Waar koop je nog een goede, warme wollen trui?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:36

Laatst bijgewerkt door Kaka op 08-12-25 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:38

Kijk anders even op een site als Bergfreunde, dat is inderdaad een Duits bedrijf maar hun .nl site is in het Nederlands. Daar kun je bij materiaal selecteren op merino. Let wel op dat je dan ook resultaten krijgt die merinoblend zijn. Ze hebben overigens fijn merino ondergoed, wat een opmerkelijk verschil maakt tov katoen als het gaat om warm blijven in de winter.

Andere zachte wolsoorten zijn alpaca (van alpaca's inderdaad), angora (ook wel mohair als het geitenangora is, angora kan ook konijn zijn), shetland (schapenwol, maar zacht. Wel dun, dus meestal wordt het gebruikt voor fair isle of andere inbreimotieven of voor dunne kledingstukken met een opengewerkt patroon, zoals ajour sjaals), en yak. Yakwol zit vaak in een blend met schapenwol dus hoe wol met yak aanvoelt is afhankelijk van het percentage en type schaap wat er nog bij zit. Als je zacht en kriebelvrij wil is IJslands schaap een afrader. Het is warm en dik en stevig, maar ook stug en je moet er echt wat onder dragen.

pmarena

Re: Waar koop je nog een goede, warme wollen trui?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:49

Mijn tip: Ga voor wolfleece van merinowol, voelt zo knuffelzacht als fleece maar dan zonder dat het van dat zweterige materiaal is...het ademt en houdt heerlijk warm <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:50

pmarena schreef:
Mijn tip: Ga voor wolfleece van merinowol, voelt zo knuffelzacht als fleece maar dan zonder dat het van dat zweterige materiaal is...het ademt en houdt heerlijk warm <3

Heb je daar een merk van?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 13:51

Kaka schreef:
Er zijn gelukkig heel veel merken die nog 100% wollen truien verkopen, nog wat opties:

- Teym https://nl.teym.eu/
- Roosenstein Wolke https://www.roosensteinwolke.nl/
- https://www.armorlux.com/en

En voor de breiers onder ons, ben verliefd op deze printjes: https://skappeloslo.com/en-int

Tip voor Vinted is echt op merk zoeken. Als je dat een aantal keer doet, leert het algoritme dat je in een andere categorie zoekt dan Shein/Temu en krijg je passende alternatieven.

oh dat wist ik niet! Ik heb vinted nog maar pas gedownload op mijn telefoon dus ben het nog aan het leren kennen :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:56

Welke maat zoek je?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:00

Op Vinted zoeken op merken en dan onder materiaal kun je verschillende soorten aanvinken.

Ralph Lauren truien heb ik hier ook, in verschillende diktes en patronen. Allemaal gekocht via Vinted

Woolrich heeft ook wollen truien

Barbour heeft ze ook

Als je je maat en budget geeft wil ook wel meekijken via vinted

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:51

Zou je bij Vinted naar Ralph Lauren gaan zoeken, zoek dan naar de zwarte of blauwe labels, en niet de goedkopere Polo of Lauren ralph lauren lijn. Bij de zwarte en blauwe labels is de kans groot dat je direct truien ziet met 100% alpaca of merino wol.
Het label moet je via de foto’s zoeken, dat staat meestal niet in de omschrijving.
Zo heb ik al veel mooie koopjes gevonden!

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:27

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:58

Als je ook nog een beetje diervriendelijke wollen trui wilt dan even nakijken of het mulesing-vrij is.
Alle wol uit Australie, en truien made in China is fout, 80 % van de wol uit Australie gaat naar China.
Als je niet weet wat mulesing is, google even, en kijk dan op youtube... :(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:07

Als het mulesing-vrij is staat dat er vrij prominent op, eventueel in combinatie met sheep friendly. Maar je moet inderdaad wel even weten dat je een merinoproduct niet moet hebben als het er niet op staat.

Een beetje mensvriendelijk is ook wel fijn. Kaka had al een goede link (die naar Teym), waar ook gewoon staat waar hun truien gemaakt worden. Dan weet je natuurlijk nog steeds niet zeker of het wel klopt maar als ze zelf transparant zijn heb ik er al wat meer vertrouwen in.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-12-25 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:22

Dale of Norway zijn fijn. Ik heb er een van scheerwol, kriebelig maar ultra warm, moet je iets onder doen en niet op de blote huid. En een van merinowol.

En van dilling verschillende truien.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:31

Ik ben verliefd op Sheep Inc truien! Ze hebben verschillende diktes en modellen, het is echt alledaagse luxe. Ik koop ze wel alleen in de aanbieding, met Black Friday waren ze weer wat afgeprijsd.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:35

Een normale prijs voor een goede wollen trui die onder eerlijke omstandigheden geproduceerd is ligt nieuw boven de 100 euro.

Op vinted kan je heel veel mooie items voor veel minder vinden als je goed zoekt. Zo heb ik laatst een vintage ralph lauren cable knit gevonden voor 20 euro in goede staat, en nog veel meer.

Heb je overigens naast Merino ook aan Cashmere gedacht? Nog veel warmer dan Merino, ook bij een dunner item al.

Voor Cashmere zou ik eens naar het merk Vince kijken, eventueel ook op Vinted. Ik heb er laatst eentje in vrijwel nieuwe staat voor 60 euro op de kop getikt en die is werkelijk zijdezacht en hartstikke warm. Lilysilk heeft mooie baselayers.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 08-12-25 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:42

Plein Publique heeft hele mooie 100% wollen truien. Teijm ook maar daar heb ik zelf nog nooit iets besteld.

Maar je moet inderdaad wel op 100+ euro rekenen. Kan ook niet anders voor een goed geproduceerde wollen trui.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:51

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 16:54

kamsel schreef:
Tazzey schreef:
Mijn man koopt zijn wollen truien altijd bij Skellig. Fantastische kwaliteit en fijne service.

Yes, er zijn meer zoals https://www.Aran.com of https://www.aranwoolenmills.com
Maar https://www.skelliggiftstore.com heeft bijna altijd de beste prijs voor hetzelfde artikel..
Zo ongeveer al mijn vesten en truien komen daar vandaan..

is dit dan mulesing vrij? want dat staat daarop ook nergens aangegeven.
Ik vind die truien wel echt de mooiste, maar weet niet of ik achter zo'n praktijken kan staan. Of beter gezegd kan aanvaarden.
EDIT: ik lees wel dat mulesing in de eu verboden is, normaal zou ierse wol dan dus wel moeten voldoen hieraan of ben ik hierin verkeerd?
Laatst bijgewerkt door Waidida op 08-12-25 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:56

Ik mag mij in mn handjes knijpen met een moeder die voor mij al heel wat willen truien heeft gebreid. Ik heb een lange rug, brede schouders en lange armen, truien uit de winkel passen nooit.

Ik koop bollen wol en mijn moeder breit *\o/*

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:04

Waidida schreef:
kamsel schreef:

Yes, er zijn meer zoals https://www.Aran.com of https://www.aranwoolenmills.com
Maar https://www.skelliggiftstore.com heeft bijna altijd de beste prijs voor hetzelfde artikel..
Zo ongeveer al mijn vesten en truien komen daar vandaan..

is dit dan mulesing vrij? want dat staat daarop ook nergens aangegeven.
Ik vind die truien wel echt de mooiste, maar weet niet of ik achter zo'n praktijken kan staan. Of beter gezegd kan aanvaarden.
EDIT: ik lees wel dat mulesing in de eu verboden is, normaal zou ierse wol dan dus wel moeten voldoen hieraan of ben ik hierin verkeerd?

Ik heb het destijds bij Skellig nagevraagd en zij gaven aan dat de mulesing vrij zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:07

Waidida schreef:

Vraag het ze voor de zekerheid. Dan weet je het zeker.

Ik brei zelf, en let er zeker op dat alle wol die ik koop mulesing vrij is of een ander keurmerk heeft op dat gebied.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 17:09

ik heb het nagevraagd, maar ben me er wel van bewust dat zij alles kunnen zeggen. Het is niet dat je het kan controleren ofzo

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:10

Bekende Merken die Mulesing-vrije Wol Gebruiken:
Outdoor Merken: Icebreaker, Ortovox, Devold, Dale of Norway, Norrøna, Fjällräven, Mons Royale, Kari Traa, Smartwool, super.natural, Odlo.
Duurzame & Lifestyle Merken: Engel Natur, Armedangels, Dilling, Joha, Kuyichi, Filippa K, Teym, Reiff, Ivanhoe of Sweden.
Nederlandse Opties: The Knitwit Stable (lokale wol).
Keurmerken om op te Letten:
Deze keurmerken geven aan dat de wol diervriendelijk is:
Responsible Wool Standard (RWS)
GOTS (Global Organic Textile Standard)
ZQ Merino

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:48

Ik heb laatst een Woolpower vest van 70% merinowol gekocht bij Bergfreunde. Best prijzig, maar er is vaak korting. Ik had een goede blackfriday aanbieding. En ik zie het ook als investering in iets van goede kwaliteit waar ik lang mee kan doen.
Let vooral ook op de materiaaldikte. Die ik heb is 400g/m. Dat is behoorlijk warm!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:50

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 18:54

Al mijn wollen truien komen bij de kringloop of vintage winkel vandaan.

Ik draag ze ook bij de paarden en was ze bijna nooit. Goed laten luchten en tijdens het douchen in de badkamer hangen of buiten als het vriest (of in de sneeuw leggen!). Een goede wollen trui wordt namelijk niet vies, vuil kun je er zo af kloppen en de geur blijft niet hangen.
Is ook beter voor de kwaliteit!