Wet van poortwachter. Regels en verwachtingen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Wet van poortwachter. Regels en verwachtingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:18

Als het goed is zit er ook een Arbo- adviseur tussen, die kan je ook bellen met vragen. En inderdaad iemand meenemen naar dat gesprek. Sterkte ts.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:29

Als zieke ben je trouwens niet zelf verantwoordelijk voor de juiste opvolging van de wet verbetering Poortwachter. Als jou werkgever het plan van aanpak te laat gemaakt heeft word dat, mocht het een WIA traject worden, je werkgever aangerekend. Je bentuiteraard wel verplicht mee te werken aan het eigen reïntegratie, maar de documentatie ligt bij hun.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:37

zonnebloem18 schreef:
Als zieke ben je trouwens niet zelf verantwoordelijk voor de juiste opvolging van de wet verbetering Poortwachter. Als jou werkgever het plan van aanpak te laat gemaakt heeft word dat, mocht het een WIA traject worden, je werkgever aangerekend. Je bentuiteraard wel verplicht mee te werken aan het eigen reïntegratie, maar de documentatie ligt bij hun.

Ik heb LG geprobeert te bellen is nog met vakantie en de vervanging krijg ik niet te pakken. Heb LG nu maar geappt dat we dat moeten invullen... pffff wordt er heel gestrest van.. zijn vervanging had dan ook wel mij kunnen bellen ofzo.. zij weten natuurlijk precies hoe het moet en werkt en ik niet.. ;( uiteraard werk ik aan alles mee..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Echt laat het los, dit is niet jouw verantwoordelijkheid.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

zonnebloem18 schreef:

Ja oké.. maar omdat sansaS schreef dat ik er achter aan moest gaan en je mij van alles wijs man maken denk ik weer dat het ook mijn verantwoordelijkheid is... ;(
Ik heb nu mijn best gedaan en wacht nu LG af..

Wel bedankt voor je bijdrage in het topic zo leer je ook weer van alles.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:01

Hoi, medewerker medisch secretariaat en ex-verzuimcasemanager hier :)

Er is al veel gezegd, maar ik probeer het even samen te vatten:

- De Wet Verbetering Poortwachter is inderdaad de naam voor het hele proces van twee jaar ziekte, van begin tot eind. Deze wet- en regelgeving schrijft o.a. voor wanneer de werknemer een bedrijfsarts moet spreken, wanneer er evaluaties opgesteld moeten worden en wat de verplichtingen van werkgever en werknemer zijn rondom re-integratie. Mocht je het fijn vinden is hier een stroomschema te downloaden wat laat zien welke stappen wanneer plaatsvinden: https://www.oprijk.nl/bedrijfszorg/info ... r---schema

- Kleine verbetering: je zit pas in de ziektewet als je een uitkering krijgt na twee jaar ziekte. Op dit moment ben je arbeidsongeschikt.

- Wat ik vermoed van de informatie die ik nu heb is inderdaad dat deze afspraak is ingeschoten om het plan van aanpak in te vullen. Dit moet twee weken na de probleemanalyse worden opgesteld en ondertekend worden door werkgever en werknemer. Dat dit tijdig gedaan wordt is niet jouw verantwoordelijkheid, maar die van de werkgever. Probeer je daar ook geen zorgen over te maken - jou valt niets kwalijk te nemen als dit te laat gebeurt. Hetzelfde geldt voor alle andere stappen in het verzuimproces. Je bent verplicht om mee te werken aan re-integratie, m.a.w. deze niet te belemmeren, maar de documentatie en tijdigheid daarvan is verantwoordelijk van de werkgever.

- De derde persoon is dus waarschijnlijk van de arbodienst en de verzuimcasemanager, die komt ondersteunen bij het correct invullen van het plan van aanpak. Je mag deze persoon ook altijd contacteren - dus als je weet wie de arbodienst is en je hebt vragen, bel ze gerust. Daar zijn ze voor.

Mocht je nog meer vragen hebben, stuur gerust een pb, maar ik zou je willen aanraden vooral contact te zoeken met de arbodienst. Die kunnen jou beter te woord staan.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:53

Love_myhorse schreef:
zonnebloem18 schreef:

Ja oké.. maar omdat sansaS schreef dat ik er achter aan moest gaan en je mij van alles wijs man maken denk ik weer dat het ook mijn verantwoordelijkheid is... ;(
Ik heb nu mijn best gedaan en wacht nu LG af..

Wel bedankt voor je bijdrage in het topic zo leer je ook weer van alles.

Van alles wijs kan maken. Het is niet ik onzin klets. Inderdaad je werkgever is verantwoordelijk dat klopt.

Maar zelf moet je ook pro actief meewerken aan je eigen reïntegratie. Als je werkgever met vakantie is kun je het natuurlijk prima daarna bespreken maar jezelf verdiepen in de wet poortwachter en je rechten en plichten is niet is heel onverstandigs.

Hierboven word het goed uitgelegd.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:53

Sansas uiteraard actief mee werken begrijp ik volkomen en daar doe ik alles aan en gelukkig weet mijn LG dat ook en hebben wij wel goed contact. Alleen de hele regelgeving etc er om heen is voor mij volkomen nieuw en af toe ook een soort abracadabra.. ik weet dan niet precies altijd wat mijn taken dan daar in zijn of wat zijn verantwoordelijkheid is.
ik doe echt er wel in verdiepen en lezen tot ik zelfs gek van wordt maar ik snap niet altijd alles, vandaar dat ik dat dan ook af toe vraag, als ik alles had geweten dan stelde ik die vragen niet. maar goed aldoende leert men ook :j

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:00

Vervangende Lg belde mij vanmiddag terug , heb de situatie uitgelegd en ze snapte volkomen dat ik het niet begreep. Ze gaf aan dat Lg deze week terug komt en dat hij dit dan verder op zal pakken :)