Verplichte secret Santa- jeej or neej-poll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Een verplichte secret Santa op het werk vind ik:

Leuk, dus prima!
39 (15%)
Niet leuk, maar ik zeg er niks van.
55 (21%)
Niet leuk en ik zeg er wel wat van.
155 (60%)
Anders, namelijk….
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 257

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 07:55

Ik vind een Secret Santa altijd wel leuk, en als dit op het werk georganiseerd wordt doe ik altijd mee. Dat gezegd hebbende, vind ik dat dit altijd op vrijwillige basis moet zijn. Iemand die verplicht een cadeau moet kopen en een gedicht moet schrijven, doet daar toch altijd minder zijn best voor dan iemand die er zelf voor kiest. Voor wie is het dan nog leuk? Het bedrag is opsich ook vrij fors, zeker als je dit inderdaad op meerdere plekken 'moet'.

Dus goed dat je er wat van hebt gezegd. Misschien voor dit jaar slikken en meedoen, en het op een ander moment even goed evalueren zodat het volgend jaar voorkomen kan worden :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 07:59

Enkel van het woordje verplicht schiet ik in de ankers.
Nee dus. Ik bepaal zelf of ik ergens aan mee doe of niet. Punt.
Mn werkgever had een verkeerde gehad aan me.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:29

Citaat:
De kerstwerkgroep organiseert, maar die wijzen naar de directeur, want die zegt dat je moet meedoen.
Een aantal jaar geleden was er blijkbaar ook een collega die aangaf niet mee te willen doen. Die is toen blijkbaar onder druk gezet en moest mee doen. Erg bizar.
Ik weet dat ik formeel mag weigeren. Dit mogen ze helemaal niet verplichten, maar ik heb wat vd directeur “nodig” en wil dus liever positief in zijn hoofd zitten ipv als dwarsligger om zoiets. Dus ik voel me een soort van emotioneel klemgezet.
Plus dat blokkeren. Als ik blijf weigeren, dan moet geel dat lootjestrekken.nl blijkbaar opnieuw en daar heeft dan het hele team last van.
Makkelijkste oplossing is dus ws meedoen en dan een mail sturen over volgend jaar oid.

In dat geval zou ik aangeven bij de directeur dat je niet mee wil doen, en wordt je onder druk gezet om het wel te doen dan zou ik toch accepteren onder protest en dan een briefje van 10 euro inpakken en heel goed laten weten dat je niet nogmaals zo voor het blok gezet wil worden. Dit is gewoon niet oké. Dat staat verder los van wat je verder nog moet met de directeur. Is er een vertrouwenspersoon op het werk waar je hierover kan praten?

Eik

Re: Verplichte secret Santa- jeej or neej-poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:55

Het woordje "verplicht" geeft mij al de kriebels. Het "onder druk gezet worden" om mee te doen maakt mij helemaal recalcitrant!

Ik zou niet mee doen en ook niet schuldig voelen dat ze opnieuw lootjes moeten trekken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:57

ikkedus schreef:
Herkenbaar ja.

Alleen schijn ik nu voor iedereen het lootje trekken te blokkeren, omdat ik de enige ben die nog niet op de ‘ik doe mee’link heb geklikt.

Lekker houden zo. Jij wilt het niet. Punt. Dat hij er vanuit gegaan was jou te kunnen dwingen, is niet jouw probleem. Ik zou eerlijk gezegd meteen al zeggen ik doe niet mee. En als je dan toch die link krijgt, niks meer zeggen en gewoon negeren. Als zij dan een keer pushen van hup iedereen wacht op je, zeg je gewoon: ik had toch al gezegd dat ik niet meedoe. Als je baas dan zegt het is verplicht, dan zeg je: ik geloof niet dat je mensen kunt verplichten Sinterklaas te vieren. En klaar. Laat de bal bij hem, daar waar hij hoort. Niet meer druk over maken, zijn probleem, niet de jouwe

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:11

leuk toch! goed voor het teamgevoel, saamhorigheid. Ik doe / deed overal aan mee, ook de dagjes uit en was er dankbaar voor dat er dingen georganiseerd werden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:14

juval schreef:
leuk toch! goed voor het teamgevoel, saamhorigheid. Ik doe / deed overal aan mee, ook de dagjes uit en was er dankbaar voor dat er dingen georganiseerd werden.

Ook als het verplicht is,

Eigen geld kost dat je misschien niet hebt,
En inzet/energie buiten werktijd, energie die je misschien niet hebt?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:37

Het idee vind ik wel leuk, maar ik val ook over het verplichte.

Je kan eventueel het ook op geld gooien, dat je er geen geld voor (over) hebt.

Het geen nee kunnen zeggen omdat de rest anders wat van je vindt herken ik. Gelukkig hebben we niet heel vaak teamuitjes of iets, maar als ze er zijn is het altijd op een donderdag en dan kan ik avonds gewoon niet zonder mij in bochten te wringen. Daarnaast vind ik uiteten niet fijn, zeker niet met collega's.
Een uitje binnen werktijd prima, maar m'n vrijetijd naast fulltime werken is al schaars en deel ik graag zelf in.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:21

Leuk idee maar niet verplicht. Helemaal vervelend als door de peer pressure moeilijk nee kan zeggen.

Ik zou dit jaar meedoen met de mededeling dat ik volgend jaar niet meedoe.

Iemand zegt iets over dankbaar zijn. Je hoeft toch niet dankbaar te zijn voor iets dat je tegen wil en dank door je strot geduwd krijgt?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:29

Ik heb het even voor je nagekeken omdat ik zelf ook een lootjestrekken.nl groep beheer: de aanmaker kan jou gewoon verwijderen via “instellingen beheren” en dan kan de rest gezellig door. Succes!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:41

zonnebloem18 schreef:
Verplicht vind ik niet oké, maar ik hou hier wel enorm van. Eerst vooraf inventariseren wie mee wil doen en dan pas lootjes trekken.

Vorig jaar hebben we tijdens een groepssessie wel een kerstbal voor elkaar moeten kopen. Dat was wel verplicht, maar daar hoefde verder geen poespas bij.

Vraag van opa: is dit nu de hippe trendy opvolger van surprises geven met Sinterklaas?

Iets verplichten buiten werktijd werkt dus niet bij mij(en 70% vd collega's). Uitgevochten via de ondernemingsraad richting directie. Einde verplichting.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 12:34

Ik heb er nog maar een mailtje aan gewaagd waarin ik uitleg hoe ik erover denk en dat ik dit volgend jaar dus niet ga doen.
Voor nu heb ik me maar mee laten slepen om niet voor gedoe te zorgen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 13:54

Update hier: ik ben net gebeld door mijn baas dat hij het eigenlijk nooit van mijn kant heeft bekeken, maar dat hij nu goed snapt waar ik vandaan kom.
Hij blijft wel bij zijn verplichte secret Santa, maar voor mij wordt een uitzondering gemaakt vanaf nu. En dat voelt erg prettig!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:03

Nou dat is fijn opgelost voor jou in ieder geval!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:03

juval schreef:

Het is leuk, als je het leuk vind. Het is leuk als iedereen het leuk vind.

Dus vrijwillig, want dan hou je de mensen over die dit graag doen en krijg je er ook een fijne sfeer van.

Zitten er mensen bij omdat het moet, welke reden dan ook waarom ze niet mee willen doen.
Dan is er niks meer aan.

En ik ben ook team nee.

ikkedus schreef:
Update hier: ik ben net gebeld door mijn baas dat hij het eigenlijk nooit van mijn kant heeft bekeken, maar dat hij nu goed snapt waar ik vandaan kom.
Hij blijft wel bij zijn verplichte secret Santa, maar voor mij wordt een uitzondering gemaakt vanaf nu. En dat voelt erg prettig!

Fijn dat het voor jou is opgelost, maar raar dat hij het verplichte dan laat staan

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:16

Thats_Me schreef:
Ik ben team, jeej leuk! Maar dan wel vrijwillig. Gewoon op maandag een bericht rondsturen wie mee wil doen en dan vrijdag de lootjes laten trekken met iedereen die mee wil doen. Verplichten ben ik geen voorstander van. Zou dus ook echt voet bij stuk houden als je niet mee wil doen, dat is namelijk ook helemaal prima als je het niet leuk vindt.

Hier hetzelfde. Dit moet leuk zijn, dan kan je niet mensen die het niet leuk vinden verplichten.

ikkedus schreef:
De kerstwerkgroep organiseert, maar die wijzen naar de directeur, want die zegt dat je moet meedoen.
Een aantal jaar geleden was er blijkbaar ook een collega die aangaf niet mee te willen doen. Die is toen blijkbaar onder druk gezet en moest mee doen. Erg bizar.
Ik weet dat ik formeel mag weigeren. Dit mogen ze helemaal niet verplichten, maar ik heb wat vd directeur “nodig” en wil dus liever positief in zijn hoofd zitten ipv als dwarsligger om zoiets. Dus ik voel me een soort van emotioneel klemgezet.
Plus dat blokkeren. Als ik blijf weigeren, dan moet geel dat lootjestrekken.nl blijkbaar opnieuw en daar heeft dan het hele team last van.
Makkelijkste oplossing is dus ws meedoen en dan een mail sturen over volgend jaar oid.

Als ik dit lees denk ik dat je een gesprek met de directeur moet aangaan en als je daar erg tegenop ziet zou ik de vertrouwenspersoon eens opzoeken. Want dan is er toch in de werkrelatie met de directeur iets wat jou in een ongemakkelijke positie brengt. Het zou echt geen probleem mogen zijn als je hier geen zin in hebt.

F_T schreef:
juval schreef:

Ook als het verplicht is,

Eigen geld kost dat je misschien niet hebt,
En inzet/energie buiten werktijd, energie die je misschien niet hebt?

Verplicht en in eigen tijd roept bij mij ook altijd weerstand op. Ooit een directie meegemaakt die vond dat wij als secretariaat naar een bijeenkomst moesten om naar onze representatieve uitstraling te kijken en er mee aan de slag te gaan. Etentje vooraf en daarna die bijeenkomst. Verplicht, maar wel in eigen tijd.... En ik kwam al als laatste aanrennen omdat ik een scholing had gehad die tot het eind van de middag was.
Scholing was (zacht gezegd) geen topper te noemen. Jaren erna hebben we nog gegierd om alle stomme dingen die er waren voorgevallen. Wat dat betreft deed het wel wat voor het teamgevoel. Maar verder was de weerstand er tijdens de training bij iedereen aan af te lezen.

ikkedus schreef:

Goed dat je het bespreekbaar hebt gemaakt +:)+
En zo te lezen is het minder verplicht als hij doet voorkomen, want als je met goede argumenten komt hoef je er niet aan mee te doen. Wel jammer dat je moet toelichten waarom je geen zin hebt in dingen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:20

Ik doe al cadeautjes voor m’n vriend, lootjes met de familie en secret Santa op Bokt.
Ik zou helemaal gek worden als ik ook nog iets voor een werk secret Santa moet doen :=

Fijn dat je niet meer mee hoeft te doen!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:49

Ik zou wel meedoen, want ik vind dat soort dingen erg leuk, maar ik krijg wel erge jeuk van verplichte dingen die geld kosten, omdat ik weet dat dat niet voor iedereen haalbaar is.
Dus daar zou ik mogelijk wel iets van zeggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:23

Zo die heeft echt een enorm bord voor zijn kop. De mensen die het leuk vinden, hoef je niet te dwingen. De mensen die niet meedoen.. tja.. je zou bijna denken dat die het dan niet willen. Die baas spoort echt niet. Voor jou een uitzondering maken en de rest alsnog dwingen. Koekoek 8)7

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 20:08

Maf he!
Het is verder overigens helemaal geen bossy baas. Best een fijne baas over het algemeen, maar soms zijn er dus dot soort gekke dingen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 20:48

Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar hééééél bijzonder :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:03

Alleen opening gelezen

Het zou er bij mij van af hangen. Zouden ze dat eisen bij het distributiecentrum waar veel meer dan 100 man werken, nee. Ik pas.

Werk ik bij een familie bedrijf met misschien 2 a 3 collega’s? Ja hoor, dan doe ik mee. Dat vind ik nog wel leuk en heb je ook veel meer een band met je collega’s dan dat je een lootje trekt voor iemand die je niet kent

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:50

ikkedus schreef:

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:37

Ik zou juist niet blij worden van een uitzondering. Dat is toch niet eerlijk tov andere collega's die zich wellicht niet durven uit te spreken maar hier ook niet op zitten te wachten?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:30

Ik ben een kersthater, ik sla die dagen het liefst over, dus als het aan mij ligt... NEE... Maar we doen maar leuk sociaal mee... Het is wel gezellig als ik er eenmaal ben, maar voor mij hoeft het niet. (Dus ik heb ook 1 kerstdag "voor mezelf" en dan niet met verplichtingen... Zo is het in evenwicht ;))