Onderhandelen bij autodealer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Onderhandelen bij autodealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 12:40

Vraag: Rijden jullie de auto tot hij helemaal op is?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 12:45

Nagenoeg. De 159 hebben we ruim 10 jaar gereden en altijd keurig onderhouden maar er is niet meer aan onderdelen te komen. Dus wat is op? Hij rijdt nog wel, maar heeft nagenoeg geen restwaarde

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 12:48

We hebben de auto gekocht, viel niet te onderhandelen, amper €500 af gekregen. Wel extra set winterbanden met velg mee gekregen en google carplay etc allemaal al aanwezig. Is ook maar 35.000km mee gereden dus we wilden hem hoe dan ook meenemen. Dus onderhandelen is niet geslaagd, maar vertrekken toch met een heel goed gevoel van de dealer met een nagenoeg nieuwe auto

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 12:56

Ik kocht ooit een auto als btw auto (ik kon btw terugvragen op de zaak) en toen bleek t bij definitieve verkoop factuur dat het een marge auto was. Toen ik vroeg hoe ze dat gingen oplossen werd het btw bedrag van de verkoopprijs gehaald. Ging niet heel verzelf maar ik liep een 'korting' mis van een paar duizend euro. En t was hun fout en ze hebben dus uiteindelijk dat bedrag eraf gehaald. Vond ik erg fijn en netjes.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 12:58

Ik wil nog wel wat jaren met mijn auto rijden ja. Ik heb hem nieuw gekocht in 2017. Peugeot 108. Ik laat elk jaar onderhoud doen en APK. Zolang de kosten nog te doen zijn blijf ik hem rijden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 13:01

Zo doen wij het idd ook.
Tot vorig jaar hadden we een Audi A4, maar daarbij moesten voor de APK de filters worden vervangen en dat was hij economisch gezien helaas niet meer waard.
Daarom een nieuwe auto gekocht, maar in principe rijden we een auto tot hij economisch gezien helemaal op is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 15:30

Hier 2 weken geleden een zo goed als nieuwe (stond 20km op de teller) elektrische auto gekocht in ongeveer dezelfde prijsklasse. Wij hadden wel inruil. Daar 1000 bijop gekletst, 500 van de nieuwe auto af en afleverpakket van 800 er gratis bij

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 15:33

Ik koop of particulier of zonder garantie bij een bedrijf. Dan kan er meestal wel wat vanaf.

Mijn Mercedes voor 1000 goedkoper kunnen kopen omdat ik 'm zonder afleverbeurt en garantie kocht.

Kreeg tevens nog meer voor mijn 308 die ik inruilde als waar ik 'm een halfjaar ervoor voor had aangeschaft. Prima deal.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 17:02

Cayenne schreef:

Ik heb de laatste 5 jaar ieder jaar mijn auto ingeruild :o
Niet dus. Zodra hij APK gekeurd moet worden is het tijd voor een nieuwe.

@benalaars, gefeliciteerd. Ik vind het een super gave auto!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 17:34

Tsja wanneer is een auto op? Als de kosten bij een apk duur zijn is het toch ook niet gunstig te verkopen als er gerepareerd moet worden/keuring verlopen?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 17:36

Hier is meestal de eindbestemming de sloop. Wij rijden ze geregeld allemaal dus wel op. Heb er misschien 3 verkocht , waarvan de laatste met heel veel spijt dus die zoek ik ook weer terug..

Moet wel zeggen dat we thuis een autobrug hebben en ik een handige vader, broer en vrienden heb die de auto’s altijd oplappen en goedkoop kunnen repareren

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:53

moonsparkle schreef:
Tsja wanneer is een auto op? Als de kosten bij een apk duur zijn is het toch ook niet gunstig te verkopen als er gerepareerd moet worden/keuring verlopen?

Heel zwart op wit is ie op als de carrosserie is doorgerot of als ie is uitgefikt, of zodanig beschadigd is geraakt dat de carrosserie krom is :D
Verder is het echt wat je er zelf in wilt steken. Zolang je er geld in blijft steken, blijft ie het gewoon doen. Zo eenvoudig is het.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 20:49

moonsparkle schreef:

Een auto is voor mij "op" als reparatiekosten niet meer opwegen tegen kosten van vervangende gelijkwaardige auto.

Dus, inruil 3000+4500 reparatiekosten vs 7000 voor vervangende auto.

Met de hogere aankoopkosten van 2e hands auto tegenwoordig is een auto dus minder snel "op" als aantal jaar terug, toen de autoprijzen nog stuk lager waren.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 21:18

Cayenne schreef:

Wat is “op”? Zolang je er nog genoeg geld in wilt steken….

Mijn oude fiat heb ik 8 jaar in gereden, toen elk jaar het onderhoud + APK +-€1000 werd was ik er klaar mee. Dit voorjaar zou het mij €1600 kosten en toen heb ik gezegd doe alleen maar de nodige wat moet voor de APK. In mei nieuwe auto gekocht! Mijn fiat is geëxporteerd naar het buitenland en die rijdt daar nog rondjes als t goed is :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 10:57

Mijn man heeft zijn Caddy 13 jaar gereden. Ondanks hij het nog prima deed met meer dan 4 ton op de teller werd het tijd voor een nieuwe. De oude is heel vlot verkocht naar Oost europa. Deed best pijn hem opgeladen te zien worden en weg te zien gaan...

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 09:31

Ik heb recent een nieuwe auto gekocht (32k) en daar een nieuwe APK, jaar garantie/onderhoud kilometervrij en nieuwe banden op bedongen.
Twee weken daarvoor op een andere auto (35k, '22) rondom grote beurt, nieuwe gasveren op de achterklep (a 1.200 euro), rondom nieuwe banden en 1 jaar garantie & onderhoud. Maar daar ben ik afgehaakt omdat ik achterdochtig werd over het aantal eigenaren en nog wat research heb gedaan. Volgens de garage was het 1 eigenaar, bleken er 4 te zijn voor een occassion van net 3 jaar oud. Doei!

En nog gekeken naar een XC60 (36k), daar ben ik niet strak de onderhandelingen in gegaan maar daar hadden ze bij de dealer een soort black friday deal van 3 jaar gratis onderhoud (zowel arbeid als onderdelen voor occassions tot 5 jaar. Deze occassion viel echter net 2 maanden buiten de regeling, maar dat wilde ze dan alsnog in orde maken + grote beurt + nieuwe APK en 2 banden voor. Helaas vond mijn man deze auto niets (nog spijt van haha).

Nog bij een Subaru Forester aan kijken (31k, '22) en die dealer gaf uit zichzelf al direct een jaar volledige garantie en zou de auto per definitie al afleveren met grote onderhoudsbeurt en nieuwe banden. Blind vertrouwen in hetgeen dat hij verkocht, en deed nergens moeilijk over.

(overigens alles zonder inruil, mét inruil hebben ze vaak nog meer speling).

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 09:49

Ik rij mijn auto's wel op met uitzondering van de eerste.

Mijn eerste auto was een Toyota Starlet uit 1996, die heb ik na een jaar verkocht (weet even niet meer met hoeveel km maar ik denk rond de 170dkm) omdat ik toe was aan een wat "luxere" auto (de Starlet had alleen ARKO, haha).

Daarvoor mijn VW Polo uit 2004 (airco en cruise control) teruggekocht destijds met 142dkm op de teller. Die heb ik 5,5 jaar gereden tot de 200dkm en ingeruild voor mijn huidige auto. Ik kreeg €600,- terug op inruil en de dealer heeft hem later te koop gezet voor €1995,-. Deze had ook wel wat kwaaltjes waardoor ik besloten heb dat het tijd was, de kosten van het repareren (ondanks dat mijn partner veel zelf kan) wogen niet meer op tegen wat hij waard was.

Mijn huidige auto is een Opel Astra uit 2010, gekocht met 139dkm op de teller. De vraagprijs was €6995,-. Ik kreeg er gratis drie maanden huisgarantie op het motorblok en de koppeling bij en heb er nog twaalf maanden BOVAG garantie bij gekocht, waarvan de dealer €250,- (de helft) heeft betaald, dus uiteindelijk heb ik €6645,- betaald. Er zaten splinternieuwe zomerbanden op en hij werd geleverd met een nieuwe APK. Ook was de hele auto van binnen en van buiten gedetailleerd. De bedoeling is om deze helemaal op te rijden.

Ik vond het kopen van de Astra wel enorm spannend, ik moest namelijk alleen omdat mijn partner aan het werk was :+ dus het was een hele emotionele rollercoaster, haha. Had niet direct verwacht meteen die dag met een nieuwe auto weg te rijden, maar heb mijn oude meteen kunnen inruilen omdat hij rijklaar stond. Ter plekke overgeschreven en nog steeds erg blij met mijn nieuwe bolide. De dealer was wel ontzettend vriendelijk, jonge kerel die begrip had voor mijn zenuwen. Ik ben vreselijk met onderhandelen maar die €250,- van de garantie af is toch mooi meegenomen. Denk dat hij dat gedaan heeft omdat ik echt als een bang hertje tegenover hem zat :') maar eind goed, al goed. Ik heb wel al het e.e.a. eraan gehad, relatief kleine dingen, maar hij is ook heel makkelijk daarmee. Kan gewoon appen/mailen en foto's sturen en kan hem dan kosteloos naar zijn garage brengen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 10:50

Ik ga wel altijd graag de onderhandelingen aan. Ik heb altijd een bedrag in mijn hoofd, schrijf dat op het briefje, en geef dat gewoon aan de verkoopadviseur. Zo heb ik dat ook gedaan bij de BMW die ik kocht. Dat was de derde auto die ik kocht bij deze dealer, dus dan is de relatie wel iets anders dan wanneer je voor het eerst ergens gaat kijken denk ik.

Ik had een tijdje geleden een cliënt die het heel erg leuk aanpakte. Die vroeg gewoon "Zeg die prijs, zit daar nog muziek in?" :D Zo kan het dus ook, is het gelijk voor iedereen duidelijk.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 10:55

Wat is op?

Mijn huidige vind ik wel echt op.
Die moet in mei voor de keuring en zoals het er nu uitziet moet er dan zoveel gaan gebeuren dat jongere vervanging kopen goedkoper is dan deze rijdend houden.

Maar goed, we hebben het over een dieselcamper uit 1990 die echt heel veel genruikt is.

Ze mag nu nog legaal de weg op (alles in goed overleg met garage ook) en ik ben druk op zoek naar vervanging.

Als de vervanging er is gaat deze waarschijnlijk voor onderdelen weg.
Er ligt een erg populaire motor in. (Zelfs nu nog populair, kun je nagaan :+ )

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:06

Op is niet te maken, in mijn ogen
Doorgerot, scheur in t blok, motor opgeblazen, uitgebrand :+ Dat ie niet meer van zijn plek komt of de mankementen niet meer zijn te maken

Ik had een Volvo 760 uit 1987. Geweldig ding. Meer dan 850.000 op de teller (teller is vastgelopen) en starten en lopen. Alleen rot aan de onderkant. Vooral onder de bestuurdersstoel. De bevestiging punten waren vooral moeilijk om te lassen. Helaas afscheid van genomen. Weg voor onderdelen en later de bangers in
Afbeelding
Die daarvoor heb ik helaas een ongeluk mee gehad. Maar had nog wel 7 maanden apk. Dus zo ver we konden recht gebogen om een boom, nieuwe lampen en grill er in, stuk hout er in met schroeven voor de bumper. Netjes te redden was die nooit want het subframe was krom (komt dus nooit meer door een apk). En heb met deze auto nog dik 7 maanden gereden. Ook motorisch nog prima
Afbeelding

Qua kosten niet meer uit kunnen voor de waarde van de auto is niet op. Dat is gewoon wat de eigenaar er voor over heeft.

M’n eerste auto is weggegaan omdat die gevaarlijk was (gas bleef hangen, remmen deden het niet). Dat was een Volvo 340. Daarna bovenstaande rode gehaald. Toen een 460, verkocht omdat ik teveel auto’s had, maar was niks mis mee. Daarna dus bovenstaande 760 gehaald. En toen de S60. De S60 heb ik nooit moeten verkopen. Geweldige auto, ook nooit iets mis mee. Maar vrij zwaar en dus duur in wegenbelasting en ik heb werk (en de paarden) aan huis dus ga ook bijna nooit weg. Dat was helaas echt te duur. Maar ik zoek hem nu wel terug. Ben niet zo tevreden met m’n Vw Polo. Is gewoon geen Volvo := Heb nog wel een 144 uit 1971 in de schuur staan. Maar die moet nog klaar gemaakt worden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:10

Mijn autos gaan het liefst op. Ik heb helaas een aantal keren een auto moeten verkopen door omstandigheden. Als ik verkoop het liefst aan een handelaar. Dan ook geen gezeik achteraf van mensen die piepen dat er wat mankeerd. Mijn atos automaat toen verkocht en 9 jaar later weer kunnen terugkomen, ik kwam haar tegen een heel eind verderop kwa advertentie met niet veel extra kilometers erbij. <3

Ook een panda ingeruild met een gaat niet meer door de apk gat op een cruciale plek. De handelaar dacht dat het nog wel kon maar nope :+ zijn verlies niet de mijne. :P

Mijn eerste rolstoelbus is een aantal keren met laswerk met hangen en wurgen door de apk gekomen en dreigde toen helemaal afgekeurd te worden. Die toen samen met de atos verkocht die een dag voor de apk zat aan een handelaar. Daar leek weinig mee aan de hand. Maar uiteindelijk kwam de atos niet meer door de apk heen tot mijn verbazing en opluchting. De bus heeft nog een jaar rondgereden. Beiden zijn toen geexporteerd.

En mijn vorige rolstoel bus met tegenzin moeten verkopen. De bedoeling was oprijden. Niks mis mee en goed rijdend maar helaas niet geschikt voor import naar frankrijk door een aanpassing tenzij er een peperdure keuring tegenaan gegooid werd, dat werd te duur. -O- Deze is een paar weken geleden op transport gezet naar polen.

De huidige bus moet heel wat jaren meegaan en ook daarvan hoop ik op is op.

Ons allereerste autootje een oude visa, ging van apk naar apk tot er een wielophanging doorgerot was en met een zwabber wieltje naar de sloop gereden. Dat was ongeveer een groot roestgat met hier en daar wat stukjes metaal -O-

Hierboven is inderdaad op :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:50

Voor mij is "op" wanneer de reparatie eigenlijk duurder is als de economische afschrijfwaarde van de auto op dat moment.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 15:54

Cayenne schreef:

De mijne is van 2008 (VW Crossgolf Diesel automaat) en ik heb net Pickerl (Oostenrijkse APK) laten doen, mijn winterbanden erop laten zetten en een nieuwe accu. Ik was met 360 Euro klaar, dus als het volgend jaar weer zo is dan rij ik echt nog een tijdje verder in deze.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 15:59

Cayenne schreef:

Nee nooit eigenlijk, ze gaan meestal weg voordat er een ton op de teller staat.
Koop meestal nieuwe tweedehands, nu toevallig een nieuwe omdat deze uiteindelijk goedkoper uit kwam dan vergelijkbare 2e hands modellen. En 10 jaar garantie en red carpet service.
Kreeg ook een stuk meer inruil terug bij deze dealer.

Qua de vraag van TS in de OP.
Ja, je hebt best veel ruimte qua onderhandelen is mijn ervaring.
Ik onderhandel over de prijs/inruil waarde. Soms extra of nieuwe onderdelen voor aflevering, afleverkosten er af etc.
Ik ben daar vrij zakelijk in, stap ook makkelijk over naar een andere dealer of merk als ik daar een betere deal kan krijgen, maar heb er altijd veel vanaf kunnen halen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 16:06

Hoe dan. :') Die van mij hebben er meest juist minimaal 100000 km opzitten. Anders kan ik het niet betalen. Alleen die atos had 9000 bij aanschaf. 25000 bij verkoop. 34000 bij de terugkoop en 65000 km maar 22 jaar oud toen hij weg ging.

Een tijdje geleden zelfs een corsa diesel gekocht met 235000 km op de teller en 14 jaar oud. :+ Die mag nog even dienst doen als het is toch makkelijker dan een camper of een grote bus voor dagelijks gebruik :P