Verschil betekenis emojie per leeftijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:31

Ik zag dat plaatje toevallig ook gisteren voorbij komen.

Voor mij klopt ie, als Millenial, vrij aardig, al ben ik met sommige emoticons zeker ook een GenX'er of Boomer :))

Wel gebruik ik vaak bij verschillende mensen ook verschillende emoticons haha. Om een beetje in hun eigen taal terug te praten zeg maar :))

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:31

Deze vind ik ook sarcastisch: :)
Alsof je zegt. Het zal wel joh

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:34

Selina schreef:
Deze vind ik ook sarcastisch: :)
Alsof je zegt. Het zal wel joh

Voor mij echt onbegrijpelijk

En dan zou ik nu dus een :) typen om mijn bericht vriendelijk te laten lijken en juist niet als veroordeling of zo.

Maar als ik dat doe berijk ik dus blijkbaar het tegenovergestelde.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:35

Wat is voor jou dan een vriendelijk glimlachend gebaar of bestaat dat niet? Wat is de reden dat je dit als negatief ziet? En hoe lang zie je dit al als negatief?

Ik ben echt verbijsterd

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Laatst bijgewerkt door Saga op Gisteren, 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Ik zit tussen millennial en gen z in. Mensen die een duim omhoog antwoorden heb ik ook echt een hekel aan, zeg dan gewoon ja is goed en niet dat domme duimpje. Doodskopje gebruik ik idd wel eens voor iets grappigs (in de categorie ‘jezelf doodlachen’), clowntje als ikzelf of de ander iets sufs heeft gedaan. Met andere smileys vind ik het ook wel eens afhankelijk van de verdere context hoe ik ze interpreteer. Een gewone smiley kan ik wel als sarcastisch of belerend opvatten maar dan moet de toon van het bericht, gebruikte woorden, de situatie en de evt relatie met de zender daar ook congruent mee zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

Ik heb even gekeken is dat een vergelijk van deze :o wat voor mij schaamte voor mijn eigen acties is

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:39

karuna schreef:
Ik heb even gekeken is dat een vergelijk van deze :o wat voor mij schaamte voor mijn eigen acties is

Ja zo gebruik ik die ook.
Van ik heb wat stoms gezegd/gedaan

Saga

Re: Verschil betekenis emojie per leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:41

Deze:
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:43

Ok dat is voor mij een schaam smiley. Maar zoals gezegd die smileys gebruik ik eigenlijk nooit. De bokt smileys wel

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:47

Overigens kwam ik er pas achter dat in WhatsApp emojie's anders zijn bij Android en Apple.

Een vlinder is bij mij oranje (Android)
Maar mijn vriendin stuurde een blauwe. Althans dat dacht ze. (Apple) bij mij werd hij oranje.

Zou dat met meer smilies zijn?

Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Ik gebruik het duimpje ook regelmatig, maar dan vooral in whatsapp groepen enzo om te laten zien dat je het bericht hebt gelezen. Dus bij een bestaand bericht, niet als losstaande emoticon.

Er zijn best veel verschillen tussen emoticons van Android, Apple en Facebook bv :j Maar meestal niet zó verschillend dat ze een andere betekenis kunnen hebben.

Selina

Op Bokt zou ik eigenlijk geen smiley gebruiken om aan te geven dat ik iets vriendelijk bedoel. Een bericht van mij is dat standaard en als het sarcastisch is doe ik :+

vikawiek

Bij mij hangt het af van tegen wie ik praat. Bij mijn ouders gebruik ik veel vaker een duimpje omhoog, waar ik bij mensen van mijn leeftijd eerder het 'oke' handgebaar gebruik waarbij je duim en wijsvinger samen een cirkel maken (hoe de fiets leg je zoiets uit :') )
Of ik gebruik stickers :D die zijn toch wat expressiever zonder passief agressief te zijn

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:33

Saga schreef:
Ooh, wat grappig, die kaart.
Ik zie dat ik niet echt in 1 generatie pas daarmee.

Op Bokt zie ik veel verwarring over deze: :=
Ik zie die als 'twijfel' of 'oeps', maar anderen zien hem soms als gniffelen.

Bij deze -> :D vind ik het heel erg aan de context van het bericht liggen.

Ik dacht dat := een nagelbijt emoticon was, nooit bij stilgestaan dat het als gniffelen kan worden gezien!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:37

Wow, mijn emoji gebruik is bejaard :wow:
Eigenlijk best belangrijk om te weten want dat kan best misverstanden geven.

Hoe gebruiken mensen deze? :))
Ik gebruik hem enkel bij spelt-achtige statements of grapjes

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:41

Tof dat je dit deelt! Heel erg grappig en leerzaam.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

Hier hangt t puur van context af..

Maar wel goed om te zien waarom men elkaar soms niet begrijpt

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

Ik ben 27 maar identificeer mij toch meer als een millenial, zoals wel vaker met dingen.

Maar bij mij is veel context afhankelijk.
ik vind vooral de verschuiving in generatie van het skelethoofje emotie wel bijzonder, die zou ik dus echt niet snel gebruiken om lachen uit te beelden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

Ik vind het verschil van uitleg tussen Babyboomers en Gen X eigenlijk te klein om het een verschillende uitleg te noemen. Ik val dus in deze 2 groepen, maar sommige gebruik ik nooit.

Als het belangrijk is dat emoties gecommuniceerd worden, zoek ik degene op of pak de telefoon.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:56

Ik let er op wat anderen gebruiken, dan zit ik altijd goed. Ik gebruikte een paar jaar geleden emoji's die ik zelf prima vond passen in het app gesprek, maar waarvan mijn kinderen zeiden, die betekent dat je een pedo bent, en die andere was ook iets ergs. Sindsdien laat ik de meeste emoji's links liggen. Ik neem geen enkel risico meer, haha.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:03

Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat er een emojie is waarmee je je zelf pedo noemt.
Niet iets waar mensen snel mee te koop lopen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Gemiddeld gezien het vaaks millenial en daar val ik sowieso het vaakst mee in lijn (ben morgen 29, maar mijn geboortejaar wordt ook vaak als de scheiding gebruikt dus val "officieel" tussen millenial en gen Z). Maar eigenlijk kan voor mij alles van babyboomer tot gen Z afhankelijk van context.

Maar sommige hebben ook nog andere mogelijke betekenissen, naast wat hier genoemd is:

Vuur is kan ook zijn "oliebol's fiets up", figuratief staat de boel in de hens.

Die oogjes is hier ook vaak een uiting van iets shockents of problematisch wat je toevallig opvangt naast je (of elders om je heen). Bijv. het soort reactie wanneer je een andere afdeling verderop op kantoor hoort praten over hoe ze iets hebben gedaan wat je weet dat problemen gaat leveren. Maar kan ook een variatie zijn van de side-eye puppet meme, gezien je dit als reactie op een chatbericht kan zetten ipv als nieuw bericht.

Hartjes zijn hier altijd "vind ik leuk" en kleurtjes zijn puur thematisch. Op werk gebruiken we vaak blauw want bedrijf heet "team.blue". Op m'n vrijwilligerswerk vaak oranje want dat is de accentkleur van die plek.

DuoPenotti schreef:
Overigens kwam ik er pas achter dat in WhatsApp emojie's anders zijn bij Android en Apple.

Een vlinder is bij mij oranje (Android)
Maar mijn vriendin stuurde een blauwe. Althans dat dacht ze. (Apple) bij mij werd hij oranje.

Zou dat met meer smilies zijn?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ja tegenwoordig hebben de smileys een "font/lettertype" net zoals text, dus afhankelijk daarvan zien ze er anders uit. En net zoals bij gewone lettertypes kan het per programma/app en systeem verschillen.

Oude smileysystemen zoals hier op Bokt werken technisch iets anders (omdat ze van voor de standarisatie van zulke smileys stammen) en zijn site-specifieke implementaties. Daarom werkt het op sites met zulke dingen vaak niet als je smileys van je Android toetsenbord probeerd te gebruiken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:30

8nnemiek schreef:
Ik zag dat plaatje toevallig ook gisteren voorbij komen.

Voor mij klopt ie, als Millenial, vrij aardig, al ben ik met sommige emoticons zeker ook een GenX'er of Boomer :))

Dit.
Oude Millenial hier, maar vind sommige interpretaties ook prima als Boomer/ Gen X.

Snap niet hoe een duim omhoog negatief gezien kan worden.
Wat doe je dan op FB posts? Of zit je daar niet meer op :+

Vind wel dat veel emojies/ smileys echt een negatieve lading hebben onder de jeugd.
Why??

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Ik ben Millenial (86) maar heb altijd wel een beetje naar X voelen neigen met 2 oudere zussen en early boomer ouders.

Hier ook maar weer. Ik gebruik en interpreteer ze ook meer als X.

Ik ben dus een groot verbruiker van de +:)+

Bij mij betekend dat echt gewoon “helemaal top”. Bevestigend.

Die jongere collega’s wennen er maar aan. Want ook op slack gebruik ik het erg veel.