Verhuizen, handigheidjes die (vaak) worden vergeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:12

Turkentassen!
Jaren geleden heb ik zelf die tip gekregen en ik gebruik ze binnenkort voor de derde keer bij een verhuizing.
Ideaal voor kleding, beddengoed en ander textiel.
Maar ik doe er bijvoorbeeld ook puzzels, spelletjes en dozen van mijn kerstdorp in.

Ir111

Re: Verhuizen, handigheidjes die (vaak) worden vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:26

Maar als je na X jaar nog steeds dingen kwijt bent dan heeft dat toch niks meer te maken met welke doos waar is gezet? Dan heb je nog niet alles uitgepakt lijkt me? Of je hebt te veel spullen. :D

Hoe lang ben je nou eenmaal bezig met die 50 verhuisdozen? Tenminste ts verhuisd met 2 personen toch? Met kinderen zal t wel meer zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:34

Ik moest even googlen wat een Turkentas is :')

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:34

Verhuizers proberen ook op te letten wat ze waar neerzetten. Hangt wel af of je beun haas laat komen of een beter bedrijf miss ;)

Ts miss ook handig om voor jezelf vast te bedenken waar je de grote spullen wilt neerzetten. Zodat je niet die ene grote kast precies op de plek wilt hebben waar 20 dozen staan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:36

Cayenne schreef:

Ik ook. Denk dat we het beter een big shopper kunnen noemen _O-

Wij zijn net verhuisd en heb bijvoorbeeld handdoeken in bananendozen verhuisd. Verder heeft de Action ook verhuisspul voor relatief scherpe prijzen (rollen bubbelplastic, verhuisdekens enz).

Het was de dag van het verhuizen handig dat we één iemand hadden die alle lampen verwijderde in ons oude huis, zodat we de laatste dagen wel licht hadden. Diegene heeft de lampen ook in de auto vervoerd naar ons nieuwe huis ipv in de vrachtwagen. Daardoor konden wij ons bezig houden met andere dingen.

Met uitladen van de vrachtwagen heb ik bij de klep gestaan om te zeggen waar het heen moest. Dozen stond het wel op welke kamer, maar op tassen wilde ik niet schrijven.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:58

Haha ja ik had destijds ook vragen over de naam maar ze heten echt zo. :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:10

Als je huisdieren hebt, vergeet de chip niet over te zetten.

Zorg ook dat je genoeg schoonmaak doekjes hebt. Ik was hier het weekend voor de verhuizing om al wat schoon te maken maar toen bleek hoe vies het was en zat ik dan met twee doekjes en een fles dreft _O-

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:26

Cayenne schreef:

Ik ook hahaha

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:31

Wij waren heel erg blij met deurstoppers/die houten driehoekjes zodat alle deuren open bleven staan en je in 1x door kon lopen met een zware doos!

Daarnaast hadden we geleende dozen dus we hadden overal een stukje schilderstape op met daarop geschreven naar welke ruimte het moest. Daardoor kon je de dozen makkelijk hergebruiken.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 10:42

Er worden al veel goede tips gegeven :D
Heel blij mee.

MondyJoker; koffers en lege bakken ed worden hier ook al ingezet om spullen in te pakken.
De koffer(s) zullen we ook nodig hebben voor onze tussenweek in een Center Parcs.

Geen dozen vol met boeken is wel een goede :') Beetje verdelen lijkt me een goed plan.

Melzazu; zeker handig :j Ik ben al begonnen met spullen van de keuken in te laden/mee te nemen die we maar zelden nodig hebben. Dan maar even zonder blender :') Maar er zal evengoed veel mee moeten gaan.

F_T; simpele maaltijden is wel een goed idee ja. Denk dat we wel even wat in gaan slaan. Ook voor de tussenweek in Center Parcs..

Karuna; waterkoker zullen we nog moeten kopen dan, maar wel handig om te hebben. We hebben nu in ons huis een Quooker, dus geen waterkoker. Die komt straks ook in ons nieuwe huis, maar tot die tijd is een waterkoker wel handig om te hebben!
Die gaat op de lijst.

We verhuizen met mijn man, mijn vader, schoonvader, broer en heel misschien een zoon van mijn man (maar daar rekenen we niet echt op :=)
Ik zal vooral bezig zijn met de kinderen, zodat die lekker bezig zijn en niet in de weg lopen.
Meer mensen lijkt mij vooral onhandig inderdaad, dit aantal is prima.
Zeker omdat we dus alles in 3-4x verhuizen, hoeft het niet allemaal tegelijk mee.

Moonsparkle; peertjes! :)* Op het lijstje erbij.

Hondjes zijn inderdaad geregeld en handschoenen ook.

Turkentassen :') Die ga ik ook nog even googlen zo. Nooit van gehoord.

Ir111; we verhuizen met 4 personen. :)

BeFunny; schoonmaakdoekjes heb ik toevallig van de week een aantal nieuw gekocht :=

Het verdelen van dozen over de ruimten kan bij ons niet, aangezien we toch nog niet kunnen uitpakken. Onze vloer moet nog worden gedaan en dit gebeurd pas halverwege februari. Tot die tijd moet alles in de garage, hal of badkamer komen te staan. We schrijven wel op de dozen wat erin zit. :j

We kunnen vanwege het werk van mijn man (stapelbare) kratten en stellingen aanschaffen tegen inkoopprijs, dus dat is handig en niet duur en hebben we ook al gedaan. Zo'n stelling staat ook in 5-10 minuten.
We hebben nu in het nieuwe huis in één van de woonkamers al wat stellingen opgebouwd en daar staat nu al het spul op wat we al hebben overgebracht, zodat het niet allemaal maar op de grond staat en het makkelijker eruit te pakken is.
Misschien dat we ook nog wel wat dozen gaan doen, maar voor nu werken we vooral met kratten.
Volgende week gaan we nog een keer met een volle bus en hij moet echt vol-vol zijn, dus we zijn al goed aan het beoordelen wat mee kan en wat nog even niet.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:45

Ik deed alle kleding die hing gewoon in shoppers, dat kon ik dan zo weer eruit trekken en direct ophangen. Overigens hebben wij heel veel in shoppers verhuisd, dat neemt minder ruimte in dan dozen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:39

Wij hebben bij een verhuizing gehad dat de kasten helemaal achteraan waren gezet door de verhuizers en vervolgens alle dozen ervoor. In de kelder dus niet bereikbaar meer. Door omstandigheden was ook alles ingepakt door de verhuizers waardoor het een grote warboel was. Het eerste wat er gedaan is vervolgens was een box te gaan huren om dozen in te zetten want zo ging echt niets.
De kasten op een bereikbare plaats hebben staan zodat je ze makkelijk na de verbouwing kan pakken is dus wel handig.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 12:09

haha1995 schreef:
In belgie kan je zo bij een huisarts terecht...dus dat kan je ter plekke zoeken...je kan wel een dossier bij een huisarts laten maken, dan is dat je vaste arts en betaal je minder...een tandarts vinden is lastiger...
Ook zijn er hier heel veel kleine dietenartsen dus ook daar vind je in de buurt wel iets...

Ik denk je koffiemachine bij de hand is idd het handigst ...en of je in een instapklaar huis gaat of niet...
Ik heb alle dozen in 1 kamer laten zetten...genummerd en een lijst met inhoud en van uit daar langzaam gaan verdelen over de kamers...kwestie van niet overal dozen te hebben staan...

Nou vergeet dat maar tegenwoordig. Die tijd is, ook in België, reeds in vele regio's echt wel verleden tijd helaas wat huisartsen betreft.

Tandartsen inderdaad nog heftiger.

Dierenartsen wel correct, die doen meestal niet moeilijk over een patiënt meer.

Gefeliciteerd trouwens met je verjaardag! *\o/*

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:11

Verhuisfittingen en peertjes; dan kun je 's avonds ook nog wat doen met licht in de kamers. De vorige bewoner van ons huis had álles qua verlichting eraf gehaald, niet eens een fitting laten hangen. Dus nadat we de sleutel hadden eerst wat verhuisfittingen gehaald en peertjes en makkelijk aangesloten. Dan zit je ook niet op een pikdonkere wc :-D
Succes!

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:15

Ik weet niet of dat hieronder valt, maar rondom de verhuizing zeiden mensen te willen helpen. Dat is natuurlijk superfijn!

We hebben voor onszelf een planning gemaakt van wat er in een week moest gebeuren en iedereen die zei te willen helpen, in een groepsapp gegooid. In de groepsomschrijving hadden we per dag neergezet wat we gingen doen. Mensen schreven zelf hun naam achter de dag waarop ze er waren.

Zo kon iedereen zelf aangeven welke dag ze er waren en wanneer ze wilden meehelpen. :)

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:26

Boeken inpakken in dozen van wijn of andere flessen (olie etc) uit de supermarkt. Makkelijk te tillen door het formaat, gratis, je kunt er prima met stift op schrijven en ze stapelen makkelijk tussen grote dozen weg.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:55

Little_Gift schreef:
haha1995 schreef:
In belgie kan je zo bij een huisarts terecht...dus dat kan je ter plekke zoeken...je kan wel een dossier bij een huisarts laten maken, dan is dat je vaste arts en betaal je minder...een tandarts vinden is lastiger...
Ook zijn er hier heel veel kleine dietenartsen dus ook daar vind je in de buurt wel iets...

Ik denk je koffiemachine bij de hand is idd het handigst ...en of je in een instapklaar huis gaat of niet...
Ik heb alle dozen in 1 kamer laten zetten...genummerd en een lijst met inhoud en van uit daar langzaam gaan verdelen over de kamers...kwestie van niet overal dozen te hebben staan...

Nou vergeet dat maar tegenwoordig. Die tijd is, ook in België, reeds in vele regio's echt wel verleden tijd helaas wat huisartsen betreft.

Tandartsen inderdaad nog heftiger.
Het is idd de regio waar je woont,maar hier in het noorden nog niks geen last.
Dierenartsen wel correct, die doen meestal niet moeilijk over een patiënt meer.

Gefeliciteerd trouwens met je verjaardag! *\o/*

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 18:59

Rongyos schreef:
Verhuisfittingen en peertjes; dan kun je 's avonds ook nog wat doen met licht in de kamers. De vorige bewoner van ons huis had álles qua verlichting eraf gehaald, niet eens een fitting laten hangen. Dus nadat we de sleutel hadden eerst wat verhuisfittingen gehaald en peertjes en makkelijk aangesloten. Dan zit je ook niet op een pikdonkere wc :-D
Succes!

Ook wel handig ja :') We hebben nog wel (bureau)lampjes en peertjes, maar verhuisfittingen nog niet. Zie dat ze ook bijna niks kosten, ga er maar een stel halen voor de zekerheid.

Wij zullen hier in het huis wel eea laten hangen. Op de gang, toilet, overloop en badkamer, de rest nemen we mee.
Als ze een energiecontract hebben afgesloten, dan zitten ze hier straks niet helemaal in het donker :=

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:00

Ik heb mijn kasten genummerd, en vervolgens planning gemaakt welke kastnummer waar in welke ruimte hoort. Vervolgens de dozen op kastnummer en planknummer.
Dit heb ik ook gedaan met de andere spullen: keukenkasten nummers gegeven, en dit op de dozen genoteerd. Badkamer hetzelfde.

Klinkt misschien raar, maar het voordeel was dat familie en vrienden perfect zelfstandig konden helpen met de dozen uitpakken.

Ik heb wel geïnvesteerd in goede verhuisdozen. Die heb ik daarna door gegeven naar de volgende. Scheelt absoluut: alles dezelfde maat, en goed te stapelen. Goed stevig zodat ze ook vol konden met boeken. Formaat dusdanig dat het niet idioot zwaar werd.
Ook steekwagentje op mijn werk geleend, konden zo meerdere dozen van huis naar paardentrailer naar huis.

Groepsapp met vrijwilligers had ik ook gemaakt, maar heel eerlijk....ik had verwacht dat ze niet daadwerkelijk zouden komen. (iets met resultaten in het verleden... }:0 ) Dus kwa verven, en hoe snel alles over huizen ging mijn planning in positieve zin 3 x over de kop :') Binnen 2 weken na krijgen van de sleutel was alles geverfd, lampen opgehangen, spullen verhuisd, en alles uitgepakt. Oude huisje vloer verwijderd en opgeleverd.

Ik ben niet ver verhuisd, dus heb dezelfde tandarts aangehouden. Huisarts moest ik al nieuwe voor zoeken, omdat ik eigenlijk al te ver weg zat voor die praktijk. Heb ik nu ook afgelopen zomer geregeld.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:19

Als je meubilair verhuist, onderschat nooit de tijd van het uit elkaar halen en in elkaar monteren. Hang zo veel mogelijk schilderstape met aanwijzigen op de delen zodat je makkelijker ziet wat waar hoort (en je bv niet bij een volledig gemonteerde kast merkt dat de achterkant andersom zit...). Film sommige dingen om achteraf te zien hoe je iets uit elkaar gehaald hebt.

Probeer zo veel mogelijk vooraf te doen en ontspul als een malle. Ik heb mijn verhuizingen 4 maanden voorbereid door middel van weggeven, weggooien, kringwinkel donaties en verkopen via vinted en fb.

Meubels zo veel mogelijk uit elkaar halen en aan de kant. Je kan nog perfect 2 dagen eten aan een opvouwbare campingtafel in je oude huis. Ik had ook als deadline om alles qua eten op of weggegeven te hebben de dag vooraf, de verhuisdag zelf was belegde broodjes en 's avonds afhaalpizza.

EN WELKOM OVER DE GRENS! Waar ga je heen?

Informeer alvast bij de gemeente hoe het zit qua afvalophaling zodat je gelijk mee in systeem kan stappen (vooraf betalen diftar systeem? Of klassieke vuilniszakken?) als je rijksregisternr in orde is. De wijkagent komt ook sowieso langs om te kijken of jullie inderdaad op het aangegeven adres wonen (vaak niet meer dan formaliteit hoor).

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:45

Begrijp ik het goed dat jullie voor 2 weken in het huis gaan wonen, en er dan weer een week uitgaan? (De oplevering van jullie huis een paar weken uitstellen is zeker geen optie? Of 2 weken extra Centerparcs?)

Dan zou ik behalve de keuken/badkamer spullen alles gewoon in de garage laten en de spullen die je voor die maand nodig hebt apart inpakken en die periode uit koffers leven. Op je bank/tv/eettafel/matras na. Dat is een stuk minder foutgevoelig dan andersom. En dan kun je daarna op je gemak gewoon rustig uitpakken.

Als je iets echt nodig hebt, dan kun je altijd op zoek tussen de dozen, maar ik zou me er niet op instellen om eerst alles uit te pakken en dan weer alles in te pakken. Of in die periode uit dozen te gaan leven. Dat wordt chaos.

Ik heb op de verhuisdag zelf trouwens bij de voordeur gestaan en iedereen de goede kant op gedirigeerd. Alles stond in de juiste kamer op misschien 1 doos na.

Dat is misschien ook wel een goede tip. Zorg dat 1 persoon coordinator/vraagbaak is en op een centraal punt staat ipv dat diegene zelf ook aan het sjouwen is. Er komen een hoop vragen en als er niemand in de buurt is die het antwoord weet, dan geven ze daar zelf invulling aan. En diegene zorgt dan ook voor eten/drinken/pauzes.

Alhoewel, jullie verhuizen in 3x dus dan is het een minder groots spektakel en mss overbodig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 23:52

Oef meid, wij zijn ook geëmigreerd maar echt wat een bak ellende liepen we tegenaan (met de tijd).

Allereerst moet je n bewijs van uitschrijving hebben uit je huidige gemeente. Wij schreven ons keurig uit en wilde een bewijs aanvragen. Dat kon niet, want we stonden niet meer ingeschreven :')
Dus moesten we naar een grensgemeente (venlo waren we geloof ik gegaan) tussen de asielzoekers, duistere figuren en dikke security met noodknoppen binnen handbereik.

Toen moesten we gaan inschrijven bij de gemeente. Dat duurde een tijdje en dan moet de wijkagent langs komen om te kijken of je er effectief woont. Dan pas wordt het gelegaliseerd en binnen enkele weken krijg je dan je rijkregisternummer. Zorg dat je een belgisch nummer hebt voor je telefoon, want op een nederlands nummer werkt de Itsme app niet (zelfde als DigID).

Ik nam mn paarden mee en had een hele bevalling aan de NVWA die maar niet wilde komen keuren (gezondheidsverklaring, wat een giller) maar wat wel verplicht was om de paarden te exporteren. Uiteindelijk zoveel gedoe dat we de honden gewoon hebben ingeladen en meegenomen. Officieel moeten die rabies enting hebben, maar niet gedaan.

HA was lastig want ze hadden allemaal patientenstop. Gelukkig ging er een jonge huisarts beginnen en hebben we ons direct ingeschreven.

Ziekenfonds is kwestie van inlezen en regelen. Als je in NL blijft werken moet je ook in NL verzekerd zijn voor ziekte. En je bouwt geen AOW meer op als je niet meer werkt in NL. Verzekeringen zijn wel oliebol want je moet fysiek naar zoon makelaar. Je kunt bijna niks online doen.

Belastingaangifte doen is een drama als je er niet in thuis bent.

Wij hadden geluk met verhuizen, want we kregen 28-8 de sleutel van de woning. 1-10 hebben we de sleutel van onze huurwoning ingeleverd en die datum moesten we ook van ons huurperceel af zijn voor de paarden. Ik had verhuizers geregeld voor de grote verhuisdag en iemand vanuit de aanhangfamilie met n vrachtwagen. Uiteindelijk kwamen de verhuizers niet en liepen we alsnog met 30 graden zelf te sjouwen met bijna allemaal fysiek beperkte mensen. Echt zo vreselijk kak.

Wij moesten ook nog een muur eruit, egaliseren, stucen, plafond eruit en nieuw erin, vloer leggen, keuken plaatsen enzo. Wij hadden om te beginnen onze slaapkamer in orde gemaakt en een tijdje geslapen op het logeerbed. Das een makkelijk verplaatsbaar frame en kon dus makkelijk even verplaatst worden als we daar moesten egaliseren. We zijn ook in die kamer begonnen met egaliseren en dan gelijk de ramen open want het is echt mega vochtig.

Wij hadden t geluk dat we een grote schuur hebben (twee maar 1 is voor de paarden) waar we in konden 'leven' tijdens de verbouwing. Onze badkamer was prima dus dat was in orde. Koffie en koken deden we in de schuur. Om vanalles te regelen had mn man zijn werkplekje in de kelder (dat is zeer ruim bij ons, loopt helemaal onder de gehele woning door).

Waar wij ook erg tegenaan liepe was dat ELKE klus die we hadden uitbesteed mis ging. Of het nu een klein bedrijf was, een aannemer met zijn team of een gerenomeerd bedrijf. Alles ging mis. Muren die ipv in de lengte in de breedte worden gemetseld, elektra die wordt doorgesneden bij het weghalen van een muur (en daarna met piepende bandjes wegrijden), zonnepanelen en meterkast laten plaatsen en vernieuwen (blijkt niet conform de attestvoorwaarden, daarna bedrijf failliet), mijn kruiwagen die wordt gebruikt door t bedrijf en professioneel wordt gesloopt, zand dat wordt gebracht en mn hele stoeprand wordt naar de klote gereden door de vrachtwagen.

Oja en alle attesten die je moet regelen binnen x aantal tijd (indien nodig). Elektriekers hebben nul tijd.

Al met al, heel wat dingen die ik graag niet van tevoren had geweten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 09:12

MarlindeRooz schreef:
Niet binnen twee weken moeten verhuizen. Ik wist het op dag 1 en woonde er op dag 14. :=

Maar ik zou spullen uitzoeken, weg doen en schoon in de dozen doen. En de dozen goed labelen met waar / welke kast het moet. Kan je het zsm opruimen. Dan staat het niet nog tijden in een doos.

Dit! En in heb bij de action & IKEA een stapel doorzichtige opbergers gehaald. Tijdens het opruimen heb ik ook direct gesorteerd, er zijn dingen die je wel wilt of moet bewaren maar honderd keer in handen hebt. Ik heb dus meteen bij het opruimen zulke dingen in opbergers gedaan die ik het eerste jaar niet heb hoeven aanraken.

Na een jaar in het nieuwe huis een nieuwe ronde gedaan en opgeruimd. :j

Wij zijn overigens twee keer naar de milieustraat gereden met een aanhanger vol. :oo

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 10:58

Hutcherson; dat klinkt niet allemaal even leuk :') Je stond bijna op t punt om terug te gaan, zo leest het haha :=

Verzekeringen hebben wij wel online al geregeld? Via NN is dat allemaal. Voor het huis dan alvast he, zorg kunnen we nog niet (want geen registernummer).
Al zit er een kantoor vlak bij ons, dus als we langs zouden moeten komen zou dat ook geen probleem zijn.

We hebben al contact gehad met de gemeente waar we naar toe gaan en zij hebben ons een overzicht gestuurd wat we nodig hebben voor inschrijving.
We blijven in Nederland werken en hebben ook de zorgverzekering hier al op de hoogte gebracht van onze plannen.

Over welke attesten heb je het dan?
Wij hebben al een asbest attest, EPC rapport en iets met elektra :+
Denk niet dat meer nodig is.

Ik heb alvast een huisarts gemaild met de vraag of ze nieuwe patiënten aannemen.

Ladyson; We gaan vooraf 1,5 week in Center Parcs zitten en wanneer de vloer wordt gedaan ook nog een week. Het uitpakken zal inderdaad maar heel beperkt zijn.
Badkamers en keuken kunnen wel volledig, maar voor de rest zetten we de bank even neer, tafel met stoelen en tv meubel met tv.
Dat is wel makkelijk naar de garage te verplaatsen later.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 18:38

Plannen zijn toch gewijzigd, we gaan een grotere verbouwing (laten) doen dan eerst bedacht.

Zoals het nu is:
Afbeelding

Zoals we het nu bedacht hebben:
Afbeelding

Dus de keuken(s) moet(en) verplaatst worden.
Maar omdat dat meer tijd kost, wordt de vloer beneden wat uitgesteld.
We hebben komende week 2 afspraken staan met een binnenhuisarchitect die ons hopelijk goed op weg kan helpen met de planning, indeling en inrichting van alles :)

We gaan het boven wel alvast klaarmaken, maar dan hoeven we half februari niet nog eens een week in een vakantiehuis te zitten.