Lotgenoten met kleine nachtbrakers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:28

Karin_deB schreef:
Gnome schreef:
We hebben een paar maanden samen geslapen onder het mom van.. slaap is heilig maar dat ging de laatste tijd dus ook niet goed. Ik slaap dan niet en door mijn woelen sliep hij ook steeds slechter.

Het enige voordeel is dat je er dan niet uit hoeft inderdaad maar verder weinig verschil helaas.

Ik heb de luxe dat mijn man al heel veel van de nacht oppakt maar hij schreeuwt en huilt zo hard dat ik er sowieso wakker van wordt en weer met m'n hartslag in m'n keel zit.

Echt top :roll:

Als ik het goed heb gelezen heb je hem bij jullie in bed genomen?

Je zou nog kunnen proberen een eigen bed/matras ernaast?

Hier hield samen slapen in bed ook iedereen wakker (want woelen, te weinig ruimte, te warm etc etc) maar eigen matras hielp wel! Want zo heeft ieder zn eigen ruimte maar toch nabij.

Ik heb wel eens een maand op een matras naast mn dochter geslapen en ineens was het over en kon ik weer naast mn man slapen (ze gaf zelf aan dat ik terug mocht).

Hier zijn ze inmiddels 7 en 9 en we slapen 6 van de 7 nachten weer goed.

Sterkte, slaaptekort is slopend :(:)

Ik had in ons 2x2 bed van die zachte bedranden gelegd om een soort apart bed voor hem te creëeren zeg maar. Anders lag ie ook pontificaal in het midden van het bed en kon je er nog niet bij gaan liggen haha.

Onze bedden zijn ook heel hoog dus met alleen een matras ernaast is het verschil te groot en heel bed ernaast wordt m niet qua ruimte.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:30

Desty schreef:
Ik heb zelf geen kinderen maar ben wel benieuwd of jullie ook naar voeding hebben gekeken? Zowel wát je geeft als wanneer je het geeft zou i.m.o. ook erg veel effect kunnen hebben op slaap. Laat ik voor mezelf spreken, dat heeft het voor mij in ieder geval wel. Misschien de moeite waard om eens te onderzoeken

Yes zeker gedaan! Maakt helaas ook niet uit voor zover we kunnen beoordelen. Hij heeft nachten doorgeslapen op een lege maag, waarbij ie met een goed gevuld buikje weer enorm spookt soms. En ook hetzelfde eten geeft wisselende nachten. Maar wel goed punt!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:30

Emori schreef:
Ik heb een slechte slaper gehad tot hij 7 was.
Ook zo 8 keer per nacht met hem bezig…
Ook nightterrors.

Uiteindelijk een eenpersoons boxspring naast onze van 1.60m gezet. En maar samen slapen zodat ik er niet uithoefde.

Nu is hij 13 en niet meer uit bed te krijgen. :')

Kenniewachten :z

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:33

Heel herkenbaar hier. Gelukkig weer wat jaren dat het goed gaat nu. Maar mijn dochter van nu 8,5 heeft ook bijna 4 jaar niet door geslapen. Kwam 7-10 keer per nacht. Alles geprobeerd. Wij zijn uiteindelijk bij de kinderslaappoli terecht gekomen.
We moesten filmen en tijden bijhouden. Toen bleek dat onze dochter in haar lichte slaap klaarwakker werd.
Dit hebben we uiteindelijk kunnen doorbreken met het boekje Slaap Kindje Slaap van Eduard Estivill.

De eerste dagen waren heel pittig maar het heeft wel gewerkt.
Wat je dan moet doen is, als je kind uit bed komt, het kind direct weer met de woorden die in het boek staat in bed leggen. En elke keer als het kind het bed uit komt weer met precies dezelfde woorden. We mochten niets afwijken. 2 nachten hebben we voor haar kamer gestaan om haar direct weer in bed te leggen en hier heeft het gewerkt.

Ik weet ook dat het niet bij elk kind werkt maar ik ben blij dat wij daarna weer konden slapen.

Gnome

Re: Lotgenoten met kleine nachtbrakers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:52

Dat boek ken ik niet. Hier komt ie niet uit bed gelukkig maar we moeten wel naar hem toe anders gaat ie helemaal over de rooie (tot overgeven aan toe). Werkt het daar ook voor volgens het boek? En moest je dan ook gelijk weglopen uit de kamer of wel erbij blijven tot ze sliep?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:56

Ja. Dat kan zeker wel werken. Het werkt ook om je kind zelf te laten slapen. Het idee is dat je kind het bed een veilige en vertrouwde plek gaat vinden en leert om zelf weer in slaap te komen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

Worden ze wakker omdat ze uitgeslapen zijn of willen ze gewoon bij jullie in bed?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:13

Britta31 schreef:
Worden ze wakker omdat ze uitgeslapen zijn of willen ze gewoon bij jullie in bed?

Die van ons wordt wakker van.. ik weet niet wat.. maar zodra ie wakker schrikt en ons niet ziet, is ie in paniek.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

Maar hij is wel gewent dat jullie komen? Het kan voor hem ook een gewenning worden, hij weet nu dat als hij huilt jullie komen en hij in bed mag. zo hou je het probleem in stand. Wij hadden voor de kinderen een haakje op de deur. Nu krijg ik natuurlijk half bokt over mij heen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:32

Niet reageren op een kind in paniek is wel een van de heftigste opvoedkundige technieken die je kan toepassen :o
Als het al opvoedkundig genoemd mag worden want eigenlijk vind ik dat geen opvoeden.

Het is heel normaal dat kinderen wakker worden in hun slaap. Dat gebeurt bij iedereen, ook bij jezelf. In de loop der jaren ben je eraan gewend en val je vanzelf weer in slaap en heb je niet eens door dat je wakker bent geworden.
Dat zelf terug in slaap vallen is voor veel kinderen nog lastig. Zij hebben daar hulp bij nodig. In welke vorm je daar hulp bij geeft is wat het beste bij je past. Maar je kind het zelf laten uitzoeken is niet wat bij ons heeft gepast en zo te lezen bij TS ook niet.
Uiteraard gaan ze uiteindelijk wel slapen natuurlijk, maar niet vanuit ontspanning, maar vanuit de fawn reactie: weten dat er niemand is om je te reguleren, weten dat je alleen op jezelf aangewezen bent, en van ellende je daaraan overgeven.

Overigens; ook als je wél steeds reageert gaan ze uiteindelijk wel doorslapen. Elk kind slaapt echt heus voor de puberteit de hele nacht door. (Slaapstoornissen daargelaten) maar het regelmatig wakker worden in de nacht is (helaas) écht een doodnormaal verschijnsel.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op Gisteren, 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:34

Britta31 schreef:
Maar hij is wel gewent dat jullie komen? Het kan voor hem ook een gewenning worden, hij weet nu dat als hij huilt jullie komen en hij in bed mag. zo hou je het probleem in stand. Wij hadden voor de kinderen een haakje op de deur. Nu krijg ik natuurlijk half bokt over mij heen.

Hij mag niet bij ons in bed hoor. Houden m in z'n eigen bed maar we laten hem inderdaad niet huilen. Het is echt paniek en hij gaat uiteindelijk ook overgeven. Dat gaat me echt veel te ver en kan naar mijn idee nooit iets goeds brengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

Die van ons heeft al sinds piepklein op zijn kamer een bed van 120 breed zodat je wat comfortabeler er bij kan liggen. Met bedhekje ook, als baby / peutertje vrat hij haast dat hekje op van boosheid omdat hij er uit wilde := Maar uiteindelijk viel hij dan wel tegen je aan in slaap want hij had het wel keihard nodig... :(:)

En naast ons bed in onze slaapkamer staat gewoon een 90 cm breed bed dat een handbreedte lager is, zodat je er echt aanzienlijk minder last van hebt als hij zich omdraait ofzo want ik ga daar nog steeds kapot aan hoor als 'ie tussen ons in ligt....dat irritante gewoel en getrek aan de dekens en dat je zelf uiteindelijk op een randje van 30 cm ligt met 1 bil onder de deken :=

Het is een doodlief kind maar als ik iedere klipklap wakker gemaakt wordt en het zo'n aan1gesloten marteling van niet kunnen slapen en elkaar steeds wakker draaien wordt zo'n nacht, dan vind ik het echt niet leuk meer.

In het iets lagere bedje dat direct tegen ons bed aan staat, is het prima te doen.
Maarja dan moet je daar wel ruimte voor hebben of kunnen maken.

Het stikt natuurlijk van de mensen die vinden dat je dat niet moet doen en kind altijd op eigen kamer moet slapen. Maar we hebben zó veel ellende gehad met slapen.... ook die vreselijke night-terrors inderdaad.... en zo krijgt iedereen de meeste slaap en voor zijn 16e wil hij vast niet meer bij ons op de kamer dus we zien het wel lekker hoe het zich verder ontwikkeld :=

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Gnome schreef:
Britta31 schreef:

Hij mag niet bij ons in bed hoor. Houden m in z'n eigen bed maar we laten hem inderdaad niet huilen. Het is echt paniek en hij gaat uiteindelijk ook overgeven. Dat gaat me echt veel te ver en kan naar mijn idee nooit iets goeds :') brengen.

Maar helpt het niet om hem in een cosleeper te doen of wel bij jullie in bed te leggen? Heb je dat langere tijd geprobeerd, evt met bed ernaast? Bij ons mogen alle kinderen bij ons in bed komen en hebben ook een cosleeper, ik wil ‘s nachts mijn bed gewoon niet uit want ik moet ook werken. De middelsten komen uit zichzelf vaak naar ons bed gehobbeld ergens in de nacht en slapen dan als een roos verder de rest van de nacht, baby wordt vaker wakker in de cosleeper maar drinkt dan wat of wil een knuffel en slaapt dan ook weer verder.. En ja de oudste, die slaapt altijd door en wil echt niet meer bij ons in bed dus het gaat echt vanzelf over :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:47

Ik heb vanaf september bij m in bed gelegen maar het enige verschil is dat je er dan niet uit hoeft. Hij slaapt er verder niet beter door helaas en ik zelf al helemaal niet omdat ik van ieder geluidje wakker wordt en dan zelf weer zo ga woelen dat ik hem nog vaker wakker maak. Het is echt zo lastig. Had ook geen oplossing verwacht hoor maar het doet me echt al veel goed om gewoon herkenning te vinden hier.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:03

Wat heeft de slaapcoach gedaan en op welke leeftijd was dat? Want dat en het bij jullie in bed lijken de enige probeersels geweest om iets aan jullie reactie aan te passen, klopt dat? Of heb je daarin wel al meer geprobeerd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:31

Slaap je wel met oordoppen in...?

Als ik weet dat hij echt alles heeft gehad wat zijn hartje begeert, even simpel gezegd, en hij dus gewoon niet moet miepen maar slapen, dan lig ik met mijn oordoppen in en lukt het aardig om hem te negeren hoor als hij ligt te woelen ofzo. Als 'ie maar niet al te dicht tegen me aan ligt :=

Dus zorgen dat je meer eigen ruimte hebt zodat je zelf ook lekker of in ieder geval okee kan liggen.
En je niet steeds van elkaar wakker wordt. En kind leren dat de nacht is om te slapen dus we gaan niet gezellig liggen kleppen want dan word ik te wakker om nog slaap van enige kwaliteit te hebben := En hij ook trouwens....

Nabijheid is prima, even een half slapende kroel is prima maar voor de rest is slaap heilig hoor.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Britta31 schreef:

Ik vind dat helemaal niet zo een gekke gedachte. Als je alles geprobeerd hebt en dat werkt niet dan kom je op het punt jankend kind en jankende moeder........ Als dat haakje er voor kan zorgen dat het s'nachts jankende kind tenminste overdag een normale uitgeruste moeder heeft....... Dan zou ik zeggen perfecte oplossing.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Kan ook, houden de psychologen ook wat werk met onveilig gehechte volwassenen :=

TS, je bent in ieder geval niet alleen. Hier slaapt de kleine vaker niet dan wel door. Ze wil gewoon nabijheid. Wij gebruiken ook de "hoe slapen we allemaal zo snel mogelijk weer methode" en dat betekent dat ik regelmatig halverwege de nacht naar haar kamer verhuis. En soms verrast ze ons en slaapt ze lekker door. Ze snapt nu met de slaapwekker wel beter wanneer het slaaptijd en wanneer wakker tijd is. Dat helpt al iets.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Dee_Es schreef:
Kan ook, houden de psychologen ook wat werk met onveilig gehechte volwassenen :=
.

Iedereen komt haast wel een keer bij een psycholoog terecht in z’n leven maar bij zulke kinderen hoeven ze niet lang te zoeken naar een oorzaak…..

Wat een onmenselijke oplossing en zo niet anno 2026

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:03

Ik heb jaren samen geslapen hierdoor. Ik wilde ook slapen en dat ging het beste door haar naast mij te laten slapen dus prima. Gaat vanzelf een keer over.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Wij hebben destijds toen onze tweeling 2,5 jaar was uit een soort wanhoop iemand met een wichelroede laten komen. Ik geloof daar eigenlijk helemaal niet zo in. Maar die man, een lompe 'boer' (koeien hoefsmid als baan) en niet zo'n zweefkees. Die stapte bij ons uit de automaat en voelde meteen hoofpijn/druk. Bleek er een aardstraal door hun kamer te lopen. In de voor en achtertuin een magneet plaatje ingegraven. En jawel vanaf die dag sliepen ze als roosjes.
Uiteindelijk na een aantal jaar tuin verbouwd, plaatje weg gedaan maar er veranderde toen niks. Vandaar dat ik nog steeds wel sceptisch ben. Maargoed destijds heeft t ons wel geholpen!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

Even een stipje! Zal straks, als mn 3-jarige eindelijk slaapt even bijlezen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Ik meld me ook. Een 4 jarige en een w jarige.

Ik roep heel hard dat elk kind een probleem tegen komt in zijn leven. Die van mij hebben een slaapprobleem dus krijgen daarom nooit een drugsprobleem.

Dat zou oneerlijk zijn :')

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

DDDara schreef:
Britta31 schreef:

Ik vind dat helemaal niet zo een gekke gedachte. Als je alles geprobeerd hebt en dat werkt niet dan kom je op het punt jankend kind en jankende moeder........ Als dat haakje er voor kan zorgen dat het s'nachts jankende kind tenminste overdag een normale uitgeruste moeder heeft....... Dan zou ik zeggen perfecte oplossing.

Nee een kind word niet midden in de nacht wakker om te bedenken. Goh dan mag ik lekker bij papa en mama in bed. Dan had hij in de avond wel de boel op stelten gezet en gezorgd dat hij bij papa en mama in bed kwam te liggen.

Ik vermoed dat het te maken heeft met een stukje angst/bang zijn in eigen bed en dan niet met op bed gaan maar wel in de nacht wakker worden en dan "ineens" alleen zijn.

Onze zoon is ook geen beste slaper en word bijna 3. Hij kan heel goed benoemen wat in hem omgaat en hij zegt het ook. Ben een beetje bang.

Hij is meestal vroeg wakker en soms ook midden in de nacht. Mijn man gaat of bij hem liggen of hij komt bij ons.

Ik snap namelijk zo'n kleintje ook wel weer, papa en mama liggen samen en ik lig helemaal alleen.
Stukje veiligheid en geborgenheid is dan wel fijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

ruitje schreef:
Ik meld me ook. Een 4 jarige en een w jarige.

Ik roep heel hard dat elk kind een probleem tegen komt in zijn leven. Die van mij hebben een slaapprobleem dus krijgen daarom nooit een drugsprobleem.

Dat zou oneerlijk zijn :')

Bij die 4 jarige ligt het vast aan het geboortejaar :+