Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

arme orchideeen. Ik voel me echt schuldig naar ze. Ik heb gisteravond nog zitten rondzoeken en mijn papa ook (jaja bijna 92 jaar en een meester in zoeken op internet met zijn computer en smartphone. Beter dan ik zelfs
). Hij kwam op een site van wonder garden met allerhande duidelijke filmpjes over het hoe en wat van orchideeen. Rustgevend om te kijken trouwens.
heb ik dat goed zitten bekijken. En vanmorgen de twee planten die hier staan eens uit hun ondoorzichtige pot gehaald. Toen ze hier kwamen (de een een klein jaar geleden de andere een maand of 7) zaten ze erg ruim in hun pot.
de jongste was een wortelkluwen die geen kant op kon. Maar er zat niks klem, de oudste die hier staat, arm ding een paar wortelpunten die in een gat gegroeid waren en afgeklemd en stervende. Niet zichtbaar vanaf de onderkant helaas. En ook deze zat klem maar wel vollop jonge nieuwe worteltjes.
de jongste was wat droog maar echt mooie gave wortels) Gewassen in lauw water. Koffie mengels gemaakt en ze daarin gezet en de blaadjes met een zacht doekje en koffie mengsel afgeveegd zachtjes en gemasseerd bijna. 
Komende tijd zie ik ze helaas niet
ik zal morgen betere fotos maken. 

Sansevieria schreef:Waar ze absoluut niet tegen kunnen is natte voeten, als er water in de pot staat verdragen ze heel slecht.
En inderdaad...orchidee kan nieuwe bloeistengels aanmaken hoor.
karuna schreef:Eerst moeten ze dit overleven. Ik heb het nog nooit zo drastisch gedaan met wortels spoelen en zo. Ik vind het al fijn als ze het als plant zonder bloemen al prettig hebben. De bloemen zijn een leuke extra![]()
Maar het blijft raar, veel mensen doen maar wat en daar bloeien ze keer op keer. Ik doe mijn best ze het prettig te maken en dan blijven de bloemen uit. Maar ja misschien groeien ze juist te goed en worden de potten te klein voor ze