Hoelang gegaarde kip bewaren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Hoelang gegaarde kip bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 22:50

Dan heeft die kip voor zijn dood dus een ongeluk gehad/ is gebotst of een andere impact waardoor hij een blauwe plek heeft ontwikkeld. Dat blijft dan zichtbaar.

Het transport van kippen naar een slachthuis is niet zachtzinnig dus komt best veel voor

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 00:02

Het betekend dus niet dat de kip bedorven is? Hij is wel een beetje slijmerig bij de pootjes.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 00:20

Het kan zijn dat die gegaarde kippen van de slager flink bewerkt zijn en daardoor zo lang houdbaar zijn. Ik heb in het verleden zulke kippen gegrild op mijn werk en die bleven ook meerdere dagen goed (maar als nog geen week en we hebben het hier over een supermarkt).

Voor een hele rauwe kip kan ik als tip geven om hem met de borst naar beneden te leggen, hem halverwege om te keren, een dichte schaal te gebruiken of vetspek op de borst te leggen als dat je bovenkant wordt. Zo blijft de borstfilet mals, dat wordt namelijk snel droog. Indien je een knapperig vel wil kun je hem aan het einde nog even onder de gril doen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 00:35

troi schreef:
Dan heeft die kip voor zijn dood dus een ongeluk gehad/ is gebotst of een andere impact waardoor hij een blauwe plek heeft ontwikkeld. Dat blijft dan zichtbaar.

Het transport van kippen naar een slachthuis is niet zachtzinnig dus komt best veel voor

Afbeelding

Oke dit ziet er dus niet uit of hij bedorven is? Ik heb hem ook even schoon gespoeld en plakkerigheid is weg. Ik vind het zonde om een hele kip zo de vuilnisbak in te gooien als het niet nodig. Van picnic mag ik een nieuwe maar dat lukt niet optijd met levering geven ze aan. Dus wellicht geld terug en een nieuwe kip bij de AH bestellen. Maar als het niet nodig is? :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 00:41

Als een kip bedorven is, ruikt en voel je het echt wel hoor..
Die pootjes zijn altijd een beetje donker van kleur.
Andere kant je hebt hem nu al uit de verpakking. hoe ben je van plan hem nu te bewaren?
Zo in de koelkast lijkt mij toch geen strak plan, zeker voor je andere spullen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 06:51

Celiien schreef:
Als een kip bedorven is, ruikt en voel je het echt wel hoor..
Die pootjes zijn altijd een beetje donker van kleur.
Andere kant je hebt hem nu al uit de verpakking. hoe ben je van plan hem nu te bewaren?
Zo in de koelkast lijkt mij toch geen strak plan, zeker voor je andere spullen.

Hij zit nog in de originele bak met een zak erom heen. Is dit niet handig? Kan ik hem nu sowieso weg gooien? Jeetje wat een gedoe z'n kip!

troi

Re: Hoelang gegaarde kip bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:40

Nou ja, je hebt hem uit de verpakking met beschermde atmosfeer gehaald, dus blootgesteld aan bacteriën. Nu terugdoen in die zak maakt daarvoor weinig uit. Max 2/3 dagen dan. Dat red je toch wel?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:50

troi schreef:
Nou ja, je hebt hem uit de verpakking met beschermde atmosfeer gehaald, dus blootgesteld aan bacteriën. Nu terugdoen in die zak maakt daarvoor weinig uit. Max 2/3 dagen dan. Dat red je toch wel?

Ze heeft hem ook afgespoeld.
Water bevordert de groei van bepaalde bacteriën.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:55

raket schreef:
troi schreef:

Ja das minder handig idd. En hoe lang is het buiten de koelkast geweest? Maakt ook uit.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:57

Ik zou het opgeven pizza eten denk ik :') Wat een gedoe, zo'n kip.
Vind hem er niet raar uit zien trouwens, maar als je hem hebt aangeraakt en afgespoeld is dat er niet goed voor.
Tip voor de toekomst: veel supers hebben ze ook bevroren rond de kerst, dat bewaart wat veiliger.
Fysieke supers, maar Crisp bijvoorbeeld ook.
Moet je alleen niet vergeten hem te ontdooien. :D

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 08:00

Echt ik ga stuk. :') :') :')

Ik gooi hem wel weg en ga wel naar de appie vanavond om een nieuwe te kopen. Doet wel veel pijn qua duurzaamheid.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 08:01

raket schreef:
troi schreef:

Ja das minder handig idd. En hoe lang is het buiten de koelkast geweest? Maakt ook uit.[/quote]

3 minuten. Maar idd wel afgespoeld.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:03

Kan je deze dan niet nu even opbakken en invriezen in plaats van die hele kip weggooien?

Volgend jaar weer pizza inderdaad :=
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 23-12-25 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:04

Waarom wil je kip maken als je dat normaal niet eet?

Ik zou een kerst kip gerecht meenemen, daar staat aceen houdbaarheidsdatum op en door de bereidingswijze maak je het ook nog eens makkelijk klaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:08

Herfstblad schreef:

Ik gooi hem wel weg en ga wel naar de appie vanavond om een nieuwe te kopen. Doet wel veel pijn qua duurzaamheid.

Doe normaal. Je ruikt het gelijk als ie bedorven is. Deze kan je gewoon klaarmaken.

Hoe doe je dit normaal gesproken? Kook jij überhaupt wel eens :?

Maar alle andere reacties snap ik ook niet; water bevordert de groei van bacteriën?
Er groeien echt niet meer bacteriën op je kip als je gewassen is.
Als je dit onder de kraan doet, kan je idd spetters krijgen in je keuken met kip, maar met de kip gebeurt verder niks.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-12-25 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 08:09

verootjoo schreef:
Herfstblad schreef:

Doe normaal. Je ruikt het gelijk als ie bedorven is. Deze kan je gewoon klaarmaken.

Heel eerlijk, niet veel. Ik werk in een ziekenhuis en daar hebben ze een hele goede kok. :') :j

Maar ik ga even vragen aan de leverancier of ik hem idd geopend nog kan bewaren. Woensdagavond of donderdagochtend ga ik hem bereiden. Dus nog 1,5/2 dag. En anders idd vanavond braden en soep maken ook geen gek idee!

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 08:12

friezenfan2 schreef:
Waarom wil je kip maken als je dat normaal niet eet?

Ik zou een kerst kip gerecht meenemen, daar staat aceen houdbaarheidsdatum op en door de bereidingswijze maak je het ook nog eens makkelijk klaar.

Omdat ik voor familie een lekker gerecht wil maken. Eendenborst vond ik te duur en kalkoen te groot.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:12

Kun je er niet vandaag alvast vol-au-vent van maken? Minder bewerkelijk dan hele kip en dan hoef je alleen nog pasteitjes te kopen :P

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 08:14

Konstantine schreef:
Kun je er niet vandaag alvast vol-au-vent van maken? Minder bewerkelijk dan hele kip en dan hoef je alleen nog pasteitjes te kopen :P

Nee ik wil graag een hele kip braden met groenten en aardappelen. Dat is sowieso het plan haha.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 08:19

verootjoo schreef:
Herfstblad schreef:

Maar alle andere reacties snap ik ook niet; water bevordert de groei van bacteriën?
Als je dit onder de kraan doet, kan je idd spetters krijgen in je keuken met kip, maar met de kip gebeurt verder niks.

Ik heb het idd wel onder de kraan gedaan

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:21

Je bent wel volhardend, TS, mijn complimenten daarvoor! :))

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 08:36

Zonnehoed schreef:
Je bent wel volhardend, TS, mijn complimenten daarvoor! :))

Nou, toch nog iets positiefs! :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:40

Je gaat deze toch niet weg gooien? Super zonde. Voor een geslachte kip ziet dit er normaal uit. Niet bedorven. En maak hem gewoon klaar binnen nu en 2 a 3 dagen. Ik hoop echt dat de kip nog gewoon in je koelkast ligt, echt ik snap hier helemaal niks van.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 23-12-25 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:40

Herfstblad schreef:
verootjoo schreef:

De kraan is geen probleem voor je kip. Wel voor je keuken als je voor heel kwetsbare mensen gaat koken.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 08:47

Herfstblad schreef:
verootjoo schreef:

De kraan is geen probleem voor je kip. Wel voor je keuken als je voor heel kwetsbare mensen gaat koken.[/quote]

Nee, ik woon alleen dus ik zal het daar even goed ontsmetten.