wat versta jij onder ‘vannacht’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is voor jou ‘dinsdagnacht’? (of welke dag dan ook)

De nacht voorafgaand aan dinsdagochtend dus vanaf 0.00 uur t/m 06.00 uur)
200 (36%)
De nacht volgend op dinsdag (dus van dinsdag op woensdag)
342 (63%)

Totaal aantal stemmen: 542

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 20:59

Memories schreef:
Dinsdagnacht is voor mij de nacht van de maandag op de dinsdag. Wanneer er letterlijk in de kalender staat dat het dus dinsdag 3u in de nacht is en niet van dinsdag op woensdag. Stel je afspraak is ‘dinsdag 6 januari om 3u ‘s nachts’ dan lijkt het me toch feitelijk duidelijk om welk exact moment het gaat, je spreekt toch af aan de hand van de kalender die we met z’n allen kennen? Of is het wel duidelijk als de dag er bij genoemd word? Ik vind het oprecht ook heel vreemd dat er mensen zijn die hier dus anders over denken.

Je leert dit toch echt gewoon op de lagere school hoor. Ik begrijp niet dat daar twijfel over kan bestaan.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:10

janderegelaa schreef:
Memories schreef:
Dinsdagnacht is voor mij de nacht van de maandag op de dinsdag. Wanneer er letterlijk in de kalender staat dat het dus dinsdag 3u in de nacht is en niet van dinsdag op woensdag. Stel je afspraak is ‘dinsdag 6 januari om 3u ‘s nachts’ dan lijkt het me toch feitelijk duidelijk om welk exact moment het gaat, je spreekt toch af aan de hand van de kalender die we met z’n allen kennen? Of is het wel duidelijk als de dag er bij genoemd word? Ik vind het oprecht ook heel vreemd dat er mensen zijn die hier dus anders over denken.

Je leert dit toch echt gewoon op de lagere school hoor. Ik begrijp niet dat daar twijfel over kan bestaan.

Nou prima hoor, ik zal die les dan wel gemist hebben. Als ik persoonlijk afspraken maak met iemand dan doe ik dat op de kalender en niet op enige vorm van gevoelsmatigheid.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:18

Alles voor 0:00 is avond, alles na 0:00 uur is nacht (en dus de volgende dag). Dinsdagnacht is dinsdag om 03:00 uur.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:22

janderegelaa schreef:
Memories schreef:

Je leert toch op de lagere school dat de nieuwe dag om 00.00u begint? :?
Dus als de maandag afgelopen is, wordt het om 0.00u dinsdag en dat is dus dinsdagnacht.
Ik snap echt niet hoe andere mensen dit anders kunnen zien :=

Anders vieren we oud en nieuw toch ook een dag te vroeg… om 0.00u is het 1 januari en vieren we dus het nieuwe jaar en is het nieuwjaarsnacht… oudejaarsavond en nieuwjaarsnacht.

Dus je hebt:
Maandagnacht
Maandagochtend
Maandagmiddag
Maandagavond
Dinsdagnacht
Dinsdagochtend
Dinsdagmiddag
Dinsdagavond
Woensdagnacht
Etc…..
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-01-26 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Re: wat versta jij onder ‘vannacht’

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:24

Jullie brengen mij in de war...... Hahahhahahaha

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:38

verootjoo schreef:
janderegelaa schreef:

Je leert toch op de lagere school dat de nieuwe dag om 00.00u begint? :?
Dus als de maandag afgelopen is, wordt het om 0.00u dinsdag en dat is dus dinsdagnacht.
Ik snap echt niet hoe andere mensen dit anders kunnen zien :=

Anders vieren we oud en nieuw toch ook een dag te vroeg… om 0.00u is het 1 januari en vieren we dus het nieuwe jaar en is het nieuwjaarsnacht… oudejaarsavond en nieuwjaarsnacht.

Dus je hebt:
Maandagnacht
Maandagochtend
Maandagmiddag
Maandagavond
Dinsdagnacht
Dinsdagochtend
Dinsdagmiddag
Dinsdagavond
Woensdagnacht
Etc…..

Dit idd :j. En zo heb ik ook gestemd. Dinsdagnacht is de nacht van maandag op dinsdag. En de tijd in de OP maakt het helemaal duidelijk.

Dit is een gevalletje feit vs algemene spreektaal.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 01-01-26 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:40

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:46

Zou dit zomaar een discussie friet/patat kunnen zijn?

Ik zou dus ook de nacht van dinsdag op woensdag hebben gepakt. Bijna iedereen in mijn omgeving ook wel denk ik. Voor mij is vannacht, donderdagnacht, en niet vrijdagnacht. Dat is pas morgen. en je gaat toch stappen op vrijdagnacht en zaterdagnacht?
Linkje hierboven is belgie, geen idee of dat verschil maakt?

AI:
Vrijdagnacht verwijst naar de nacht die volgt op de vrijdag, dus de nacht van vrijdag op zaterdag, en markeert het begin van het weekend, vaak geassocieerd met uitgaan of rustig de overgang naar zaterdagmorgen. Het is een specifieke tijdsaanduiding in de tijdrekening, die begint wanneer de klok middernacht slaat op de overgang van de werkweek naar het weekend.
Definitie: De nacht van vrijdag op zaterdag.
Tijdstip: Start om middernacht (00:00 uur) en duurt tot de ochtend (zaterdagmorgen).
Gebruik: Kan verwijzen naar uitgaan ("de kroegen zijn open vrijdagnacht") of gewoon naar een tijdstip ("ik kom vrijdagnacht wel").

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:49

Voor mij is maandagnacht de nacht van maandag op dinsdag. Het is de nacht die de maandag afsluit. Mijn dag begint in de ochtend en de volgende dag begint pas weer wanneer ik wakker word. In mijn hoofd hoort de nacht bij de dag die ik ervoor beleefd heb.

Net als dat oudejaarsnacht oudejaarsdag afsluit. Of is dat dan ook de nacht van 30 op 31 december? ;)

Als ik zeg “dinsdag ben je de eerste” dan bedoel ik niet dat ik diegene om 00:01 terug bel of app. Dan reageer ik wanneer mijn dinsdag echt begint.

Onze taal is het met me eens, maar erkent het probleem wel!

https://onzetaal.nl/taalloket/maandagnacht

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 21:53

MarlindeRooz schreef:
Voor mij is maandagnacht de nacht van maandag op dinsdag. Het is de nacht die de maandag afsluit. Mijn dag begint in de ochtend en de volgende dag begint pas weer wanneer ik wakker word. In mijn hoofd hoort de nacht bij de dag die ik ervoor beleefd heb.

Net als dat oudejaarsnacht oudejaarsdag afsluit. Of is dat dan ook de nacht van 30 op 31 december? ;)

Ik heb nog nooit gehoord van oudejaarsnacht…. Alleen van nieuwjaarsnacht.

Koningsnacht is ook de nacht voor Koningsdag.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:02

janderegelaa schreef:
Volgens onze tijdrekening begint een nieuwe dag om twaalf uur ’s nachts (0.00 uur). Op zondag om twaalf uur ’s nachts (direct ná 23.59:59 uur) houdt de zondag dus op en begint de maandag. Het lijkt logisch om de periode die op dat moment begint en tot zes uur ’s ochtends duurt, maandagnacht te noemen: ‘officieel’ hoort die nacht immers bij de maandag.

De praktijk is echter anders: deze periode wordt juist zondagnacht genoemd, terwijl maandagnacht de nacht van maandag op dinsdag is. Waarschijnlijk beschouwen de meeste mensen de nacht als de afsluiting van de dag en breekt de volgende dag voor hun gevoel pas ’s ochtends vroeg aan. Vanuit die redenering is het niet gek dat maandagnacht wordt geïnterpreteerd als ‘de nacht na maandag’.

Bron:https://onzetaal.nl/taalloket/maandagnacht

Dit is ook hoe ik hem gebruik. Zaterdagnacht is voor mij de nacht van zaterdag op zondag. Oudjaarsnacht is voor mij ook 31 op 1.

Geen idee eigenlijk hoe ik verder 02.00 zou kunnen opvatten, ik hoef op die tijd nooit af te spreken. :P Maar als ik een verhaal wil vertellen over een gebeurtenis oid of wil vragen wat iemand gedaan heeft zal ik op deze manier ernaar vragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:08

Misschien is het ook regio gebonden inderdaad, net als friet en patat?
Bij ons is dinsdagnacht ook de nacht ná dinsdag :j

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:10

Dinsdagnacht is de nacht ná dinsdag, dus dinsdag op woensdag... :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:12

8nnemiek schreef:
Misschien is het ook regio gebonden inderdaad, net als friet en patat?
Bij ons is dinsdagnacht ook de nacht ná dinsdag :j

Ik denk idd ook regiogebonden. Zoals dat ik hierboven lees over oudejaarsnacht. Dat wordt hier echt niet gebruikt, alleen nieuwjaarsnacht.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:14

Ik kom uit het Westen en woon nu in het Oosten tegen de Duitse grens aan. In beide kringen gebruik ik maar ook mijn vrienden deze manier.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:16

Wauw, ik had geen idee dat mensen het anders konden zien en ik vind het bizar dat er zoveel mensen de andere optie heeft aangeklikt. :')

Voor mij begint een nieuwe dag om 0.00. Dinsdagnacht is dus van 0.00 tot 06.00.

Dinsdagnacht
0.00
1.00
2.00
3.00
4.00
5.00
6.00
Ochtend:
7.00
8.00
etcetera

Je telt van 0 tot 23.59, en niet van 6.00 tot 23.59 en dan verder van 0.00 naar 6.00 om daarna de nieuwe dag te beginnen.

En de datum + dag veranderd ook rond 0.00.

Ik zeg trouwens wel oudjaarsnacht, maar dat is gewoon duidelijk dat het op 1 januari in de nacht is en zal ook geen verwarring scheppen met plannen.

Ik ben Groningse trouwens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:26

Maar oudejaarsnacht begint niet in het oude jaar, dan is het toch nieuwjaarsnacht volgens jouw theorie? :P

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:26

wij gebruiken hier allemaal oudejaarsnacht, niet nieuwjaarsnacht. daar hoor ik oprecht nu voor het eerst van :+

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:27

Dinsdagnacht is voor mij de nacht die volg op de dag van dinsdag. Maar ik lees dat veel mensen hier anders over denken... :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:27

Ibbel schreef:
Bij jou begon nieuwjaarsdag dus pas om 6 uur vanochtend janderegelaar? :D

Bij mij begon nieuwjaarsdag pas om een uur of 10-11 :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:29

Om 00.00 start een nieuwe dag

Van 00.00 tot 06.00 is nacht
Van 06.00 tot 12.00 is ochtend
Van 12.00 tot 18.00 is middag en
Van 18.00 tot 00.00 is avond

Er is dus maar 1 correct antwoord in deze, en dat is het deel van de dag vóór de ochtend van die dag.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:31

janderegelaa schreef:
Memories schreef:

Dat eigenlijk :')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:32

Celiien schreef:
wij gebruiken hier allemaal oudejaarsnacht, niet nieuwjaarsnacht. daar hoor ik oprecht nu voor het eerst van :+

Oudjaarsavond ken ik.

En nieuwjaarsdag.

Oudejaarsnacht gebruikt écht niemand die ik ken

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 22:34

Memories schreef:

Maar dan geef je er een datum bij, dan is logisch. Dan zie ik het ook niet als ‘nacht’, maar als gewoon een datum met een tijdstip.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:40

Als iemand die in de nacht werkt.
Mijn collega's, mijn werk en ik gebruiken allemaal;

Dinsdagnacht is de nacht van dinsdag op woensdag.