Vanlifers!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:18

Wij hebben een Volkswagen California en daar rijden we voornamelijk Nederland mee rond.
2 jaar geleden ook wel een uitstapje naar Duitsland, Zwitserland en Frankrijk, afgelopen zomer rondje Vlaanderen, maar we hebben ook al vele plekjes in Nederland bezocht.

Onze bus heet gewoon "Bus" en ik cross er ook met paard in de trailer overal mee naartoe.
Het is onze tweede auto.

Dankzij het klapdak wel stahoogte, we slapen ook altijd boven.
Wij gebruiken onze bus als "tent op wielen", zoeken het voornamelijk in kleine groene campings.
Camperplaatsen blijven we liefst ver weg van, dat is niet ons soort manier van kamperen.
Afbeelding
Dit was een inimini camping in Groningen, max 5 plekken, 2 plekken waar een bus niet groter dan de onze kon kamperen.
Fantastische plek, hier houden wij van.

Afbeelding
En dit is m in zn andere functie, de trailer trekauto.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:28

Ik hoop dat ik hier mee mag genieten van jullie prachtige vans.
Ik heb geen campervan, maar wel eigenaar samen met mijn vriend van een camperplaats, en zit in Willemsoord in de kop van overijssel. Met prachtige fietsroutes door Nationaal Park Weerribben-Wieden, en Koloniën Van Weldadigheid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 19:29

F_T schreef:
Ik heb daar bij camper 1 echt over nagedacht,

Voordeel busje is

Makkelijk parkeren,
Licht dus lagere wegenbelasting
Veel makkelijker in 'stealth modus' te gebruiken
Goedkoper op bijvoorbeeld ferries
En meer parkeerplaatsen en evt parkeergarages waar je in kan.
Meer geschikt voor dagelijks gebruik.

Ieder type camper, van formaat omgebouwde caddy, partner of Berlingo tot volledig omgebouwde bakwagen, paardenvrachtwagen of stadsbus heeft zijn voor en nadelen denk ik.

Dè ideale camper bestaat niet, alleen de ideale camper voor een specifieke camperwens.

Omdat het voor mij écht een tweede huis is en ik veeeeel weg ben is makkelijk kunnen staan belangrijk.
Voor jongelui die alleen hun roes willen kunnen uitslapen op een festival wat minder :D

Ik snap het, bedankt voor de uitleg! Het lijkt me inderdaad zeker makkelijker rijden in een stad en parkeerplaats zoeken

karuna
Drukke kabouter

Re: Vanlifers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 21:10

De belangrijkste reden dat ik zomers mijn bus neem. Een echte camper en een invalide parkeerkaatt is meest een onmogelijke combinatie. Het mag niet of het past niet. Bizar vaak ben je niet welkom met je kaart op de aangewezen plekken.

Mijn keuze kwa camperplaats is openbaar, beschikbaar gesteld door de plaats of instanties. Ik mijd liefst de particuliere plekken. Ik vind ze vaak te duur of te strak georganiseerd sardientjes stapelen (ik heb geen luxe, wifi, tv of douche nodig) en kwa mens pas ik er niet echt tussen. Met een oudere camper zonder luxe wordt ik best vaak met de nek aangekeken als je niet wilt meedoen met roddels of praten over de kleinkinderen. En voel ik me er niet op mijn gemak. Uit noodzaak heb je soms geen keuze

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 21:23

Ik ga even volgen, wie weet komen er nog leuke tips voorbij om weekendjes weg te gaan.

Wij zijn ondertussen aan onze 2e camperbus.
We doen vooral kortere tripjes, meestal 3 nachten.
De bedoeling is wel om op termijn ook langer weg te gaan.

Nr 1 was een zelf omgebouwde peugeot
boxer h2l2, Joylene :D
Leuke dingen mee gedaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Echter waren er 2 nadelen voor ons, het bed was net te kort voor mijn man om echt comfortabel te slapen en door de dubbele cabine was het reizen op zich niet zo comfortabel omdat die stoelen niet verstelbaar waren.

Dus Joylene verkocht en een mooie 2de hands buscamper op de kop kunnen tikken. Nieuwe naam ook 'Mieke'
Wel een heel verschil in luxe, veel meer als nodig voor ons maar als het zo op je pad komt <<)

We zijn nu een keer of 4 met Mieke weggeweest en het bevalt wel, op naar meer uitstapjes. Ook onze 2 chihuahuas zijn wel blij met meer bewegingsruimte binnen :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 13:29

Jolijn8 schreef:
Heerlijk! :)
Aan jou heb ik dus eigenlijk dezelfde vraag: waarom kies je voor een busje waar je niet recht in kan staan? Ik ben hier gewoon heel nieuwsgierig naar altijd hihi

Snap je vraag maar dat is dus niet zo :))
In de Volkswagen campers zit een hefdak met bed, maar dit bed kan je ook omhoog klappen zodat je gewoon rechtop kunt staan.
Ik wil wel even een keer een foto maken van hoe dit er uit ziet. Moet even mijn moment afwachten :-)

Zoals F_T beschrijft, ze zijn gewoon zeer geschikt voor dagelijks gebruik. En het ligt er aan natuurlijk wat er beschreven staat op kenteken maar wij willen onze eigen bus straks omkeuren van bus naar camper maar wel liefste met 4 zitplaatsen zodat we als gezin ook een dagelijkse auto hebben.
Voordeel is lagere wegenbelasting vanwege gewicht en ook makkelijk parkeren zeker ook als je veel in steden komt met parkeergarages.

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 14:44

Kiekeboefje schreef:
Jolijn8 schreef:
Heerlijk! :)
Aan jou heb ik dus eigenlijk dezelfde vraag: waarom kies je voor een busje waar je niet recht in kan staan? Ik ben hier gewoon heel nieuwsgierig naar altijd hihi

Snap je vraag maar dat is dus niet zo :))
In de Volkswagen campers zit een hefdak met bed, maar dit bed kan je ook omhoog klappen zodat je gewoon rechtop kunt staan.
Ik wil wel even een keer een foto maken van hoe dit er uit ziet. Moet even mijn moment afwachten :-)

Zoals F_T beschrijft, ze zijn gewoon zeer geschikt voor dagelijks gebruik. En het ligt er aan natuurlijk wat er beschreven staat op kenteken maar wij willen onze eigen bus straks omkeuren van bus naar camper maar wel liefste met 4 zitplaatsen zodat we als gezin ook een dagelijkse auto hebben.
Voordeel is lagere wegenbelasting vanwege gewicht en ook makkelijk parkeren zeker ook als je veel in steden komt met parkeergarages.

Bedankt voor je aanvullingen op mijn vraag :)

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-25 08:54

Voor degene die in de winter in hun campervan slapen: wat gebruiken jullie als verwarming? :brr:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:16

Mijn bus heeft nog geen verwarming. Ik weet ook niet of deze erin komt (en zo ja wat?) zolang de camper werkt, de camper heeft ringverwarming op gas. Werkt als een tierelier. Al is het zonder stroom met accu en zonnepanneel met sneeuw erop wel heel rap klaar :') en zaten we na 1,5 dag met -10 in de camper binnen _O- de stroomkabel zat achter een deurtje dat niet meer open wilde . Met stroom hebben we moeiteloos -18 volgehouden. Lekker warm gehouden ook.

Enige waar we dan tegenaan lopen is dat de kraan/wc in de badkamer niet meer wil. En het wasbakje niet kan doorlopen ivm vrieskou. Dat hebben we opgelost door dan over te gaan op flessenwater en doorspoelen. En de toilet als wasbakje gebruiken

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:20

Onze bus heeft een standkachel op diesel.
In de nacht staat die doorgaans niet aan, we slapen boven, onder het klapdak en met goede slaapzakken liggen we daar elkaar warm genoeg te houden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:28

Gaskachel

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 10:35

Wat leuk, ik praat graag mee. Ik heb inmiddels mijn 2e busje, een verlengde vw transporter.
Afbeelding
Hier afgelopen september in de Dolomieten. Ik weet niet wie er vroeg naar een bustent? Ik heb verschillende geprobeerd, die van Obelink is op zich fijn maar krijg ik in mijn eentje lastig opgezet. Ik heb nu een opblaasbare party tent van Reimo. Die heb ik in 5 minuten staan, hij kan ook helemaal dicht of met 2 kanten muskieten gaas. Met een koppel luifel kan hij ook vast aan de bus. Tot nu toe bevalt mij deze het best.

Komend jaar ga ik naast veel weekend tripjes in ieder geval in mei met vriendinnen naar Duitsland om de Malerweg te lopen en van de zomer 3.5 week naar Noorwegen met mijn partner.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen verwarming in deze, s winters kamperen we op campings waar je een vuurtje mag maken en met slapen heb ik geen verwarming nodig.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 09:28

Ik blaas even nieuw leven in dit topic :)
Mijn man en ik overwegen een klein camperbusje te kopen als tweede auto. Nu hij remote werkt en ik straks ook altijd een lang weekend heb en de lease auto eruit gaat het juiste moment!
Nu zijn we geheel onervaren, dus ik vroeg me af of jullie nog tips hebben mbt welke bus als basis, inrichting, isolatie etc.
We zijn helemaal verliefd op de inbouw van het Ventje, maar wat een prijzen.. weten jullie bedrijven die in dezelfde moderne stijl werken maar iets betaalbaarder zijn? Ik wil niet een bus waar je de voorstoelen draait en je echt het gevoel hebt dat je in een auto woont zeg maar. We willen ook geen opknapper of een oldtimer, zeg tot Max 130.000km gereden.
Beetje brede vraag misschien maar wel benieuwd naar jullie ervaringen!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 09:56

Moet het alle steden inkunnen let dan heel goed op de milieuklasse.

Wil je een zelfbouw of fabrieksbouw of geen voorkeur is tweede grote vraag

Moet het laag genoeg zijn voor parkeergarages en hoogtebepeekingen bij parkeerplaatsen ern derde grote vraag.

Als je die antwoorden weet komt de rest pas.

Af en toe eens weg mer camper is natuurlijk niet écht vanlife,
Maar meedenken kan natuurlijk

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 09:57

Echt goedkoop wordt het nooit :') Aart camper inbouw is wel wat goedkoper dan Ventje en wel mooi en praktisch. Wij hebben een Smallander XL.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 10:08

F_T schreef:

Moet het laag genoeg zijn voor parkeergarages en hoogtebepeekingen bij parkeerplaatsen ern derde grote vraag.

Hmm wat is het verschil tussen zelfbouw en fabrieksbouw? We willen niet zelf bouwen i.i.g., maar of iemand het privé heeft omgebouwd of een bedrijf maakt denk ik niet uit?

Het is wel handig als de bus in een normaal parkeervak past, maar hoeft niet in een Parkeergarage te kunnen.

Ook qua milieuklasse zijn we flexibel. Als we een stad willen bezoeken ermee zetten we hem wel aan de rand en gaan we verder met openbaar vervoer. Zullen toch meer de natuur opzoeken ermee.

Vakantie en t.z.t. misschien overwinterden in het zuiden is ook nog een droom, nog steeds geen fulltime vanlife maar wel meer dan een weekendje hier of daar.
Wc/badkamer erin willen we niet (denk ik) , dat wordt echt te krap in een busje. Mijn man moet er wel goed in kunnen werken, maar dat kan altijd wel.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 10:09

gaucho schreef:
Echt goedkoop wordt het nooit :') Aart camper inbouw is wel wat goedkoper dan Ventje en wel mooi en praktisch. Wij hebben een Smallander XL.

Dank je voor de tip, ga ik nakijken. We wonen trouwens in duitsland, dus als jullie hier goede merken weten ook welkom!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 10:22

Thami schreef:
F_T schreef:

Hmm wat is het verschil tussen zelfbouw en fabrieksbouw? We willen niet zelf bouwen i.i.g., maar of iemand het privé heeft omgebouwd of een bedrijf maakt denk ik niet uit?

Het is wel handig als de bus in een normaal parkeervak past, maar hoeft niet in een Parkeergarage te kunnen.

Ook qua milieuklasse zijn we flexibel. Als we een stad willen bezoeken ermee zetten we hem wel aan de rand en gaan we verder met openbaar vervoer. Zullen toch meer de natuur opzoeken ermee.

Vakantie en t.z.t. misschien overwinterden in het zuiden is ook nog een droom, nog steeds geen fulltime vanlife maar wel meer dan een weekendje hier of daar.
Wc/badkamer erin willen we niet (denk ik) , dat wordt echt te krap in een busje. Mijn man moet er wel goed in kunnen werken, maar dat kan altijd wel.

Dan is vraag 1 dus eigenlijk 'metalen' busje
Of echt camper opbouw.

'Als tweede auto' denk ik aan iets kleins waarmee je ook in een stad uit de voeten kunt.

Overwinteren en er in kunnen werken is echt andere koek, dan zul je moeten denken aan voldoende ruimte, licht, opslag, mogelijk electra voorzieninginh (zonnepanelen) voldoende wateropslag (losse jerrycan 10 liter vs friswatertank 100 liter maakt nógal verschil natuurlijk)

En als je er in wil kunnen overwinteren zul je toch écht iets van een toilet voorzieninging moeten hebben

Als tweede auto vs overwinteren zijn echt bijna de uitersten ;)

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 10:32

Dan bedoel ik een gewoon busje, niet een camper!
En qua tweede auto bedoel ik dat we een stadsauto erbij hebben voor woon/werk/boodschappen/ dag stad etc. Deze is dan voor de weekenden weg/vakantie. Hmm dan zou een ‘echte’ camper ook nog een optie zijn hè? Zoals je merkt, we zitten echt nog aan het begin van het proces :o

Qua overwinteren/langere periode erin verblijven dacht ik meer een mooie natuurcamping in Portugal waar je dan een goed toiletgebouw bij hebt. Niet maanden off grid ofzo.

Tot nu toe zijn we of tent kampeerders (ook met de fiets dus behoorlijk basic) of we huren ergens een huisje. Ik zie zo’n busje als een combinatie van de twee; luxer dan met een tent en meer het gevoel een eigen huisje mee te hebben, die ook een week op een mooie plek kan blijven staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 10:49

Een toilet aan boord (simpel losstaand chemisch toilet neemt niet zoveel ruimte in) is echt wel aan te raden :j al is het maar voor een nachtelijke plas.

Er zijn zoveel opties mogelijk. Zelf hebben we een "echte" camper maar ook een trafic die dienst doet als camperbusje/rolstoelbus. Daar zit een chemisch toilet in, jerrycan van 15 liter met water. Los gaskooktoestel maar helaas nog geen verwarming. Wel een dik accupakket en een mini koelkastje. Dat voldoet zolang het niet onder de 5 grden gaat kwa temperatuur kwa slapen en overdag rijden. Om er in te verblijven overdag is dat echt te koud. Voor de echte kou is de camper.

Omdat de laatste op leeftijd komt zijn we wel langzaam aan de bus wat aan het aanpassen zodat we er makkelijker in kunnen "wonen" zonder de rolstoelfunctie aan te tasten. We moeten dan met losse verplaatsbare onderdelen werken.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 11:01

Thami schreef:
Dan bedoel ik een gewoon busje, niet een camper!
En qua tweede auto bedoel ik dat we een stadsauto erbij hebben voor woon/werk/boodschappen/ dag stad etc. Deze is dan voor de weekenden weg/vakantie. Hmm dan zou een ‘echte’ camper ook nog een optie zijn hè? Zoals je merkt, we zitten echt nog aan het begin van het proces :o

Qua overwinteren/langere periode erin verblijven dacht ik meer een mooie natuurcamping in Portugal waar je dan een goed toiletgebouw bij hebt. Niet maanden off grid ofzo.

Tot nu toe zijn we of tent kampeerders (ook met de fiets dus behoorlijk basic) of we huren ergens een huisje. Ik zie zo’n busje als een combinatie van de twee; luxer dan met een tent en meer het gevoel een eigen huisje mee te hebben, die ook een week op een mooie plek kan blijven staan.

Dan echt een welgemeend en serieus advies voordat je gigantisch veel geld uitgeeft aan iets dat niet bij je past.

Huur eens een weekend een klein camperbusje.

Huur ook eens een weekend een beetje gemiddelde camper

Dan heb je tenminste een béétje een idee.

Je zit nu als je het vergelijkt met paarden op het punt dat iemand een paard wil,
En zowel shetlander als grand prix dressuurpaard als quarter horse als volbloed racepaard als belgisch trekpaard nog overweegt zeg maar.

Ze hebben allemaal hun voor en nadelen, maar het ligt mijlenver uit elkaar.

Iemand zonder paardenervaring zal zeggen 'het is allemaal paard'
Iemand met paardenervaring zal zeggen dat je eerst iets meer een idee moet zien te krijgen van wat bij je past ;)

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 11:23

Hahaha dat is idd wel een goede vergelijking _O-

We hebben al wel een weekje in de herfst met een Ventje getourd, het was toen koud en regenachtig dus wel een realistische ervaring. De bus bleef heerlijk warm en was echt superfijn dat het neerzetten, dak openklappen en je bent klaar was. Koken ging ook prima en genoeg ruimte om te zitten en te eten aan de ruime tafel.
Hij reed ook goed en konden ook goed parkeerplekken vinden, ook in de wat toeristischere dorpen.
Dat zijn dus allemaal punten die ik graag terugzie.
Natuurlijk is het nog comfortabeler als je in de nacht niet naar een toilet gebouw moet , maar wat ik dan zie lever je wel veel ruimte in meteen of je moet een stap groter en dat heeft ook weer nadelen.

Edit; een losstaand chemisch toilet praktisch naast je bed of in het woongedeelte vind ik echt een vies gevoel. En ben bang dat die chemische geur dan ook blijft hangen in de bus.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 11:41

Om nog even wat scherper te omlijnen wat we er dit jaar mee zouden doen;
- 1 week naar Zuid Frankrijk ( familie bezoek)
- 2-3 weken reis naar Noorwegen, dan ook semi wild kamperen proberen?
- 4-6 weekenden specifiek voor fiets events ( die beginnen vroeg dus dan nacht ervoor in busje slapen)
- lange weekenden weg
- als mijn man op hoofdkantoor moet werken kan hij in de bus overnachten ipv laat nog terug naar huis te rijden. Evt combineren we dat met lang weekend, dat hij dan daar blijft en ik naar huis ga om te werken
- onze volwassen kinderen vinden het ook vast leuk de bus te lenen voor hun vakanties, die onderling niet overlappen, dus ook best vaak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 11:51

Chemisch toilet met de juiste vloeistof ruik je eigenlijk niet. Mijn bus is krap en met tot nu toe slapen lig je bijna met je hoofd tegen het toiletje aan. Ik ben erg geurgevoelig maar met de juiste spullen gaat dat best. Bij het gebruik ruik je nagenoeg ook niets. Ik heb roze spoelvloeistof van thetford, daar ook het toilet van. In de pot zit de groene vloeistof (septic tank geschikt) de blauwe ruikt sterker en kan ik niet legen in frankrijk.

De grote boodschap (klinkt ook echt :') ) ja dat is beter te vermijden :+

Voor dergelijke kortere tripjes voldoet mijn bus zelfs goed zonder enige comfort en luxe.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 12:36

Thami schreef:
Om nog even wat scherper te omlijnen wat we er dit jaar mee zouden doen;
- 1 week naar Zuid Frankrijk ( familie bezoek)
- 2-3 weken reis naar Noorwegen, dan ook semi wild kamperen proberen?
- 4-6 weekenden specifiek voor fiets events ( die beginnen vroeg dus dan nacht ervoor in busje slapen)
- lange weekenden weg
- als mijn man op hoofdkantoor moet werken kan hij in de bus overnachten ipv laat nog terug naar huis te rijden. Evt combineren we dat met lang weekend, dat hij dan daar blijft en ik naar huis ga om te werken
- onze volwassen kinderen vinden het ook vast leuk de bus te lenen voor hun vakanties, die onderling niet overlappen, dus ook best vaak.

Zo gebruik ik mijn busje ook. Ik overnacht ook vaak als ik 2 dagen achter elkaar op mijn huidige werklocatie moet zijn. Dat is bijna 2 uur enkele reis. Afhankelijk van of we op campings staan of niet hebben wij een portapotti als mobiel toilet mee. Voordeel van dit formaat vind ik dat ik makkelijk in een parkeer vak parkeer en de ferry overtochten flink goedkoper zijn.