Nog kinderfeestjes houden als eigen kinderen nooit worden uitgenodigd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:29

Ik denk dat het belangrijk is dat je scheidt wat van jou is en wat van je kinderen is. Dat doe je zo te lezen al, en daar ben ik blij om.

Toen ik na een verhuizing naar een andere school ging werden daar op de eerste dag dat ik er was uitnodigingen uitgedeeld voor een feestje. Iedereen werd uitgenodigd behalve ik want ik was die dag net nieuw dus ze kenden mij niet :+ Omdat ik vier was en geen idee had of dit normaal was op de nieuwe school vroeg ik aan mijn moeder waarom ik niet zo'n mooie kaart kreeg. En de enige reden dat ik dit weet te vertellen is dat mijn moeder het talloze keren heeft opgerakeld. Ik stelde gewoon een vráág. En daar heeft zij jarenlang een heel ding van gemaakt.

De tldr is eigenlijk: vraag aan je kinderen wat ze willen. Zonder de lading van jullie worden haast nooit uitgenodigd. Maar meer van: zeg, wat wil je eigenlijk doen met je verjaardag? Misschien is dat wel geen feestje én niet naar de Efteling maar willen ze een derde optie die jij nog niet bedacht had. En als het een feestje is, of de Efteling, dan is het toch ook goed? Ik snap dat het niet lekker voelt om andere kinderen wel uit te nodigen als die van jou niet worden gevraagd. Maar probeer dat los van elkaar te zien. Als je wat jij wel of niet doet afhankelijk maakt van hoe een ander doet wordt het zo ingewikkeld.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-12-25 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:31

Of je vraagt gewoon

Willen jullie een partijtje met jullie vrienden/vriendinnen of een dagje naar de dierentuin of Efteling? Of iets anders.

Dan laat je aan hun de keus. Uiteindelijk wil je het voor hun doen toch?

Shadow0

Re: Nog kinderfeestjes houden als eigen kinderen nooit worden uitgenodigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:36

Het kinderfeestje simpel houden, en het budget stoppen in een leuk dagje uit met het gezin. Dan hou je alle lijntjes open.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:57

Dit is iets waar ik me totaal niet druk om maak waar ik me niet aan erger en niet mee bezig hou. Een verjaardagsfeestje is toch niet voor wat hoort wat?
Kinderen nodigen gewoon uit met wie ze op dat moment het meest en het liefst spelen, bij mij mogen ze soms ook maar 3 kinderen uit nodigen afhankelijk van wat we gaan doen en soms ook heel veel. Maar ik kijk echt niet naar bij wie zij zijn uitgenodigd. Daar gaat het toch helemaal niet om je viert je verjaardag je hoort van je vader en moeder hoeveel mensen je mag uitnodigen en je nodig de mensen uit waar je het op dat moment het leukste mee hebt. Ik ben echt niet beledigt als dat op dat moment toevallig niet mijn kind is.
Als de hele klas zou worden uitgenodigd en mijn kind niet dan zou ik dat wel vervelend vinden dan zou dat kind bij mij ook op het lijstje komen om niet meer mee te gaan, maar aan de andere kant als dat toevallig op dat moment wel het beste vriendje is van mijn zoon of dochten dan zou ik ze ook niet verbieden die persoon uit te nodigen.

Kinderen kunnen elkaar de ene dag haten en de volgende weer beste vrienden zijn....

Maar je kan je kind zeker vragen wat ze liever hebben een kinder feestje, of een uitje met de familie of misschien een wat duurder uitje met alleen de beste vriend(in)?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:20

Indy_Mouse_9 schreef:
Mijn oudste is een lieve jongen en kan op school goed met allerlei kinderen, (maar) hij heeft ADHD en kan ook echt heel druk en storend zijn. Tijdens de onderzoeken daarnaar ontdekten we dat de leerkrachten een sociogram van de klas maken (in principe voor intern gebruik). Daarbij vragen ze alle kinderen met wie ze het liefste spelen/samen zitten, en met wie ze het minst graag spelen/samen zitten. Daar kwam mijn zoon uit als 'passief verstoten'. Alleen van de term werd ik al verdrietig. Het betekend min of meer dat hij niet actief uitgesloten word, maar ook niet als 'leukste' door anderen wordt gekozen.

_San87_ schreef:
Ik pik dit er even uit, is dit normaal op scholen? Want ik vind dit echt heel gemeen overkomen en vooral buitensluiten in de hand werken, iets wat een school toch zou moeten voorkomen, lijkt mij.

Goof schreef:
Dat is normaal en integendeel, het heeft veel voordelen. Een sociagram is veel groter/ kan veel groter zijn dan alleen 'met wie wil je spelen', kan erg veel nuttige inzichten geven en je kan er naar handelen.

_San87_ schreef:
Okay, ik heb zelf geen kinderen, vandaar dat ik het vraag. Het komt zoals Indy het uitlegde op mij iig heel naar over.

Maar ik neem aan dat de school de resultaten dan niet deelt en actief bijstuurt zodat ook de 'buitenbeentjes' mee kunnen doen?

Dat laatste klopt inderdaad San.
De leerkrachten gebruiken het om de groepsdynamiek scherp te krijgen en bij te kunnen sturen als er kinderen te ver buiten de groep komen te liggen. En de vragen kunnen anders/uitgebreider zijn en zijn wellicht anders dan ik opschreef :) het wordt ook niet ten overstaan van de hele klas uitgevraagd ofzo.
Het is echt voor intern gebruik van de leerkrachten, de kinderen en de ouders krijgen die ‘uitslag’ niet. De enige reden dat ik überhaupt wist dat ze dat deden (en hoe onze zoon er dus uit kwam) was omdat het naar boven kwam in het ADHD diagnose traject.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:23

Het gaat toch om je eigen feestje en niet om die van anderen. Ik zou dus gewoon vragen of ze een feestje willen geven en zo ja, afstemmen wat je gaat doen en welke kindjes er worden uitgenodigd. Als de kindjes dan ook komen is dat toch prima.

Het niet terug uitgenodigd worden staat daar namelijk los van. Het is ook geen regel om elkaar terug uit te nodigen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:41

Ik heb al eerder gereageerd maar wil nog even toevoegen: een van mijn zoons heeft een vriendje wat hij altijd uitnodigd en ook altijd komt. Ik denk dat het betreffende jongetje nooit een feestje geeft maar dat weet ik niet zeker. Zoon is daar iig nog nooit op een feestje geweest. Jongen mag gewoon lekker komen hoor, zoon wil dat graag, dus maakt mij echt niet uit of hij wel of geen feestje geeft en mijn zoon daar komt. Moeder is overigens vaak wel heel actief in gezamenlijk cadeaus regelen ed. Dus het is zeker geen onwil oid.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:59

Wat vervelend dat jij je zo voelt. Waar ligt de behoefte van de dochters zelf? Ik zou vooral kijken waar je kind(eren) blij van wordt/worden. Een feestje geven gaat m.i. niet om "diegene terug vragen die jou vroeg" maar "je leukste vriendjes/vriendinnetjes uitnodigen voor een gezellige middag".

Al zouden ze voor de vorm wel worden uitgenodigd dan kunnen ze alsnog in de groep worden buiten gesloten.

Als je het volgend jaar anders wil zien voor je dochters of je merkt dat ze wel die behoefte hebben..zou ik kijken of je meer speeldates kan vinden/regelen op reguliere basis. Dus echt vriendje(s)/vriendinnetje(s) maken stimuleren. Dan krijg je vanzelf dat die elkaar voor feestjes willen uitnodigen.

Sommige kinderen hebben die sociale antennes vanzelf en andere hebben daar wat meer ervaring en support voor nodig.
Dit kan natuurlijk ook op de buurt of met kinderen uit de familie/vriendenkring.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:09

JustMe8484 schreef:
Ik heb al eerder gereageerd maar wil nog even toevoegen: een van mijn zoons heeft een vriendje wat hij altijd uitnodigd en ook altijd komt. Ik denk dat het betreffende jongetje nooit een feestje geeft maar dat weet ik niet zeker. Zoon is daar iig nog nooit op een feestje geweest. Jongen mag gewoon lekker komen hoor, zoon wil dat graag, dus maakt mij echt niet uit of hij wel of geen feestje geeft en mijn zoon daar komt. Moeder is overigens vaak wel heel actief in gezamenlijk cadeaus regelen ed. Dus het is zeker geen onwil oid.

Hier moest ik ook aan denken.
Niet elk kind geeft een partijtje.
Sommigen geven er niks om, andere ouders hebben het niet breed.
Het hoeft dus niks te betekenen te hebben.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:27

Onze zoon zit nu voor het 2de schooljaar op het sbo speciaal basis onderwijs.

En is op deze school nog helemaal niet uitgenodigd.
De school ligt in een stad verderop.
Hij heeft in het dorp wel 2 vrienden die nodigen hem wel uit. En laatst zijn feestje gevierd met z'n drieën.

Dat vond ik zelf veel leuker dan met zoveel kinderen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 19:48

Het is fijn dat ze er zelf geen last van lijken te hebben.
Onze kinderen werden af en toe wel uitgenodigd. Met de oudste was het soms wel zo dat ze niet werd uitgenodigd omdat ze dan bang waren dat ze de boel zou verstoren (heeft ook wat stempels).

We geven ze nu steeds de keuze "partijtje of duur cadeau". Ook omdat we zelf geen zin hebben in partijtjes :+ Meestal kiezen ze een cadeau...

Ik zou zeggen, laat ze kiezen zonder dat je jouw gedachten erover laat weten. En als ze dan toch een partijtje willen, dan zijn ze ook blij :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:09

Als ze zelf een feestje leuk vinden, zou ik het gewoon doen. Later herinneren ze zich vooral de leuke feestjes die ze 'zelf' gaven. Zou me niet druk maken om de uitnodigingen van anderen als jouw kinderen er niet mee zitten.

Ilonafh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:25

Wat lastig he. Heel herkenbaar. Mijn jongste speelt ook met iedereen in de klas maar is pas 1x uitgenodigd voor een feestje, afgezien dan van haar beste vriendinnetje/buurmeisje. Ze is altijd zo verdrietig, als ze niet uitgenodigd blijkt. die uitnodigingen worden ook zo lekker op school uitgedeeld altijd (terwijl school dat dringend afraadt)..
Snap je overweging zeker, maar zou toch de keus bij je kinderen laten. Misschien vinden zij zo’n kinderfeestje met klasgenootjes en cadeautjes van iedereen wél echt heel leuk.. Bij mij zouden ze het niet willen missen, dat weet ik zeker. Ik probeer ze altijd maar mee te geven dat het er niet om gaat wie je terug uitnodigt maar dat je op dat moment een leuke dag hebt..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 20:42

zefiros schreef:
Wat vervelend dat jij je zo voelt. Waar ligt de behoefte van de dochters zelf? Ik zou vooral kijken waar je kind(eren) blij van wordt/worden. Een feestje geven gaat m.i. niet om "diegene terug vragen die jou vroeg" maar "je leukste vriendjes/vriendinnetjes uitnodigen voor een gezellige middag".

Al zouden ze voor de vorm wel worden uitgenodigd dan kunnen ze alsnog in de groep worden buiten gesloten.

Als je het volgend jaar anders wil zien voor je dochters of je merkt dat ze wel die behoefte hebben..zou ik kijken of je meer speeldates kan vinden/regelen op reguliere basis. Dus echt vriendje(s)/vriendinnetje(s) maken stimuleren. Dan krijg je vanzelf dat die elkaar voor feestjes willen uitnodigen.

Sommige kinderen hebben die sociale antennes vanzelf en andere hebben daar wat meer ervaring en support voor nodig.
Dit kan natuurlijk ook op de buurt of met kinderen uit de familie/vriendenkring.

Hier mee eens. Het maken van (meerdere) vrienden kost ook inzet en tijd. Voor kinderen die bijna naast school wonen en/of in een kinderrijke buurt is het maken van speelafspraken en dus ook het onderhouden van die sociale contacten makkelijker dan voor kinderen die wat meer afgelegen wonen. Dan kan het helpen als je het maken van speelafspraken als ouder stimuleert, door bijvoorbeeld 2x in de week te vragen of ze misschien iemand willen uitnodigen om te spelen?

Zeker bij een eerste speelafspraak kan het bij introverte of verlegen kinderen helpen als je als ouder ook opties aandraagt wat er gedaan kan worden, zeker als er dingen zijn die jouw eigen kinderen ook leuk vinden.

Bijvoorbeeld koekjes/cakes bakken en of versieren, iets knutselen (een bootje, vlieger, masker, poppetje, verzin het maar) of kleien, figuren vouwen of een armband maken, een kleurplaat uitprinten van iets wat ze leuk vinden. Houden ze van paarden, muziek of dansen? Samen naar de speeltuin, in de zandbak iets bouwen of als het sneeuwt in de sneeuw. Of houden ze misschien beide van skeeleren, hoepelen, steppen, vliegeren of een balspel?

Als de eerste speelafspraak gezellig was, is de kans groot dat er snel een tweede volgt en als er overlap is interesse kan van daaruit een hechte vriendschap ontstaan. Maar ook dan geldt dat je een vriendschap alleen kunt onderhouden door tijd in elkaar te investeren en als je maar heel zelden een speelafspraak maakt blijft dat lastig.

Vaak zijn daar toch minstens 2/3 speelafspraakjes (met hetzelfde kind) per maand voor nodig en bij kinderen die meerdere vriendschappen onderhouden kunnen dat dus zomaar 8 tot 12 of zelfs meer speelafspraken per maand zijn. Niet elk kind heeft hier behoefte aan of zin in. Dat kun je als ouder ook niet afdwingen. Het belangrijkste is wat je kind zelf wil, het maken van vrienden moet uiteindelijk vanuit het kind zelf komen en als ouder kun je hooguit proberen dit voor je kind zo makkelijk mogelijk te maken. Soms hebben ze gewoon wat ondersteuning of een klein duwtje in de rug nodig. :)

Bij een feestje kunnen er vaak maar een beperkt aantal kinderen worden uitgenodigd. En dat zijn dan vaak toch als eerste de kinderen waarmee het vaakst wordt gespeeld. Het tegenovergestelde gebeurt namelijk ook. Sommige kinderen zijn zo sociaal dat het ze lukt een ruime vriendenkring te onderhouden. Deze kinderen spreken soms ook gerust met meerdere kinderen tegelijk af. En dan worden ze soms ook elke maand voor een feestje uitgenodigd, maar dan is het niet altijd mogelijk om iedereen terug te vragen en dat kan vanuit dat kind ook moeilijk zijn.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:03

DDDara schreef:
Dit is iets waar ik me totaal niet druk om maak waar ik me niet aan erger en niet mee bezig hou. Een verjaardagsfeestje is toch niet voor wat hoort wat?
Kinderen nodigen gewoon uit met wie ze op dat moment het meest en het liefst spelen, bij mij mogen ze soms ook maar 3 kinderen uit nodigen afhankelijk van wat we gaan doen en soms ook heel veel. Maar ik kijk echt niet naar bij wie zij zijn uitgenodigd. Daar gaat het toch helemaal niet om je viert je verjaardag je hoort van je vader en moeder hoeveel mensen je mag uitnodigen en je nodig de mensen uit waar je het op dat moment het leukste mee hebt. Ik ben echt niet beledigt als dat op dat moment toevallig niet mijn kind is.
Als de hele klas zou worden uitgenodigd en mijn kind niet dan zou ik dat wel vervelend vinden dan zou dat kind bij mij ook op het lijstje komen om niet meer mee te gaan, maar aan de andere kant als dat toevallig op dat moment wel het beste vriendje is van mijn zoon of dochten dan zou ik ze ook niet verbieden die persoon uit te nodigen.

Kinderen kunnen elkaar de ene dag haten en de volgende weer beste vrienden zijn....

Maar je kan je kind zeker vragen wat ze liever hebben een kinder feestje, of een uitje met de familie of misschien een wat duurder uitje met alleen de beste vriend(in)?

Hier sluit ik mij bij aan :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:18

Heel lastig indd en ik kan me voorstellen dat jij hier verdrietig om wordt. Maar meer dan vragen waarom niet kun je niet doen denk ik.
Ik heb het tegenovergestelde probleem. Mijn kinderen worden door de hele klas uitgenodigd en hebben om de haverklap kinderfeesten. Vooral ouders die echt heel veel kinderen uitnodigen elke keer. Maar wij gaan vaak iets leuks doen waarbij de kinderen in 2 auto’s moeten passen. Wij kunnen daardoor dus nooit al die kinderen uitnodigen die hun weer uitnodigen… Ik vind 6 kinderen ook echt genoeg. Maar ik kan me dus voorstellen dat er kinderen bij zitten die het niet leuk vinden dat ze mijn kinderen uitnodigen maar niet terug uitgenodigd worden. Lastig elke keer. Ik ben blij dat we met 9 en 11 er bijna vanaf zijn. Voelt onderhand als een verplichting.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:33

In dit geval zou ik de kinderen zelf vragen wat ze willen.. dus of een kinderfeestje, of een dag met het gezin naar keuze! Ik snap je gevoel wel, maar in elk geval fijn dat de kinderen zelf het niet zon issue vinden! Dat scheelt al een hoop extra stress.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:38

Bij onze zoon op de basisschool worden alle jongens uitgenodigd en vieren de 3 jongens die het dichtst bij elkaar jarig zijn de verjaardag . ( vanaf groep 3 ) samen.. in mijn zoon zijn geval hebben ze dan 3 x per jaar een feestje .. cadeautje is €3 per kind en een kleinigheidje ( vaak wat lekkers). Inmiddels groep 8. ( de meiden doen dat ook zo, voor zover ik weet is dat op de hele school zo geregeld)
Laatst bijgewerkt door robbie88 op 08-12-25 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:39

Ik merk dat er ook nog wel veel kindjes zijn die in die leeftijd nog helemaal geen feestjes geven. Daarnaast zijn er veel die bijvoorbeeld maar een paar kindjes mag uitnodigen, je leest het hierboven ook en tsja dan kiezen ze de kindjes waar ze als allereerst aan denken, niet perse degene die hun uitnodigen. Mijn dochtertje heeft laatst ook een meisje uitgenodigd dat haar niet had uitgenodigd en ze bleken hun feestje ook nog op dezelfde dag te vieren. :+ Zij speelden net voor de zomer ineens bijna elke week samen, maar het meisje mocht maar een x aantal kinderen uitnodigen. De moeder vertelde me toen ook dat ze mijn dochter ook graag had uitgenodigd, maar omdat het een zwemfeestje werd moesten ze het klein houden. Helemaal niet erg en snap helemaal dat je dan toch een keuze moet maken. Voor het meisje vast ook niet makkelijk geweest, maar ze hebben zich er beiden niet druk om gemaakt en elkaar veel plezier gewenst. Spelen doen ze ook nog steeds.

Het ligt niet altijd aan die kinderen. Vaak vinden ouders het ook veel erger dan de kinderen zelf als er geen uitnodiging volgt. :) Ik zou ze gewoon vragen willen jullie een feestje of willen jullie naar de Efteling? Hebben ze zelf de keuze en als ze dat feestje willen, dan is dat ook prima toch?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 21:59

journee schreef:
zefiros schreef:

Hier mee eens. Het maken van (meerdere) vrienden kost ook inzet en tijd. Voor kinderen die bijna naast school wonen en/of in een kinderrijke buurt is het maken van speelafspraken en dus ook het onderhouden van die sociale contacten makkelijker dan voor kinderen die wat meer afgelegen wonen. Dan kan het helpen als je het maken van speelafspraken als ouder stimuleert, door bijvoorbeeld 2x in de week te vragen of ze misschien iemand willen uitnodigen om te spelen?

Zeker bij een eerste speelafspraak kan het bij introverte of verlegen kinderen helpen als je als ouder ook opties aandraagt wat er gedaan kan worden, zeker als er dingen zijn die jouw eigen kinderen ook leuk vinden.

Bijvoorbeeld koekjes/cakes bakken en of versieren, iets knutselen (een bootje, vlieger, masker, poppetje, verzin het maar) of kleien, figuren vouwen of een armband maken, een kleurplaat uitprinten van iets wat ze leuk vinden. Houden ze van paarden, muziek of dansen? Samen naar de speeltuin, in de zandbak iets bouwen of als het sneeuwt in de sneeuw. Of houden ze misschien beide van skeeleren, hoepelen, steppen, vliegeren of een balspel?

Als de eerste speelafspraak gezellig was, is de kans groot dat er snel een tweede volgt en als er overlap is interesse kan van daaruit een hechte vriendschap ontstaan. Maar ook dan geldt dat je een vriendschap alleen kunt onderhouden door tijd in elkaar te investeren en als je maar heel zelden een speelafspraak maakt blijft dat lastig.

Vaak zijn daar toch minstens 2/3 speelafspraakjes (met hetzelfde kind) per maand voor nodig en bij kinderen die meerdere vriendschappen onderhouden kunnen dat dus zomaar 8 tot 12 of zelfs meer speelafspraken per maand zijn. Niet elk kind heeft hier behoefte aan of zin in. Dat kun je als ouder ook niet afdwingen. Het belangrijkste is wat je kind zelf wil, het maken van vrienden moet uiteindelijk vanuit het kind zelf komen en als ouder kun je hooguit proberen dit voor je kind zo makkelijk mogelijk te maken. Soms hebben ze gewoon wat ondersteuning of een klein duwtje in de rug nodig. :)

Bij een feestje kunnen er vaak maar een beperkt aantal kinderen worden uitgenodigd. En dat zijn dan vaak toch als eerste de kinderen waarmee het vaakst wordt gespeeld. Het tegenovergestelde gebeurt namelijk ook. Sommige kinderen zijn zo sociaal dat het ze lukt een ruime vriendenkring te onderhouden. Deze kinderen spreken soms ook gerust met meerdere kinderen tegelijk af. En dan worden ze soms ook elke maand voor een feestje uitgenodigd, maar dan is het niet altijd mogelijk om iedereen terug te vragen en dat kan vanuit dat kind ook moeilijk zijn.

Ik zou gek worden als mijn kinderen zo vaak zouden afspreken. Mijn jongens spreken soms echt weken niet af, als ze afspreken meestal maar 1x per week en een heel enkele keer 2x. Maar meer echt niet. Beide hebben toch echt hele leuke vrienden. De jongste in groep 3 heeft een aantal jongens waar hij af en toe mee afspreekt op feestjes wordt uitgenodigd etc. En die in groep 7 heeft al jaren een vast groepje jongens en meiden. Met sommige spreekt hij soms zo maanden niet af en toch blijven ze dikke vrienden hoor. Ook mijn dochter in de 2e van de middelbare heeft een clubje jongens die ze deels al van de basisschool kent en deels in de 1e heeft ontmoet. Zij spreekt echt zelden af buiten school. Maar zover er verjaardagen worden gevierd, surprises worden gedaan etc is ze er gewoon bij hoor.
Ze zien elkaar elke dag op school. Het is echt niet nodig om zoveel af te spreken. Die van mij hebben daar echt geen behoefte aan en toch hebben ze allemaal meerdere vrienden.
Oh wij wonen ook echt wat verder weg dus het is niet zo dat ze hun vrienden met buitenspelen wel tegen komen. Er moeten echt speel afspraakjes worden gemaakt

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:13

Mijn kinderen mochten en dat werd eigenlijk bij iedereen op de lagere school gedaan zoveel kinderen uitnodigen als ze oud waren...Mijn dochter zelf was het ,, populaire,, meisje vd klas en ging naar veel feestjes...maar zelf mocht ze maar 7/8/9 vrienden uit nodigen...Dus veel kinderen waar zij wel heen ging kwamen niet op haar feestje..Ze mocht wel zelf altijd kiezen met mijn hulp, dus ik zei altijd kies met wie je echt speelt..
Helpt het niet als je vaker kinderen thuis laat komen spelen? Zodat ze meer echte vaste vriendjes krijgen..
Ik zou het niet te zwaar op pakken,al snap ik dat het pijn doet,maar vooral zien wat je kinderen zelf willen....

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:23

Als je liever je geld uitgeeft aan het gezin door een heerlijk uitje met een fijn/leuk diner naar keuze vam het kind dan ga je dat toch doen ipv een kinderfeestje? Weetje, leuk voor de kinderen en je wilt ze niet tekort doen maar het gaat ook gewoon om hoe jij je geld wilt besteden toch ?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:34

Voor kinderen zijn feestjes best belangrijk....Dus ik denk dat je in dit geval een beetje de keuze aan de kinderen moet laten...Een kinder feestje hoeft geen kapitalen te kosten he... ,hun eigen cakeje versieren of oud kleden en vingerverf ze laten knoeien vinden ze vaak net zo leuk als een duur speelpaleis...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 23:18

DDDara schreef:

Wat mij opviel bij mijn dochter op het schoolplein is dat er altijd een groepje kinderen was met blijkbaar een verjaardagskalender in hun hoofd want die wisten feilloos met wie ze wat intensiever moesten gaan spelen om daarna weer naar de volgende te gaan. Ik heb echt een aversie tegen dat soort feestjes gekregen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 00:18

Niet alles gelezen, maar zou zeker bv de keuze "Efteling of feestje" niet bij de kinderen zelf laten. Beide zijn fantastisch, en als kind het ene mogen en t andere laten is denk ik heel ingewikkeld. Daarvoor ben je juist de ouder.

Ken je de "let them" theorie? Ik niet goed ;-), maar de basis snap ik wel. Dus, ik zou er voor kiezen om een simpel gezellig kinderfeestje te houden en Efteling/gezinsuitje daar sowieso los van te zien.