Orchideeen doen het goed maar bloeien nooit meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Orchideeen doen het goed maar bloeien nooit meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:34

Ze staan graag licht en redelijk warm, maar zonder direct zonlicht.
Hier geef ik ze een periode als ze uitgebloeid zijn heel weinig water, als er knoppen in de stengels komen dan wat meer water en orchideenvoeding.

Bloeien hier echt vaak achter elkaar, een van de weinige planten die het bij ons goed doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 20:39

Die knoppen op de bloemstengel zou ik graag zien. Maar dan moet er wel een bloemstengel komen. Ik heb tot nu toe geprobeerd veel water, waterbadje. Weinig water tot weken geen water, kouder wegzetten, warmer in een terrarium bij de verwarming, direct en geen direct zonlicht. Veel voeding, weinig voeding, geen voeding. Wel hebben ze allemaal mooie groene luchtwortels en netjes in het blad wat er ook steeds een beetje meer worden. Maar geen bloemstengels dus

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:43

Maar bij mijn moeder blijven de stengels gewoon, die knipt ze niet af dacht ik. Hij bloeit op dezelfde stengels. Ik vraag het eens na.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 20:48

De stengels hier sterven steeds af en worden droog na de bloei -O- zou het daar op mis gaan dan? Het zijn natuurlijk allemaal afdankertjes die bijna uitgebloeid bij mij terecht komen

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:49

Als je een stengel hebt, dan moet je het uitgebloeide deel inderdaad afknippen tot een bepaalde hoogte en niet alles. Dan groeit daar weer opnieuw een stukje aan met nieuwe knoppen.

Maar de plant kan ook zelf nieuwe bloemstengels maken. Ik had een orchidee met 1 stengel en die heeft er nu 2 met bloemen en 1 die aan het opkomen is.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:00

Waar ze absoluut niet tegen kunnen is natte voeten, als er water in de pot staat verdragen ze heel slecht.
En inderdaad...orchidee kan nieuwe bloeistengels aanmaken hoor.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 22:17

Vraagt om foto

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 22:18

Idd geen water in laten staan. Daar kunnen ze slecht tegen.
Na het bloeien verhard de tak en sterft dan af. Die knip ik dan tot een bepaalde hoogte af en dan komt er vanzelf weer een nieuwe uitloper.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 06:52

Volgens mij is het ook geluk hebben, of je Orchidee de plaats waar hij staat fijn vindt.

Ik heb een stekje gekregen van een vriendin. De 'moeder' staat in haar badkamer bij veel licht en bloeit en maakt zelfs stekjes aan. De mijne bloeit 1x per jaar. Haar andere stek (zelfde moeder) staat in haar woonkamer maar bloeit niet.
Zelfde genen, ander resultaat.

Wel echt jammer als je verschillende soorten hebt op dezelfde plek en geen een beloont je goede zorgen met bloemen :-(

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:25

Ik kan je geen advies geven, maar mijn orchidee gaat altijd in de bloei net voor ik ga verhuizen.
In oktober verhuizen we weer, ben benieuwd of ze dan ook weer in bloei staat. :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:31

Kaitlyn schreef:
Ik kan je geen advies geven, maar mijn orchidee gaat altijd in de bloei net voor ik ga verhuizen.
In oktober verhuizen we weer, ben benieuwd of ze dan ook weer in bloei staat. :')

Verhuis je dan zoveel of zo weinig? Bij mij is het dan 10 jaar geleden. :')

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 08:42

tienus63 schreef:
En anders die neppers bij de IKEA halen, ik geef die soms weleens water.

Je kunt naar beter zeker zijn dat ze voldoende krijge toch ;) helemaal niks geven is ook zo wrekkig…

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 13:00

:o :knuffel: arme orchideeen. Ik voel me echt schuldig naar ze. Ik heb gisteravond nog zitten rondzoeken en mijn papa ook (jaja bijna 92 jaar en een meester in zoeken op internet met zijn computer en smartphone. Beter dan ik zelfs :P ). Hij kwam op een site van wonder garden met allerhande duidelijke filmpjes over het hoe en wat van orchideeen. Rustgevend om te kijken trouwens. :)

Hoewel het filmpje van overpotten van een orchidee een was over een ex winkel exemplaar met schimmel -O- heb ik dat goed zitten bekijken. En vanmorgen de twee planten die hier staan eens uit hun ondoorzichtige pot gehaald. Toen ze hier kwamen (de een een klein jaar geleden de andere een maand of 7) zaten ze erg ruim in hun pot.

Nu niet meer :knuffel: de jongste was een wortelkluwen die geen kant op kon. Maar er zat niks klem, de oudste die hier staat, arm ding een paar wortelpunten die in een gat gegroeid waren en afgeklemd en stervende. Niet zichtbaar vanaf de onderkant helaas. En ook deze zat klem maar wel vollop jonge nieuwe worteltjes.

Volgens het filmpje heb ik ze van alle aarde en schors ontdaan. Wortels gechecked en weggeknipt waar deze beschadigd waren (alleen de oudste had een paar kreukels in de wortels en een blad wat losliet bij aanraken -O- de jongste was wat droog maar echt mooie gave wortels) Gewassen in lauw water. Koffie mengels gemaakt en ze daarin gezet en de blaadjes met een zacht doekje en koffie mengsel afgeveegd zachtjes en gemasseerd bijna.

Verse schors en helaas geen mos meer dus hennelvezel gebruikt als afdek. Flink grotere potten gepakt. Plantjes erin, voorzichtig schors met wat grond erin gedaan. Getikt en alles afgedekt met hennepvezel. En daarna nog een keer afgespoeld met het aangelengde koffiemengsel. En weer terug gezet op hun plek.

Nu rustig afwachten wat ze gaan doen. Ik vermoed dat de twee oudsten 600 km noordelijk hetzelfde moeten ondergaan. Al staan die wel in grotere potten.

Ik vond kwa temperatuur 12/22 graden als ideaal en in de nachten kouder kon geen kwaad, zou eerder bloei stimuleren zelfs.

De jongste van de twee. Geen idee wat voor het is maar deze heeft een heel ander dichter wortelstelsel dan de oudste. Oude pot en nieuwe pot, de andere stond in eenzelfde potje en heeft nu ook dezelfde maat nieuwe pot als deze. Ja er staan wortels boven de afdekking ook. Niet te zien op de fotos zie ik

Afbeelding

De oudste die hier staat

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 14:22

Nou je hebt ze nu vertroeteld. Als ze het nu nog niet gaan doen dan weet ik het ook niet meer.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 15:06

Mijn moeder steekt soms zijden orchidee takken in de bloempotten van de echte orchideeën. Dan zijn ze ook tussen de bloeiperiodes in mooi *D :D

Je hebt in elk geval je best gedaan. Nu moeten ze wel gaan bloeien, toch?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 15:25

Eerst moeten ze dit overleven. Ik heb het nog nooit zo drastisch gedaan met wortels spoelen en zo. Ik vind het al fijn als ze het als plant zonder bloemen al prettig hebben. De bloemen zijn een leuke extra :j

Maar het blijft raar, veel mensen doen maar wat en daar bloeien ze keer op keer. Ik doe mijn best ze het prettig te maken en dan blijven de bloemen uit. Maar ja misschien groeien ze juist te goed en worden de potten te klein voor ze

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 18:32

Hihi drastisch!
Dit gaan ze vast wel overleven.
Als ik een plant verpot haal ik eigenlijk altijd de aarde uit de kluit. De meeste planten vinden het fantastisch. Zieke wortels kwijt, verse voedzame aarde, lucht in de grond, geen opgehoopt zout meer. Meestal snoei ik de wortels zelfs. (De gewoonte van een bonsai kweker.) Al moet je dat laatste bij een vlinderorchidee inderdaad niet doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-26 18:03

De twee overgepotten zijn er in ieder geval niet slechter gaan uitzien. :) Komende tijd zie ik ze helaas niet -O-

Maar bij zonet op het andere adres aangekomen na weken wegzijn. En tref ik dit aan. Deze twee zijn echt al heel lang in bezit en hebben behalve groen nooit wat gedaan.

Deze fijnbladerige mini is een toogoodtogo van jaren terug. Voor ik wegging was er niks bijzonders te zien, groen zoals ik hem gekregen heb, deze hebben een lange tijd in een terrarium gestaan en een week of twee voor weggaan heb ik ze erop egezet ipv erin om te zien wat dat zou geven.

En nu :oo **\O/** ik zal morgen betere fotos maken.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de kleur.
Afbeelding

Echt inimini bloempjes van hooguit 2 cm in een mooie kleur roze. <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:09

Sansevieria schreef:
Waar ze absoluut niet tegen kunnen is natte voeten, als er water in de pot staat verdragen ze heel slecht.
En inderdaad...orchidee kan nieuwe bloeistengels aanmaken hoor.

Hier potten waar altijd water in staat. Wel een orchideeënpot. Zo’n hoge met een randje. Het binnenpotje staat niet in het water.
Het water verdampt wel door de warmte van de verwarming eronder.

Soms krijgen ze een douche en staan ze een uiting de wasbak vol met water. Daarna uitlekken en weer terug in de pot.

Hier bloeit er eigenlijk altijd wel een. Zowel op dezelfde stengel als nieuwe. Ik heb er 5 staan en 4 wisselen elkaar af. De 5e is een oudje van zo’n 15 jaar. Die doet sporadisch een keer wat. Die heeft onlangs nieuwe schors gekregen en een flinke snoeibeurt in de hoop dat die wat meer gaat doen.

In huis wissels het tussen de 16,5 en 20 graden. Geen volle zon maar wel vol daglicht.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:10

karuna schreef:
Eerst moeten ze dit overleven. Ik heb het nog nooit zo drastisch gedaan met wortels spoelen en zo. Ik vind het al fijn als ze het als plant zonder bloemen al prettig hebben. De bloemen zijn een leuke extra :j

Maar het blijft raar, veel mensen doen maar wat en daar bloeien ze keer op keer. Ik doe mijn best ze het prettig te maken en dan blijven de bloemen uit. Maar ja misschien groeien ze juist te goed en worden de potten te klein voor ze

Orchideeën moet je soms verwaarlozen. Doen ze het niet dan zet je ze in een hoek of badkamer voor een half jaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 11:43

Afbeelding

Afbeelding

Helaas niet de scherpste fotos maar de kleur is goed te zien. Mooie delicate bloempjes <3

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:57

Prachtig, Karuna! Wat een leuke verrassing :)
belle_boef geeft het hierboven al aan: je moet orchideeën af en toe wat verwaarlozen.
Net als vetplanten, trouwens. Die schieten bij stress ook in bloei.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:06

Prachtig!!
Ik doe het zelf ook nooit, maar eigenlijk zou je een bloeiende orchidee gewoon in een boeket moet doen als de plant zelf niet mooi vind.

Mijn moeder heeft ze er wel eens bij staan, prachtig bloemem en heel lelijk blad. Of dat de bloemstengel heel lang is geworden en de plant uit verhouding raakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 13:34

Elke plant is voor mij mooi. Met al zijn afwijkingen en imperfecties. Het is een levend iets dus mooi :j

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:12

Verwaarlozing is soms echt de oplossing :-D

Door dit topic keek ik weer eens bij mijn orchideeën en zowaar: de grote heeft een bloemstengel met maarliefst 4 beginnetjes van knoppen (zal nog wel een maand of 3 duren voor die bloeit) en de kleine heeft een tweede groeipunt met blaadjes gekregen én een puntje dat eruit ziet alsof het ook een stengel kan gaan worden...