Aangifte inkomstenbelasting uit handen geven: tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:42

Sakura789 schreef:
Ik sla even aan op ‘naar waarschijnlijkheid mijn uren gehaald’, dat moet je eigenlijk zwart op wit hebben qua uren. Je moet bij een controle een overzicht kunnen overhandigen waaruit blijkt dat je minstens 1.225 gewerkte uren dat jaar hebt gemaakt.

We doen zelf onze aangifte (ook ZZP’er) en ook van onze familieleden. Van een vriendin doe ik ook alles (ze betaalde hiervoor 1.100 per jaar). Alleen ivm scheiding ga ik de aangifte zelf niet doen.

Heb je het ooit zelf gedaan? Ik vind dat ze het nog best vriendelijk maken, in principe is het te doen als je er een beetje gevoel voor hebt.

Ja goed dat je het zegt hoor; ik heb alles in mijn iPhone agenda staan en heb dus overzicht, maar ik moet het nog verwerken in Bunni en het totaaloverzicht zien. Ik ga uit van 24 uur per week besteding aan mijn bedrijf, alleen ik heb ook gewoon vakantie gehad. :+ Dus of je dan in totaal je uren hebt wordt duidelijk bij invoeren Bunni, omdat ik ook echt weken ver boven die 24 zat. Dat wisselt gewoon.

Ik heb het afgelopen jaren zelf gedaan, maar daar alles onder Resultaat Overige Werkzaamheden gezet. Dat was prima te doen, maar omdat ik nu -bij halen uren- ondernemer voor de belastingdienst ben én alles kloppend moet hebben om aan een huis te kunnen komen wil ik het uitbesteden. :)

_Anne_V

Re: Aangifte inkomstenbelasting uit handen geven: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Sinds wanneer is het aantal uren bepalend of je ondernemer bent voor de belastingdienst? Ik dacht dat er geen urencriterium was voor de kwalificatie als ondernemer.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:08

_Anne_V schreef:
Sinds wanneer is het aantal uren bepalend of je ondernemer bent voor de belastingdienst? Ik dacht dat er geen urencriterium was voor de kwalificatie als ondernemer.

Absoluut wel :j
1225 Uur per jaar. Zit je eronder ziet de belastingdienst je werk eigenlijk als hobbymatig om het even heel onaardig te zeggen. Het verschil zit 'm erin of je recht hebt op bepaalde aftrekposten voor ondernemers bij je aangifte inkomstenbelasting.
(Toch Rien? :D )

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Nee hoor. Het urencriterium is van belang of je bepaalde ondernemersaftrekken te behalen, zoals de zelfstandigenaftrek. Die overigens ook steeds lager wordt, dus het belang om de uren te behalen wordt ook steeds kleiner.
Of je fiscaal ondernemer bent is weer afhankelijk van andere factoren, zoals investeringen, debiteurenrisico, meerdere opdrachtgevers etc. Maar dat kun je dus ook zijn als je de uren niet haalt. En het als ondernemer aangemerkt worden geeft ook weer voordelen, zoals recht op investeringsaftrek en de MKB-winstvrijstelling.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:18

Laatst bijgewerkt door Castilja op Gisteren, 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting

Hier staat niets over een minimum aantal uren. Mijn vriend heeft een paar jaar terug een eigen bedrijf gehad, het aantal uren haalde hij niet, maar hij had wel een of andere vrijstelling van ?? procent. Ik hoop niet dat hij zijn aangiften dan verkeerd heeft ingevuld

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Ik kan je zeker aanraden om de boekhouding en belastingaangiftes uit handen te geven. Ik ben zelf fiscaal jurist, heb mijn eigen praktijk, maar omdat ik alleen werk doe ik alles. Dus ook het invoeren van admininistraties, BTW-aangiftes, salarisadministraties, maken van jaarrekeningen, aangiftes inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, erfbelasting, fiscaal advies, noem het maar. Toevallig is ongeveer 75 % van mijn klanten ook werkzaam in de culturele sector, met name design, maar ook podiumkunsten. Helaas zit ik helemaal vol en heb al enige tijd een klantenstop.

Maar je moet daar echt iemand voor zoeken en het niet zelf doen. Ik merk gewoon als mensen het zelf doen dat ik er tig fouten uit haal. Die overigens ook nadelig kunnen zijn, bijvoorbeeld als er onterecht teveel BTW is teruggevraagd. Maar het moet natuurlijk wel correct gebeuren. Maar ook dat ze fiscale voordelen laten liggen omdat ze er niet bekend mee zijn.

Wat het kost is uiteraard afhankelijk van hoeveel werk het is voor degene die het doet. Wat mijn klanten per jaar betalen varieert ook van € 160 tot € 7.500..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

_Anne_V schreef:

Hier staat niets over een minimum aantal uren. Mijn vriend heeft een paar jaar terug een eigen bedrijf gehad, het aantal uren haalde hij niet, maar hij had wel een of andere vrijstelling van ?? procent. Ik hoop niet dat hij zijn aangiften dan verkeerd heeft ingevuld

Nee hoor dat is dus in orde. Denk dat je de MKB-winstvrijstelling bedoelt. Daar heb je als ondernemer ook recht op als je niet voldoet aan het urencriterium.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Bloodymary schreef:
_Anne_V schreef:

Nee hoor dat is dus in orde. Denk dat je de MKB-winstvrijstelling bedoelt. Daar heb je als ondernemer ook recht op als je niet voldoet aan het urencriterium.

Hele opluchting, dank je!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Castilja schreef:
Op alle bovenstaande punten van BloodyMary had ik bij de aangifte inkomstenbelasting over 2024 dus geen recht omdat ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting was.
Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ncriterium

Maar misschien kon je dus wel als ondernemer aangemerkt worden en had je bijvoorbeeld wel recht op investeringsaftrek en de mkb-winstvrijstelling. Iemand aan wie je het uit handen geeft kan dat nog beoordelen en indien van toepassing ook voor oudere jaren nog corrigeren.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:29

Bloodymary schreef:
Castilja schreef:
Op alle bovenstaande punten van BloodyMary had ik bij de aangifte inkomstenbelasting over 2024 dus geen recht omdat ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting was.
Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ncriterium

Maar misschien kon je dus wel als ondernemer aangemerkt worden en had je bijvoorbeeld wel recht op investeringsaftrek en de mkb-winstvrijstelling. Iemand aan wie je het uit handen geeft kan dat nog beoordelen en indien van toepassing ook voor oudere jaren nog corrigeren.

Yes, dat zou ongetwijfeld kunnen! Ook als ik toch door de uren geen ondernemer voor inkomstenbelasting blijk wil ik het in orde hebben, dus ik besteed het sowieso uit. :j