sluiten krijg alleen het gevoel dat niemand daar echt op zit te wachten en me alleen weten te vinden als ze iets van mij nodig hebben.
Dus heb me er maar bij neergelegd helaas.
We hebben de paarden aan huis en had het ontzettend leuk gevonden als ik dat bvb met een goede vriendin had kunnen delen.
Maar tegenwoordig is iedereen veel te druk.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 21:40

daantjuhhh schreef:
Ik ben bier gaan tappen achter de bar in de voetbalkantine van de plaatselijke club.
Als vrijwilligerswerk.

Binnen een jaar kende de halve stad mij en ik hun

Maar is dat dan kennen of echt vrienden? Ik ken ook mijn hele dorp, maar dat zijn geen vrienden..

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 22:30

Ik ben 28 en ervaar hetzelfde eigenlijk. Wanneer is iemand een vriend en wanneer niet? Ik wil graag iemands vriendin zijn (heb wel een partner gelukkig, haha) maar heb soms het gevoel dat het niet wederzijds is. Ik weet dat ik soms raar kan zijn en overkomen (ik heb autisme), maar zo erg had ik het niet verwacht. Er zijn mensen waarbij ik op de tippen van mijn tenen moet lopen helaas en dat vind ik wel moeilijk. Net omdat ik niet kan inschatten of zij mij evenveel waarderen als ik hen. Maargoed, mijn partner is mijn beste vriend op dit moment. :Y)

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 02:40

Ook hier heel herkenbaar. Groepje is erg uitgedund, heb nu denk ik 2 a 3 vrienden. Vind het ook lastig wanneer iemand een vriend word, zoals met bijvoorbeeld collega's. Heb nog een keer mee gedaan aan Join Us, daar koppelen ze een groep jongeren aan elkaar met wie je dan elke week gaat skypen en een paar keer mee afspreekt. Was wel leuk maar geen verdere contacten aan overgehouden. Ik woon ook in de buurt van alkmaar dus kunnen altijd een keer afspreken :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 08:18

Ik herken het ook nogal.
Ik ben 35 en woon sinds een aantal jaar in Frankrijk.
Wij wonen echt op het platte land en sinds dien zijn ook 99% mijn nederlandse vriendinnen uitgedund.
Ik heb mijn paarden aan huis en andere dieren waardoor ik niet makkelijk even heen en weer naar nederland kan rijden om vriendinnen te bezoeken maar andersom zijn er ook maar 2 vriendinnen die het ooit gedaan hebben. Stiekem wel erg jammer.
Ik werk als zzp'er dus heb ook gewoon weinig contact met mensen hier.
Soms mis ik het ook wel erg gewoon iemand om even bij langs te gaan of samen wat te gaan drinken ergens of samen naar de paarden te gaan enz. Maar ik zie het zo snel nog niet veranderen helaas.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 08:41

Ik herken het ook. Al lang geleden verhuisd uit de omgeving waar ik opgroeide en naar school ging, en die contacten verwaterden al snel.
Al lag dat ook aan mij, want ik ben niet erg van het onderhouden van contacten en vind vriendschappen ook snel een soort verplichting, er komt veel meer bij kijken dan gewoon eens een drankje doen met elkaar tenslotte.
Vanwege mijn eigen leven met partner,fulltime baan en huisdieren en daarnaast wat mankementen, heb ik nooit de tijd,zin of energie gehad om weer aan vriendschappen te werken. Ben er nooit naar op zoek gegaan.
Ik heb zelf ook niet zo'n sociale behoefte, als ik dan zie en hoor wat een "gedoe" anderen hebben rondom vriendschappen dan mis ik er weinig aan.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 10:09

Ook hier herkenbaar.

Toen ik 12 was verhuisd vanuit mijn geboorteplaats (Den Helder) naar de andere kant van de afsluitdijk Zuid-West Friesland in. Daar mijn middelbare schoolperiode gedaan en toen verhuisd naar mijn vriendje die woonde in Noord-Oost Friesland. Daar 7 jaar gewoond en weer alles verwaterd.

Nu ben ik terug in Zuid-West Friesland. 37 jaar en zeer weinig vriendinnen. heb 1 goede vriendin maar die woont een uur rijden verderop. Met jonge kinderen, werk, een partner en andere verplichtingen ga je daar ook niet even tussendoor gezellig een kopje thee drinken.

Genoeg leuke collega's, praatje op de sportschool, schoolpleinmoeders. Maar zoals meerderen zeggen is dat vooral heel leuk voor op die plek, maar spreken we daarbuiten nooit af dus zijn het wat mij betreft geen vrienden.

Ik weet ook niet of ik er veel behoefte aan heb, ik ben ook best een huismus en soms best slecht in het onderhouden van contacten. Maar soms mis ik het wel om als ik ergens mee zit gewoon die knop op mijn telefoon in te drukken om mijn probleem van dat moment te kunnen delen en dat de andere kant dan zegt: ik kom eraan! of juist echt leuke dingen samen te doen en goed de slappe lach te hebben. Dat heb ik nu gelukkig wel met mijn man, maar met een vriendin is dat toch anders :')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 10:28

Probeer ook open minded te zijn en niet perse je blind te staren op een leeftijdgenoot.

Ik heb 3 hele goede vriendinnen waar ik niet zonder kan. 1 is 24 dus onder mijn leeftijd maar al jaren mijn beste vriendin. Een ander is richting de 50 en een ander 62. Ik vind vriendschappen met 'oudere' mensen juist heel fijn en waardevol. Deze mensen kunnen zich ook helemaal vinden in mijn leeftijd en daardoor ook zelf nog heerlijk idioot doen ( ik zeg altijd ik hou jullie jong , en jullie helpen mij met lastige levenskwesties).

Als ze maar humor hebben en een tikkeltje idioot kunnen doen dan ben je bij mij al snel binnen :o leeftijd kijk ik dan ook niet meer naar. Ik heb soms alleen 3 moeders :')

Ik ontmoet toch wel veel mensen via werk. Oudste vriendin is ook een collega en we werken ook vaak samen. Mijn jongste vriendin ken ik ook via werk dat is inmiddels alweer 10 jaar geleden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 11:45

Echte vrienden zijn (voor mij) schaars. Maar ik heb best veel leuke mensen leren kennen via mijn hobby's. Door bijvoorbeeld bij een club of vereniging te gaan of gelijkgestemde vinden hier op bokt of via FB of andere kanalen. Bij was dat bijvoorbeeld de rasvereniging van de Lusitano's. De kennissen die ik heb overgehouden aan het kopen van een pup. Hondentraining, NH, etc. Daar groeien niet perse vriendschappen uit maar wel leuk sociaal contact en uitjes.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 12:29

Ik herken dat zeker. Veel contacten maar niet direct vrienden. Zeker icm paarden. Ik ben naar een hele andere kant van NL verhuisd dus ook andere type mensen leer ik :+

Ik heb er niet écht behoefte aan maar ik zou het ook best leuk vinden om af en toe een wijntje met iemand in de stad te drinken :D

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 13:20

Herkenbaar wel ja, ik ben ruim 2 jaar geleden verhuisd naar de kop van Noord Holland. Mijn paarden staan nu aan huis, toen niet. Ik mis het niet perse, maar tuurlijk af en toe een wijntje met iemand te drinken of even je ei kwijt kunnen bij iemand anders dan je partner.

Maar goed, misschien ben ik zelf ook niet heel sociaal aangelegd ofzo. :)

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 13:26

Ik herken dit ook. Via de paarden wel leuke contacten, maar naast een keertje een paardenevenement verder geen uitjes. Mijn collega's zijn prima voor onder werktijd, de vriendengroep van mijn vriend is prima, maar van mijn vriend. Vanuit de middelbare school heb ik nog een kleine vriendengroep en zien we elkaar twee keer per jaar. Maar soms mis ik het echt om iets spontaner op pad te kunnen. Af en toe ergens iets drinken ofzo. En dan het liefst zonder dat het direct over kinderen gaat... Dat is ook het lastige van de leeftijd rond 30.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 13:44

Misschien is het tijd voor een vriendenclub voor de niet sociale mensen?
Gewoon vriendschap zonder "verplichtingen".
Wat af kunnen spreken wanneer je (en een ander) er zin hebt, zonder dat er van alles wordt verwacht.
Weet alleen niet of je dat dan echt een vriendschap kan noemen, want je leert elkaar dan ook niet echt kennen. Lijkt wel iets te zijn waar meer mensen zo te lezen behoefte aan hebben.
Lastig dit soort dingen.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 14:35

Ja, ik vind het ook lastig, vooral omdat ik mij verder niet eenzaam vind. Maar ik kan niet buiten mijn ouders en mijn broertje echt mijn ei kwijt bij iemand. Of van de week toen ik jarig was, kreeg ik wat kaartjes van verdere familieleden, maar daarnaast niet echt iemand die mij ook feliciteert (wel een algemene kaart gekregen van werk). Dat miste ik stiekem wel.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 14:41

Ik herken het ook wel. Oppervlakkige contacten heb ik wel en ook leuk app contact mee bijvoorbeelf maar echte vriendschappen zijn voor mij op 1 hand te tellen. Ik merk met fases dat ik dat lastiger vind en op andere momenten vind ik het weer fijn om mijn eigen ding te doen.
Tips heb ik dus niet, ik volg wel even

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 14:48

Wat is volgens jullie dan definitie van een echte vriendschap? Want het lijkt me vrij normaal om 1, 2 of 3 échte vrienden te hebben. Die veel van je weten. Die je soms een tijd niet spreekt maar waarmee het altijd goed is, ook als er een keer wat gedoe is.

Zo werkt het voor mij. Dan heb ik daarnaast een nog groter aantal mensen die hangen tussen vrienden-kennissen. Waar ik wel mee afspreek, leuke dingen doe etc, maar die ik niet maandelijks zie of spreek

En dan nog een enorme bult mensen die ik ken. Van de honden, paarden, werk etc. Waarmee ik een praatje maak, die ik tegenkom op een bbq en gezellig mee klets etc. Maar waarmee ik niet echt afspreek.

Ik mis niks. Maar als ik wat zou missen zou ik daar actief mee aan slag gaan. Dus berichtjes op FB/insta om af te spreken met mensen in je buurt, kookclubje organiseren, leesclubje, met mensen naar het museum, bos, bios etc. Heel veel afspreken, dan zit er vanzelf iemand tussen met wie het klikt?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:16

Herkenbaar.

Ik heb vooral ‘oude’ vrienden. Een vriendin die ik ken vanaf de brugklas, maar rustig een jaar geen contact mee kan hebben. Of oud collega die ik ruim 25 jaar ken en we soms ineens weer gaan appen en afspreken.

Buren waar ik echt een leuke klik mee had, veel samen gedaan maar omdat ze verhuisd is het contact ook veel minder is.

Maar ik doe er zelf ook niet veel tegen, vind het wel prima. Hoewel ik het soms toch ff mis zoals van de week dat ik ineens een rot berichtje kreeg. Dan is het fijn om ff van me ‘af te appen’ en te kletsen.

Dus vandaar dat ik vandaag ff mijn chats ben langs gegaan en zag dat ik met iemand heel leuk contact had maar ik haar al een tijd niet had gezien/gesproken. Dus ff een appje gestuurd en wederom heel fijn gekletst: we spreken binnenkort eens af voor koffie!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 15:27

Ir111 schreef:
Wat is volgens jullie dan definitie van een echte vriendschap? Want het lijkt me vrij normaal om 1, 2 of 3 échte vrienden te hebben. Die veel van je weten. Die je soms een tijd niet spreekt maar waarmee het altijd goed is, ook als er een keer wat gedoe is.

Zo werkt het voor mij. Dan heb ik daarnaast een nog groter aantal mensen die hangen tussen vrienden-kennissen. Waar ik wel mee afspreek, leuke dingen doe etc, maar die ik niet maandelijks zie of spreek

En dan nog een enorme bult mensen die ik ken. Van de honden, paarden, werk etc. Waarmee ik een praatje maak, die ik tegenkom op een bbq en gezellig mee klets etc. Maar waarmee ik niet echt afspreek.

Ik mis niks. Maar als ik wat zou missen zou ik daar actief mee aan slag gaan. Dus berichtjes op FB/insta om af te spreken met mensen in je buurt, kookclubje organiseren, leesclubje, met mensen naar het museum, bos, bios etc. Heel veel afspreken, dan zit er vanzelf iemand tussen met wie het klikt?

Wat jij ook beschrijft. Degene die je wil bellen als er wat is, of dat nou heel leuk nieuws is of juist niet. Degene die je goed kent, veel van je weet en waar je echt lekker zonder drempels mee kan praten. Dat je er daar geen tientallen van hebt lijkt mij ook normaal, vaak is het er inderdaad maar 1 of 2...

En daarna dan een clubje mensen om gezellig mee te kletsen. Met een aantal gezamenlijke delers zoals de paarden, honden, etc. En daar kan natuurlijk wel een vriendschap uit ontstaan.