Wat kost baby per maand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Wat kost baby per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Rekenen jullie ook de kosten mee van het mogelijk minder werken?
Dat waren bij ons de meeste kosten.

Verder kost een baby niet zo veel, wacht maar tot ze schoenen moeten, op hobby’s gaan naar de middelbare school gaan :=

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

Die van mij zijn inmiddels volwassen, maar 900 pm? Dat lijkt me extreem.

Ik gaf borstvoeding tot minimaal een jaar, dat was gratis. Hapjes kun je goedkoop inkopen of zelf maken.
Luiers kocht ik als ze bij de Kruidvat in de aanbieding waren in bulk.
Kleertjes kreeg ik veel, bij de jongste kon ik hergebruiken van de oudste, en Zeeman heeft echt heel leuke babykleding voor een leuk bedrag. Hema ook trouwens.
Kinderopvang regelde ik onderling met een vriendin.

Het is lang geleden, maar als ik moet gaan tellen met de prijzen van nu? Hapjes incl koekjes etc 30-35 pm, zeg ff 0,20 per luier (Kruidvat eigen merk), gemiddeld 8-10 per dag, 30 dagen = ongeveer 55 pm, kleding 50 pm, misschien eens meer na een serieuze groeispurt.

Je water- en energieverbruik gaat omhoog en je zou kunnen zeggen dat je afschrijft op je baby-uitzet, maar ook die kun je verdelen over meerdere baby's en zo duur maken als je wil.

Die 900 lijkt me echt best idioot. Minder werken gold bij ons niet, ik werkte al niet fulltime omdat ik voor de geboorte van onze oudste nog studeerde.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

Kinderopvang en minder werken kosten bij ons veruit het meeste. Zowel mijn man als ik zijn minder gaan werken en wij nemen opvang af.
Verder heb je het zelf aardig in de hand en valt er denk ik weinig zinnigs over te zeggen. Borstvoeding is uiteraard goedkoper dan flesvoeding. Een eventuele kolf, of juist flesvoeding heb je ook in allerlei prijsklassen. Verder krijg je natuurlijk ook nog kinderbijslag en kan je dit besteden zoals je zelf wil.

Minimaal € 900,- lijkt me vrij veel, maar er zullen ook ouders zijn die het niet redden met € 900,- in de maand.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:41

Ik stopte met werken in het 1e jaar omdat mijn partner een 24/7 baan had en ik er fysiek aan onderdoor ging, maar niet erg genoeg om me ziek te melden. Ik werkte daarvoor fulltime op WO niveau. Inmiddels werken we allebei, maar allebei iets minder. Dat is heel veel meer dan 900 euro, daar vt de rest bij in het niet.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

900?? Wij hebben een groot gezin maar kan me niet voorstellen dat we dat ooit hebben uitgegeven aan allen tezamen.

Kinderopvang en minder werken is veruit het duurste, maar je vraagt dat buiten beschouwing te laten, dat is een kwestie van goed doorrekenen om te zien wat kan.

Ik heb altijd voor lange tijd borstvoeding gegeven aan allemaal, kosten kolfmachine, flesjes etc: 300 EUR misschien. Autostoeltjes kochten wij meestal wel nieuw, 150 EUR - 200 EUR per stuk. Draagzakken heb ik ook nieuw gekocht, totaal misschien 200 EUR (Heb er meerdere). Kinderwagen was tweedehands, 35 EUR. Kleding krijgen wij veel doorgegeven, de kinderkamers zijn van marktplaats (paar honderd euro). Nu ze ouder zijn komen daar hobbies bij, zwemles is wel prijzig (55 EUR per maand betalen wij). Eten deden ze van begin af aan met de pot mee (ja, zonder suiker en zout voor de kleintjes). Alleen de luiers en billendoekjes zijn noodzakelijk nieuw te kopen, ook dat kan wasbaar en tweedehands (hebben wij nooit gedaan).

Dus je kunt het echt zo duur maken als je zelf wilt. Wij kopen ihkv duurzaamheid sowieso veel tweedehands, dat is voor de kinderen niet anders.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Een baby kost nog niet zoveel. Hoe ouder ze worden hoe duurder.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:22

Autostoeltjes moet je eigen altijd nieuw kopen. Net als een cap.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:24

En autostoeltjes kan je vaak in een goede deal met de kinderwagen krijgen. Met een beetje onderhandelen kom je een heel eind.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Oh, dat is zo verschillend per gezin!

Onze dochter, nu 2,5 jaar, had wasbare luiers, dus kosten aan luiers hadden we minimaal (tweedehands aanschaf en wasmiddel vooral). Kleding kreeg ik veel, maar ook veel van die kleding ruil tassen. Dus ook gratis. Speelgoed ook veel gekregen en uit de kringloop. Borstvoeding, tweedehands kolf en flesjes. Meubeltjes via marktplaats (ledikant, cosleeper, box en chille stoel), ladekast werd commode.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:35

Borst voeding is ook goede voeding voor de moeder natuurlijk. Al kan dat ook je basis levensstijl zijn. Soms iets om rekening mee te houden. Een stuk groente is gek genoeg duurder dan een pak koekjes.

Verder is t eigenlijk met alles zo dat je t zo duur kan maken als je zelf wil.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:24

Pfff zou ik echt niet precies weten en weet ook niet of ik dat precies wíl weten, €900 klinkt veel en kan ik me ook niet voorstellen eerlijk gezegd.

Deze baby kost (nog) niet zoveel omdat ik álles van z’n grote broer heb bewaard.
Spullen hadden we heel veel 2e hands. Kleertjes 2e hands en nieuw en gaan nu dus nog een ronde mee.
Baby is bijna 5 maanden en krijgt kunstvoeding, ik ben €10 per pak kwijt ( Nutrilon) en voor pampers betaal ik voor 2 pakken €12 ( beide de goedkoopste opties bij de Nettorama)
Vanaf eind februari gaat hij 1,5 dag naar de opvang, geen idee wat het precies netto gaat kosten. Ik werk minder ( ouderschapsverlof)
Maar hoe dat onder de streep tegen elkaar weggestreept wordt heb ik nog geen idee van.

Zijn pas begonnen met hapjes. Heb alles zelf gekookt en ingevroren. Niet dat ik tegen potjes ben hoor, maar in het begin vind ik het gewoon zonde om een potje te kopen waar 6 hapjes uit gaan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:03

Wij hebben nooit gemerkt dat we een baby hadden eigenlijk in de financieen tot ze met 1,5 naar de opvang ging maar daar krijgen we dan weer toeslag voor.

Die paar euro voor luiers elke maand deden het hem niet.
Ze kreeg borstvoeding en kleding kwam vooral van vinted.

Het was niet gratis allemaal natuurlijk. Maar de eerste anderhalf jaar zeker geen honderden euros per maand.

Wat wel veel scheelde was dat ik ZZPer was die 2 jaar moest herstellen van een flinke per-eclampsie en dus zo goed als niet kon werken.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:05

In het begin wou ik borstvoeding geven. Dat lukte niet dus het werd fulltime afkolven. Dus duur machine gekocht, 6 merken flessen want met niets kon ze drinken tot 1 bepaalde fles.
Later bleek ze koemelk allergie te hebben dus gestopt met kolven en over op speciale flesvoeding. Een pot kost 23 euro en daar deden we 3 dagen mee :+ En ze had enorme reflux dus moest medicatie ervoor, ...
Gelukkig is ons kindje ondertussen anderhalf jaar en is ze uit de koemelk allergie gegroeid.
De grootste kost is de opvang, die is 38 euro per dag dus geen lachertje op het einde van de maand :(
Laatst bijgewerkt door Farjen op Gisteren, 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:12

38€ per dag is een schijntje vergeleken met Nederland. :oo Hier kost een dag opvang 100€.
Krijgen jullie daar ook een soort van toeslagen en is dit een netto bedrag of zit er subsidie op bv?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:22

Ik weet de verschillen niet qua opvang en kinderbijslag tussen België en Nederland.
Maar 38 euro per dag is netto, dus op het einde van de maand zitten we aan +700 en daarvan krijgen we 30 euro van terug betaald.

100 per dag is toch niet te betalen??

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Farjen schreef:
Ik weet de verschillen niet qua opvang en kinderbijslag tussen België en Nederland.
Maar 38 euro per dag is netto, dus op het einde van de maand zitten we aan +700 en daarvan krijgen we 30 euro van terug betaald.

100 per dag is toch niet te betalen??

Die €100 per dag krijg je wel toeslag voor nog.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:46

Ik was echt geen 100 euro per dag kwijt hoor. Ik nam 60-70 uur per maand af. En was rond de 400 bruto kwijt en kreeg ongeveer de helft terug. Ging om 2 dagen in de week gemiddeld. Gastouder is vaak wat goedkoper dan kinderdagverblijf.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:50

Hier tegen de €2000 per maand kwijt voor 2 kinderen 3 dagen per week naar de gastouder. Krijgen wel meer dan de helft terug.